Inge O schreef:
en die 'maar' slaat op?
of gaan puppen bij jou weg voor 400 euro of zo?
Deze pups zijn straks niet in t bezit van een stamboom
Rosita Compagner schreef:Inge O schreef:
en die 'maar' slaat op?
of gaan puppen bij jou weg voor 400 euro of zo?
soms zelfs gratis... maar dat maakt niet uit. In verhouding tot de 1200 die ik verwachtte is dit 'maar' 750. Wat ik een flinke prijs blijf vinden voor een bastaard.
BTW ik ben wel voorstander van het verlagen van alle pupprijzen hoor. Ik ben altijd de laatste die de algemeen gevraagde prijs gaat rekenen. De 125 gulden kosten pp die ik ooit maakt aan een nestje bastaarden die ik, niet vooropgezet, fokte blijft een voorbeeld wat ik graag gebruik.
Ach kom zeg. Er wordt toch altijd gezegd dat een "stamboom" nagenoeg geen drol "extra" kost maar dat een
hoge prijs voornamelijk ligt aan de onderzoeken die er aan vooraf zijn gegaan. Dat is bij de meeste fokkers van "echte" australische labradoodles ook zo hoor. (en zo te lezen hier ook)
Sterker nog, wanneer aangesloten bij de IEALB gaan daar meer onderzoeken en kosten aan vooraf dan bij de gemiddelde huis tuin en keukenfokker hier op het forum
Als men op zoek is naar een
echte australische labradoodle koop je je doodle bij een fokker die lid is van de IEALB die zich daarmee verplichten om te fokken via het (strenge) fokreglement van ALFA europe waarbij de regels van RvB bij in het niet vallen. Maar dan heb je wel gewoon een pup uit goed geteste ouders, dna profiel EN jaja ook nog een "stamboom"
http://www.iealb.eu/NL/Fokreglement.htm.
Me dunkt dat er bij de "FCI honden" nogal wat "gesjoemeld" wordt en er vaak niet eens "getest" wordt bij de ouderdieren puur en alleen om het feit dat ze een "stamboom" hebben. Dit in tegenstelling tot de australische labradoodles waarbij het testen, dna profiel, gezondheidsverklaring noem maar op gewoon verplicht is gesteld en je anders niet voor registratie in aanmerking komt en je dus ook geen "stambomen" (die hier zo belangrijk zijn altijd) krijgt/kunt aanvragen.
Vraag me trouwens wel af wat je bedoeld dat je bij dat nestje "bastaarden" maar 125 nlg pp onkosten had? Wat is dan het wezenlijke verschil dat andere nestjes "meer" kosten met zich meebracht?
Edit:
Lillith schreef:Gefeliciteerd!
leuke hond Amber..vraag me af behalve dat castreren natuurlijk, worden de pupjes ergens geregistreerd..
m.a.w. is er een register voor Labradoodles of is het natte vinger werk?
Zie boven en onder
http://www.alfa-europe.org/NL/fokreglement.htm