Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spring techniek...

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

spring techniek...

Ongelezen bericht door Machie »

Hoe zien jullie je honden het liefste springen? En train je er op? En zoja, hoe?

Wat is de beste techniek voor een hond? in de zin van, het minst blessure gevoelig?
Robian
Actief
Aantal honden: 3

Re: spring techniek...

Ongelezen bericht door Robian »

Ik vind dit best een lastige vraag, maar ik ga mijn best doen om het te beantwoorden.
Machie schreef:Hoe zien jullie je honden het liefste springen? En train je er op? En zoja, hoe?
dat hij op tijd afzet, het eerst met de voorpoten op de grond komt,
dat hij zijn sprong goed in schat, dat hij netjes boven de sprong strekt, boven de sprong anticipeert op de richting wat we daarna naartoe gaan, niet tegen staanders of latjes aan springt, vooral de band niet raakt, niet uit glijdt bij de landing.
Ik kan nog wel even doorgaan volgens mij :lol1:

Op een aantal dingen die ik hierboven noem kun je trainen.
Het afzetten, inschatten en strekken kun je een hond leren door een aantal sprongen in een rechte lijn achter elkaar te zetten en dan de onderlinge afstand elke keer te wijzigen.
Het anticiperen op richting kun je leren door vóór de afzet een commando oid te geven en de rest regelt zich ook vanzelf als je voorgaande oefeningen oefent.
Machie schreef:Wat is de beste techniek voor een hond? in de zin van, het minst blessure gevoelig?
Dat is mijns inziens per hond verschillend. Een grote hond heeft een andere techniek dan een kleine hond.
Wat echter voor zowel voor grote als voor kleine honden geldt is dat ze, om de neerwaartse kracht in een voorwaartse kracht om te kunnen zetten, eerst met de voorpoten de grond moeten raken.
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik zie Kay het liefste niet springen, een vreselijke slordige stijl kenmerkt hem namelijk. Op foto lijkt het soms nog best aardig, maar op film :schrik: Kay heeft maar 1 ding en dat is: snel, snel, snel, en wat moet er nog meer gebeuren en er staan zoveel hindernissen: welke welke welke. Het is ook zijn jongigheid nog en onervarenheid. Het begint inmiddels beter te springen in de zin van minder balkjes eraf gooien en geen overmatig hoge sprongen, waaruit blijkt dat hij totaal geen idee had van wanneer hij moest afzetten.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

bedank voor jullie imput :)

Ik ken zelf alleen springtechniek trainen bij paarden. Daar werken we heel veel met een balkje voor de hindernis zodat ze na het balkje afzetten.
Vn Dumas heb ik het idee dat hij heel aardig springt. Maar Luca :schrik: Daar ga ik dus hard mee trainen :)
Robian
Actief

Ongelezen bericht door Robian »

Machie schreef:bedank voor jullie imput :)

Ik ken zelf alleen springtechniek trainen bij paarden. Daar werken we heel veel met een balkje voor de hindernis zodat ze na het balkje afzetten.
Vn Dumas heb ik het idee dat hij heel aardig springt. Maar Luca :schrik: Daar ga ik dus hard mee trainen :)
Een afzet balkje kun je bij honden ook gebruiken hoor. Maar dan moet je wel weten waar je het balkje neer moet leggen zodat de hond de perfecte afzet afstand heeft. (maar dat is bij paarden ook zo)
Groetjes, Sylvia
Afbeelding
Machie
Zeer actief

Robian schreef:
Een afzet balkje kun je bij honden ook gebruiken hoor. Maar dan moet je wel weten waar je het balkje neer moet leggen zodat de hond de perfecte afzet afstand heeft. (maar dat is bij paarden ook zo)
dat is vooral een kwestie van goed kijken.
Tenminste, bij de paarden.

Ik ga er binnenkort eens mee aan de slag :ok:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

En niet alleen het afzet balkje, maar ook verschillende afstanden tussen hindernissen en soms gewoon eens een hindernis zo vlak op een ander dat ze eigenlijk meteen na landig weer af moeten zetten (de zogenaamde in-uitje in paardensporttermen) Verder kan je ook nog de hoogte onvoorspelbaar maken, door dus te gaan wisselen in hoogte. Echter bij Kay kijken we hier nu wel aan, om zijn eigen leerproces waar hij nu duidelijk in zit, nog meer aan te wakkeren, was het niet dat hij op 65 springt en we met hem absoluut niet willen dat hij vlakker gaat springen en dus de hindernissen lager willen zetten. Kwa hoogte kan hij duideijk veel en zouden we dus hoogtes van 70 en 75 er dan moeten ingooien, was het niet dat onze hindernissen daar geen mogelijkheden voor hebben..... :oohja: Dus we kijken eerst maar af hoe hij zijn huidige ontwikkeling bijft doorzetten, want het is in meeste gevallen ook gewoon veel springen en ervaring daarin opdoen.
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Handig linkje: http://www.agilityclub.nl/agility/oefen ... hniek.html
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik zie het liefst 2 manieren van springen.
Op rechte snelle lijn dat ze hond geheel uitstrekt en dus ook iets eerder afzet door de snelheid.
Bij korte bochten het liefst dat de hond verzameld boven de sprong, dus hun achterpoten onder zich en het liefst dat ze landen in de richting waar ze heen moeten.
Als de hond echt kort moet, dan heb ik het liefst dat ze om de sprong "wrappen" wat betekend dat ze vrij kort voor de sprong afzetten en kort erna landen in de goede richting. Bij deze techniek strekken ze dan weer wel.

Een verkeerde techniek op een verkeerde lijn geeft dus meer belasting omdat de hond te ver land, of juist teveel kracht nodig heeft om over de sprong te komen ipv hun snelheid te benutten.

Het allerbelangrijkste is dat jij je hond aangeeft welke hoe hij moet springen en welke kant op, dit voorkomt blessures het meeste.
En daarnaast kun je het trainen met jumpingshoots, wat jacksel al als link geeft.
Of evt met een balkje ervoor maar dan moet je iid goed kijken en ook weten wat mogelijk is bij je hond. Sommige honden kunnen namelijk heel moeilijk strekken, ookal is dit inefficiënt op een snelle lijn. Het is dan wel eerst kijken of je hond gezond is, want niet strekken op snelheid verhuld soms lichamelijke problemen.
Is de hond gezond, dan zou je het aan kunnen leren, maar dat is een heel lang proces omdat je dan een natuurlijke voorkeur wil veranderen.
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Als je geintreseerd bent in sprongtehniek kan je de dvd's van Susan Salo eens bekijken (wel slaapverwekkend haar stem hihi) maar zij heeft een heel programma voor sprongtehniek.

Tijd bij een manage getrained waar ze wedstrijd paarden hadden (top nl) en zij hebben een aantal keer gekeken naar onze honden met springen..grote vergelijkingen volgens hun inderdaad te maken naar de tehniek van paarden en honden (en aanleren)..natuurlijk vershillen maar in de basis kan je veel gebruik maken van jouw kennis van paard en sprongtehniek.

Groeten
Nanda
Afbeelding
_Do_
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Australian Shepherds
Contacteer:

Ongelezen bericht door _Do_ »

Wat ik ook belangrijk vind is dat ze de rug goed gebruiken, mooi bollen boven de sprong waarbij de schouderbladen omhoog komen, en niet de rug wegdrukken.

Voor tijd/snelheid is het fijn als ze net over de sprong heen komen en niet ruim, maar de kans op latten is ook groter...
The difference between ordinary and extraordinary is that little bit of extra...
http://www.droversroad.nl/
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”