Boukje schreef:Met een stukje worst boven haar neus heb ik nog niet geprobeerd. Zal ik morgen eens doen.
Alle tips zijn welkom

Bij mij ging het ook zo. Ik had het LOS er teveel in gedramd omdat ze tijdens de hulphondentraining vaak dingen NIET mocht pakken.. en dus snapte ze niet dat ze wat vast mocht houden..
Met een bal zou ik het niet doen... Dat is niet echt een object waarmee je 'vast' aan kunt leren denk ik.
Dan zou ik gewoon een dummy doen van een paar honderd gram, wat makkelijk in de bek vast te houden is en je makkerlijke aan kan pakken.
Narda wilde het ook niet hoor, liet de dummy een meter voor me al vallen.. ik heb het ook geoefend met het eten geven (evenals hierkomen op fluit, aan de voet en meerdere commando's) dus niet met brokjes, maar met een bak eten zeg maar.. Als ze het niet goed deed, zette ik de bak weg en probeerde het 5 min. later nog eens. Als ze het goed deed, heel goed belonen.
Met een dummy heb ik het zo aangeleerd:
Dummy in haar bek doen, en zeggen; Vast vast vast vast, en aaien over haar hoofd heen en goedzo goedzooo. Niet te lang hoor, een aantal seconden.
Volgende oefening: De dummy neergooien, erheen lopen 'vast' dus zorgen dat ze de dummy pakt en doorlopen, als ze hem wil pakken moet ze ook doorlopen.. ontzettend veel geoefend want eerst snapte ze het niet. Als ze hem in de bek had; Goedzoooo en doorlopen, goedzooooo, lopen lopen lopen.. Als ze hem liet vallen. Dummy pakken, opnieuw weggooien, weer opnieuw de oefening doen, verder niks zeggen van foei of iets dergelijks, want dat snapt ze niet.
Dat continue herhalen.
Later heb ik de oefening uitgebreid met lopen 'vast' lopen lopen en rustig stilstaan tijdens dat je vast vast vast zegt.
Uiteindelijk ging ze zitten met de dummy in haar bek, dat heb ik ontzettend goed beloond, gestopt met de oefening en lekker loslopen en blij zijn!!
Als ze iets ging apporteren en terugkwam riep ik al 'vast' een paar keer, dan kwam ze kreunend met de dummy in haar bek naar me toe, als ze maar naar me toe kwam, zittend hoefde nog niet.. Nou dat zo door geoefend en vlak daarna het zitten erbij gedaan..
Na 3 weken had ze het prima door..
Wat betreft je laatste zinnetje. Ik zou niet gelijk een stuk worst boven haar hoofd houden, omdat de verleiding dan veelste groot is, ik denk dat dat net een stapje te ver is, dat ze gewoon eerst moet leren dat ze de dummy vast moet pakken en dat een aantal seconden lang.