Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op straat omkeren als andere honden (aangelijnt) aan komen?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Op straat omkeren als andere honden (aangelijnt) aan komen?

Ongelezen bericht door blondie »

Op een smal paadje met geen uitwijkmogelijkheden in het park doe ik het wel dan keer ik om of sla een ander pad in, of wacht even op een breder stukje tot de ander gepasseerd is.
Maar op straat of op brede stukken merk ik dat sommige mensen met hond omkeren als ik aankom met de honden. Vanmorgen weer een mevrouw, die al een paar keer eerder rechtsomkeert maakte maar omdat ik de richting uitga die zij dus weer oploopt en haar hond hyper reageert op mijn honden maakt ze het eigenlijk zichzelf moeilijk. Vanmorgen trok ze dus weer de hond mee, en toen ze omkeek riep ik haar en wenkte dat ze gewoon door kon lopen. Ik was even in het gras gaan staan en liet de honden zitten. Ze draaide toen toch om en besloot langs me te lopen via de stoep. "goh, ze luisteren wel goed" Ik weet niet wat ze dacht door telkens om te keren, maar ik zei dat we elkaar zovaak al tegen kwamen in de ochtend en de honden zitten allemaal aan de lijn, dan kun je gewoon passeren mijns inziens :mrgreen: ipv continue je route te laten verstoren omdat ik toevallig aankom. (of ze het bij andere honden ook zou doen weet ik uiteraard niet.)
ook een meneer die ik regelmatig tegenkom met een kruising mechel, die hond schijnt behoorlijk uit te vallen, en regelmatig keert hij om als hij me ziet. Vorige keer halverwege het fietspad en ik had de mijne los, ik zag hem, hij bleef staan en ik lijn die van mij aan. Passeren gewoon op ruime afstand, niets aan de hand. Hij liet zijn hond zitten en hing wat over hem heen en ik hoor wat gegrom. Maar ik dacht toen echt, waarom moet je nu weer helemaal omlopen omdat er toevallig iemand anders aankomt, er is zoveel uitwijkmogelijkheid op die plek. Een mevrouw met een golden rent ook bijna weer de andere kant op als ik aankom, vorige keer kwam ik haar tegen op een andere plek en ik zag haar verschieten maar we passeren en er gebeurd niets :19:
Bij andere loslopende honden die ik met de ochtendwandeling sporadisch tegen kom vraag ik overigens de honden niet naar die van mij te laten komen, dat dan weer wel :wink: maar dan lijn ik even aan, passeer en laat daarna weer los lopen.

Zijn er meer mensen die rechtsomkeert maken op straat? Met dus voldoende ruimte om te passeren of even elkaar te laten passeren? En zo ja, wat is de achterliggende gedachte daarvan?
sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser
Aantal honden: 1

Re: Op straat omkeren als andere honden (aangelijnt) aan kom

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

blondie schreef:Op een smal paadje met geen uitwijkmogelijkheden in het park doe ik het wel dan keer ik om of sla een ander pad in, of wacht even op een breder stukje tot de ander gepasseerd is.
Maar op straat of op brede stukken merk ik dat sommige mensen met hond omkeren als ik aankom met de honden. Vanmorgen weer een mevrouw, die al een paar keer eerder rechtsomkeert maakte maar omdat ik de richting uitga die zij dus weer oploopt en haar hond hyper reageert op mijn honden maakt ze het eigenlijk zichzelf moeilijk. Vanmorgen trok ze dus weer de hond mee, en toen ze omkeek riep ik haar en wenkte dat ze gewoon door kon lopen. Ik was even in het gras gaan staan en liet de honden zitten. Ze draaide toen toch om en besloot langs me te lopen via de stoep. "goh, ze luisteren wel goed" Ik weet niet wat ze dacht door telkens om te keren, maar ik zei dat we elkaar zovaak al tegen kwamen in de ochtend en de honden zitten allemaal aan de lijn, dan kun je gewoon passeren mijns inziens :mrgreen: ipv continue je route te laten verstoren omdat ik toevallig aankom. (of ze het bij andere honden ook zou doen weet ik uiteraard niet.)
ook een meneer die ik regelmatig tegenkom met een kruising mechel, die hond schijnt behoorlijk uit te vallen, en regelmatig keert hij om als hij me ziet. Vorige keer halverwege het fietspad en ik had de mijne los, ik zag hem, hij bleef staan en ik lijn die van mij aan. Passeren gewoon op ruime afstand, niets aan de hand. Hij liet zijn hond zitten en hing wat over hem heen en ik hoor wat gegrom. Maar ik dacht toen echt, waarom moet je nu weer helemaal omlopen omdat er toevallig iemand anders aankomt, er is zoveel uitwijkmogelijkheid op die plek. Een mevrouw met een golden rent ook bijna weer de andere kant op als ik aankom, vorige keer kwam ik haar tegen op een andere plek en ik zag haar verschieten maar we passeren en er gebeurd niets :19:
Bij andere loslopende honden die ik met de ochtendwandeling sporadisch tegen kom vraag ik overigens de honden niet naar die van mij te laten komen, dat dan weer wel :wink: maar dan lijn ik even aan, passeer en laat daarna weer los lopen.

Zijn er meer mensen die rechtsomkeert maken op straat? Met dus voldoende ruimte om te passeren of even elkaar te laten passeren? En zo ja, wat is de achterliggende gedachte daarvan?
Er zullen ongetwijfeld foto's van jou en je honden op het forum staan, excuses als ik die dus gemist heb, maarre....wat heb jij voor honden????? Hahahaha.

Maar om een antwoord te geven op je vraag, nee ik ben nog nooit eerder omgekeerd. Ik moet wel zeggen dat ik goed naar de hond kijk. Sammy was/is (hij begint wat zelfverzekerder te worden) bang van andere honden en dan voornamelijk als ze groter zijn dan hijzelf (ik zal de reacties van de forummers voor zijn :LOL: ....dat is uiteraard 9 van de 10 keer). Op een gegeven moment herken je de honden in de wijk wel een beetje en dan weet ik hoe Sammy reageert. Ik ben wel een paar keer even het gras ingegaan en ben daar blijven wachten met Sammy tot de tegenligger voorbij was. Ik probeer het niet uit de weg te gaan omdat ik hoop dat er ooit een dag komt dat Sammy zonder angst met andere (grote) honden om kan gaan.
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik ontwijk niemand. Maar ik passeer wel graag mens langs mens, dus ga dan links van het pad lopen. Hier in de buurt loopt 1 mechelaar die al 4x 3 verschillende honden heeft 'opgegeten' maar ze loopt met een snuitje en dat is juist 1 van de weinige honden die Izzy compleet negeert. Ik wacht wel tot de baas haar weer heeft aangelijnd, als hij haar 's morgens vroeg op een veldje achter een balletje aan laat rennen maar dat doet die baas dan ook meteen als hij iemand ziet.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:Lullig, maar ik loop niet langs vechthonden. Niet voor mezelf, maar voor mijn honden.
Als het er maar één is en hij is kort aangelijnd overigens wel hoor.
En er is een grote duitse herderreu die ik ontwijk. Die is ter pikverlenging aangeschaft maar de volgevreten baas kan hem niet mannen. Beest valt uit als een bezetene.
Heeft dus van de week ook een oudere man (met een zo mogelijk nóg oudere Golden) in zijn arm gebeten....

Die onwijk ik, breed of smal pad. :pffff:
Op straat heb ik het over hé? Als je ziet dat iemand gewoon zijn honden aanlijnt of aangelijnt heeft en de honden gewoon gaan zitten of af gaan omdat de baas dat verlangt om een ander even de ruimte te geven, en niet uitvallen grommen of blaffen?
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Licht er toch aan wat voor hond en baas eraan komt?
Er loopt hier een klein meisje met een reus, daar ga ik niet vlak langs bv.
Als ik weet dat het een redelijke baas is gaan we erlangs anders een ommetje.(bij een grote wilde :wink: hond).
blondie
Zeer actief

sandra&sammy schreef:[Er zullen ongetwijfeld foto's van jou en je honden op het forum staan, excuses als ik die dus gemist heb, maarre....wat heb jij voor honden????? Hahahaha.
Er staan er maar een paar op het forum, ben niet zo van het fotograveren :mrgreen: in mijn avator staan ze toch?
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Ik ontwijk dus soms wel andere honden, aangezien Noah tekeer (kan) gaan. Vandaag liep ik met Noah en Bumba en ik kwam zoveel honden tegen. Ja dan draai ik liever om dan dat ik het mezelf moeilijk ga maken.
Perry en Noah

Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik ontwijk als ik er niet op vertrouw dat de baas de hond in kwestie goed kan houden. Verder ontwijk ik niet als er een lijntje aan zit. Uitvallende honden loop ik ook gewoon langs. Uiteraard ben ik best bereid de baas en uitvallende hond in kwestie wat ruimte te geven, maar als ik een bepaalde kant echt op wil dan ga ik er niet voor omlopen. Ik vind uitvallende honden zelf altijd het makkelijkste te passeren, want dan willen mijn honden er sowieso niet heen en lopen 'recht zo die gaat' door :mrgreen: Van die vriendelijke kwispelstaarten die zelf contact zoeken vind ik 'lastiger' passeren, want dan wil met name Vera altijd wel even vriendelijk terug gaan doen (aangelijnd altijd veel meer dan als ze los is :19: ), en dan zit je zo met die lijnen te frutten. Maar goed, ondertussen zijn de meeste andere vriendelijke kwispelstaarten bekende honden geworden (daar zorgt Vera dus wel voor), en dan vind ik het ook niet erg meer, dan mogen ze best even gezellig gaan doen tegen elkaar :mrgreen:
Afbeelding
sandra&sammy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu/Malteser

Ongelezen bericht door sandra&sammy »

blondie schreef:
sandra&sammy schreef:[Er zullen ongetwijfeld foto's van jou en je honden op het forum staan, excuses als ik die dus gemist heb, maarre....wat heb jij voor honden????? Hahahaha.
Er staan er maar een paar op het forum, ben niet zo van het fotograveren :mrgreen: in mijn avator staan ze toch?
oh ja, sorry, mijn oog viel op de katjes, keek over de honden heen....dat krijg je als je al vanaf 8.30 uur aan het werk bent....ik mag nu ook naar huis.....wordt tijd geloof.
Afbeelding
Sammy 31-08-2010
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

Silka had er ook nogal een handje van om op een smal pad uit te vallen als ze aangelijnd was. Dus ik heb me ook wel eens omgedraaid. Puur omdat ik dat uitval-gedrag niet wil hebben.
Inmiddels loopt ze keurig mee (ook los) zonder uit te vallen dus loop ik gewoon door, ook op smalle paden.
Ik kom wel eens mensen tegen die omdraaien en dan denk ik maar dat ze daar een goede reden voor hebben. Net als ik ooit had. :wink:
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik keer zelden om, maar het gras ingaan doe ik met Boris wel als Boris aangelijnt is en de andere honden ook maar ik twijfel hoe ze op een uitvallende hond gaan reageren, want dat is wat Boris doet als hij aan de lijn een andere (vaak grotere) hond tegenkomt. En niet alle honden zijn daar van gedient. Een tijdje terug liep ik ook op de dijk en toen kwamen er 2 mensen met in totaal 4 husky-achtigen aan met ieder 2 aan een heupgordel. Boris valt uit (voor zover daar ruimte is aan 10-20 cm riem, hij moet van mij liggen), wordt gecorrigeerd en stopt direct (dat dan weer wel) maar de mensen hadden twee volle passen nodig om de honden weer onder controle te krijgen. Dat klinkt niet veel, maar dat was dus al aan een ruime meter lijn en als je voortgetrokken wordt maak je grote passen (en zo breed is een dijk niet). De keer daarop dat ik de honden tegenkwam. Toen met 4 aan 1 heupgordel, 1 persoon, liepen ze net de dijk op. Ik heb mijn tempo zo vertraagd dat ze ruim voor me de dijk op kwamen. Dat ging ik niet nog een keer proberen. De husky-achtigen vonden het gedrag van Boris niet grappig en ik ook niet, maar ik vrees dat er niet zo vreselijk veel overblijft als 4 van dat kaliber honden in een groep mijn hond een correctie geven.

Maar het gaat al beter met Boris zijn uitvalgedrag. Al ga ik ook op een afstand staan als ik bij een winkel even moet wachten met hem en er staat een grotere hond (vaak een herderachtige) bij de deur. Mensen kijken toch altijd dan wel een beetje typisch totdat zij ons toch moeten passeren en Boris uitvalt (en de herder echt kijkt van, "ja hoor.")
Overigens is het probleem los er niet, dus dan geen omkeergedrag. Met als enige uitzondering een mevrouw met 2 herders. Maar die draait zelf al razendsnel om als ze andere aan ziet komen (maar die heb ik ook al eens door haar herders gelanceerd zien worden, dat zijn echt geen lieverdjes, hoewel ik ze de laatste tijd niet meer zie.)
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier is er één waarbij ik wel zal moeten.
Misselijk dom mens laat haar misselijke agressieve reu vol op mijn hond klappen om vervolgens te zeggen 'dat mijn hondje niet zo braaf uit z'n oogjes keek en ik een probleem had'.
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als ik ze apart bij me heb ontwijk ik niet, maar samen wel want dan gaan ze om het hardst staan blèren :roll:
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

er zijn momenten dat ik omkeer of inhoud, danwel voor mezelf als voor een ander.

Er loopt iemand met 2 ambullen, reu en teef. Vooral die reu kan Bo zn bloed wel zuipen, en ik heb af en toe het idee dat het baasje een beetje moeite heeft hem te houden af en toe, ja dan loop ik wel even om. Bo negeert het gebakkie overigens, wat meneer ambul nog bozer maakt.
Afbeelding
Supernova
Zeer actief

Ongelezen bericht door Supernova »

Als ik met Kenzo en Nova samen loop ontwijk ik meestal. Nova gaan dan vaak ontzettend vrolijk doen, en dat loopt voor geen meter.
Als ik met Kenzo alleen loop ontwijk ik sommige hond-baas combinaties. Omdat dat verschrikkelijke bazen zijn of etterbakken van honden.
Als ik alleen met Nova loop ontwijk ik ook sommige hond-baas combinaties, om dezelfde reden als bij Kenzo :mrgreen:
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

Ja, er zijn zeker honden die ik ontwijk na 2.5 bijtincident met Bailey.
Behalve naar de lichaamstaal van de honden kijk ik ook naar de lichaamstaal/uitstraling van de baasjes. Vanmiddag nog bij de late middagwandeling toen we het volgende parkdeel inliepen, Bailey nog aangelijnd, stonden een mevrouw met 2 honden en een heer met 1 hondje, te praten midden op een pad dat naar het grootste veld in dat parkdeel leidt.
Het hondje van de man lag naast zijn voeten.
Ik zag dat de grootste hond van die vrouw, leek op een border collie mix, ging fixeren op Bailey, oren naar achteren, door de poten gezakt, staart horizontaal en dus koos ik voor het volgende pad. De hond zat aan de flexlijn en viel luid blaffend en grommend uit, mevrouw begon haar hond uit te foeteren en de flex snel in te trekken, haar andere hondje (leek op een chihuahua mix) begon aan de andere lijn te trekken en grommen naar het voorbeeld van die andere hond. Het hondje van de man die erbij stond was overduidelijk erg oud en kon volgens mij niet zoveel zien omdat die man het beestje moest optillen omdat hij ondersteboven gelopen werd door de BC mix en het kennelijk niet zag aankomen.
Eerder op de dag heeft Bailey in datzelfde parkdeel heel lang heel gezellig met 1 bekend vriendje en twee onbekende nieuwe vriendjes gespeeld tot ze er bij na bij neervielen met zijn vieren. Die honden hadden allemaal een "gezellige" uitstraling, ondanks de verschillen in formaat waren ze op 1 golflengte. Het gespeel begon met 2 hondjes (waaronder dat ene vriendje van Bailey), toen kwamen wij erbij en als laatste een hond die een flink stuk groter dan de rest was. Het ging hartstikke goed en gemoedelijk, alsof ze elkaar al jaren kenden.

Er lopen hier in die parkdelen meerdere hondeneigenaren rond met, naar niet alleen mijn mening, de verkeerde soort hond; een hond die hen om wat voor reden ook teveel is of die ze om verkeerde redenen hebben aangeschaft. Die eigenares van Bailey's tweede bijter voldoet helemaal niet aan het stereotype beeld dat veel mensen bij het type eigenaar van zo'n vechthondsoort heeft: keurig gekapt en gekleed dametje, volledig in de make-up met hakjes en ze kan die hond fysiek en qua mentaal overwicht niet aan.
Die man met die waanzinnig mooie, maar altijd grommende Duitse Herder, is een heel klein ventje, die best wel zijn hond onder controle heeft qua commando's maar die, ook weer naar de mening van meerdere mensen, iets aan het overcompenseren is met het soort en formaat hond (plus zijn snelle, flitsende "Nee ik heb geen midlife crisis" sportwagen).
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Rami schreef:Silka had er ook nogal een handje van om op een smal pad uit te vallen als ze aangelijnd was. Dus ik heb me ook wel eens omgedraaid. Puur omdat ik dat uitval-gedrag niet wil hebben.
Inmiddels loopt ze keurig mee (ook los) zonder uit te vallen dus loop ik gewoon door, ook op smalle paden.
Ik kom wel eens mensen tegen die omdraaien en dan denk ik maar dat ze daar een goede reden voor hebben. Net als ik ooit had. :wink:
Ik bedoel het ook niet negatief, maar zeker op bredere paden en op straat om dan om te gaan keren, ik zorg ook bij passeren dat dat ruim gebeurt en in ieder geval mijn honden links naast me en de tegemoetkomer heeft dan meestal ook de hond links. De mensen die me tegemoet komen hond aan flex voor zich uit en geen moeite doen om hond naast zich te houden ga ik overigens niet passeren :engel: en ook niet als ze de honden rechts naast zich nemen en ik zie dat de hond contact wil gaan maken.
Ik vond het voor de mevrouw die ik aanhaalde vervelend dat ze omdraaide omdat haar eigen hond best wel opgewonden reageerde en daarbij misschien dus dacht dat het zou escaleren als ze me zou passeren. Terwijl ik gewoon even pas op de plaats maak met mijn honden en zij kan passeren. Dan weet ze dat ook weer voor een volgende keer als we elkaar tegenkomen, dat ik rekening houd met haar en andersom. Kom wel vaker mensen met moeilijke honden tegen, en die van mij daar moet aangelijnt ook geen hond bij komen buurten en dat zeg ik ook dat ik dat liever niet wil, gewoon passeren en doorlopen of een praatje maken zonder dat de honden contact met elkaar maken moet kunnen hoor.
En bij twijfel of de mensen die met de hond lopen de hond kunnen houden loop ik ook liever een straatje om. Maar uitvallende honden en een baas die ermee om kan gaan, dan loop ik door op gepaste afstand onderwijl mijn honden in de gaten houdend omdat ik niet wil dat ze terug reageren.
blondie
Zeer actief

BAILEYSBAASJE schreef:Eerder op de dag heeft Bailey in datzelfde parkdeel heel lang heel gezellig met 1 bekend vriendje en twee onbekende nieuwe vriendjes gespeeld tot ze er bij na bij neervielen met zijn vieren. Die honden hadden allemaal een "gezellige" uitstraling, ondanks de verschillen in formaat waren ze op 1 golflengte. Het gespeel begon met 2 hondjes (waaronder dat ene vriendje van Bailey), toen kwamen wij erbij en als laatste een hond die een flink stuk groter dan de rest was. Het ging hartstikke goed en gemoedelijk, alsof ze elkaar al jaren kenden.

Er lopen hier in die parkdelen meerdere hondeneigenaren rond met, naar niet alleen mijn mening, de verkeerde soort hond; een hond die hen om wat voor reden ook teveel is of die ze om verkeerde redenen hebben aangeschaft. Die eigenares van Bailey's tweede bijter voldoet helemaal niet aan het stereotype beeld dat veel mensen bij het type eigenaar van zo'n vechthondsoort heeft: keurig gekapt en gekleed dametje, volledig in de make-up met hakjes en ze kan die hond fysiek en qua mentaal overwicht niet aan.
Die man met die waanzinnig mooie, maar altijd grommende Duitse Herder, is een heel klein ventje, die best wel zijn hond onder controle heeft qua commando's maar die, ook weer naar de mening van meerdere mensen, iets aan het overcompenseren is met het soort en formaat hond (plus zijn snelle, flitsende "Nee ik heb geen midlife crisis" sportwagen).
Ik heb het over op straat, niet over losloopparken of gedooggebieden.
BAILEYSBAASJE
Zeer actief
Mijn ras(sen): F1b Goldendoodle

Ongelezen bericht door BAILEYSBAASJE »

blondie schreef:
BAILEYSBAASJE schreef:Eerder op de dag heeft Bailey in datzelfde parkdeel heel lang heel gezellig met 1 bekend vriendje en twee onbekende nieuwe vriendjes gespeeld tot ze er bij na bij neervielen met zijn vieren. Die honden hadden allemaal een "gezellige" uitstraling, ondanks de verschillen in formaat waren ze op 1 golflengte. Het gespeel begon met 2 hondjes (waaronder dat ene vriendje van Bailey), toen kwamen wij erbij en als laatste een hond die een flink stuk groter dan de rest was. Het ging hartstikke goed en gemoedelijk, alsof ze elkaar al jaren kenden.

Ik heb het over op straat, niet over losloopparken of gedooggebieden.
Heb ik het ook over: die parkpaden waarover ik het heb liggen aan de buitenkant van het park, dus om de velden heen, naar de velden toe, een soort verlenging van de stoep, vaak zelfs breder dan de stoep. En als ik die eigenaar van die DH in de verte op dezelfde stoep zie lopen langs zo'n parkdeel en ik zie dat die hond los is, dan steek ik over en slaan we dat parkdeel over: heb al teveel verhalen van anderen gehoord over het jagen van die hond en bananen in de oren tijdens zo'n jacht.
Afbeelding
Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs

Ongelezen bericht door Maylala »

Ik ontwijk praktisch alles.
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Als er gewoon ruimte is loop ik door; Anne en Fenna negeren alles, die hebben echt geen interesse in wat voor confrontatie ook.
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!

Ongelezen bericht door Rami »

blondie schreef:
Rami schreef:Silka had er ook nogal een handje van om op een smal pad uit te vallen als ze aangelijnd was. Dus ik heb me ook wel eens omgedraaid. Puur omdat ik dat uitval-gedrag niet wil hebben.
Ik bedoel het ook niet negatief, maar zeker op bredere paden en op straat om dan om te gaan keren, ik zorg ook bij passeren dat dat ruim gebeurt en in ieder geval mijn honden links naast me en de tegemoetkomer heeft dan meestal ook de hond links. De mensen die me tegemoet komen hond aan flex voor zich uit en geen moeite doen om hond naast zich te houden ga ik overigens niet passeren :engel: en ook niet als ze de honden rechts naast zich nemen en ik zie dat de hond contact wil gaan maken.
Ik vond het voor de mevrouw die ik aanhaalde vervelend dat ze omdraaide omdat haar eigen hond best wel opgewonden reageerde en daarbij misschien dus dacht dat het zou escaleren als ze me zou passeren. Terwijl ik gewoon even pas op de plaats maak met mijn honden en zij kan passeren. Dan weet ze dat ook weer voor een volgende keer als we elkaar tegenkomen, dat ik rekening houd met haar en andersom. Kom wel vaker mensen met moeilijke honden tegen, en die van mij daar moet aangelijnt ook geen hond bij komen buurten en dat zeg ik ook dat ik dat liever niet wil, gewoon passeren en doorlopen of een praatje maken zonder dat de honden contact met elkaar maken moet kunnen hoor.
En bij twijfel of de mensen die met de hond lopen de hond kunnen houden loop ik ook liever een straatje om. Maar uitvallende honden en een baas die ermee om kan gaan, dan loop ik door op gepaste afstand onderwijl mijn honden in de gaten houdend omdat ik niet wil dat ze terug reageren.
Maar bij 'onbekenden' weet je het allemaal niet.
Bij het passeren van mensen met honden die ik vaker tegenkom zijn een soort van stilzwijgende afspraken ontstaan. Zo is er een mijnheer die zijn honden altijd laat zitten als ik 'm tegen kom, dan loop ik altijd extra snel langs (anders moet 'ie zo lang wachten :wink: ), een ander gaat altijd helemaal in de berm lopen, weer een ander doet niets bijzonders omdat haar en mijn honden elkaar prima kunnen passeren.
Ik kan me ook voorstellen dat een van die 'afspraken' omdraaien is. Liever ontwijken dan gedoe.
Afbeelding
Sanner
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sanner »

Ik ga wel altijd aan de andere kant van de weg lopen, als dat kan. Loop nooit vlak langs iemand met een hond.

Als ik met Kiwi én Jamie loop ontwijk ik ook wel eerder mensen met honden dan dat ik met Kiwi of Jamie apart loop.
Jamie wil dan zo blaffen en Kiwi wil erheen, en dat is geen doen. Dan kan ik Jamie ook niet goed afleiden.
kimmeke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaskan Malamute

Ongelezen bericht door kimmeke »

Ik wijk niet uit of draai om voor een andere hond. Ik zal wel wachten als het een smal stuk is ofzo zodat er fatsoenlijk de plaats is om te passeren. Maar hoe kun je je hond nu leren om niet te reageren (zonder toestemming) op andere honden als je telkens de situatie vermijd? :19: zo denk ik er althans over...
Als je een hond iets leert met geschreeuw, zal hij nooit naar je gefluister luisteren...

Afbeelding

Hotel voor alle knaagdieren en konijnen: http://www.everyoneweb.com/knagershotel/
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik ontwijk geen ene hond. mijn honden weten dat ze niet moeten klooien aan de lijn en dat gebeurt ook niet.
eerlijk gezegd gaan de meeste opzij voor mij omdat ik met de 7 honden de stoep helemaal in neem.
ellen
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

kimmeke schreef:Ik wijk niet uit of draai om voor een andere hond. Ik zal wel wachten als het een smal stuk is ofzo zodat er fatsoenlijk de plaats is om te passeren. Maar hoe kun je je hond nu leren om niet te reageren (zonder toestemming) op andere honden als je telkens de situatie vermijd? :19: zo denk ik er althans over...
het hoeft natuurlijk niet te zijn om het gedrag van je eigen hond te ontwijken. Ik ontwijk omdat ik de baas/hond combi die ik tegen kom niet vertrouw en dus uit bescherming van mijn hond. Ik heb geen zin om een ambul van hem af te moeten plukken
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Ik ontwijk 1 hond altijd! En het rare is.....dat is een RR reu.

Tease heeft met geen andere hond zulke problemen als deze....nou hij wordt woest. Wil wel weg, dus met een boog eromheen, maar wel woest doen, en dat moet ik niet. Ook niet fijn voor die ander om zijn hond in bedwang te moeten houden.
Verder loop ik langs alle honden hier, maar sommige met veel ruimte, en sommige liever niet, maar doe het wel.
Tease loopt vrijwel altijd keurig mee, bromt soms terug naar een hond maar hij gaat niet uitvallen en aan de riem trekken ofzo...
Meestal loopt hij keurig mee, soms even snuffelen aan een hond, en voor 1 stafford ga ik helemaal aan de kant...die man kan hem niet houden :roll:

Dat was wel anders toen ik nog met Kira erbij liep....toen ontweek ik bijna iedereen.
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
Daantjeln4
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Daantjeln4 »

Jeannettebo schreef:
kimmeke schreef:Ik wijk niet uit of draai om voor een andere hond. Ik zal wel wachten als het een smal stuk is ofzo zodat er fatsoenlijk de plaats is om te passeren. Maar hoe kun je je hond nu leren om niet te reageren (zonder toestemming) op andere honden als je telkens de situatie vermijd? :19: zo denk ik er althans over...
het hoeft natuurlijk niet te zijn om het gedrag van je eigen hond te ontwijken. Ik ontwijk omdat ik de baas/hond combi die ik tegen kom niet vertrouw en dus uit bescherming van mijn hond. Ik heb geen zin om een ambul van hem af te moeten plukken
Precies wat ik dus bedoel bij die Stafford. :wink:
Groetjes Danielle & High Five Tease en Ferro
In Loving Memory: Kira 14-10-1999 - 13-12-2010
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tollerlover schreef:ik ontwijk geen ene hond. mijn honden weten dat ze niet moeten klooien aan de lijn en dat gebeurt ook niet.
eerlijk gezegd gaan de meeste opzij voor mij omdat ik met de 7 honden de stoep helemaal in neem.
ellen
Pluis klooit ook niet.
Maar als hij 5 minuten lang constant bedreigt wordt, 5 minuten lang keurig staat te negeren en dat beest er nadat de 'baas' er eindelijk is vol op hem klapt en mij probeert te bijten is het wel mooi geweest.
annemick
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door annemick »

Vlakbij huis heb ik zo'n losloopstrook waar ik Mickey altijd overdag vast heb i.v.m. hele drukke weg, normaal loopt ze goed los maar voor de zekerheid daar even vast, er zijn een paar vervelende agressieve types in de buurt waar ik de straat voor oversteek (Mickey laat niet met zich sollen), alleen aangezien ik eigenlijk mijn bril op moet en dat bijna nooit doe vergis ik mij weleens (lees vaak) en tegen de tijd dat ik de hond/mens herken, "oh ben jij het' dan mag ze weer terug de straat over buurten met die honden :oohja: . Ik zie dus ook van een grotere afstand niet of de hond vast is, als ik zeker weet dat die andere (vervelende) hond vast is maakt het mij niet uit dan loop ik er wel langs met Mickey naast.
Misschien moet ik Mickey op haar oude dag nog omscholen tot blindegeleidehond :wink: of gewoon een bril op :idea:
Heb trouwens ook soms mensen die voor Mickey omlopen, vnl. mensen met kleine hondjes die haar niet kennen, terwijl zij met kleine honden behoorlijk vriendelijk is of als ze keffen gewoon negeert, maar ja dat weten zij natuurlijk niet en hebben misschien vervelende ervaringen gehad met grotere honden.
Afbeelding

Terug naar “Algemeen”