Op zich ligt de Stabij ons qua gedrag en formaat prima, maar het kan geen kwaad je horizon te verbreden.
Ik vind het lastig te bedenken wat voor ras dan!?
Wat we in een hond zoeken:
- zelfstandig met een tikje eigenwijs mag best, maar samenwerken moet ook kunnen (behendigheid lijkt me bijvoorbeeld ook leuk om met een eventuele volgende hond (ook) te doen).
- Aanhankelijk en rustig binnen
- Buiten speels en actief
- Ik wil wel iets met de hond doen, maar minimaal iedere dag een flinke wandeling zou de hond ook mee moeten kunnen volstaan zonder vervelend te worden. Ik vind trainen met de hond leuk, maar de discipline ontbreekt mij regelmatig.
- Jachtinstinct mag aanwezig zijn, maar moet goed te handhaven zijn zonder excessieve training (bij Senna is er wel jachtinstinct, maar door haar vanaf pup af aan los te laten en haar de vrijheid te geven, maakt ze geen misbruik van haar vrijheid en blijft ze in de buurt of komt goed terug als ik roep. Nooit op getraind, is er gewoon zo ingeslopen).
Aanvullingen
- kort tot halflang haar (geen ruw haar)
- Middelgroot tot groot formaat (geen kleine honden, dus niet lager dan 45 cm schofthoogte).
- Een ras dat over het algemeen bekend staat vanwege een goede gezondheid
- Een ras waarbij je niet tot nauwelijks vachtonderhoud hebt (dus niet regelmatig moeten trimmen)
Hebben jullie een idee?
Kan best zijn dat de volgende hond ook weer een Stabij wordt, maar ik sta open voor andere ideeën en misschien komen jullie wel met rassen die super passen en waar we niet eerder aan gedacht hebben.
Ik heb zelf al wel een paar rassen in mijn hoofd, maar ben benieuwd of jullie iets in gedachten hebben.