Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verslag van Doran's eerste OWT

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Verslag van Doran's eerste OWT

Ongelezen bericht door Lunatic »

Zaterdag was het dan zover, na lang en hard trainen onze eerste OWT op landgoed Overste hof te Landgraaf.
De dag begon vroeg, we moesten om half 8 aanwezig zijn, melden, langs de dierenarts e.d. Doran vond de DA niet lief, ten eerste was het een man en die ging nog aan z'n ballen zitten ook :O:

Om half 10 ging het dan beginnen, wij moesten starten op proef 5, die een behoorlijk eind weg was, gelukkig kon ik op de heenweg met iemand meerijden, dit scheelde mij weer een flinke wandeling :F:

Proef 5 : keurmeester Herman Jeske (12 punten)

Inzet plaats op een weide met hier en daar bomen, op 25 meter wordt een dummy gegooid zonder schot maar met een geluidje (memory). dan los volgend ong.125 meter een langzaam hellende weide op lopen, alwaar de inzetplaats is. Daar wordt er op 100 meter in de bossen geschoten en valt er een dummy in het bos (memory ligt achter je) dummy halen, daarna omdraaien en de memory halen.

Op het moment dat het schot viel, keek Doran achterom, hij heeft dus de complete markeer gemist :80: Gelukkig heb ik hem op de juiste plek gekregen en kwam de dummy alsnog binnen. Daarna omdraaien en naar de memory sturen, dit ging goed, dus de eerste 2 waren binnen :cool2: 12 punten.

Het volgen kon wat mooier en tja, hij had de hele markeer gemist, dus dat kost je punten natuurlijk, toch een aardig begin.

Toen de fikse wandeling terug en op naar proef 1, daar aangekomen was er nog een andere groep bezig, dus moesten we een tijdje wachten, we zaten toen tussen 2 proeven in, je hoorde dus behoorlijk wat schoten. Doran die ogenschijnlijk erg relaxed was, zo gedroeg hij zich iig, sloeg ineens wit uit, toch wel wat stress voor de kleine man dus.

Proef 1: keurmeester Wim van Doorn (12 punten)

Inzetplaats aan de voet van een 30 meter hoge helling met redelijk zware begroeiïng en halverwege begint het bos. 2 keer een markeer apport, 45 graden naar links en naar rechts op zo'n 100 meter eerst schot en dummy links halen en dan schot en dummy rechts halen.

Doran was keurig steady, ging uit als een speer, had de dummy snel....alleen op de weg naar beneden heeft hij een (stress?) plasje gedaan. 2e dummy ging goed. Keurmeester zei niks, mooi succes verder was het enige, maargoed geen 0 anders had ik het wel gehoord.

Proef 2 : keurmeester Frank de Vries (15 punten)

Inzetplaats in een boomgaard van 40 meter diep, daarachter een greppel van 3 meter breed met bramenstruikenen en hoog onkruid daarachter middelhoge bomen en daar achter een open grasveld. 1e apport schot op open veld achter de greppel en bomen, je ziet de dummy vallen (markeer) hond inzetten om de dummy te halen. Dan het 2e schot, dummy komt op de voorste bank van de greppel te liggen je ziet geen valplaats, hond sturen, bij de greppel is de hond niet te zien.

Ook hier ging Doran weer uit als een speer, bramenstruiken en onkruid heeft hij niks van gemerkt :lach: eenmaal op het grasveld heb ik hem 1 keer de zoekfluit gegeven, toen had hij hem zo en kwam keurig terug. Inzetten voor de 2e dummy die je dus niet zag liggen, Doran verdween in de greppel en ik besloot hem gewoon te laten zoeken, als hij het niet zou weten zou hij vanzelf komen vragen, hij vond hem vrij snel en was nog sneller weer terug :bril1:

Advies van de keurmeester, zorg dat hij netjes voor je af gaat geven, dit scheelt je punten! Doran heeft zichzelf een week of 3 geleden ineens aangeleerd om achter me langs te lopen om aan de voet te komen om daar dan de dummy af te geven, daarvoor deed hij het altijd keurig recht voor, nouja als dat het ergste is.

Proef 4 : keurmeester Henk Slijkhuis (17 punten)

Inzetplaats tussen diverse vijvers. Op een schot wordt de dummy gegooid in de bosrand achter een greppel op ongeveer 100meter, in lijn sturen via land, tussen 2 vijvers door. Op de weg terug staat de 2e helper achter de vijver en lost een schot en valt er een dummy in de vijver rechts naast de hond als verleiding, de eerste dummy moet natuurlijk eerst terug gebracht worden. Daarna de dummy uit het water halen.

2 Tellen voor deze proef heeft Doran behoorlijk gespuugd, ik denk dat de spanning bij hem toch hoger opliep dan hij liet merken, maar gelukkig werkte mijn stoere ventje daarna keurig door. Ook hier ging Doran weer als een raketje, vond de dummy snel en kwam terug, toen viel het schot en de plons in het water, hij keek, hield heel even in, toen heb ik voor de zekerheid nog een keer gefloten en meneer kwam keurig. Toen het water in sturen, ook dit ging prima en snel, alleen was het eruit komen wat lastig, de kant was erg hoog en recht, maar het lukte hem prima.

Op en aanmerkingen van de keurmeester: Hij is keurig steady, gaat super uit, zoekt erg goed, kijkt naar het schot, wat hij persoonlijk erg mooi vind, maar komt dan toch keurig terug, enige minpuntje was weer het achterlangs lopen bij het afgeven... 17 punten

Proef 3 : keurmeester Ton Buijs (18 punten)

Inzetplaats boven op een 40 meter hoge berg met een zeer steile glooiing van 75 graden over de hele hoogte dan ongeveer 25 meter vlak alles begroeid met bomen en struiken, dan een meter of 2 gras met daarachter water. Beneden word geschoten en de dummy wordt in een vijver gegooid dan wacht de keurmeester zo'n 40 sec met toestemming geven om te gaan halen dit om te kijken naar de steadyness.

Doran was ook hier weer super steady, ik vond het wel even spannend omdat het vrij lang duurde...hij ging als een raket die berg af, tjonge wat was die steil zeg, sprong keurig in het water en begon toen de barre tocht de berg weer op, pff dat was even werken zeg, maar bikkel als hij is, heeft hij ook dit weer keurig volbracht.....de laatste dummy was binnen dus :cheer:

Ook hier was de enige opmerking, zorg dat hij recht voor afgeeft, met wat tips hoe ik dit weer om kon buigen, aangezien hij dit altijd gedaan heeft :ok: En toen was het tijd voor een vreugde dansje, jeetje wat was ik blij en trots, m'n kleine, lieve, stoere ventje heeft alle dummy's binnen gehaald op z'n aller eerste wedstrijd :cheer: :I:

Wat een superdag, met prachtig weer, in een schitterende omgeving, die afgesloten werd met een prachtig certificaat, hij is 8e geworden met 74 punten :cheer: Ja nou durf ik het eindelijk te geloven, Doran en ik zijn een echt team saampjes :I: Hoe blij en trots ik ben? ik loop nog steeds met een big smile op m'n gezicht :mrgreen:

Filmpje van proef 4
Afbeelding
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Verslag van Doran's eerste OWT

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is een mooie prestatie op jullie eerste OWT :ok:

Eigenlijk jammer dat er puntaftrek wordt gegeven voor netjes naast zittend afgeven.

Ita komt ook meestal naast, tenzij ik een aanwijzing geef dat ze voor moet komen.
Ze zit naast dan meteen klaar voor de volgende actie en dat geeft rust in de tent.
Meer rust dan wanneer ik haar eerst weer naast moet zetten, na het afgeven van het apport.

Elk soort wedstrijd heeft weer zijn eigen regels :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Klinkt hardstikke goed voor jullie eerste OWT! :E: Ik doe het je met Sofie nog niet na.

Ben het trouwens ook eens met Ranetje dat het jammer is om punten af te trekken voor het naast je zittend afgeven van het apport. Zo'n 'modelapport' vind ik eigenlijk meer op de jachtproeven thuishoren dan op een workingtest. Het zal de jagers niet interesseren hoe de hond het afgeeft, zolang hij het maar direct bij de baas komt inleveren en niet laat vallen. Het is tenslotte wel zo efficiënt als de hond gelijk al weer in startpositie naast je zit :wink:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Wat goed zeg! Gefeliciteerd!

Leuke proeven waren eruit gezet. En jeetje 40 sec wachten voordat je in mag zetten, ben benieuwd of Rowan dat gaat redden. Wel leuk om eens te trainen. Wacht nu ook wel even voordat hij mag, maar nog nooit zo lang. Bij een eerste apport gaat dit ook nog niet lukken, dan zit er echt nog te veel energie in. Fijn dat je een verslagje hebt geschreven per proef, weet ik een beetje wat ik kan verwachten bij een workingtest. Die wil ik dit jaar nog wel gaan doen.

Wat raar dat er punten afgetrokken worden voor het niet voorzittend afgeven. Ik had begrepen dat bij een workingtest daar makkelijker mee omgegaan werd, omdat dat meer op de praktijk zou lijken. En dan maakt het niet uit hoe ze het afgeven, als ze het maar onbeschadigd afgeven.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het naast gaan zitten is niet het probleem, het probleem zit hem in het a hterlangs lopen (op het filmje deed hij het niet geloof ik) hij loopt dan langs mijn rechterbeen, achter me langs om links aan de voet te gaan zitten. De reden hebben ze er ook bij gegeven :ok: op het moment dat de hond achter je verdwijnt ben je even het contact/de controle over je hond kwijt, als je dan op een field trail of een echte jacht staat, waar natuurlijk met scherp geschoten word en je hond besluit dan te vertrekken net op het moment dat jij even de controle kwijt bent, is dat en niet goed en kan gevaarlijk zijn.
Juist omdat een OWT erg op de praktijk gericht is, letten ze hier dus tegenwoordig scherp op, in Engeland krijg je hier tegenwoordig 5 punten aftrek voor :80:

Doen ze nou, voorlangs meteen naast je gaan zitten is het een ander geval, het gaat dus puur om de controle die je even kwijt bent als de hond achter je verdwijnt.
Maargoed, hij heeft altijd keurig recht voor afgegeven, maar de laatste weken hebben we alleen op meervoudige apporten getraind, minimaal 2 maar soms ook 4 dus toen heeft hij zichzelf dit aangeleerd, ik denk idd met de gedachte, ik zit dan alweer klaar voor de volgende :cheer: en ik wist dus niet dat die regels er waren. Over 2 weken hebben we weer een wedsteijd, dus ik heb tijd zat om dit weer om te buigen, komt helemaal goed :mrgreen:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Aha :ok:
Dank voor de uitleg :D
Ita en Rana gaan inderdaad direct links naast en niet achter me om :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

ranetje schreef:Aha :ok:
Dank voor de uitleg :D
Ita en Rana gaan inderdaad direct links naast en niet achter me om :wink:
Dat heb ik Rowan inderdaad ook aangeleerd. Dus dat kan ik dus gewoon blijven trainen. Ik geef ook aan bij hem of hij voor moet komen of naast. En beide wissel ik regelmatig af, zodat hij niet gaat anticiperen.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Ongelezen bericht door Ellen. »

Wat ontzettend gaaf om te lezen.. en wat een ontzettende goede prestatie van jullie beiden!
Ik kan me voorstellen dat je enorm trots bent op die 'kleine' vent!
Super hoor!
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Oh wat super zeg Linda :ok:
Knappe Doran!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Wat onwijs goed gedaan!
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”