Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Workshop praktijkspeuren op verhard
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
Workshop praktijkspeuren op verhard
Zondag hebben we met een aantal leden van onze KNPV zoekhondenclub een workshop gehad over speuren op verharde ondergrond. Het werd gegeven door Ad Verstijnen (wel bekend in de zoekhondenwereld), die in Amsterdam bij de zoekhondensectie van de politie werkt. Ook al zit speuren op verharde ondergrond nauwelijks in ons KNPV programma, het is een interessante discipline waarin je weer veel kunt leren, ook over je eigen invloed op het speuren en over het bevorderen van de zelfstandigheid van de hond in zijn werk.
We begonnen met een uitleg over de achtergrond en de principes waar je mee te maken hebt, de verschillen en overeenkomsten met wat we binnen de KNPV doen, voordelen en nadelen die je ervan kunt hebben in je KNPV speurtraining, en trainingsopbouw. Daarnaast werd alles verhelderd met een heleboel praktijkvoorbeelden, wat erg boeiend was.
Daarna was er ruimte voor vragen en discussie en vertrokken we naar een industrieterrein. Daar kregen we eerst demonstraties van een hond die al geruime tijd in de praktijk werkt, en een hond die daarin getraind wordt. het was prachtig de hond de problemen te zien oplossen zonder bemoeienis van de geleider, en hoe lastig dat is om zelf te doen. Vervolgens maakte Ad voor elk van onze honden twee spoortjes om te kijken hoe de combinatie het zonder verdere training deed, waar je op zou kunnen letten, wat sterke/zwakke punten van de hond/combi waren, hoe je zou kunnen beginnen met opbouwen etc.
Ik heb meegedaan met Faiza (die vond het helemaal geweldig) en veel geleerd in korte tijd. Ik ben van plan dit regelmatig te gaan oefenen, enigszins afgestemd op het gewone speurwerk en de eventuele werkpunten die daaruit naar voren komen, ook met Noeska, die al meer ervaring en onhebbelijkheden heeft.
We begonnen met een uitleg over de achtergrond en de principes waar je mee te maken hebt, de verschillen en overeenkomsten met wat we binnen de KNPV doen, voordelen en nadelen die je ervan kunt hebben in je KNPV speurtraining, en trainingsopbouw. Daarnaast werd alles verhelderd met een heleboel praktijkvoorbeelden, wat erg boeiend was.
Daarna was er ruimte voor vragen en discussie en vertrokken we naar een industrieterrein. Daar kregen we eerst demonstraties van een hond die al geruime tijd in de praktijk werkt, en een hond die daarin getraind wordt. het was prachtig de hond de problemen te zien oplossen zonder bemoeienis van de geleider, en hoe lastig dat is om zelf te doen. Vervolgens maakte Ad voor elk van onze honden twee spoortjes om te kijken hoe de combinatie het zonder verdere training deed, waar je op zou kunnen letten, wat sterke/zwakke punten van de hond/combi waren, hoe je zou kunnen beginnen met opbouwen etc.
Ik heb meegedaan met Faiza (die vond het helemaal geweldig) en veel geleerd in korte tijd. Ik ben van plan dit regelmatig te gaan oefenen, enigszins afgestemd op het gewone speurwerk en de eventuele werkpunten die daaruit naar voren komen, ook met Noeska, die al meer ervaring en onhebbelijkheden heeft.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Workshop praktijkspeuren op verhard
janinca2002 schreef:leuk en dat verteld ze nu pas
idd, vooral niet vooraf....
-
- Zeer actief
Ze hebben maar een kleine kantine en het zou maar een dagdeel zijn; met meer mesnen zou je veel meer tijd voor het praktijkgedeelte nodig hebben 
Normaal gesproken is de animo voor zoekhondendingetjes nooit zo groot binnen de KNPV, maar als er meer interesse is, wil ik het Ad wel voorstellen om zoiets nog een keer te houden? Hij legt het in ieder geval heel goed en boeiend uit.

Normaal gesproken is de animo voor zoekhondendingetjes nooit zo groot binnen de KNPV, maar als er meer interesse is, wil ik het Ad wel voorstellen om zoiets nog een keer te houden? Hij legt het in ieder geval heel goed en boeiend uit.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Contacteer:
geef maar een datum doorGos schreef:Ze hebben maar een kleine kantine en het zou maar een dagdeel zijn; met meer mesnen zou je veel meer tijd voor het praktijkgedeelte nodig hebben

Jan

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Klinkt heel leerzaam El!
Hoe heeft Faiza de spoortjes gelopen? Kon je verschil merken met hoe ze op zachte bodem speurt?
Hoe heeft Faiza de spoortjes gelopen? Kon je verschil merken met hoe ze op zachte bodem speurt?
-
- Zeer actief
Op wei leg ik nog geen voorwerpjes, wil eerst alleen spoorfocus, en Ad had er nu wel wat opgelegd om te kijken wat ze deed. Ze wilde er wel wat mee maar wist niet watLongFields schreef:Klinkt heel leerzaam El!

Op zich snapte ze meteen wat de bedoeling was, maar dat had ze op zacht ook meteen. Ze wil dat "jagen" doen, ze heeft er duidelijk interesse in en ze deed het heel aardig eigenlijk. Ik had precies haar genomen om te zien wat er gebeurt met een hond die op een zachte ondergrond niet al heel veel ervaring heeft. Maar ja ze vindt alles leuk, dus dit ook weer

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
- Contacteer:
-
- Zeer actief
We gaan proberen er nog een georganiseerd te krijgen, dus als ik meer weet, meld ik het hier. Even geduld 

- Jeannettebo
- Zeer actief