Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe het speuren begon
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
- Contacteer:
Hoe het speuren begon
Ik ben eigenlijk puur toevallig begonnen met het speuren. Ik deed met Pampera [imp] zo nu en dan wel speuren volgens het spoor van het IPO. En toen wij Ila erbij kregen begon ik echt actief te speuren, nou ja de hond dan haha.
Het kwam tot stand toen mijn vrouw met mijn dochter lopend naar de kinderboederij ging. Ik ging zo`n half uur daarna met Ila wandelen en op de helft van de straat ging de neus al op de grond. Ik dacht laat maar eens zien hoever we komen. En Ila heeft door een stukje door de bebouwde kom gespeurd, en liep gelijk het Asser Bos in. Ook daar bleef de neus aan de grond totdat wij achter de kinderboerderij kwamen waar mijn vrouw en dochter op een bankje zaten.
Ook enkele dagen daarna heeft mijn vrouw een spoor gelopen dwars door het bos zo`n 20 minuten, en over bruggetjes/fietspaden etc. Ik zelf had het natuurlijk rustig willen opbouwen maar mijn vrouw was lekker bezig zullen we maar zeggen.
Ik heb Ila het spoor laten ruiken in het begin van het bos en gelijk precies volgens het spoor wat mijn vrouw had gelopen speurde Ila haar zonder enkel probleem op. Ik hab daarop Ila naar huis gebracht [wonen vlak bij het bos] en Pampera opgehaald. Ook Pampera liep heel goed over het spoor. Ik heb haar wel een paar keer moeten helpen vooral bij splitsingen etc, en zij werd ook nog eens afgeleid door andere honden. Het was overigens ook voor Pampera de eerste keer dat we midden in het bos gingen speuren. En ik was behoorlijk tevreden.
Nu speuren wij overal waar we kunnen. Ik speur bijv over de hei, in het bos, in het centrum etc etc.Ik heb altijd het speuren leuk gevonden, eigenlijk zelfs ook leuker dan het bijtwerk binnen de KNPV. Het is toch heel leuk dat een dier gewoon bijna zelfstandig een spoor kan volgen.
Ook zijn we natuurlijk trots dat het speuren in onze honden zit, want we zijn er per toeval achter gekomen. En hebben bij Ila niet hoeven op de bouwen, en bij Pampera haast ook niets.
Het is wel vervelend dat zij inmiddels bij zons opgang en zons ondergang niet meer los kunnen ivm de behoorlijke aanwezige jachtdrift, ach jammer wij zijn daar eigenlijk wel heel blij mee.
Het kwam tot stand toen mijn vrouw met mijn dochter lopend naar de kinderboederij ging. Ik ging zo`n half uur daarna met Ila wandelen en op de helft van de straat ging de neus al op de grond. Ik dacht laat maar eens zien hoever we komen. En Ila heeft door een stukje door de bebouwde kom gespeurd, en liep gelijk het Asser Bos in. Ook daar bleef de neus aan de grond totdat wij achter de kinderboerderij kwamen waar mijn vrouw en dochter op een bankje zaten.
Ook enkele dagen daarna heeft mijn vrouw een spoor gelopen dwars door het bos zo`n 20 minuten, en over bruggetjes/fietspaden etc. Ik zelf had het natuurlijk rustig willen opbouwen maar mijn vrouw was lekker bezig zullen we maar zeggen.
Ik heb Ila het spoor laten ruiken in het begin van het bos en gelijk precies volgens het spoor wat mijn vrouw had gelopen speurde Ila haar zonder enkel probleem op. Ik hab daarop Ila naar huis gebracht [wonen vlak bij het bos] en Pampera opgehaald. Ook Pampera liep heel goed over het spoor. Ik heb haar wel een paar keer moeten helpen vooral bij splitsingen etc, en zij werd ook nog eens afgeleid door andere honden. Het was overigens ook voor Pampera de eerste keer dat we midden in het bos gingen speuren. En ik was behoorlijk tevreden.
Nu speuren wij overal waar we kunnen. Ik speur bijv over de hei, in het bos, in het centrum etc etc.Ik heb altijd het speuren leuk gevonden, eigenlijk zelfs ook leuker dan het bijtwerk binnen de KNPV. Het is toch heel leuk dat een dier gewoon bijna zelfstandig een spoor kan volgen.
Ook zijn we natuurlijk trots dat het speuren in onze honden zit, want we zijn er per toeval achter gekomen. En hebben bij Ila niet hoeven op de bouwen, en bij Pampera haast ook niets.
Het is wel vervelend dat zij inmiddels bij zons opgang en zons ondergang niet meer los kunnen ivm de behoorlijke aanwezige jachtdrift, ach jammer wij zijn daar eigenlijk wel heel blij mee.
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
Re: Hoe het speuren begon
leuk he, dat je opeens ontdekt dat ze zoiets moeilijks zo goed kunnen, geniet ervan!
zijn het dogo's waarmee je speurt?
zijn het dogo's waarmee je speurt?

-
- geregistreerd lid
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino
- Contacteer:
Ja we hebben alleen Dogo`s en geen andere honden meer.
- Marlieke met Boris
- Zeer actief
lijkt me ook een mooi gezicht, die grote lobbessen die in principe geen jachthonden zijn zo aan het werk te zien.

-
- Zeer actief
Dogo's zijn van oorsprong wel degelijk jachthonden. Dat is eigenlijk ook de rasgroep waar ze in thuis horen. In land van oorsprong worden ze nog steeds gebruikt met de jacht op zwart wild.Marlieke met Boris schreef:lijkt me ook een mooi gezicht, die grote lobbessen die in principe geen jachthonden zijn zo aan het werk te zien.
Ik heb praktijk speuren gedaan met onze Tekila en een vriend van ons met zijn reu. Beiden Dogo.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Redden ze dat op zwart wild zonder schade?dogo4ever schreef:Dogo's zijn van oorsprong wel degelijk jachthonden. Dat is eigenlijk ook de rasgroep waar ze in thuis horen. In land van oorsprong worden ze nog steeds gebruikt met de jacht op zwart wild.Marlieke met Boris schreef:lijkt me ook een mooi gezicht, die grote lobbessen die in principe geen jachthonden zijn zo aan het werk te zien.
Ik heb praktijk speuren gedaan met onze Tekila en een vriend van ons met zijn reu. Beiden Dogo.
Het lijkt me eigenlijk dat ze te weinig wendbaar zijn om zich te verdedigen tegen aanvallen van een zwijn

-
- Zeer actief
Ze redden het op zwart wild. Moet er wel bij gezegd worden dat ze in groepen jagen. Dus niet solo. Er zijn vesten voor die de honden aan kunnen maar dat maakt de hond stijver en het is (te)warm en te duur dus in land van oorsprong gebruiken ze die eigenlijk bijna nooit. Ze hebben ook bepaalde halsbanden ter bescherming. Maar er kan altijd wel schade komen. Soms meer en soms minder. Dat ligt ook aan het zwijn en aan de samenwerking van de honden uiteraard.
- ranetje
- Zeer actief
Dank jedogo4ever schreef:Ze redden het op zwart wild. Moet er wel bij gezegd worden dat ze in groepen jagen. Dus niet solo. Er zijn vesten voor die de honden aan kunnen maar dat maakt de hond stijver en het is (te)warm en te duur dus in land van oorsprong gebruiken ze die eigenlijk bijna nooit. Ze hebben ook bepaalde halsbanden ter bescherming. Maar er kan altijd wel schade komen. Soms meer en soms minder. Dat ligt ook aan het zwijn en aan de samenwerking van de honden uiteraard.

Er zal wel eens een hond verloren gaan denk ik?
Dat is in Europa met de veel kleinere en wendbare hondjes ook wel eens het geval.
De DJT is in Europa wel zo ongeveer de beste om een zwijn te stellen geloof ik.
-
- Zeer actief
Zo af en toe gaat er inderdaad wel eens een hond verloren. Op bepaalde plekken in Europa is het ook legaal om met de Dogo op zwart wild te jagen. Het gebeurt dan ook wel maar niet op grote schaal (ook in land van oorsprong doet men het steeds vaker met kruisingen omdat dat beter schijnt te zijn en uiteindelijk gaat het dan om de beste jachthond en niet om het ras). Ïk weet niet of de DJT de beste is om een zwijn te stellen. Als ik een zwijn van rond de 150 kg in gedachte neem en zie wat dat al aan kan richten op zo'n grote hond als een Dogo dan wil ik niet weten wat er dan met een DJT gebeurd. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe een DJT een zwijn stelt (happen, los, blaffen, happen etc. en op zijn plek houden op die manier?). Een Dogo moet het zwijn stoppen door het te grijpen en dan doorgaans achter het oor. Doen ze het op een andere plek dan kan je er gif op in nemen dat ze schade op lopen en rustig een Dogo vliegles geven en sushi van maken.ranetje schreef:Dank jedogo4ever schreef:Ze redden het op zwart wild. Moet er wel bij gezegd worden dat ze in groepen jagen. Dus niet solo. Er zijn vesten voor die de honden aan kunnen maar dat maakt de hond stijver en het is (te)warm en te duur dus in land van oorsprong gebruiken ze die eigenlijk bijna nooit. Ze hebben ook bepaalde halsbanden ter bescherming. Maar er kan altijd wel schade komen. Soms meer en soms minder. Dat ligt ook aan het zwijn en aan de samenwerking van de honden uiteraard.
Dat is in Europa met de veel kleinere en wendbare hondjes ook wel eens het geval.
- Herma en Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Drentsche Patrijs (moeder)- Duitse Staande (vader)
- Contacteer:
even wat is een DJT? (ken niet alle afkortingen)
- ranetje
- Zeer actief
Een DJT (Duitse Jacht Terrier) stelt door blaffen (en eventueel een snelle beet als het zwijn van plan is te verplaatsen).dogo4ever schreef:Zo af en toe gaat er inderdaad wel eens een hond verloren. Op bepaalde plekken in Europa is het ook legaal om met de Dogo op zwart wild te jagen. Het gebeurt dan ook wel maar niet op grote schaal (ook in land van oorsprong doet men het steeds vaker met kruisingen omdat dat beter schijnt te zijn en uiteindelijk gaat het dan om de beste jachthond en niet om het ras). Ïk weet niet of de DJT de beste is om een zwijn te stellen. Als ik een zwijn van rond de 150 kg in gedachte neem en zie wat dat al aan kan richten op zo'n grote hond als een Dogo dan wil ik niet weten wat er dan met een DJT gebeurd. Maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe een DJT een zwijn stelt (happen, los, blaffen, happen etc. en op zijn plek houden op die manier?). Een Dogo moet het zwijn stoppen door het te grijpen en dan doorgaans achter het oor. Doen ze het op een andere plek dan kan je er gif op in nemen dat ze schade op lopen en rustig een Dogo vliegles geven en sushi van maken.ranetje schreef:Dank jedogo4ever schreef:Ze redden het op zwart wild. Moet er wel bij gezegd worden dat ze in groepen jagen. Dus niet solo. Er zijn vesten voor die de honden aan kunnen maar dat maakt de hond stijver en het is (te)warm en te duur dus in land van oorsprong gebruiken ze die eigenlijk bijna nooit. Ze hebben ook bepaalde halsbanden ter bescherming. Maar er kan altijd wel schade komen. Soms meer en soms minder. Dat ligt ook aan het zwijn en aan de samenwerking van de honden uiteraard.
Of ze drijven uit, uit de mais bijvoorbeeld.
Dat werk doen teckels ook trouwens

Kan best eeens een hond kosten, maar die kleintjes zijn buitengewoon snel en behendig

-
- Zeer actief
Aha oke, ik vermoedde al dat ze op die manier werkten op een zwijn. Het is eigenlijk de zwijn irriteren totdat de jager ter plaatse is. Ik snap helemaal dat je ook daarbij een hond kan verliezen. Een Dogo werkt weer op een hele andere manier. In Amerika gebruiken ze de Dogo weer als Catchdog. De Dogo's gaan op de truck in de bak of op de trike. De andere honden sporen op en op het moment dat die het zwijn gesteld hebben (op dezelfde manier als de DJT) dan worden de Dogo's los gelaten en die moeten het zwijn dan vast grijpen. Deze Dogo's hebben doorgaans wel allemaal een vest aan en een bijbehorende halsband om. Zij hoeven geen lange afstanden te rennen langs het paard dus ondervinden dan ook geen hinder van het vest.
- ranetje
- Zeer actief
Dank je voor de uitlegdogo4ever schreef:Aha oke, ik vermoedde al dat ze op die manier werkten op een zwijn. Het is eigenlijk de zwijn irriteren totdat de jager ter plaatse is. Ik snap helemaal dat je ook daarbij een hond kan verliezen. Een Dogo werkt weer op een hele andere manier. In Amerika gebruiken ze de Dogo weer als Catchdog. De Dogo's gaan op de truck in de bak of op de trike. De andere honden sporen op en op het moment dat die het zwijn gesteld hebben (op dezelfde manier als de DJT) dan worden de Dogo's los gelaten en die moeten het zwijn dan vast grijpen. Deze Dogo's hebben doorgaans wel allemaal een vest aan en een bijbehorende halsband om. Zij hoeven geen lange afstanden te rennen langs het paard dus ondervinden dan ook geen hinder van het vest.

- Marlieke met Boris
- Zeer actief
wat leuk, weer wat geleerd. Van die grote lobbessen verwacht je niet zo snel als jachthond.