Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Testen op patella luxatie

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Badu
Zeer actief
Contacteer:

Testen op patella luxatie

Ongelezen bericht door Badu »

Hoor zo vaak dat kleine hondjes patella luxatie hebben & dat dit hele vervelende gevolgen heeft voor hond & baasje. Dan heb ik het niet over af & toe een hupje maar over serieuze problemen & nare operaties.
Waarom testen fokkers van kleine rassen niet op patella luxatie?
Vaak hoor ik het argument: de RV stelt het niet als fokeis omdat het binnen het ras zelden voor komt....
Dat kan wel maar dan gaat het over PL graad 4, waarbij de afwijking manifest is & een belangrijk issue is geworden.
Alle gradaties waarbij de hond er minder last van heeft, worden niet opgemerkt maar zijn er vaak wel & kunnen in volgende generaties voor grotere problemen zorgen.
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Re: Testen op patella luxatie

Ongelezen bericht door Pemba »

Bij de tibetaan wordt wel getest en dat is een kleine hond.
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

niet zo generaliseren hoor :wink:

de JR een klein ras, en die worden wel degelijk op PL getest
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

yamie schreef:

Maar dat is ook een ras waarin het veel voorkomt.

Cairns worden ook niet getest en gezien het aantal reacties op mijn zelfde vraag op het Cairnforum vinden fokkers het blijkbaar ook totaal niet interessant :U:
Maar goed, ik durf daar ook geen discussies aan te gaan want dan worden we acuut er weer vanaf geflikkerd natuurlijk :roll: :goeie:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Sanne&Bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mocht 13 jaar het baasje zijn van Bo en Boets ♥️

Ongelezen bericht door Sanne&Bo »

Dat brengt idd veel ellende, uit ervaring.
Hoe werken die testen? Met foto's?
Bo en Boets, we denken nog elke dag aan jullie <3
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Sanne&Bo schreef:Dat brengt idd veel ellende, uit ervaring.
Nee. Een orthopeed beweegt de knieschijf uit de gleuf. In hoeverre dit lastig of gemakkelijk gaat geeft een bepaalde score. Deze score wordt ook vastgelegd bij de RvB.
Voor graad 1 mag je een partner zoeken met 0, bij 2 wordt geadviseerd niet te fokken.

Het is dan weer niet zo dat je gegarandeerd zonder PL fokt als je je aan deze regel houdt…
Afbeelding

YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef:
Nee. Een orthopeed beweegt de knieschijf uit de gleuf. In hoeverre dit lastig of gemakkelijk gaat geeft een bepaalde score. Deze score wordt ook vastgelegd bij de RvB.
Voor graad 1 mag je een partner zoeken met 0, bij 2 wordt geadviseerd niet te fokken.

Het is dan weer niet zo dat je gegarandeerd zonder PL fokt als je je aan deze regel houdt…
Maar als je dus niet test mag je overal mee fokken?
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Badu
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:

Sorry.... ik generaliseer er altijd lustig op los... dan kan ik het nog snappen :wink:
Specifiek: bij de Cairns is het inmiddels best een dingetje....
Afbeelding

Badu
Zeer actief
Contacteer:

YvetteJ schreef:
Badu schreef:

Precies :hmmm:
Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

YvetteJ schreef:
Badu schreef:

Het hangt helemaal van de vereniging af. Voor een stamboom hoef je alleen twee honden met stamboom te hebben natuurlijk. Al hebben ze beiden graad 11 :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
YvetteJ schreef:
Badu schreef:

Het hangt helemaal van de vereniging af. Voor een stamboom hoef je alleen twee honden met stamboom te hebben natuurlijk. Al hebben ze beiden graad 11 :wink:
Ja en onze vereniging wil alleen wat showkwalificaties en een levershunttest op de pups...

Toby is trouwens ook niet vrij volgens onze DA maar toen ik er destijds bij mijn fokker naar vroeg werd ze eigenlijk een beetje boos op me omdat dat bij Cairns helemaal niet voorkomt.. :roll:
Laatst gewijzigd door YvetteJ op 21 jan 2012 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Twintig jaar geleden testte ik mijn Westies al. Jammer dat ik toen de enige was, het de RV niet interesseerde en dat pupkopers me ook alleen maar glazig aankeken. Er is niet veel veranderd.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De meeste pupkopers zijn nog steeds helemaal niet geïnteresseerd in testen. En ja, die rv's. Showresultaten zijn toch heeeeeel belangrijk :roll: Maar het zijn wel de fokkers die dat willen hè, die showresultaten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
YvetteJ
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:De meeste pupkopers zijn nog steeds helemaal niet geïnteresseerd in testen. En ja, die rv's. Showresultaten zijn toch heeeeeel belangrijk :roll: Maar het zijn wel de fokkers die dat willen hè, die showresultaten.
Ja dat is het ook wel denk ik...
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Het is jammer dat de RV hier niets aan doet, maar fokkers zelf zijn dan ook niet onschuldig. Je kan je hond toch best laten testen op PL, ook al is dat niet verplicht? Nilo is ook op DM getest, wat door de RV wel word aangeraden maar niet verplicht is. En toch ben ik bij dat ik het heb gedaan, het zou namelijk mijn verantwoordelijkheid zijn als mijn hond ongezonde nakomelingen krijgt, niet die van de RV :wink:
Renske
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund

Ongelezen bericht door Renske »

Badu schreef:
YvetteJ schreef:
Badu schreef:

De precies klopt natuurlijk niet.
Voor zover ik weet worden de resultaten helemaal niet bij de RvB vastgelegd, ze komen sowieso niet op de stamboom te staan. Legt de Raad deze gegevens dan vast?
Verder mag je er gewoon mee fokken, alleen bij niet alle rasverenigingen is het toegestaan, een stamboom krijg je wel! Kooikerhondjes moeten ook onderzocht worden en met graad 2 mag je niet fokken.
Er is zelfs een periode geweest dat je niet hoefde te onderzoeken, maar had je hondje graad 1, dan mocht je er niet mee fokken.
Er is momenteel een dekreu waarvan de moeder een graad 2 heeft. Hoe de erfelijke vorm dus precies overerft is volgens mij niet bekend. In Duitsland mag er bij de kooikerhondjes met graad 2 die voor een bepaalde datum een toelating gekregen hebben gewoon gefokt worden en dat wordt ook gedaan.
Cindy1
Actief
Mijn ras(sen): Cane Corso Chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cindy1 »

Bij Chihuahua wordt hier ook op getest, althans, de rasvereniging stelt het als eis aan honden die worden ingezet voor de fok. In het 'grijze circuit' wordt er waarschijnlijk lang niet altijd getest...
Afbeelding
http://www.dierenboekenbestellen.nl De Chihuahua * De Shih Tzu * De Cane Corso
poetin666
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse naakthonden & Mechelse herders, Centraal Aziatische Ovcharka
Contacteer:

Ongelezen bericht door poetin666 »

sirene schreef:
YvetteJ schreef:
Badu schreef:

Sterker nog, het bezit van beide achterpoten is niet eens verplicht bij het krijgen van een nest hoor,.... ik kende een pincher die zo vergroeid was in de knie door de dwangstand vd Pl dat de poot is geamputeerd,.... is nog lekker lang mee doorgefokt daarna!!!
People always come into your life for a reason, just don't be fooled into thinking they have to stay!!

Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Bij de poedel is het ook verplicht, alleen erg jammer dat deze dan niet door een erkende ortopeed getest hoef te worden. Vraag me dan af wat dan de meerwaarde daarvan is, want de meeste DA kunnen niet of juist manier een patella testen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

1 van de weinige testen die wel gedaan word bij het leeuwhondje is PL (en PRA en daar stop het in europa spijtig genoeg).
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Renske schreef:
Badu schreef:
YvetteJ schreef:
Badu schreef: Nee. Een orthopeed beweegt de knieschijf uit de gleuf. In hoeverre dit lastig of gemakkelijk gaat geeft een bepaalde score. Deze score wordt ook vastgelegd bij de RvB.

De precies klopt natuurlijk niet.
Voor zover ik weet worden de resultaten helemaal niet bij de RvB vastgelegd, ze komen sowieso niet op de stamboom te staan. Legt de Raad deze gegevens dan vast?
Verder mag je er gewoon mee fokken, alleen bij niet alle rasverenigingen is het toegestaan, een stamboom krijg je wel! Kooikerhondjes moeten ook onderzocht worden en met graad 2 mag je niet fokken.
Er is zelfs een periode geweest dat je niet hoefde te onderzoeken, maar had je hondje graad 1, dan mocht je er niet mee fokken.
Er is momenteel een dekreu waarvan de moeder een graad 2 heeft. Hoe de erfelijke vorm dus precies overerft is volgens mij niet bekend. In Duitsland mag er bij de kooikerhondjes met graad 2 die voor een bepaalde datum een toelating gekregen hebben gewoon gefokt worden en dat wordt ook gedaan.
Wat ik bedoel = dat je, als je er niet op test, je zonder scrupules kan fokken.....
Afbeelding

Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Spijtig genoeg zit het vaak zo in elkaar, een goed voorbeeld is daarvan HD bij leeuwhondjes.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Bij ons is het niet verplicht, sterker nog ik ken er geen 1 die het test maar wij doen het wel ondanks dat het nauwelijks tot niet voorkomt bij de husky.
Het is een op en top sporthond, word lastig met verrotte knietjes hoor :hmmm:
daywalker
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog - Mechelse Herder - Akita -

Ongelezen bericht door daywalker »

Alvorens wij Gypsy hebben gekocht (mopshond), hebben we aan de fokster gevraagd of er PL voorkwam in de bloedlijnen van de ouders, het antwoord daarop was volmondig NEE HOOR anders fokken wij niet met zulke honden.
Resultaat, Gypsy heeft wel degelijk PL en we hebben de fokster daar ook onmiddellijk van op de hoogte gebracht met de mededeling dat het raadzaam was om de ouderdieren van Gypsy niet meer te gebruiken voor de fok. We kregen als antwoord, dat dit nog nooit voorgekomen was bij nesten van haar. :roll: :scratch: beetje vreemd vind ik, dat wij dan toevallig die ene hebben :U: :scratch:
Het is gelukkig wel te verhelpen met een operatie, maar naar een tegemoetkoming in de kosten van deze operatie heeft de fokster geen oren, anders geeft ze automatisch haar fout toe natuurlijk namelijk dat er wel degelijk PL voorkomt in haar bloedlijnen.
Of ik er werk van maak? nee hoor, moest het nodig blijken betalen we een eventuele operatie zelf, maar deze fokster staat op mijn zwarte lijstje, daar koop ik dus nooit meer een pup. :W:
mijn vrienden zie je niet, die staan achter me
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Linsey schreef:1 van de weinige testen die wel gedaan word bij het leeuwhondje is PL (en PRA en daar stop het in europa spijtig genoeg).
idem bij de coton de tulear. Al gaan veel fokkers wel verder hoor. er wordt nu ook standaard op cmr getest. en bij sommigen ook op banderas's syndrome.
Afbeelding
gevni havanezers
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Hier mijn dwergpinscher al laten testen zij is vrij van pll.
Volgens mij is het niet verplicht vanuit de vereniging.
Als iets niet verplicht is vanuit een rv wilt niet zeggen dat we niet hoeven te testen.
Afbeelding
Cabasja
Actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cabasja »

Hier mijn dwergpinscher al laten testen zij is vrij van pll.
Volgens mij is het niet verplicht vanuit de vereniging.
Als iets niet verplicht is vanuit een rv wilt niet zeggen dat we niet hoeven te testen.
Afbeelding
MirandaH
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairns!!!
Contacteer:

Ongelezen bericht door MirandaH »

YvetteJ schreef:
yamie schreef:

Maar dat is ook een ras waarin het veel voorkomt.

Cairns worden ook niet getest en gezien het aantal reacties op mijn zelfde vraag op het Cairnforum vinden fokkers het blijkbaar ook totaal niet interessant :U:
Maar goed, ik durf daar ook geen discussies aan te gaan want dan worden we acuut er weer vanaf geflikkerd natuurlijk :roll: :goeie:
Hihi discussies zijn daar inderdaad not done! Ik ben dan wel niet eraf gegooid, maar heb toch in het verleden ook het nodige aan nare dingen over me heen gehad daar!

Ik had het 'toevallig' met Sylvia dus zaterdag hierover, oa naar aanleiding van Tessa die dus zware artrose heeft na 2x PL. Het is alweer 10 jaar geleden dat ze geopereerd werd, maar volgens mij had ze de zwaarste versie en dus is ze aan beide knieën geopereerd. Ik ben er door het gesprek met Sylvia en jouw topic eerder wel over aan het nadenken om maar gewoon zelf ermee te beginnen. Wel een officiële test, want voor het geld hoef je dat bepaald niet te laten begreep ik. En niet een 'de DA zei dat het niet zo was'. En dan wellicht het volgende nest een reu uit Duitsland gebruiken, want daar worden de Cairns voor zover ik zie op de websites wel getest.
Afbeelding

*Gediplomeerde trimsalon voor de regio Zoetermeer (lid ABHB)*
**Webshop voor verse diervoeding: Botten & Zo**
MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

daywalker schreef:Alvorens wij Gypsy hebben gekocht (mopshond), hebben we aan de fokster gevraagd of er PL voorkwam in de bloedlijnen van de ouders, het antwoord daarop was volmondig NEE HOOR anders fokken wij niet met zulke honden.
Resultaat, Gypsy heeft wel degelijk PL en we hebben de fokster daar ook onmiddellijk van op de hoogte gebracht met de mededeling dat het raadzaam was om de ouderdieren van Gypsy niet meer te gebruiken voor de fok. We kregen als antwoord, dat dit nog nooit voorgekomen was bij nesten van haar. :roll: :scratch: beetje vreemd vind ik, dat wij dan toevallig die ene hebben :U: :scratch:
Ja maar zo werkt het toch niet met PL? Je kunt toch hondjes met graad 0 gebruiken en daar toch een hond met Patella uit krijgen? Het moeilijke vind ik, tenminste dat begreep ik van dr. Crama toentertijd dat er ook altijd een element milieu meespeelt. De aanleg is deels erfelijk bepaald, maar ook de mate van en de manier van belasting speelt mee en een hond kan ook altijd Patella krijgen door een trauma, dus valpartij, ongeluk etc. Maar misschien heb ik het mis?
Afbeelding

MirandaH
Zeer actief
Contacteer:

Badu schreef: Specifiek: bij de Cairns is het inmiddels best een dingetje....
Nu ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig, ik heb ergens in een kast nog een officieel gezondheidsonderzoek staan, gekocht bij de Raad van Beheer. En er wordt dacht ik ook periodiek een gezondheidsonderzoek gedaan vanuit de club dat dan in het Cairnnieuws wordt gepubliceerd. Je moet als je iets roept eigenlijk wel ook de cijfers kunnen overleggen, vind ik tenminste.

Het enige dat ik weet is dat het voorkomt, maar dat het niet dusdanig is dat er vanuit de RV behoefte is aan testen. Maar een fokker die beweert dat het nooit voorkomt, dat begrijp ik niet.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”