Tara schreef:
Ik vind niet dat je een groep goedbedoelende vrijwilligers de macht in handen moet geven om te bepalen welke nesten er wel of geen stambomen krijgen.
Dat heeft echt meer nadelen dan voordelen denk ik...

Weet ik niet? Het hangt er uiteraard vanaf welke minimale eisen je stelt.
Als ik voor "mijn" ras spreek dan zijn er een aantal minimale eisen die bij beide rasverenigingen ingevoerd zijn, zoals:
- Alleen fokken met HD A, HD B en HD C, honden die HD C en B hebben moeten met een HD A hond worden gebruikt
- Alleen fokken met ED graad 0 en 1, tegenover een graad 1 hond moet een graad 0 hond staan
- De hond moet cystenurie vrij zijn, drager mag (maar dat weet ik niet 100% zeker) ook, maar dan moet daar een vrije hond tegenover staan
De teef moet minimaal 24 maanden en maximaal 5 jaar zijn bij haar eerste nest
De teef mag maximaal 3 nesten hebben
De reu mag niet meer dan een x aantal keer (dit wisselt per rasvereniging) per jaar dekken
Deze eisen zijn goed meetbaar, objectief, want beide rasverenigingen hebben hierover dezelfde mening. Zelf vind ik het ook goede maatstaven, al hadden ze wat mij betreft wel strenger gemogen. Dus dit zou dan ook zo door de RvB overgenomen kunnen worden. En hierop kun je dus ook makkelijk sanctioneren.
Er zijn natuurlijk ook gezondheidseisen die lastiger te controleren zijn, of waarvan niet 100% duidelijk is of ze inderdaad effect hebben. Ook verschillen de gezondheidseisen per ras, maar op objectieve en meetbare eisen te sanctioneren (lees het niet uitgeven van stambomen voor de pups) vind ik een prima manier om fokkers te "straffen" als zij zich niet aan de spelregels houden.
Bij de NF heb je ook regels over bijvoorbeeld de kleuren. Het is zo niet wenselijk om bijvoorbeeld een combinatie te maken van een zwart/witte hond x een bruine hond. Dit, omdat dit wit/bruine pups kan geven en die kleurcombinatie is niet erkend in NL. Maar gezondheidstechnisch is er niks mis mee, dus daarop sanctioneren vind ik dan weer onzin.