Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Dogo Argentino
Moderator: moderatorteam
-
plenty
- Zeer actief
Dogo Argentino
Zat vanmorgen naar een programma te kijken waar Dogo Argentino pups getest werden op doofheid , het was een nest van 7 pups , waarvan er 2 doof waren 3 halfdoof en 2 waren maar goed , de eigenaar vertelde dat in het vorige nest van de teef ze 1 dove pup heeft laten leven en de rest van de dove heeft laten inslapen , want ze wilde ervaren hoe het was om met een dove pup te leven en omtegaan , en ze vond het best wel meevallen .
Mijn vraag , is dit normaal bij dit ras als er doof in zit gewoon vrolijk verder fokken met die teef ?
Mijn vraag , is dit normaal bij dit ras als er doof in zit gewoon vrolijk verder fokken met die teef ?
Groetjes Jet Winny en dove Cathy en Yuma .
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Dogo Argentino
idd, neem wel aan dat de bewuste teef beide zijden horend was en de reu ook....dan heeft de fokker zijn verantwoording genomen, zeker door ze ook nog te testen voor ze verkocht worden.Nanna schreef:Doofheid is inherent aan dit ras, als je dat niet wilt kun je wel stoppen met het fokken ervan.
Dat geldt ook voor de Dalmaat, of de Australian Cattle Dog.
denk alleen dat je niet adhv 1 dove hond gehad hebben kan zeggen dat het allemaal wel mee valt & weet ook niet of ik nog gefokt zou hebben met een teef die het doorgeeft (weet de vererving niet, dus kan daar ook niets zinnigs over zeggen)
-
dogo4ever
- Zeer actief
Er wordt idd gewoon met de teef door gefokt. De ene keer zitten er geen compleet dove pups in en de andere keer wel. Dan heb je de "mazzel" dat je misschien alleen maar half dove pups in je nest hebt. 2 beidenzijds horende ouders geeft geen garantie op pups die aan beiden kanten horen. En er wordt ook met half dove honden gefokt. Net als binnen ieder ras is het wat je niet zegt, is er niet. Gewoon lekker je mondje houden en fokken.
Ik weet nog heel goed dat wij met onze Tekila op de clubmatch gingen buurten en het eerste wat er gedaan werd was een geluidje maken om te kijken of ze wel reageerde.
Doofheid is niet het enige probleem binnen dit ras. Denk ook maar aan allergieen, huidproblemen en epilepsie. Ik vind bepaalde types binnen de Dogo Argentino helemaal geweldig maar of er ooit nog eentje komt? Ik denk het niet. Daarvoor hebben we net even teveel ellende mee gemaakt en gehoord.
Ik weet nog heel goed dat wij met onze Tekila op de clubmatch gingen buurten en het eerste wat er gedaan werd was een geluidje maken om te kijken of ze wel reageerde.
Doofheid is niet het enige probleem binnen dit ras. Denk ook maar aan allergieen, huidproblemen en epilepsie. Ik vind bepaalde types binnen de Dogo Argentino helemaal geweldig maar of er ooit nog eentje komt? Ik denk het niet. Daarvoor hebben we net even teveel ellende mee gemaakt en gehoord.
-
Tarz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
- Aantal honden: 2
Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
Mijn Argentijn heeft een zwart vlekje om het oog en is niet doof (gelukkig). Wel heeft ze veel last gehad van huid en darm problemen.
Het zal per Argentijn wel verschillen. Mijn ervaring is dat het ras zo ongezond nog niet is als je het vergelijkt met andere doggen/bullen.
Dat heb ik eens gehoord.
Mijn Argentijn heeft een zwart vlekje om het oog en is niet doof (gelukkig). Wel heeft ze veel last gehad van huid en darm problemen.
Het zal per Argentijn wel verschillen. Mijn ervaring is dat het ras zo ongezond nog niet is als je het vergelijkt met andere doggen/bullen.
Groetjes Rob
-
dogo4ever
- Zeer actief
Die zwarte vlekjes zeggen helemaal niets. Kijk maar naar de Dalmaat. Die barst van de plekken op de kop.Tarz schreef:Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
Ik vind de Dogo wel een ongezond ras. Buiten de doofheid noem je zelf al de huid en darm problemen. Ik vind dat een pittig iets. De hond ondervind hier veel hinder van. Allergieen is ook iets wat zeer regelmatig voorkomt. En Epilepsie wordt onder de tafel geschoven maar ondertussen staat het wel als een kwaal die voor komt binnen het ras. Mmmmmm.
- MirandaH
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cairns!!!
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Nou juist bij de Dalmaat is er volgens mij een verband tussen hoe groter de kopvlekken hoe minder kans op doofheid. Maar ik weet even niet meer hoe of wat...

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
-
dogo4ever
- Zeer actief
Stond dat een poosje terug niet in de Hondenwereld? Ik meen mij te herinneren dat er een artikel over in heeft gestaan. Was heel interessant. Maar hierboven zegt iemand al dat die kopvlekken dus ook geen "garantie" zijn.MirandaH schreef:Nou juist bij de Dalmaat is er volgens mij een verband tussen hoe groter de kopvlekken hoe minder kans op doofheid. Maar ik weet even niet meer hoe of wat...
- cloris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
- Aantal honden: 1
Ik heb 16 jaar Dogo Argentino's gehad en de problemen met darmen enz (heb ik bij 1 Dogo gehad) waren simpel op te lossen met goede voeding, de andere Dogos hebben nooit problemen gehad, epileptie alleen bij mijn oudste reu en dat kwam door de ouderdom. Opzich vind ik het ras niet echt heel ongezond maar bepaalde lijnen binnen het ras zou ik nooit nemen, teveel op show gefokt. Het is wel zo dat hoe minder pigment, hoe meer kans op doofheid;) Maar als mensen gaan/blijven fokken met 'troep' dan kan je niet verwachten dat er gezonde honden komen 

De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Hé, wat zien ik, whippets? Leuk! Van welke kennel komen ze, en zijn ze uit renlijnen?Tarz schreef:Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
-
Tarz
- Zeer actief
Ja kloptAnnemarie Rouw schreef:Hé, wat zien ik, whippets? Leuk! Van welke kennel komen ze, en zijn ze uit renlijnen?Tarz schreef:Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
De één is klein en de ander is best groot.
Groetjes Rob
- -Gaby-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leopard Dog, Tamaskan
Ik ken twee Dogo's (met stamboom), één was nog maar net drie en is overleden aan epileptie.. 
- Annemarie Rouw
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Whippets
- Aantal honden: 4
Zo te zien zijn beide whippets uit renlijnen. Zwart komt haast niet voor in showlijnen, en bruin/rood ook niet veel. Zo te zien heb je lieve Whippets die goed met elkaar kunnen opschieten en da's dan echt genieten. Rennen ze vaak samen?Tarz schreef:Ja kloptAnnemarie Rouw schreef:Hé, wat zien ik, whippets? Leuk! Van welke kennel komen ze, en zijn ze uit renlijnen?Tarz schreef:Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
Het zal per Argentijn wel verschillen. Mijn ervaring is dat het ras zo ongezond nog niet is als je het vergelijkt met andere doggen/bullen.ze komen uit het asiel dus ik heb geen idee.. ze zijn ook niet helemaal raszuiver denk ik.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ja, klopt.dogo4ever schreef:Stond dat een poosje terug niet in de Hondenwereld? Ik meen mij te herinneren dat er een artikel over in heeft gestaan. Was heel interessant. Maar hierboven zegt iemand al dat die kopvlekken dus ook geen "garantie" zijn.MirandaH schreef:Nou juist bij de Dalmaat is er volgens mij een verband tussen hoe groter de kopvlekken hoe minder kans op doofheid. Maar ik weet even niet meer hoe of wat...
Van mijn hand
En er is inderdaad een verband, het probleem is alleen dat je het niet kunt sturen.
Het zit zo:
de ontwikkeling van de zintuigcellen is gekoppeld aan de aanwezigheid van pigmentcellen. Zonder die pigmentcellen kunnen de zintuigcellen zich niet ontwikkelen en is een hond dan dus doof en/of blind.
Bij de ogen valt het vaak wel mee bij de extreem bonte rassen (zo heet het als een hond overwegend wit is), maar bij de oren heb je een probleem dat kan resulteren in doofheid.
Als je nu een ras hebt dat extreem bont is, is het dus verstandig te selecteren op kopvlekken. De natuur is niet helemaal gek; de uittredingsplaatsen voor pigmentatie zit onder andere boven in de nek. Daardoor is er makkelijk te selecteren op die kopvlekken: pigment is geneigd zich daar te uiten.
Het lastige is natuurlijk dat bijvoorbeeld bij de Dalmaat mensen geen kopvlekken willen. Ze willen alleen spikkels, geen platen. Maar die platen zouden er wel voor kunnen zorgen dat de kans op doofheid afneemt.
Een oor kan pigment bevatten maar garantie dat het ook inwendig zit heb je niet.
Dat kun je niet voorspellen, niet aan de hand van hoe de ouders eruit zien, nauwelijks aan d ehand van het uiterlijk van de hond zelf.
Bij de Argentijn is het nog erger eigenlijk: daar is zo min mogelijk pigment gewenst en dus is de kans op doofheid groter.
Net als bij de bullterrier, de Ambul en nog wat rassen trouwens.
Een verder prima teef uitsluiten omdat ze dove pups heeft gegeven is dus onzin. Als zij horend is kan ze dove pups geven en andersom zou ook prima kunnen. De doofheid zelf is niet erfelijk.
De oorzaak van de doofheid, de plaats van de pigmentcellen dus, wordt bepaald door genen die we niet kennen en waarvan we alleen weten dát ze er zijn, maar niet wáár ze zijn of hoe ze werken.
En daarom is selectie ervoor of ertegen domweg niet mogelijk.
Het enige wat je kunt doen is proberen te fokken met zoveel mogelijk pigmentatie op in elk geval de slijmvliezen (oogranden, lippen ed) en liefst ook met kopvlekken, als het ras dat toestaat.
Maar extreem bont geeft weinig pigment, dus een bonte hond zul je er nooit uitkrijgen.
-
dogo4ever
- Zeer actief
Dank je wel voor je uitleg en voor het razend interessante artikel
Er zijn ook diverse mensen die over de Dogo zeggen dat als ze nou dat wit eens los laten en niet huiverig zijn voor honden met platen en spikkels op de huid dat het ras er veel mooier op wordt (oftewel gezonder). Maar ja, dat zal een utopie zijn helaas.
Er zijn ook diverse mensen die over de Dogo zeggen dat als ze nou dat wit eens los laten en niet huiverig zijn voor honden met platen en spikkels op de huid dat het ras er veel mooier op wordt (oftewel gezonder). Maar ja, dat zal een utopie zijn helaas.
-
Tarz
- Zeer actief
Beetje late reactie van mij, ik zit niet zoveel op het forum.Annemarie Rouw schreef:Zo te zien zijn beide whippets uit renlijnen. Zwart komt haast niet voor in showlijnen, en bruin/rood ook niet veel. Zo te zien heb je lieve Whippets die goed met elkaar kunnen opschieten en da's dan echt genieten. Rennen ze vaak samen?Tarz schreef:Ja kloptAnnemarie Rouw schreef:Hé, wat zien ik, whippets? Leuk! Van welke kennel komen ze, en zijn ze uit renlijnen?Tarz schreef:Klopt het dat wanneer een Argentijnse Dog zwarte vlekjes op de kop heeft er minder kan op doofheid is?
Dat heb ik eens gehoord.
Het zal per Argentijn wel verschillen. Mijn ervaring is dat het ras zo ongezond nog niet is als je het vergelijkt met andere doggen/bullen.ze komen uit het asiel dus ik heb geen idee.. ze zijn ook niet helemaal raszuiver denk ik.
Ja ze rennen graag samen.. prachtig om te zien! Vooral die buine (Lady) is echt heel snel, heeft ook veel langere poten.
Ze kan ook al rennend rondjes draaien, volgens mij is dat ook whippet eigen.
Groetjes Rob
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Boeiend topic dit
Hey Tarz, ook weer terug? Lang geleden joh
Hey Tarz, ook weer terug? Lang geleden joh