Bedankt voor alle reacties zover....
Het huis waar ik ga wonen is echt te klein voor weer een retriever, je moet denken aan formaat aanleunwoning maar in dit geval is het een deel van een verbouwde boerderij. En mijn twee katten hebben ook hun ruimte nodig, dat is ook de reden dat ik vooral naar een kleiner, liefst kortharig ras kijk; heb je wat minder rommel van

Ik heb golden retrievers gehad (zie ook mijn profielfoto, dit waren mijn laatste twee honden) en ik vind een beetje meer pit wel leuk. En niet meer 2x per dag stofzuigen is ook wel een voordeel haha!
Uit mijn omgeving ken ik 2 SBT's, die zijn wel heel sociaal met andere honden en mensen maar dat zijn teefjes, zit daar wellicht het verschil? Dat reuen van dit ras toch iets lastiger zijn? Ze zijn idd wel druk, maar met voldoende beweging denk ik dan.....? Op het moment dat ik dit schrijf ligt er een Engelse bul naast me, ik pas een weekje op en nou is een bul niet echt mijn keuze (oppassen met te lange stukken lopen en van het geknor de hele tijd krijg ik het bijna zelf benauwd) maar ik vind hem wel ontzettend lief en grappig, het is een enorme goedzak maar aartslui. Formaat is ook hartstikke leuk maar een beetje meer activiteit zou ook wel weer mogen.
Sociaal vind ik in zoverre belangrijk dat de hond zich netjes gedraagt bij andere mensen en met andere honden, het hoeft ook weer niet een allemansvriend te zijn maar gewoon binnen het redelijke. Omdat ik hiervoor altijd 'tweedehandsjes' heb gehad, had ik ook altijd te maken met honden waar iets mee aan de hand was. Elke keer heb ik dat kunnen 'herstellen' maar het ging dan ook nooit om extreme agressie, de twee ergste gevallen waren een geval van mishandeling met als gevolg een neurotische angstige golden retriever (is helemaal goed gekomen) en een verwaarloosde kruising grote munsterlander die ik als 4-jarige 'autist' heb gekregen nadat hij 3x was teruggebracht naar het asiel waar ik hem vandaan heb gehaald, ook hij is weer helemaal in orde gekomen met heel veel liefde en agility training. Die laatste wilde nog wel eens bijten als hij gestressed was, maar dat was gelukkig maar van korte duur. Ik heb dus veel mazzel gehad met mijn honden.
Misschien dat een SBT kruising met b.v. labrador (zie ze regelmatig op internet staan...) een idee is? Dat het gekruist is met een iets zachter ras?