Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Keurmeesters
Moderator: moderatorteam
Keurmeesters
Is er een website waar ik keurmeesters kan opzoeken? Bijvoorbeeld of ze raskeurmeester of allrounder zijn?
- dogluna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De Duitse Dog
Re: Keurmeesters

Groetjes van Ans en een doggenlebber van Lotte en Guus
Luna 25-11-1999-28-12-2006 Dimple 22-11-2000_ 07-05-2009 Voor altijd in mijn hart
Dank je! Die heb ik al, bedoelde eigenlijk meer internationaal!
- Marley1
- Vaste gebruiker
Groet,
Bob
Bob
- Shooting Star
- Actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër
- Aantal honden: 1
Dat is handig! Dank je wel voor de link
Wel opmerkelijk dat ze echt met adres en al opgezocht kunnen worden, fijn voor kwaadwillende types

Wel opmerkelijk dat ze echt met adres en al opgezocht kunnen worden, fijn voor kwaadwillende types

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory
http://www.fci-judge.org/nkkapp/domweb/ ... -NL&_exp=0
- Amy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chinese Crested (+Kruising), Middenslag Poedel, Mechelse Herder
- Aantal honden: 7
Dat vraag ik me bij wel meer rassen af hoorRenske schreef:alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.

- Linsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriër & Noorse Lundehund
- Contacteer:
Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory
http://www.fci-judge.org/nkkapp/domweb/ ... -NL&_exp=0

Bedankt! Opgeslagen onder de Favorieten!
- Shooting Star
- Actief
Bedoelde je mij?bouvierpoedel schreef:Wat moet je met die info dan.??

Ik hoef er niks mee, maar als iemand een hekel heeft aan een bepaalde keurmeester, kan 'ie 'm zo thuis opzoeken. En ik heb begrepen dat bepaalde types niet terugschrikken voor het gebruiken van een beetje intimidatie

- Es
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ja maar als organisaties ze willen benaderen...
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Er eentje die ik mis.....
- ladybird
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
- Contacteer:
Vorkje schreef:Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory
http://www.fci-judge.org/nkkapp/domweb/ ... -NL&_exp=0(was een behoorlijke grote reu..)

- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
via de site van de raad van beheer kan je iig de nederlandse keurmeesters vinden 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
tjee das een behoorlijke faalactie iddladybird schreef:Vorkje schreef:Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory
http://www.fci-judge.org/nkkapp/domweb/ ... -NL&_exp=0(was een behoorlijke grote reu..)

- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Keurmeester zijn is een publieke functie.Shooting Star schreef:Bedoelde je mij?bouvierpoedel schreef:Wat moet je met die info dan.??![]()
Ik hoef er niks mee, maar als iemand een hekel heeft aan een bepaalde keurmeester, kan 'ie 'm zo thuis opzoeken. En ik heb begrepen dat bepaalde types niet terugschrikken voor het gebruiken van een beetje intimidatie
Overigens staan in de catalogi van shows ook de namen en adressen van de exposanten.
- Shooting Star
- Actief
Ja, weet ik uit ervaring, vind ik ook heel raar. Als iemand je hond leuk vindt, of juist niet, kunnen ze je zo afloeren en hun kans afwachten. Ja ja, ik ben een beetje paranoia...
Maar ik vind het echt vreemd dat je er met naam en adres in staat. Als fokker adverteer je maar en voor de rest heeft niemand er wat mee te maken, toch?

-
- Zeer actief
Ach mijn Ca de Bou is een keer gekeurd als Cane Corso. Ik dacht dat meneer het wel wist tot hij zei dat hij een ZG kreeg omdat hij veel te klein was voor een CCVorkje schreef:Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory

- Elmo/maureen
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dalmatier
- MonaToetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Wat heb je toen gedaan?Brigitte schreef:Ach mijn Ca de Bou is een keer gekeurd als Cane Corso. Ik dacht dat meneer het wel wist tot hij zei dat hij een ZG kreeg omdat hij veel te klein was voor een CCVorkje schreef:Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
-
- Zeer actief
Ik zei alleen het is ook geen CC maar een Ca de Bou en toen schaamde hij de ogen uit zijn kop en wilde hij hem opnieuw keuren.MonaToetje schreef:Wat heb je toen gedaan?Brigitte schreef: Ach mijn Ca de Bou is een keer gekeurd als Cane Corso. Ik dacht dat meneer het wel wist tot hij zei dat hij een ZG kreeg omdat hij veel te klein was voor een CC
- Sepje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Weimaraner
Brigitte schreef:Ach mijn Ca de Bou is een keer gekeurd als Cane Corso. Ik dacht dat meneer het wel wist tot hij zei dat hij een ZG kreeg omdat hij veel te klein was voor een CCVorkje schreef:Hehe, zo hadden wij donderdag een keurmeester die aan de andere Lundehund-eigenaar vroeg wat voor ras hij voor zich had staan, en daarna vroeg of het een teef wasRenske schreef:Wat een handige site! Vraag me alleen wel af bij sommige keurmeesters (bij het kooikerhondje dan) of ze dit ras wel eens hebben gezien.Marley1 schreef:Internationaal FCI Judge directory

-
- Zeer actief
Ach... ik heb ooit geshowd en daar had Mevrouw De Keurmeester een boekje met afbeeldingen van het ras met de belangrijkste ras-punten.
Lekker vertrouwen heb je dan in de KM zeg! ;-((
Suzanne
Lekker vertrouwen heb je dan in de KM zeg! ;-((
Suzanne
-
- Zeer actief
Haha ja zeker omdat het een zeer bekend NL keurmeester wasSepje schreef:serieus! dat meen je niet! Dat lijkt me op dat moment echt ronduit &%^^%&.

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Was het één van de allround keurmeesters???Brigitte schreef:Haha ja zeker omdat het een zeer bekend NL keurmeester wasSepje schreef:serieus! dat meen je niet! Dat lijkt me op dat moment echt ronduit &%^^%&.
Maar echt, wat een afgang van de km! Wat heb je gedaan toen hij overnieuw gekeurd mocht worden?
- patricia
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Havanezer
- Contacteer:
Hier een stukje over keurmeesters:
komt van deze website.
http://www.kynologie-op-de-korrel.nl/
Speeltuin voor keurmeesters.
Zag u hem staan? Onze RvB voorzitter? Tijdens de BIS-keuring van de enorm geslaagde Eurodog-show te Leeuwarden? Samen met een collega uit het Oostblok de keuring ophouden?
Heeft u het gezien? Dat filmpje op Youtube? Onze RvB voorzitter, dit keer met z’n keurmeesterspet op? De wereldshow in Parijs.
Sneu hè, voor onze o zo aimabele voorzitter. Liep ie daar parmantig door de ring te stappen. Net vers gekozen in het bestuur van de FCI en dan zoiets.
Met maar twee honden in de ring zo de mist ingaan. Nou ja, zo heel erg was het nu ook weer niet, maar toch, als hij het over zou mogen doen, had hij het vast anders gedaan.
De hele wereld heeft kunnen mee genieten. Bergen bagger zijn er over onze arme voorzitter annex keurmeester, annex fokker, annex FCI-bestuurslid uitgestort. Er is zelfs een klacht tegen hem ingediend. Dat zal niet meer worden dan een “doofpot-dossier”.
Had hij maar geluisterd naar de wijze raad van een afgevaardigde tijdens de laatste ledenvergadering van de Raad van Beheer. Deze afgevaardigde vond dat Jipping en Wauben, voorzitter en vice-voorzitter van de RvB zich zeer terughoudend zouden moeten opstellen bij het aannemen van keurafspraken. Immers ze bekleden hoge posities in de kynologie en dat gaat niet goed samen met het normale handwerk van een keurmeester. Integriteit en de schijn van belangenverstrengeling. In dat kader plaatste de afgevaardigde zijn opmerking.
Hoe waar waren die woorden. Op het internet viel te lezen dat de winnaar uit het gewraakte Youtube filmpje onze Gerard wel omgekocht zou hebben. Anders had hij nooit gewonnen. Onzin natuurlijk, maar toch.
Had hij maar geluisterd naar de wijze woorden van de afgevaardigde. Dan was deze ellende hem bespaard gebleven. Tja, dat krijg je als je zoveel petten op hebt.
De bottom-line is natuurlijk dat de combinatie van keurmeester/fokker/voorzitter RvB/bestuurslid FCI de integriteit niet ten goede komt. Er is altijd de schijn van belangenverstrengeling. Dat maakt je zwak en het wordt tegen je gebruikt. Ik ken keurmeesters die van woorden als “integriteit” en belangenverstrengeling i.v.m. hun keurmeesterschap volledig over de rooie gaan. Zo van: “Hoe kun je dit ter sprake brengen! Zeer ongepast en beledigend”. Die keurmeesters moeten nog veel bijleren.
Ik heb als voorbeeld onze voorzitter genomen. Maar het op hebben van een hele rits petten, komt bij veel meer keurmeesters voor. Ze zijn niet alleen keurmeester maar ook fokker, exposant, examinator, bestuurder, voorzitter, lid van een werkgroep en er is zelfs een keurmeester ook nog in loondienst van de RvB. En dan zijn er ook nog keurmeesters die denken dat het een goed idee is om een rasvereniging voor 35 rassen op te richten. De komst van meer rasverenigingen per ras heeft alles alleen maar complexer gemaakt. Daarmee is een nieuwe situatie ontstaan waar nog niet goed op ingespeeld is.
Kortom, keurmeesters trekken in de kynologie aan de touwtjes.
Ze zijn vertegenwoordigd in alle lagen van de kynologie. Dat is een ongezonde situatie die vraagt om problemen. Luister maar eens wat er allemaal over gezegd wordt in de wandelgangen. Ook door keurmeesters over elkaar.
Probeer maar eens uit teleggen aan buitenstaanders hoe de kynologie in elkaar zit. Het ongeloof spat er van af. Maar ja, wij weten niet beter. Het gaat al decennia lang zo. Toch moet het anders, want de positie van de keurmeesters binnen de kynologie levert veel frustratie en conflicten op.
Er zijn keurmeesters die hun uiterste best doen om ondanks die schijn van belangenverstrengeling integer proberen te zijn. Er zijn echter ook keurmeesters die hun positie misbruiken en een misplaatst gevoel van onaantastbaarheid hebben.
In de loop der tijd zijn er steeds meer regels gekomen waar keurmeesters zich aan dienen te houden. Die regels zijn er niet voor niets. Ze zijn nodig.
Ik ken keurmeesters die zijn gestopt met het fokken om zelfs maar de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Een gerenommeerd keurmeester is van mening dat keurmeesters zich terughoudend en neutraal dienen op te stellen. Wijze woorden.
Het is geen eenvoudige zaak, om oplossingen te vinden. Keurmeesters alleen maar laten keuren en verder niets, is geen optie. Ze hebben nl. ook vaak veel kynologische kennis in huis. Die kennis hebben we nodig en moet benut worden.
Het zou helpen als keurmeesters bereid zouden zijn het probleem van de belangenverstrengeling te erkennen, te benoemen en bespreekbaar te maken.
Het zou helpen als keurmeesters die in de fout gaan, keihard aangepakt zouden worden. Ze hebben nu eenmaal een voorbeeldfunctie. Zelfreinigend vermogen in de kynologie is echter ver te zoeken. Vriendjespolitiek en elkaar de hand boven het hoofd houden zijn eerder regel dan uitzondering.
De georganiseerde kynologie is nu nog één grote speeltuin voor keurmeesters waar “vals spelen” een fluitje van een cent is. Daar moet nodig verandering in komen.
René Woudman.
komt van deze website.
http://www.kynologie-op-de-korrel.nl/
Speeltuin voor keurmeesters.
Zag u hem staan? Onze RvB voorzitter? Tijdens de BIS-keuring van de enorm geslaagde Eurodog-show te Leeuwarden? Samen met een collega uit het Oostblok de keuring ophouden?
Heeft u het gezien? Dat filmpje op Youtube? Onze RvB voorzitter, dit keer met z’n keurmeesterspet op? De wereldshow in Parijs.
Sneu hè, voor onze o zo aimabele voorzitter. Liep ie daar parmantig door de ring te stappen. Net vers gekozen in het bestuur van de FCI en dan zoiets.
Met maar twee honden in de ring zo de mist ingaan. Nou ja, zo heel erg was het nu ook weer niet, maar toch, als hij het over zou mogen doen, had hij het vast anders gedaan.
De hele wereld heeft kunnen mee genieten. Bergen bagger zijn er over onze arme voorzitter annex keurmeester, annex fokker, annex FCI-bestuurslid uitgestort. Er is zelfs een klacht tegen hem ingediend. Dat zal niet meer worden dan een “doofpot-dossier”.
Had hij maar geluisterd naar de wijze raad van een afgevaardigde tijdens de laatste ledenvergadering van de Raad van Beheer. Deze afgevaardigde vond dat Jipping en Wauben, voorzitter en vice-voorzitter van de RvB zich zeer terughoudend zouden moeten opstellen bij het aannemen van keurafspraken. Immers ze bekleden hoge posities in de kynologie en dat gaat niet goed samen met het normale handwerk van een keurmeester. Integriteit en de schijn van belangenverstrengeling. In dat kader plaatste de afgevaardigde zijn opmerking.
Hoe waar waren die woorden. Op het internet viel te lezen dat de winnaar uit het gewraakte Youtube filmpje onze Gerard wel omgekocht zou hebben. Anders had hij nooit gewonnen. Onzin natuurlijk, maar toch.
Had hij maar geluisterd naar de wijze woorden van de afgevaardigde. Dan was deze ellende hem bespaard gebleven. Tja, dat krijg je als je zoveel petten op hebt.
De bottom-line is natuurlijk dat de combinatie van keurmeester/fokker/voorzitter RvB/bestuurslid FCI de integriteit niet ten goede komt. Er is altijd de schijn van belangenverstrengeling. Dat maakt je zwak en het wordt tegen je gebruikt. Ik ken keurmeesters die van woorden als “integriteit” en belangenverstrengeling i.v.m. hun keurmeesterschap volledig over de rooie gaan. Zo van: “Hoe kun je dit ter sprake brengen! Zeer ongepast en beledigend”. Die keurmeesters moeten nog veel bijleren.
Ik heb als voorbeeld onze voorzitter genomen. Maar het op hebben van een hele rits petten, komt bij veel meer keurmeesters voor. Ze zijn niet alleen keurmeester maar ook fokker, exposant, examinator, bestuurder, voorzitter, lid van een werkgroep en er is zelfs een keurmeester ook nog in loondienst van de RvB. En dan zijn er ook nog keurmeesters die denken dat het een goed idee is om een rasvereniging voor 35 rassen op te richten. De komst van meer rasverenigingen per ras heeft alles alleen maar complexer gemaakt. Daarmee is een nieuwe situatie ontstaan waar nog niet goed op ingespeeld is.
Kortom, keurmeesters trekken in de kynologie aan de touwtjes.
Ze zijn vertegenwoordigd in alle lagen van de kynologie. Dat is een ongezonde situatie die vraagt om problemen. Luister maar eens wat er allemaal over gezegd wordt in de wandelgangen. Ook door keurmeesters over elkaar.
Probeer maar eens uit teleggen aan buitenstaanders hoe de kynologie in elkaar zit. Het ongeloof spat er van af. Maar ja, wij weten niet beter. Het gaat al decennia lang zo. Toch moet het anders, want de positie van de keurmeesters binnen de kynologie levert veel frustratie en conflicten op.
Er zijn keurmeesters die hun uiterste best doen om ondanks die schijn van belangenverstrengeling integer proberen te zijn. Er zijn echter ook keurmeesters die hun positie misbruiken en een misplaatst gevoel van onaantastbaarheid hebben.
In de loop der tijd zijn er steeds meer regels gekomen waar keurmeesters zich aan dienen te houden. Die regels zijn er niet voor niets. Ze zijn nodig.
Ik ken keurmeesters die zijn gestopt met het fokken om zelfs maar de schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Een gerenommeerd keurmeester is van mening dat keurmeesters zich terughoudend en neutraal dienen op te stellen. Wijze woorden.
Het is geen eenvoudige zaak, om oplossingen te vinden. Keurmeesters alleen maar laten keuren en verder niets, is geen optie. Ze hebben nl. ook vaak veel kynologische kennis in huis. Die kennis hebben we nodig en moet benut worden.
Het zou helpen als keurmeesters bereid zouden zijn het probleem van de belangenverstrengeling te erkennen, te benoemen en bespreekbaar te maken.
Het zou helpen als keurmeesters die in de fout gaan, keihard aangepakt zouden worden. Ze hebben nu eenmaal een voorbeeldfunctie. Zelfreinigend vermogen in de kynologie is echter ver te zoeken. Vriendjespolitiek en elkaar de hand boven het hoofd houden zijn eerder regel dan uitzondering.
De georganiseerde kynologie is nu nog één grote speeltuin voor keurmeesters waar “vals spelen” een fluitje van een cent is. Daar moet nodig verandering in komen.
René Woudman.
Groetjes Patries

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
dit is nav het filmpje met de 2 weims denk ik? Wel interessant stukje overigens, zit zeker wat in.
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Zit vast iets in maar het noemen van namen in zo'n stukje vind ik toch een beetje 'not done'