Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twijfel
Moderator: moderatorteam
- nathalie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Twijfel
Ik ben hard op zoek naar een reu voor ushi. In principe hebben we er al 1, die ushi mag dekken en die eigenlijk ook prima is. Er is nog geen afspraak gemaakt. Uiteraard kijk ik verder.
Ik merk dat ik kwa honden die ik mooi vind, het meeste trek naar de opa van ushi aan vaders kant. Zo goed als elke reu die ik tegenkom, daar zit opa achter. Het is dus wel duidelijk wat ik mooi vind. Dat is ook een beetje de lijn, waar ik naar terug wil gaan fokken. (alles gaat overigens in overleg met ushi's fokkers, die mij perfect helpen!). Ushi's opa is een reu die vrij veel gedekt heeft, maar wel heel veel gezonde en mooie nakomelingen heeft gegeven. Gezondheid is geen probleem dus. Nu kwam ik een reu tegen, waar ik gelijk verliefd op ben geworden. Uiteraard kwam opa weer naar voren in de stamboom. Het is een reu die ushi mooi aan kan vullen op haar minpunten. Karakter en werkkwalificaties weet ik nog niks van, dus het gaat nu nog even over gezondheid en uiterlijk.
Is het voor jullie een minpunt als er een voorouder in zowel de stamoom van de reu als de teef zit, die hetzelfde is? En zien jullie het als een nadeel dat die vrij veel gedekt heeft? hij heeft niet overdreven veel gedekt, maar veel nakomelngen van hem zijn ook weer in de fokkerij gegaan. Maar er komen dus geen gekke dingen naar voren kwa gezondheid.
Ik zeg niet dat ik deze combinatie ga maken, maar zal hem nooit maken zonder de hulp van mijn ervaren fokkers.
Ik merk dat ik kwa honden die ik mooi vind, het meeste trek naar de opa van ushi aan vaders kant. Zo goed als elke reu die ik tegenkom, daar zit opa achter. Het is dus wel duidelijk wat ik mooi vind. Dat is ook een beetje de lijn, waar ik naar terug wil gaan fokken. (alles gaat overigens in overleg met ushi's fokkers, die mij perfect helpen!). Ushi's opa is een reu die vrij veel gedekt heeft, maar wel heel veel gezonde en mooie nakomelingen heeft gegeven. Gezondheid is geen probleem dus. Nu kwam ik een reu tegen, waar ik gelijk verliefd op ben geworden. Uiteraard kwam opa weer naar voren in de stamboom. Het is een reu die ushi mooi aan kan vullen op haar minpunten. Karakter en werkkwalificaties weet ik nog niks van, dus het gaat nu nog even over gezondheid en uiterlijk.
Is het voor jullie een minpunt als er een voorouder in zowel de stamoom van de reu als de teef zit, die hetzelfde is? En zien jullie het als een nadeel dat die vrij veel gedekt heeft? hij heeft niet overdreven veel gedekt, maar veel nakomelngen van hem zijn ook weer in de fokkerij gegaan. Maar er komen dus geen gekke dingen naar voren kwa gezondheid.
Ik zeg niet dat ik deze combinatie ga maken, maar zal hem nooit maken zonder de hulp van mijn ervaren fokkers.

Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
Re: Twijfel
heb je die combi al uitgerekend op papier? zoja, wat voor een IC kwam daaruit?
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Coi berekenen. Persoonlijk wil ik zo laag mogelijk zitten.
onder de 5%. Maar hoe ver zit opa in de stamboom van de reu?
Als je het mij persoonlijk vraagt wil ik zoveel mogelijk lijnteelt voorkomen.
soms is mooi niet het belangrijkste
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
-
kitty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schapendoes
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Over hoeveel generatie's bereken je dat?Suuz! schreef:Coi berekenen. Persoonlijk wil ik zo laag mogelijk zitten.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Zover mogelijk terug als toe laat maar gemiddeld
Over 10 generaties
Over 10 generaties
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Anne&Taar
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes
Eens, en ik zou het persoonlijk wel als nadeel zien dat een reu al heel veel gedekt heeft.Suuz! schreef:Coi berekenen. Persoonlijk wil ik zo laag mogelijk zitten.
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
De coi reken ik vanavond uit. Dan kan met zooeasy, maar ben mijn wachtwoord kwijt.
"opa" is de vader van ushi's vader. En de opa van de reu.
Ik heb het ook niet alleen over mooi, ik noem vaak genoeg gezondheid. En daarbij vind ik karakter ook nog heek mooi. Heb een mail gestuurd naar de reu eigenaar met verschillende vragen. Wat meer te weten komen over de reuen die beschikbaar zijn n binnen en buitenland, kan zowiezo geen kwaad
"opa" is de vader van ushi's vader. En de opa van de reu.
Ik heb het ook niet alleen over mooi, ik noem vaak genoeg gezondheid. En daarbij vind ik karakter ook nog heek mooi. Heb een mail gestuurd naar de reu eigenaar met verschillende vragen. Wat meer te weten komen over de reuen die beschikbaar zijn n binnen en buitenland, kan zowiezo geen kwaad

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Gevoelsmatig mee eens, maar als er dus al veel volwassen nakomelingen zijn kun je daarvan wel proberen na te gaan hoe daar gezondheidsissues zijn afgelopen. Wat er eventueel vererfd is.Anne&Taar schreef:Eens, en ik zou het persoonlijk wel als nadeel zien dat een reu al heel veel gedekt heeft.Suuz! schreef:Coi berekenen. Persoonlijk wil ik zo laag mogelijk zitten.
En, als die nakomelingen al op show zijn geweest en/of "gewerkt" hebben, weet je daar ook wat over.
Afhankelijk van hoeveel van die nakomelingen ook weer de fok in zijn gegaan zou ik er gevoelsmatig eerder "een andere reu opzetten"
Het voegt dat niet meer zo toe om weer een reu uit die lijnen te nemen; je maakt de potentiele fokbasis "voor later" alleen maar kleiner.
Suzanne
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Onder de 5% in 10 generaties? Wat zou dat fijn zijn zeg.
Dat redden wij met de Stabij echt niet..
Ik zie het niet zo als een probleem. Alleen als je een teefje aan wil houden, moet je wel bedenken dat het dan misschien nog moeilijker wordt om een geschikte reu te vinden, omdat je dan al bij beide ouders die reu erachter hebt zitten. Nog een keer een combi met nog een keer die reu erachter is dan niet ideaal, natuurlijk.
Dus vooral met de pup die je aan wil houden, wordt je dan beperkter, vindt ik, in de reuen die je dan uit kan kiezen. En als pupeigenaren uit je eigen nest de fok in willen, lopen ze misschien ook tegen dat probleem aan.
Maar het ras, de populatie, is groot genoeg om bij de volgende combinatie daar rekening mee te houden en een reu te gebruiken die niet dezelfde ouders erachter heeft zitten.
Ik zie het niet zo als een probleem. Alleen als je een teefje aan wil houden, moet je wel bedenken dat het dan misschien nog moeilijker wordt om een geschikte reu te vinden, omdat je dan al bij beide ouders die reu erachter hebt zitten. Nog een keer een combi met nog een keer die reu erachter is dan niet ideaal, natuurlijk.
Dus vooral met de pup die je aan wil houden, wordt je dan beperkter, vindt ik, in de reuen die je dan uit kan kiezen. En als pupeigenaren uit je eigen nest de fok in willen, lopen ze misschien ook tegen dat probleem aan.
Maar het ras, de populatie, is groot genoeg om bij de volgende combinatie daar rekening mee te houden en een reu te gebruiken die niet dezelfde ouders erachter heeft zitten.
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Voor mij zou het er ook vanaf hangen hoe veel de betreffende reu ingezet wordt en welke mogelijkheden je daarna met de nakomelingen hieruit hebt. En welke erfelijke afwijkingen de betreffende reu gegeven heeft. Daarnaast kan het zijn dat een nestbroer ook heel vaak ingezet wordt voor de fokkerij, dan wordt je daardoor in de toekomst mogelijk ook beperkt.
Stel je zou een teefje houden, zie je dan op papier nog voldoende combinaties die je in de toekomst mogelijk met die pup zou kunnen maken?
Stel je zou een teefje houden, zie je dan op papier nog voldoende combinaties die je in de toekomst mogelijk met die pup zou kunnen maken?
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Er zijn, voor zover bekend, geen erfeljke afwijkingen doorgegeven. En ja, kan dan nog steeds voldoende combinaties maken.Renske schreef:Voor mij zou het er ook vanaf hangen hoe veel de betreffende reu ingezet wordt en welke mogelijkheden je daarna met de nakomelingen hieruit hebt. En welke erfelijke afwijkingen de betreffende reu gegeven heeft. Daarnaast kan het zijn dat een nestbroer ook heel vaak ingezet wordt voor de fokkerij, dan wordt je daardoor in de toekomst mogelijk ook beperkt.

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
geen enkele combinatie te maken die niet boven de 5 % komt?V. ´t Brabantse Bont schreef:Onder de 5% in 10 generaties? Wat zou dat fijn zijn zeg.Dat redden wij met de Stabij echt niet..
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Heb net de coi berekend en kom op 4, 68% in 4 generaties. Vind ik te hoog voor mijn ras, dus die laten we gaan..
Vind het wel leerzaam om te lezen hoe jullie erover denken
Vind het wel leerzaam om te lezen hoe jullie erover denken

- Renske
- Zeer actief
Dat is fijn, dus op 'papier' geen belemmering.nathalie schreef:Er zijn, voor zover bekend, geen erfeljke afwijkingen doorgegeven. En ja, kan dan nog steeds voldoende combinaties maken.Renske schreef:Voor mij zou het er ook vanaf hangen hoe veel de betreffende reu ingezet wordt en welke mogelijkheden je daarna met de nakomelingen hieruit hebt. En welke erfelijke afwijkingen de betreffende reu gegeven heeft. Daarnaast kan het zijn dat een nestbroer ook heel vaak ingezet wordt voor de fokkerij, dan wordt je daardoor in de toekomst mogelijk ook beperkt.
Wat ik ook zou bekijken of er nakomelingen van hem op erfelijke afwijkingen zijn onderzocht en hoe hij heeft vererfd. Deze reu is al veel gebruikt zeg je, maar je zou ook naar een nestbroer kunnen kijken als hij die heeft.
- Renske
- Zeer actief
Kan iemand mij ook vertellen hoe je dit goed uit kunt rekenen op papier, dus zonder gebruik te maken van een programma? Ben voor Fusca natuurlijk ook al aan het zoeken en kijken (heb nog 2,5 jaaryamie schreef:heb je die combi al uitgerekend op papier? zoja, wat voor een IC kwam daaruit?
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
Renske schreef:Kan iemand mij ook vertellen hoe je dit goed uit kunt rekenen op papier, dus zonder gebruik te maken van een programma? Ben voor Fusca natuurlijk ook al aan het zoeken en kijken (heb nog 2,5 jaaryamie schreef:heb je die combi al uitgerekend op papier? zoja, wat voor een IC kwam daaruit?) en sommige combinaties zou ik ook wel willen berekenen.
oh geen idee, ik bedoelde met op papier ook wel via een programma ( zoo-easy dus bv)hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Niet onder de 5%, en dan over 10 generaties. Sterker: 10% ook niet.yamie schreef:geen enkele combinatie te maken die niet boven de 5 % komt?
Nathalie, ik zou geen combi maken waar opa van pa ook opa van moe is. Dat is te dichtbij dat hoef ik niet eens uit te rekenen. Dan zit je te hoog.
Voor mij zou het hoe dan ook een belemmering zijn, die combi.
Inteelt is kwalijk, en als een reu geen problemen heeft gegeven betekent dat niet dat je maar gewoon door kunt fokken met hem. Als je dat doet verklein je je basis en komen die problemen vanzelf.
Ik weet hoe nauw er vaak gefokt wordt in de weimpjes, en iedereen moet doen wat ie wil, maar ik vind dat geen goed plan. Inteelt is hetzelfde als genenvermindering en genenvermindering is hetzelfde als auto-immuunproblematiek.
En er zijn verdomd veel ziektes die daardoor naar de oppervlakte komen.
- Renske
- Zeer actief
Dat dacht ik al, maar misschien heeft iemand iets in Excel of zo waar je namen in kunt voeren en dat er dan een berekening volgt? Voor de kooikers hebben we nog geen programma (zijn ze mee bezig).yamie schreef:Renske schreef:Kan iemand mij ook vertellen hoe je dit goed uit kunt rekenen op papier, dus zonder gebruik te maken van een programma? Ben voor Fusca natuurlijk ook al aan het zoeken en kijken (heb nog 2,5 jaaryamie schreef:heb je die combi al uitgerekend op papier? zoja, wat voor een IC kwam daaruit?) en sommige combinaties zou ik ook wel willen berekenen.
oh geen idee, ik bedoelde met op papier ook wel via een programma ( zoo-easy dus bv)hoor
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is er niet voor zover ik weet, Renske.
Je moet dus schatten. Of rekenen (jij liever dan ik).
Je moet dus schatten. Of rekenen (jij liever dan ik).
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
Ga de combi ook niet doenMarjoleine schreef:Niet onder de 5%, en dan over 10 generaties. Sterker: 10% ook niet.yamie schreef:geen enkele combinatie te maken die niet boven de 5 % komt?
Nathalie, ik zou geen combi maken waar opa van pa ook opa van moe is. Dat is te dichtbij dat hoef ik niet eens uit te rekenen. Dan zit je te hoog.
Voor mij zou het hoe dan ook een belemmering zijn, die combi.
Inteelt is kwalijk, en als een reu geen problemen heeft gegeven betekent dat niet dat je maar gewoon door kunt fokken met hem. Als je dat doet verklein je je basis en komen die problemen vanzelf.
Ik weet hoe nauw er vaak gefokt wordt in de weimpjes, en iedereen moet doen wat ie wil, maar ik vind dat geen goed plan. Inteelt is hetzelfde als genenvermindering en genenvermindering is hetzelfde als auto-immuunproblematiek.
En er zijn verdomd veel ziektes die daardoor naar de oppervlakte komen.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat las ik al.nathalie schreef:Ga de combi ook niet doenvind het el intressant hoe jullie erover denken!
Verstandig.
Ik heb laatst een stuk gedaan over de relatie inteelt en auto-immuun, dat wordt echt onderschat. Helaas.
- Renske
- Zeer actief
Ben nog even gaan zoeken, maar volgens mij kan je het op deze site berekenen: http://www.czerwonytrop.com/inb/index.p ... =ok&lng=en
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Vind ik wel interessant ! Heb je dat stuk voor mij ?Marjoleine schreef:
Ik heb laatst een stuk gedaan over de relatie inteelt en auto-immuun, dat wordt echt onderschat. Helaas.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.
10 generaties is bij de Stabij inderdaad niet mogelijk, Noor, om daarbij onder de 5 of 10% te komen (not even close!!!).
10 generaties is bij de Stabij inderdaad niet mogelijk, Noor, om daarbij onder de 5 of 10% te komen (not even close!!!).
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Contacteer:
EensSuuz! schreef:Coi berekenen. Persoonlijk wil ik zo laag mogelijk zitten.
Ik zou liever gaan voor een reu die minder heeft gedekt, dan voeg je ook nog wat toe aan het gehele ras behalve pups die verwant zijn aan heel veel dieren uit de populatie. Dat maakt het voor jezelf later ook makkelijker om combinaties te maken zonder op een al te hoog COI uit te komen.
- nathalie
- Zeer actief
- Contacteer:
En voor mij?Badu schreef:Vind ik wel interessant ! Heb je dat stuk voor mij ?Marjoleine schreef:

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Over hoeveel generaties bereken jij dat dan?V. ´t Brabantse Bont schreef:4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
4 generaties, dan kun je bij de stabij ook nog op 0,00% uitkomen.Maeve schreef:Over hoeveel generaties bereken jij dat dan?V. ´t Brabantse Bont schreef:4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.
Senna x Tjebbe was zo'n combinatie.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Ah ik dacht al, bij 6 of 8 generaties zou ik dat wel knap vindenV. ´t Brabantse Bont schreef:4 generaties, dan kun je bij de stabij ook nog op 0,00% uitkomen.Maeve schreef:Over hoeveel generaties bereken jij dat dan?V. ´t Brabantse Bont schreef:4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.
-
v. 't Brabantse Bont
- Zeer actief
- Contacteer:
ja, ik zag naderhand dat 'combinaties' --> generaties moest zijn.Maeve schreef:Ah ik dacht al, bij 6 of 8 generaties zou ik dat wel knap vindenV. ´t Brabantse Bont schreef:4 generaties, dan kun je bij de stabij ook nog op 0,00% uitkomen.Maeve schreef:Over hoeveel generaties bereken jij dat dan?V. ´t Brabantse Bont schreef:4,68 is hoog inderdaad. Zelfs hoog bij ons. Ik heb verschillende combi's bij Senna met 4 combinaties die op 0,00 of tussen de 0 en 1% uitkomen.