Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
PRArcd4 dilemma
Moderator: moderatorteam
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: PRArcd4 dilemma
nee absoluut niet, gezondheid gaat voor alles en je gaat toch niet bewust 25% kans lopen op blinde honden. Of je moet eerlijk fokken, pups in het nest testen en de lijders metee in laten slapen
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
als je test, doe je dat omdat je wilt weten waar je mee fokt, komt er dan uit de test dat ze beide dragers zijn dan ga je die combi dus niet maken, althans dat zegt mijn simpele brein
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
+1yamie schreef:als je test, doe je dat omdat je wilt weten waar je mee fokt, komt er dan uit de test dat ze beide dragers zijn dan ga je die combi dus niet maken, althans dat zegt mijn simpele brein
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Zou jij het als pupkoper leuk vinden een hondje aan te schaffen waarvan je vrij zeker weet dat die vroeg of laat blind word? Denk het niet, dus niet doen.
- Suuz!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Nee, als je de mogelijkheid hebt om te testen en er komt bij beide drager uit, dan zou ik die combinatie niet maken.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
- Suuz!
- Zeer actief
En waarom zou je er voor kiezen om een hond eventueel blind te laten worden op latere leeftijd?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Dat de kans er in zit bij elke hond, ja dat is logisch, maar bewust die keuze maken?
Drager keer drager is imo niet zinvol. Wat denk je er voor een voordeel uit te halen om drager keer drager te fokken?
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
- Aantal honden: 2
Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Of ben jij ook iemand die een hond met 7 al senior vindt?
Als de gemiddelde levensverwachting van het ras 10 jaar is en de ziekte uit zich gemiddeld pas rond het 12e jaar, dan kan ik me eventueel misschien ergens nog voorstellen dat je het risico neemt wanneer er andere heel zwaarwegende redenen zijn waarom een andere combinatie niet mogelijk is.
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Als ik hier lees:Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Als de gemiddelde levensverwachting van het ras 10 jaar is en de ziekte uit zich gemiddeld pas rond het 12e jaar, dan kan ik me eventueel misschien ergens nog voorstellen dat je het risico neemt wanneer er andere heel zwaarwegende redenen zijn waarom een andere combinatie niet mogelijk is.
http://www.iersesetterclub.nl/cms_c01/d ... 1&bottest=
Is de leeftijd verschillend, niet persee laat.
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Hier word wel aangegeven dat het zich uit op latere leeftijd:
http://www.hooley-irish-setters.co.uk/g ... -answered/
Maar wat ik ook lees is dat 30-40% van de populatie drager is. Dat is ook iets om over na te denken he. Met twee dragers fok jij (ongveer) 25% lijders, die je dus niet kunt inzetten voor de fok lijkt me, en nog eens 50% dragers en maar 25% vrije honden. Ik zou een andere combinatie kiezen, met een vrije reu en wellicht een net zo'n laag COI, ookal moet je daarom inleveren op exterieur of type.
http://www.hooley-irish-setters.co.uk/g ... -answered/
Maar wat ik ook lees is dat 30-40% van de populatie drager is. Dat is ook iets om over na te denken he. Met twee dragers fok jij (ongveer) 25% lijders, die je dus niet kunt inzetten voor de fok lijkt me, en nog eens 50% dragers en maar 25% vrije honden. Ik zou een andere combinatie kiezen, met een vrije reu en wellicht een net zo'n laag COI, ookal moet je daarom inleveren op exterieur of type.
- Madelief
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): berger de brie débris & beauceron
- Contacteer:
Serieus. En dan afgeven op de fokkers die alleen op uiterlijk zouden fokken. Dit klinkt als fokken alleen op ..tja wat? werktype? Ik vind dat ook een werksetter nest een gezonde combinatie moet zijn of zou. Dus als 40% in een ras drager is van een ernstige aandoening (en ja, wat mij betreft valt blind worden daaronder) en er is een test beschikbaar, dan is testen zo'n beetje "moreel verplicht" en moet je vervolgens ook wat doen met het resultaat.
En als dat betekent dat je die combinatie niet maken kan, dat moet dat maar. Show- of werklijn één pot nat.
En als dat betekent dat je die combinatie niet maken kan, dat moet dat maar. Show- of werklijn één pot nat.
groetjes Madelief en Yanthe

Het huishouden van Yanthe Steen: Beaucerons de la Bonhardiesse
Voor altijd in mijn hart. Bonha '00 - 26-02-2013

- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat heeft een kruising met LOPRA te maken? En was de vader van Kells getest dan? Dit zijn toch kulredenaties? Voor het zelfde geld waren beide honden vrij.Kells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Dat is nogal wat anders dan willens en wetens gaan fokken met twee dragers waarvan je weet dat er lijders uit zullen komen.

- Panna
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Wetterhoun
Aha, dus je gaat geheel voorbij aan de informatie op de site van de rasclub dat het ook al met 2-3 jaar kan optreden?Kells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Er is voor mij geen enkele reden om het risico te nemen dat door mij gefokte honden met 2-3 jaar al blind worden. Ben je gek
- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
Maar heb je het dan over honden met LOPRA of was dit gewoon ouderdoms staar? Dat is nogal een verschil namelijkKells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
- renee-uk
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder
- Aantal honden: 1
en aangezien ik weet niet hoeveel fokkers vanuit hun eigen standpunt wel een reden hebben om afwijkingen niet serieus te nemen gaat de rashondenpopulatie hardhollend naar de kloten.Kells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Wees er maar trots op
ik dank de heer op mijn blote knieën voor de paar fokkers die nog wel hart voor hun ras hebben, voor die andere lapswansen heb ik geen goed woord over!
Laatst gewijzigd door renee-uk op 27 jan 2012 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat LOPRA op latere leeftijd ontstaat is wel waar ..Late Onset PRA 
Al kan dat wel al vanaf 4 jaar oud zijn ongeveer. Te vroeg, maar dat niet alleen. Het is onnodig. Dragers worden niet blind en dus is het ontzettend gemakkelijk te voorkomen zonder veel genen weg te gooien.
Drager x vrij.
(of vrij x vrij)
Kortom. Alle honden kunnen gebruikt worden en het lijkt me sterk dat je maar 1 hond kan vinden die de IC omlaag brengt van je teef.
Hier meer erover.
http://www.causus.be/vrij.cfm?Id=184
Al kan dat wel al vanaf 4 jaar oud zijn ongeveer. Te vroeg, maar dat niet alleen. Het is onnodig. Dragers worden niet blind en dus is het ontzettend gemakkelijk te voorkomen zonder veel genen weg te gooien.
Drager x vrij.
(of vrij x vrij)
Kortom. Alle honden kunnen gebruikt worden en het lijkt me sterk dat je maar 1 hond kan vinden die de IC omlaag brengt van je teef.
Hier meer erover.
Laatst gewijzigd door Madelief op 27 jan 2012 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.

- Suuz!
- Zeer actief
renee-uk schreef:en aangezien ik weet niet hoeveel fokkers vanuit hun eigen standpunt wel een reden hebben om afwijkingen niet serieus te nemen gaat de rashondenpopulatie hardhollend naar de kloten.Kells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?Kells schreef:Is niet zeker dat ze blind worden, lopen de kans om op latere leeftijd blind te worden, net als alle andere honden. Mijn eerste werd blind op latere leeftijd.
Wees er maar trots op
ik dank de heer op mijn blote knieën voor de paar fokkers die nog wel hart voor hun ras hebben, voor die andere lapswansen heb ik geen goed woord over!
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
't Klinkt alsof ts met een bovengenoemde combinatie aan een hoog inteeltpercentage komt? Welke keus moet ze dan maken? 20% inteelt of 25% lijders?Madelief schreef:Dat LOPRA op latere leeftijd ontstaat is wel waar ..Late Onset PRA
Drager x vrij.
(of vrij x vrij)
Hier meer erover.
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja slimmerik, dat snap ik. Maar tenzij jij die kruising én papa-van-Kells hebt laten testen zegt dat helemaal niets (trouwens, als je dat wel zou hebben gedaan ook niet natuurlijk, over de te maken combinatie met KellsKells schreef:LOPRA bestaat al heel lang, ook in kruisingen. De DNA test nog niet zo lang, zo ongeveer een half jaar.Madelief schreef:Wat heeft een kruising met LOPRA te maken? En was de vader van Kells getest dan? Dit zijn toch kulredenaties? Voor het zelfde geld waren beide honden vrij.Kells schreef:Mijn eerste kruising uit het asiel werd op 14 jarige leeftijd blind en doof. Werd 16 jaar en 7 maanden. De vader van mij Kells is nu 14 en ziet niet zo best meer, een jaar geleden trouwens nog prima. Voor mij een reden om LOPRA niet al te serieus te nemen. Mijn eerste setter leed zwaar aan epilepsie en moest ik op 8 jarige leeftijd in laten slapen. Dit is een aandoening waar van ik vind dat er wel serieus iets aan gedaan moet worden om het uit te bannen.Panna schreef:Wat is 'latere leeftijd'? 15? 12? 10?
Dat is nogal wat anders dan willens en wetens gaan fokken met twee dragers waarvan je weet dat er lijders uit zullen komen.
De kans is overigens groot dat beide erg oude dieren een andere vorm van ouderdoms slechtziendheid hebben (gehad).
Laatst gewijzigd door Madelief op 27 jan 2012 23:34, 2 keer totaal gewijzigd.

-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Nou dat is heel eenvoudig: je maakt de door jou geplande kruising.
Laat de puppen zo vroeg mogelijk DNA testen ......... en laat dan alle pups met een afwijking inslapen.
Of je maakt een kruising drager x vrij natuurlijk
Laat de puppen zo vroeg mogelijk DNA testen ......... en laat dan alle pups met een afwijking inslapen.
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik geloof er weinig van dat er maar één combinatie te maken is waarmee het IC omlaag kan. Jij? In dat geval...doen, maar..dan is je ras denk ik al niet meer te redden, want iedere volgende combinatie knalt je IC terug omhoog (er was kennelijk geen keus). Daar komt nog bij dat je niet alleen de lijders maakt, maar ook 50% nieuwe dragers. Dat betekent dat je het percentage dragers in de populatie ook nog eens weer een trapje verhoogt. Ja, dan houdt het vanzelf een keer op natuurlijk.Rosita Compagner schreef:'t Klinkt alsof ts met een bovengenoemde combinatie aan een hoog inteeltpercentage komt? Welke keus moet ze dan maken? 20% inteelt of 25% lijders?Madelief schreef:Dat LOPRA op latere leeftijd ontstaat is wel waar ..Late Onset PRA
Drager x vrij.
(of vrij x vrij)
Hier meer erover.
Maar áls je het doet, test dan inderdaad de pups en laat ze inslapen. Een fokker die bewust een pup verkoopt met 25% kans op blindheid op nog altijd veel te jonge leeftijd is in mijn ogen geen knip voor de neus waard. Heb dan lef en gebruik eens een gematigde (vrije) showsetter in je dierbare werkhond. Kan nog leuk uitpakken voor het ras als geheel ook
edit: ik wil er nog even aan toevoegen dat het gepraat over IC juist is om het voorkomen van schadelijke genen (zoals van PRA) zo laag mogelijk te houden. De spreiding van genen dus zo groot mogelijk. Dan kun je dus wel met een rekenprogramma berekend hebben dat je IC op papier en over alle genen verspreid omlaag gaat, du moment dat jij bewust tegelijk met dat zogenaamd lagere IC een kenmerk versterkt (dus op inteelt, cq homogener maakt door meer dragers te maken) ben je dus met het tegenovergestelde bezig als wat je met je lagere IC beoogt. Alleen dus niet voor "onbekende, onzichtbare eigenschappen", maar voor meetbare en zo weetbare eigenschappen.
Laatst gewijzigd door Madelief op 27 jan 2012 23:57, 4 keer totaal gewijzigd.

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
En door een drager x drager combinatie te maken, maak je dat probleem alleen maar groter.Kells schreef:Beetje lullige opmerking! Heb nog nooit gefokt en twijfel of ik een nest wil fokken! Ik zal testen op alles wat mogelijk is voor ik een nest zal fokken. Voor de omzet hoef ik het niet te doen, als ik al besluit om een nest te fokken is het vanwege de toegevoegde waarde aan het ras. Geld zal ik er niet aan over houden.Rcd4 is een vrij nieuwe dna test, ik heb hem laten doen, maar 40% van het ras blijkt drager te zijn.Ennath schreef:Nou dat is heel eenvoudig: je maakt de door jou geplande kruising.
- renee-uk
- Zeer actief
wat is het nut van testen op alles wat mogelijk is als je met de uitkomst toch niks doet
dat je jezelf dan op de borst kunt slaan dat je getest hebt?
nou geweldig als je je van de uitslag niks aantrekt, echt een geval van hart voor je ras
nou geweldig als je je van de uitslag niks aantrekt, echt een geval van hart voor je ras

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Het is wel de beste methode hoor ...... niks lulligs aan.Kells schreef:Beetje lullige opmerking! Heb nog nooit gefokt en twijfel of ik een nest wil fokken! Ik zal testen op alles wat mogelijk is voor ik een nest zal fokken. Voor de omzet hoef ik het niet te doen, als ik al besluit om een nest te fokken is het vanwege de toegevoegde waarde aan het ras. Geld zal ik er niet aan over houden.Rcd4 is een vrij nieuwe dna test, ik heb hem laten doen, maar 40% van het ras blijkt drager te zijn.Ennath schreef:Nou dat is heel eenvoudig: je maakt de door jou geplande kruising.
Als je een bepaalde combinatie wil gebruiken omdat die een aantal voordelen heeft maar als consequentie 25% (gemiddeld) aan gehandicapten pups oplevert dan moet je als fokker de consequentie aanvaarden. En dat is dat jij als fokker die blind te worden pups in laat slapen, net zoals de fokkers die een BEAR test doen hun dove pups moeten laten inslapen.
Wat je NIET mag doen is pupkopers met dat probleem opzadelen: zelfs niet als je het ze op voorhand vertelt.
Vind je dat inslapen te moeilijk? Maak dan een andere combinatie
- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
Ik zou op zoek gaan naar een verwante van de gevonden reu die vrij is. Bijv. de vader, een nestgenoot, 3/4 broer of een halfbroer. Bewust lijders fokkenKells schreef:Sinds kort is het mogelijk om binnen "mijn" ras op LOPRA rcd4 te testen. 40% van de honden zijn drager. Wat doe je als je een combinatie hebt gevonden, een juiste reu voor jou teef die de IC omlaag brengt, maar beiden zijn drager van rcd4. Toch gaan voor een nestje? Ter info, LOPRA is een aandoening waardoor honden op late leeftijd blind kunnen worden. De meeste honden, al dan niet ras worden blind op latere leeftijd.
- Madelief
- Zeer actief
- Contacteer:
Yep. Zo simpel is het.Ennath schreef:Het is wel de beste methode hoor ...... niks lulligs aan.Kells schreef:Beetje lullige opmerking! Heb nog nooit gefokt en twijfel of ik een nest wil fokken! Ik zal testen op alles wat mogelijk is voor ik een nest zal fokken. Voor de omzet hoef ik het niet te doen, als ik al besluit om een nest te fokken is het vanwege de toegevoegde waarde aan het ras. Geld zal ik er niet aan over houden.Rcd4 is een vrij nieuwe dna test, ik heb hem laten doen, maar 40% van het ras blijkt drager te zijn.Ennath schreef:Nou dat is heel eenvoudig: je maakt de door jou geplande kruising.
Als je een bepaalde combinatie wil gebruiken omdat die een aantal voordelen heeft maar als consequentie 25% (gemiddeld) aan gehandicapten pups oplevert dan moet je als fokker de consequentie aanvaarden. En dat is dat jij als fokker die blind te worden pups in laat slapen, net zoals de fokkers die een BEAR test doen hun dove pups moeten laten inslapen.
Wat je NIET mag doen is pupkopers met dat probleem opzadelen: zelfs niet als je het ze op voorhand vertelt.
Vind je dat inslapen te moeilijk? Maak dan een andere combinatie
Houdt dan nog wel even rekening met het verhogen van de dragers hetgeen zelfs meer is dan het lijkt omdat de lijders uitgesloten worden (al dan niet door uitsluiting van de fok of de dood): op papier heb je dan 66,7% nieuwe dragers toegevoegd aan je populatie. Tel uit je winst (of toegevoegde waarde voor het ras).
Laatst gewijzigd door Madelief op 28 jan 2012 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer:
40% drager en je dan nóg afvragen of je dragerxdrager moet doen?
Waar ben je mee bezig joh?
Op de manier die jij voorstaat maak je het alleen maar nog erger, en nog lastiger om het probleem af te doen nemen.
Waar ben je mee bezig joh?
Op de manier die jij voorstaat maak je het alleen maar nog erger, en nog lastiger om het probleem af te doen nemen.
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
misschien moet je dat laatste maar vooral zo houden!!!
Danielle Boshouwers
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
En wat heeft de tijd die een test bestaat te maken met de betrouwbaarheid?Kells schreef:Heb never nooit gezegd dat ik mij niets aantrek van de uitslag van deze testen. Ik vroeg mij alleen af hoe serieus je een dna test moet nemen die slechts een half jaar bestaat.Thats all! En nogmaals, ik ben geen fokker.
Snap je überhaupt wel hoe een DNA-test werkt?
- renee-uk
- Zeer actief
de uitslag van de test liegt er toch niet om, ook al test je niet dat wil dan toch niet zeggen dat die afwijking niet voorkomt?Kells schreef:Heb never nooit gezegd dat ik mij niets aantrek van de uitslag van deze testen. Ik vroeg mij alleen af hoe serieus je een dna test moet nemen die slechts een half jaar bestaat.renee-uk schreef:wat is het nut van testen op alles wat mogelijk is als je met de uitkomst toch niks doet
nou geweldig als je je van de uitslag niks aantrekt, echt een geval van hart voor je rasThats all! En nogmaals, ik ben geen fokker.
en nu weet je dankzij die test ook hoe vaak.
ik begrijp die redenering niet hoor

- Maeve
- Zeer actief
- Contacteer:
En in Afrika sterven mensen een hongersnood, in vergelijking daarmee mag zo'n epilepsiehond niet klagenKells schreef:Ja wel hoor! Maar LOPRA vind ik geen ernstige afwijking. Heb jaren geleefd met een epileptische hond en dat is ernstig. Zie mijn onderschrift.Marjoleine schreef:En wat heeft de tijd die een test bestaat te maken met de betrouwbaarheid?Kells schreef:Heb never nooit gezegd dat ik mij niets aantrek van de uitslag van deze testen. Ik vroeg mij alleen af hoe serieus je een dna test moet nemen die slechts een half jaar bestaat.Thats all! En nogmaals, ik ben geen fokker.
Snap je überhaupt wel hoe een DNA-test werkt?