Ontzettend spannend natuurlijk, niet in het minst voor zijn bazen, maar ook wel voor mij...tenslotte is het mijn eerste "pup" die gepresenteerd wordt op een aankeuringsdag. Zo'n keuring bestaat uit de metingen, een gedragstest en een exterieurkeuring. Aansluitend is er dan een show.
Bepakt en bezakt reizen we zaterdag op ons gemakje af richting Cergy.
We zijn zo vroeg dat we eerst het terrein van de Regionale vast bezoeken zodat we weten waar we moeten zijn.
En er is nog tijs genoeg voor een wandelingetje in het "Park" naast het hotel

Een bedrieglijk plaatje. Boyd kon er niet echt lekker los want het park werd bewoond door zigeuners in zelfgemaakte krotten en het lag er vol met vuil en glas. Nog een plaatje.

De volgende dag vroeg op en dan is het zover....spannend! We zijn best zenuwachtig...vooral voor de TAN test (schot, dreiging met de stok, vriendelijk gedrag) die "we" (het is natuurlijk toch nog steeds een beetje mijn pupje
Maar eerst natuurlijk in de rij voor de metingen:

Daar weer erg bange wegkruipende maar ook bijtende honden gezien
Voor Boyd natuurlijk geen probleem en leuk!....nu weten we ook hoe hoog hij is: 68 cm. een mooie maat
Dan wachten op de TAN test. Dat duurt wat langer dan meten dus de rij is dat ook.

Ook daar weer opvallend hoeveel honden er al "af gaan" als er maar een stok in beeld komt of als er een schot klinkt. Ook honden die nog pissend van angst bij de metingen waren lijken hier heel wat. Ze weten precies wat ze te wachten staat.
Duurt lang...dan gaat Cora maar weer een stukje lopen langs de ring, Frank en ik bewaken zijn wachtplaats
Ik kan dan een heel mooi plaatje schieten...trotse vent

De keurmeester heeft soms heel goed door dat er training in het spel is en komt dan keer op keer terug....houdt de hond het vol of valt hij/zij door de mand? Achteruit stappen is niet halen. Sommigen vallen uit, maar duiken heel ambivalent tegelijk ook achter de baas.
Dan is Boyd aan de beurt. Nog even een kleine hapering omdat hij in de ring even een plant markeert en onder de plakbollen komt te zitten, die hem afleiden en dus even erafgehaald moeten worden
Schot geen reactie, tweede schot ook niet, snuf snuf

En dan de stok. Boyd stopt met snuffen en richt zich op. Niet onvriendelijk, een beetje verbaasd lijkt het, maar wel resoluut recht hij zijn rug. Het lijkt alsof hij wil zeggen " zeg kerel...
Chipcontrole en aanhalen is natuurlijk geen probleem, dus onze knappe en stabiele kerel gaat met een uitmuntende TAN-test de ring uit (8-8-8) . Het moeilijkste gehaald
Wat was ik trots toen ik hem zo zag staan....wow.

Dan naar de morphologie....we hadden eigenlijk verwacht dat dat het struikelblok niet zou zijn gezien zijn showresultaten, maar we hoorden in de wandelgangen dat er veel honden met een ZG de ring uitgingen, dus toen kwamen de zenuwen alsnog.
Ik mocht mee de ring in om te vertalen maar dat bleek niet erg nodig.

En ook zijn exterieur werd met een uitmuntend beoordeeld en omdat we zijn heupuitslag al hebben (moet HD A of B zijn) weten we het al:
Boyd heeft zijn cotation 3 behaald!!!!
Ons wordt verteld terug te komen in de erering, later. Als we dat tenminste willen... eh...dat willen we
Ik had Cora en Boyd ook ingeschreven voor het CSAU (certificaat voor socialiteit en aanleg tot gebruikshond/werken).
Wachten uit zicht..

En ook daar slaagt hij met vlag en wimpel!
Vrijwel direct nadat we klaar zijn slaat het weer om en begint het te regenen. Omdat we nog uren moesten wachten zijn we maar in de bus gekropen maar daardoor hebben we niet veel mensen of honden gesproken of gezien. Dat was wel jammer.
Gelukkig was het weer droog toen de show begon.
Eerst nog de uitreiking van de CSAU certificaten (kijk Johan en Cora stralen!

Als de jeugklasse aan de beurt is blijkt dat van de 22 jeugdreuen maar 4 reuen door de keuring zijn gekomen...
Wow, dat geeft wel een extra kick...
En dan wordt Boyd ook nog eens als 2e geplaatst, achter een jong reutje dat later zelfs BOB werd.

Kortom....wij zijn echt supertrots op "onze" kanjer.

Goed gedaan jochie ..

Met recht een superdag voor ons allen die we hebben afgesloten met een erg gezellig etentje.
Cora en Frank ik ben apetrots op jullie!!