Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zucht, het ging alweer een tijdje goed

Moderator: moderatorteam

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Zucht, het ging alweer een tijdje goed

Ongelezen bericht door gyanty »

Bah wat een rottraining vanavond. Het ging een tijdje echt helemaal super met de training, ondanks dat de groep waar we nu al weer wat weekjes trainen hem veel spanningen opleveren. Vandaag weer terug bij af. Vorige keer merkte ik al weer veel spanning op. De zijkanten van de paardenbak op zoeken en daar angstig in een klein hoekje zitten. Als je hem dan vraagt te lopen gaat het goed, maar de tijden tussendoor zijn zwaar voor hem. Vandaag had ik in geheel slecht contact met hem, waardoor ik hem op moeilijke kon sturen. Ik zelf wordt er ook wel behoorlijke gestresst van, maar probeer vooral rustig te blijven. Maar goed ik kan hem ook niet geheel ongecontroleerd een parcours rond laten lopen, maar het opnieuw beginnen levert hem weer zo veel stress op dat hij totaal blokkeert. Vandaag resulteerde dat hij na een rondje, wat erg moeilijk verliep, maar uiteindelijk best aardig ging, dat hij met zijn riem in een tunnel verdween en er niet meer uit wilde. Uiteindelijk vinden we onze draai dan wel en hij vind behendigheid echt geweldig leuk, maar sommige weken levert de situatie er om heen behoorlijk wat stress op. Wat kan ik nou het best met zulk soort situaties?? Ik vind een gevoelige hond soms toch wel eens moeilijk, alhoewel ik het soms juist ook zijn voordeel vind.
Afbeelding
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel

Re: Zucht, het ging alweer een tijdje goed

Ongelezen bericht door joyce83 »

Is er iets gebeurd waardoor hij zoveel stress heeft? Weet je ook waarom hij stress heeft en zou je dat weg kunnen halen?

Misschien een keer alleen doen wat wel leuk is, geen dingen die hij liever niet doet?
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

Hoi,

bij Ayla hebben we een keertje een training lang gewoon laten gaan, fouten niet herstellen. De training daarna subtiel fouten herstellen, dus zonder een foei, nee etc. en in hele moeilijke situaties die links laten liggen en de makkelijke weg kiezen.

Jimmy heeft het ook al een tijdje erg moeilijk in Boelenslaan, ik ga hem dus voorlopig niet te vaak daar mee heen nemen. Op andere locaties gaat het beter, schijnbaar minder stess. Nu moet ik zeggen dat het uitvallen aan de riem van sommige honden er zeker ook geen goed aan doen, dan moet je je eigen hond die het al moeilijk heeft ook nog corrigeren omdat hij daar dan weer op reageerd. Blijft altijd weer afwegen :ugh:
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
gyanty
Zeer actief

joyce83 schreef:Is er iets gebeurd waardoor hij zoveel stress heeft? Weet je ook waarom hij stress heeft en zou je dat weg kunnen halen?

Misschien een keer alleen doen wat wel leuk is, geen dingen die hij liever niet doet?
Tja hij kan niet echt wennen in zijn nieuwe groep. Alhoewel we in vorige groep ook een behoorlijke tijd problemen hebben gehad met zijn onzekerheid, alhoewel dat niet zo te maken had met de honden, want daar had hij beduidend minder problemen met de andere honden. In deze groep meer drukke, luidruchtige honden en reuen. De eerste keer stond er meteen een loslopende hond met ontblote tanden voor hem, maar aangezien Kay aangelijnd was, niks gebeurd.

Verder heeft het met me eigen houding te maken. Als ik zelf de hele dag of week al druk en met stress ben geweest, dan reageert hij daar sterk op, laten we het maar niet hebben over mijn maandelijkse invloed haha. Ik weet dus niet precies hoe ik de stress kan weghalen, want soms is hij onbereikbaar. Deze keer kwam Kay al behoorlijk gestrest uit de auto: tongelen, met pootje opgetrokken, zwaar hijgend. Ik heb hem geprobeerd het stukje lopen naar de bak rustig te krijgen, maar helaas werd ik daarin gestoord en kon ik dat niet afmaken. Eigenlijk had ik toen al terug in de auto moeten stappen en desnoods maar de hele training moeten overslaan. Verder lijkt hij het buiten beter te doen dan binnen en is de stress daarbij dus ook gerelateerd aan de binnenmanege.

Verder kan hij er slecht tegen als ik hem uit het parcours haal/onderbreek om een oefening opnieuw te starten. Of ik dat gewoon doe, door hem even terug te roepen of door een corrigerend nee en dan herstellen doe, maakt daarin niet uit. Paaltjes zijn daarin een groot struikelblok geweest en toen ik hem eindelijk rustig bij de paaltjes had (heeft weken geduurd) kon ik hem met handgebaren tijdelijk begeleiden, waardoor hij die daarna ineens verbazend wekkend wel snel oppikte en toen weer ineens weer zelfstandig erdoor kon sturen. Ineens was dat deze week weer een probleem en moest ik hem corrigeren, omdat hij dus totaal niet opletten op de aanwijzingen die ik gaf. Hij kan zich volledig afsluiten en maar gaan, waarbij hij gevaarlijk wordt hem zo maar een parcours op te sturen. Ik wil hem dan graag wel begeleiden, maar als hij zich van mij afsluit, dan gaat het mijn mogelijkheden ook te buiten. Ik kan hem soms bereiken door dan overdreven duidelijk te gaan zeggen wat hij moet doen, maar daarvan wordt hij lawaaierig en hoort hij me uiteindelijk ook niet meer. Ik weet dat ik dus rustig moet blijven (wat ik heus soms wel eens moeilijk vind) en vooral dus niet meer op geluid moet doen om hem meer op mij te laten letten(waardoor ik hem meer kan begeleiden in wat hij moet doen, i.p.v hem dan terug te moeten roepen), maar ik ben bang dat ik nog iets moet doen, alleen weet ik het ook niet meer. Als het moet, kijk ik weer of een andere groep de oplossing kan zijn, maar denk niet dat ik daar op korte termijn terecht kan, of ik moet naar een andere hondenschool gaan uitkijken en een groep vinden waar hij zich wel goed in kan voelen (alleen wil ik het probleem ook niet helemaal ontlopen, want op wedstrijd zullen ook dergelijke situaties kunnen voorkomen, maar ik wil ook niet dat het gedrag een gewoonte kan worden...)
Afbeelding
gyanty
Zeer actief

Pumi schreef:Hoi,

bij Ayla hebben we een keertje een training lang gewoon laten gaan, fouten niet herstellen. De training daarna subtiel fouten herstellen, dus zonder een foei, nee etc. en in hele moeilijke situaties die links laten liggen en de makkelijke weg kiezen.

Jimmy heeft het ook al een tijdje erg moeilijk in Boelenslaan, ik ga hem dus voorlopig niet te vaak daar mee heen nemen. Op andere locaties gaat het beter, schijnbaar minder stess. Nu moet ik zeggen dat het uitvallen aan de riem van sommige honden er zeker ook geen goed aan doen, dan moet je je eigen hond die het al moeilijk heeft ook nog corrigeren omdat hij daar dan weer op reageerd. Blijft altijd weer afwegen :ugh:
Volgens mij heb ik daar al een keer met je over gehad en toen heb ik ook gezegd dat ik dat al weken met Kay doe, maar nu het stressniveau te hoog werd gaat het met hem een andere kant op, waardoor hem gewoon maar laten gaan geen optie meer is, omdat hij niet meer te sturen is naar wat zo moeten en kan hij gevaarlijke capriolen uithalen. Hij rent dan als een kip zonder kop voor je uit, tja dan werkt zo'n enorm snelle hond tegen je en kan ik never nooit voor hem zijn om hem aanwijzingen te geven Daarbij zit ik bij hem met een extreem snelle neiging tot gewoonte vorming. Zo heb ik een tijdlang de paaltjes niet getraind, omdat het te veel stress opleverde en hij niet te begeleiden was naar de juiste weg. Toen ik dat had bereikt, heb ik met hem dus pas weer de paaltjes opgepakt en ging het (tot afgelopen week) goed. Ik heb namelijk de gehele A en B cursus een hond gehad die volledig dichtklapte op de paaltjes. Waardoor ik ze pas een week voor het B examen pas voor het eerst weer had gelopen en het voortreffelijk ging. Daarbij ben ik van het goed afsluiten. Hoe moeilijk het soms ook zo is. Ik wil wel af sluiten met een goed gevoel voor beide, dus als we iets begonnen zijn, zullen we het wel op een juiste manier moeten afsluiten. Hoe ik dat bereik maakt niet zoveel uit, als we maar kunnen zeggen dat Kay het op de juiste manier kan uitvoeren.
Afbeelding
Annemarie1961
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Annemarie1961 »

Ik denk dat je je serieus moet afvragen of dit voor jullie beiden een leuke hondensport is. Als dit voor je hond en daardoor ook voor jou zoveel stress met zich mee brengt ben je m.i. niet op de juiste manier met je hond bezig. In de eerste plaats vind ik het zielig voor je hond, wat het bij jou doet, tsja daar kan ik niet zoveel mee, je kan als mens relativeren, een hond doet dat niet.
Succes met het maken van de juiste keuze.
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef: Volgens mij heb ik daar al een keer met je over gehad en toen heb ik ook gezegd dat ik dat al weken met Kay doe, maar nu het stressniveau te hoog werd gaat het met hem een andere kant op, waardoor hem gewoon maar laten gaan geen optie meer is, omdat hij niet meer te sturen is naar wat zo moeten en kan hij gevaarlijke capriolen uithalen. Hij rent dan als een kip zonder kop voor je uit, tja dan werkt zo'n enorm snelle hond tegen je en kan ik never nooit voor hem zijn om hem aanwijzingen te geven Daarbij zit ik bij hem met een extreem snelle neiging tot gewoonte vorming. Zo heb ik een tijdlang de paaltjes niet getraind, omdat het te veel stress opleverde en hij niet te begeleiden was naar de juiste weg. Toen ik dat had bereikt, heb ik met hem dus pas weer de paaltjes opgepakt en ging het (tot afgelopen week) goed. Ik heb namelijk de gehele A en B cursus een hond gehad die volledig dichtklapte op de paaltjes. Waardoor ik ze pas een week voor het B examen pas voor het eerst weer had gelopen en het voortreffelijk ging. Daarbij ben ik van het goed afsluiten. Hoe moeilijk het soms ook zo is. Ik wil wel af sluiten met een goed gevoel voor beide, dus als we iets begonnen zijn, zullen we het wel op een juiste manier moeten afsluiten. Hoe ik dat bereik maakt niet zoveel uit, als we maar kunnen zeggen dat Kay het op de juiste manier kan uitvoeren.
Kan ik me zo niet herinneren, maar dat zegt niets :W: Lastige situatie, met Jimmy heb ik het voordeel dat ik meerdere honden heb om mee te lopen en hem dus voorlopig minder ga trainen. Training geeft Jimmy eerder stress situaties dan een wedstrijd. Wedstrijden geven hem minder druk op de een of andere manier :Q: De donderdag groep is een zeer chaotische groep, vooral als ze de groepen weer samen voegen. De laatste groep is opzich wel rustiger dan de eerste, daar is alleen Ayla als drukte maker.

Blijft een lastig probleem, misschien zoals Annemarie1961 aangaf een tijdje stoppen om het daarna weer op te pakken. Hoe oud is Kay? Misschien moet ie even tijd hebben alles in zijn koppie een plekje te geven. Heb regelmatig zulke jonge paarden ingereden, wintermaanden beleren zodat ze de hele zomer weer op de wei konden het in hun koppie te verwerken. In de winter weer oppakken en dan waren ze er klaar voor.

Sandra & Edwin
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Ik herken heel veel van wat jij vertelt in mijn Jace.
Jace kan gigantische stress opbouwen.

Ik wilde zo graag vanalles met hem doen.
Maar dat hoeft niet meer. Hij gaat aleen nog naar de schapen.
En verder de heerlijke wandelingen langs de Maas.
Ik weet dat ik hem geen plezier doe met al de drukte van behendigheid en trainingen bij een hondenschool.
Sinds Jace die drukke dingen niet meer hoeft te doen, is hij veel gemakkelijker.
Ik ben zijn baas, ik beslis wat hij moet doen en wat hij mag. En dat werkt bij Jace.
Er zit zoveel verschil tussen de honden.
Als ik Meagan en/of Judy meeneem, dan merk ik die niet eens.
Die gaan rustig aan mijn voeten liggen slapen.
Tijdens beghendigheid ligt Meagan rustig te wachten tot ze aan de beurt is.
En als ze dan mag, dan gaat ze er ook vol voor.
Idem met schapendrijven.

Ze zijn zo verschillend. Ik weet dat ik Jace geen drukke dingen moet laten doen, waarbij hij veel stress op kan bouwen.
Als ik eens naar een behendigheidswedtrijd o.i.d. ga kijken, dan blijft Jace thuis.
Hij wordt daar alleen maar knettergek. Dat hoeft niet meer van mij.
Gewoon rust voor hem.
Sinds ik zo ben gaan denken, is Jace volledig veranderd. Veel makkelijker en rustiger.

Ik heb jaren getraind met Jace, want ik wilde dat hij veranderde. Zoveel energie in gestopt.
Hij was met niets af te leiden, ik kon de lekkerste worst meenemen, dat zag en rook hij niet eens.
Niet tot hem door te dringen, omdat hij zo in de stress schoot.
Dan kun je niet veel meer bereiken met zo'n hond. Alleen maaar de stress verhogen.
Sinds ik Meagan (en nu ook Judy) heb, weet ik dat er ook een andere kant is van de border collie. Zo gemakkelijk te trainen, zo goed luisteren en alleen maar voor mij willen werken, om mij een plezier te doen.
Sinds ik Meagan heb, weet ik dat ik dat trainingsniveau nooit zal bereiken met Jace (terwijl ik Jace veel slimmer vind dan Meagan).

Je zult keuzes moeten maken met kay.
Wat wil jij en wat denk je dat het beste is voor je hond.
Misschien eens een tijdje een sport gaan doen, waarbij je hond 'rust' krijgt (in zijn kopje).
Heel rustig opbouwen en kijken hoe ver jullie kunnen komen.
Ik weet hoe moeilijk zo'n hond is en ook hoe frustrerend dat is.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
gyanty
Zeer actief

Bedankt voor de antwoorden. Zit zeker een paar hersenkrakers bij en zeker tips waar ik meer mee kan. De uitspraak dat behendigheid misschien niks voor hem is, komt hard aan en moet ik over nadenken. Kay is inderdaad nog jong. Hij is 2,5 jaar. En natuurlijk is hij gevoelig en heeft moeite met bepaalde honden en soms de stress regulieren, maar hij vind behendigheid echt wel leuk. En als hij gaat, dan gaat hij goed en ziet hij niks meer anders dan het parcours en zijn die andere honden er voor hem totaal niet meer. Ik heb wel gepeild en ik kan weer naar mijn oude groepje terug. Het trainen moet leuk zijn en bij hem zijn de factoren daarom heen gewoon heel belangrijk. Misschien als hij ouder en misschien ooit nog wat zekerder wordt (ik ga daar niet van uit hoor) dan zullen dergelijke situaties hopelijk beter voor hem te overzien zijn. Nu doe ik hem er geen plezier mee. Op wedstrijd ging het vandaag weer hartstikke leuk. Tuurlijk waren er hondjes die hij niet zo vond, maar de meeste waren reuze interessant en had hij stille hoop om mee te kunnen spelen. Zoals ik hem vandaag dan weer heb gezien dan weet ik zeker dat hij behendigheid leuk vind, en dat de grote massa aan honden in het algemeen dus niet het probleem is. Ondanks dat wij vandaag misschien niet zo goed gepresteerd hebben (2x disk en een keer 20e ofzo... hihi) vond hij het leuk. Ik ben eerder met Breitensport gestopt (toen was hij een jaar), omdat ik zag dat dat dus niet ging en ook de gehoorzaamheid is afhankelijk van hoe gemakkelijk hij zich in de groep voelt. Schapendrijven heb ik even moet stoppen, maar zullen we volgend jaar weer oppakken en tja het drijven gaat goed, maar hij kan zich ook laten leiden in de stress vooraf, die dus ook kan afhangen van veel honden om hem heen waar hij dan moeite mee heeft. En nu klinkt het alsof hij veel moeite heeft met andere honden. Nee absoluut niet. Er komen nog steeds verschillende en nieuwe logees en in gastopvang hier en dat gaat allemaal prima. Hij is alleen wel selectief en kan zich daar behoorlijk door laten leiden. Iets wat ik wel moeilijk vind, maar waar ik zeker geen onmogelijke opgave in zie. Met een jaar geleden gaat het ook al weer heel anders en hebben we beide veel geleerd en moet ik zeggen dat het steeds beter gaat.

De touch kent Kay en misschien kan ik die ook inderdaad er wel bij gebruiken. Even kijken of dat iets voor hem is en hoe hij daarop reageert.

En ik moet mezelf gewoon ook weer motiveren en waken om niet te vallen in een kuil van negativiteit die voortkomt uit een gedrevenheid en perfectionisme. Weer meer de bal gebruiken, omdat het hem gewoon stukken beter helpt in dergelijke situaties. Deed ik aantal weken geleden bij kennismaking in deze groep ook en vandaag op wedstrijd gebruik ik hem ook, maar ik ben nog wel eens slordig en vergeet hem dus nog wel eens..... Niet doen dus.... de aankomende 20 jaar minstens niet ;)
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Hoi,

heb alleen het VP gezien en buiten een iets te enthousiaste wip, mooi rondje :E:

Sandra & Edwin
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”