Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Worden jullie geregeld gecontroleerd bij binnenkomst door een dierenarts. Nou ja.. jullie honden dan he
Dus een medische check en controle van de inentingen?
Weet dat dit "vroeger" vaak gedaan werd, maar hoe zit dit tegenwoordig? Vorig jaar winnen werden we er niet uitgepikt bijv. En ook clubmatches worden we amper gecontroleerd?
In Nederland nog nooit een controle gehad. In Duitsland is het wel normaal dat ze het entingsboekje controleren, en een keer gehad dat een dierenarts snel een blik wierp op de honden maar dat was dan ook alles.
dank u... volgens mij wordt het idd niet zo veel meer gedaan. Af en toe streekproefsgewijs? Hopelijk zijn er nog meer showgangers die ervaringen er mee hebben.
Suzanne123 schreef:Overigens; ik zou het er nooit op gokken om met ene niet-geente hond deel te nemen mocht dat de achtergrond van je vraag zijn
Suzanne
Nee hoor, dat is niet de achtergrond, maar ik ent op een andere basis dan dat ze graag zien in de boekjes.
Dus geen PI en geen weil maar dat is een discussie op zich.
Suzanne123 schreef:Overigens; ik zou het er nooit op gokken om met ene niet-geente hond deel te nemen mocht dat de achtergrond van je vraag zijn
Suzanne
Nee hoor, dat is niet de achtergrond, maar ik ent op een andere basis dan dat ze graag zien in de boekjes.
Waarom geen weil ?? Hier hoor je toch regelmatig dat niet geënte honden het oppiken door uit slootjes te drinken, ik zou het niet durven gokken.......
shibashira schreef:dank u... volgens mij wordt het idd niet zo veel meer gedaan. Af en toe streekproefsgewijs? Hopelijk zijn er nog meer showgangers die ervaringen er mee hebben.
Vroeger was de veterinaire controle op de shows verplicht. Tegenwoordig niet meer en wordt er inderdaad steekproefsgewijs gecontroleerd.
shibashira schreef:dank u... volgens mij wordt het idd niet zo veel meer gedaan. Af en toe streekproefsgewijs? Hopelijk zijn er nog meer showgangers die ervaringen er mee hebben.
Vroeger was de veterinaire controle op de shows verplicht. Tegenwoordig niet meer en wordt er inderdaad steekproefsgewijs gecontroleerd.
Wordt er op iedere show steekproefsgewijs gecontroleerd of valt dat nog wel mee? Maw waar wel/niet?
Suzanne
Waarom geen weil ?? Hier hoor je toch regelmatig dat niet geënte honden het oppiken door uit slootjes te drinken, ik zou het niet durven gokken.......
Zoals ik aangaf is dat een discussie op zich en niet voor dit topic bestemd
VETERINAIRE KEURING / GEZONDHEID
58. Middels het inschrijfformulier verklaart de eigenaar dat de hond volledig is geënt en dat deze
voldoet een de gestelde bijzondere tentoonstellingsvoorwaarden van organisator. De exposant
dient het Europees dierenpaspoort van de ingeschreven honden bij zich te hebben en te kunnen
overleggen.
59. Door de organisatie aangewezen personen kunnen naar het Europees dierenpaspoort vragen en
de geldigheid ervan controleren. Zij zijn bevoegd de hond(en) te verwijderen wanneer de
inentingen die in het paspoort zijn genoteerd, niet overeenkomen met de voorwaarden die
daaraan gesteld zijn.
60. Een dierenarts die tot uiterlijk 10.00 uur bij de ingang staat, beslist steekproefsgewijs of een hond
nader moet worden onderzocht.
61. Wanneer de dierenarts besmettingsgevaar of een andere ernstige ziekte vreest, worden de
betrokken honden onmiddellijk afgezonderd. De organisator draagt zorg voor een mogelijkheid
voor deze afzondering en de aanwezigheid van quarantainehokken. Tegen de beslissing van de
dierenarts is geen beroep mogelijk.
62. Gedurende de tentoonstelling moet een dierenarts aanwezig zijn in het gebouw of op de locatie
dan wel dient deze dierenarts voor een spoedgeval binnen tien minuten aanwezig te kunnen zijn.
63. De organisator zorgt er voor dat een dierenambulance aanwezig is, of binnen 15 minuten
aanwezig kan zijn.
Voor clubmatches geldt dat 'de lokale dierenarts of dierenambulance wordt aangeschreven over de dag'. Er wordt overigens wel een heel hoofdstuk gewijd aan de situatie dat er een dierenartsenkeuring wordt gehouden:
Uit: Handleiding Kampioenschap Clubmatch (net opgehaald van de site van de RvB)
Indien u als rasvereniging een dierenartscontrole belangrijk vindt zorg dan voor het volgende:
a. U deelt dit aan de exposanten mede.
b. Zorg dat een erkende dierenarts (in opleiding) de controle uitvoert.
c. Er een speciale ingang is waar alle honden eerst langs moeten.
d. Er een wasbak met water, handdoek, etc. aanwezig is. Voor kleine rassen kunt u eventueel
een stabiele loopplank plaatsen.
e. Zorg voor een hulp zodat de dierenartskeuring vlot verloopt.
f. Elke exposant dient voor de meegebrachte honden een Europees Dierenpaspoort bij zich te
hebben waar de entingen in staan vermeld. Dit paspoort moet op verzoek bij binnenkomst
kunnen worden getoond. Andere wijze van controles zijn niet toegestaan. Een exposant mag
het dierenpaspoort niet (langdurig) afgeven aan de organisatie. Indien exposanten het
dierenpaspoort niet kunnen tonen of indien de entingen niet voldoende zijn, dan kan de
hond(en) geweigerd worden.
g. Zorg dat de parkeerplaats voor de exposanten en bezoekers duidelijk is aangegeven, zet
desnoods een parkeerhulp in.
Wat nut en noodzaak is van regel g in dit hoofdstuk ontgaat mij...
In Nederland heb ik in de 5 jaar dat ik show en shows bezoek,nooit geen controle gehad.
In Duitsland heb ik er diverse bezocht en een paar shows gelopen en daar werd het boekje nagekeken op de entingen.
Ik heb een aantal jaren terug controle gehad in Leiden... de zoon (jaar of 10) van een DA die zijn vader hielp.
Een leuke wijsneus: mag ik uw inentingboekje zien, ik zoeken... ajb. Dank u mevrouw, aandachtig werd er in het boekje bekeken. Hij kijkt op... mevrouw de enting verloopt volgende week, ik antwoord klopt. Hij zegt mijn vader is dierenarts zal ik een afspraak voor u maken???
Op de EDS in Leeuwarden werd er nog gecontroleerd, dat was dan ook meteen de enige keer dat ik het meegemaakt heb.
Vroeger altijd inderdaad maar sinds dat afgeschaft is, was dit de eerste keer.
Ik 1x gecontroleerd en dat was dit jaar nog in Goes!
En ik heb ze ook nog langs de ringen zien wandelen in hun witte jasjes.
Vond dat eigenlijk wel goed.
Verder ben ik nog nooit op een show gecontroleerd!
Dank jullie wel allemaal voor de antwoorden. Er wordt gecontroleerd zoals ik al dacht. Goes had ik idd van de fokker al gehoord dat er daar meer werden uitgepikt. Ga het er niet op gokken ongeent daar aan te komen.
Nog 1 vraagje... moeten ze ook de kennelhoest inenting bordetella hebben. Die wie via de neus gaat of is kennelhoest Pi genoeg?
De enige keer dat ik een DA van dichtbij heb gezien op show was idd dit jaar in Goes. En toen was ik samen met een vriendin en (gezamenlijk) 4 honden, en de DA heeft maar 1 entingsboekje gecheckt. Zo van "als deze goed is geloof ik de rest ook wel" :')
Verder is er uberhaupt nog nooit naar z'n entingsboekje gevraagd, zelfs niet toen ik er speciaal voor een show in België een Rabiësenting tegenaan gegooid had
In Goes was de gedelegeerde van de Raad nogal fel op de aanwezigheid van de dierenartsen (en dan vooral de scanner). Toen we de deur wilden open doen, maar de dierenartsen er nog niet waren (jonge gasten, geen haast...), wilde hij dat bijna tegenhouden :).
Ze hebben daarna inderdaad 'bovengemiddeld' gecontroleerd en voor de rest van de dag 'opvallend aanwezig geweest', zwaaiend met de scanner. Normaal weten ze niet hoe snel ze die jas moeten uitdoen...
cmarjee schreef:In Goes was de gedelegeerde van de Raad nogal fel op de aanwezigheid van de dierenartsen (en dan vooral de scanner). Toen we de deur wilden open doen, maar de dierenartsen er nog niet waren (jonge gasten, geen haast...), wilde hij dat bijna tegenhouden .
Ze hebben daarna inderdaad 'bovengemiddeld' gecontroleerd en voor de rest van de dag 'opvallend aanwezig geweest', zwaaiend met de scanner. Normaal weten ze niet hoe snel ze die jas moeten uitdoen...
Nou dan ga ik naar Goes volgend jaar... haha... wil nu ook gecontroleerd worden ook