Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

zogende hond heeft pijlijke borsten

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

KyraYouri
Actief
Mijn ras(sen): middenslag schnauzer peper/zout
kruising labrador
Aantal honden: 2

zogende hond heeft pijlijke borsten

Ongelezen bericht door KyraYouri »

Kyra heeft 9 pups die nu 2 weken en 2 dagen zijn.
Ze heeft voldoende melk, de pups groeien als een trein, ze heeft geen borstontsteking (mastitis), maar door de 9 piranha's die vreselijk onvriendelijk zijn met hun nageltjes heeft ze pijnlijke borsten, de tepels zelf zien er prima uit, waardoor ze niet zoveel zin heeft om te zogen.
Nageltjes zijn al geknipt, maar blijven scherp en de pups zijn flinke wrotters.

Moet ik mams onder dwang de kraamkist in doen? Ze kijkt me dan zo vreselijk triest aan, dat ik direct een schuldgevoel krijg.
Moet ik mams 4 laten zogen en later 5? Heb ik nu een paar keer gedaan en geeft al een stukje rust. Ondertussen voer ik haar dan kleine stukjes vlees zodat het voor haar leuk is.
Moet ik de pups bijvoeren? Ze zijn nog erg jong maar heb ik al geprobeerd, puppymelk met tartaar.
Hebben jullie nog ideeen?
Hoe dan de jullie dat?
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: zogende hond heeft pijlijke borsten

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Pas bijvoeren vanaf drie weken, op z'n vroegst. Echt niet eerder!
En verder heeft ze pech, ben ik bang.
Het is even doorzetten en het is pijnlijk maar dat hoort erbij.
Als je niet laat uitdrinken heeft je teef straks een probleem.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Nagels van de pups vijlen met een kartonnen vijltje? Beetje uierzalf bij mams smeren misschien?
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Wat Marjoleine en Shima al zeggen, de pups moeten echt bij de moeder uitdrinken, anders krijg je echt een probleem, idd nageltjes vijlen met een kartonnen vijltje, heb je dat in huis? Eventueel masseren

Ik zie dat je in Uffelte woont, als je hulp nodig hebt met het een of ander zeg je het maar er wonen genoeg forummers in de buurt hoor :wink:
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Bedankt voor de reacties.

Met vijltje heb ik geprobeerd maar dat is praktisch niet te doen, pootjes zijn gewoon te klein. Ik heb het trouwens niet met een kartonnen vijltje gedaan, maar met een ding van mezelf. (diamantvijltje? maar dat zal niet een ander effect hebben als karton).
Doen jullie dan de moederhond onder dwang bij de pups? Daar breekt mijn hart bijna van :cry:
Ik heb op een website gelezen (lang leve internet) dat je met bijvoeren kan beginnen vanaf ca. de 16de dag. Wat ik nu heb gedaan is een heel klein beetje tartaar met puppymelk. Dat maakt in ieder geval dat de pups wat beschaafder drinken.
Naar aanleiding van jullie reacties lijkt mij nog de beste methode om eerst 4 aan te leggen en als die klaar zijn de andere 5 en dan de volgende voeding net andersom en dan ondertussen paaien met lekkere dingen.

Meer ervaringen en reacties hoor ik heel erg graag.
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Gaat ze er uit zichzelf helemaal niet meer bij? Of gaat ze er gewoon minder bij?
Op deze leeftijd gaat moeder er al veel minder vaak bij, als je haar niet dwingt gaat ze misschien vanzelf?
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Het probleem is dat als ze niet gaat, je nog veel grotere problemen krijgt.
Dus tenzij ze uit zichzelf gaat en de pups elke 3-4 uur ruimschoots kunnen uitdrinken, moet ze egdwongen erbij.
Dat lijkt vervelend maar niet uitdrinken is echt vervelender.

Het is toch een schnauzer? Die moet dat echt wel kunnen hebben, hoor.

Afbeelding

KyraYouri
Actief
kruising labrador

Gisteravond rond 11 elf uur heb ik weer 4 aangelegd en elke keer als er eentje klaar was geruild met 1 van de anderen die nog moest drinken. Ondertussen haar kleine stukjes leverworst en kaas gevoerd.
Vanochtend om 6 uur, terwijl ik haar eten stond klaar te maken, is ze gaan zogen. Ook toen ben ik er weer bij gaan zitten met de leverworst. Het kleine grut ligt nu weer lekker te slapen.

Misschien moet ik inderdaad langer wachten omdat ze er uiteindelijk toch wel bij gaat, maar dat is wel lastig want ik zit er bovenop (tijdelijk in een caravan, brand gehad in huis) en als de pups dan jammeren dan word ik daar erg onrustig van.
Het probleem is niet dat ze niet gek is met de kleintjes. Als mijn vriendin met de honden komt (dikke vriendinnen van haar) dan stapt ze direct in de kraamkist.

Zou koelen van de uier ook helpen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

Ik had hier 1.5 jaar geleden het omgekeerde probleem, teef met gigantisch veel melk, zelfs tot 7 weken bleven de pups grotendeels drinken (11pups) en weigerde Guapa het om langer dan 2 uurtjes bij haar pups weg te gaan

Ik zou haar wel dwingen om er bij te gaan liggen en te laten zogen
wij hebben toen de pups 7 weken waren, Guapa op een gegeven moment er gedwongen 5 uur bij weggehouden, maar haar tepels stonden letterlijk op ontploffen van de melk, iets dat voor haar enorm pijnlijk was, ze was toen echt heel blij dat de pups allemaal begonnen te drinken en de druk van haar tepels af ging
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

KyraYouri schreef:Gisteravond rond 11 elf uur heb ik weer 4 aangelegd en elke keer als er eentje klaar was geruild met 1 van de anderen die nog moest drinken. Ondertussen haar kleine stukjes leverworst en kaas gevoerd.
Vanochtend om 6 uur, terwijl ik haar eten stond klaar te maken, is ze gaan zogen. Ook toen ben ik er weer bij gaan zitten met de leverworst. Het kleine grut ligt nu weer lekker te slapen.
Waaruit maak je eigenlijk op dat ze pijn heeft?
Want ik lees dat hier niet uit, hoor.
Misschien moet ik inderdaad langer wachten omdat ze er uiteindelijk toch wel bij gaat, maar dat is wel lastig want ik zit er bovenop (tijdelijk in een caravan, brand gehad in huis) en als de pups dan jammeren dan word ik daar erg onrustig van.
Als je niet dwingt, hoe lang wacht ze dan?
Het probleem is niet dat ze niet gek is met de kleintjes. Als mijn vriendin met de honden komt (dikke vriendinnen van haar) dan stapt ze direct in de kraamkist.
Ja, bescherming. Dat heeft verder niets met het zogen te maken ;)
Zou koelen van de uier ook helpen? En zo ja, hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Helpen waartegen dan?
Waar heeft ze last van volgens jou?

Afbeelding

semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik weet niet hoe groot de pootjes van de pups zijn.
Maar kan je niet sokjes om de pootjes doen? Gewoon van die kleine baby sokjes?
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Waar ik uit op maak dat het pijnlijk is, is het zien hoe de huid van de uier eruit ziet. Daar zitten allemaal rode krassen op en open plekjes. Waarschijnlijk heb ik dat niet duidelijk geschreven in de openings post.
Zelf wacht ze zeker 6 uur. Langer heb ik het niet aangekeken. Als de pups drinken en ik blijf er niet bij zitten dan staat ze ook binnen een paar minuten op. Vanaf de tweede dag stapte ze ook heel vanzelfsprekend de kraamkist uit om te gaan wandelen. Ze ligt nooit gewoon bij de pups.
Het aanleggen van eerst 4 en dan steeds 1 eraf en weer een nieuwe erbij, laat ik ook rouleren, dus niet steeds dezelfden eerst. Dit om tekorten of overschot te voorkomen.
Voor sokjes zijn de pootjes veeeeeeel te klein.

Kyra voelt zich sinds vanmiddag weer een stuk beter. Speelt weer, het zogen lijkt minder problemen op te leveren. Misschien heeft ze ergens anders last van gehag, maar ze was absoluut niet in normale doen. Als ze het zo nog een aantal dagen volhoudt dan ben ik helemaal gelukkig.

Moet voor Guapa inderdaad geen pretje zijn geweest. Kyra heeft ook genoeg melk want de pups groeien hartstikke goed.

Bedankt allemaal voor het meedenken en het geruststellen. Ik ben ook wel wat overbezorgd, maar ik vind het ook mijn taak om moeders gezond te houden.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nou, dat ze er niet bij blijft is niet vanwege de pijn, hoor.
Ik heb hier wel teven gehad waar letterlijk het bloed langs de buik liep door die piranha's :schrik:
Als er elf van die monsters aan hangen met tandjes en nageltjes zal dat niet gezellig voelen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een teef er voor bij de pups weg bleef.

Eigenlijk denk ik eerlijk gezegd dat ze misschien last had van stuwing. Dan zijn teven geneigd om te wachten met voeden omdat het schieten van de melk dan pijnlijk is, terwijl het voeden dus juist de verlichting brengt.
Alleen leggen ze die link natuurlijk niet zelf.
Maar die krasjes en zo, dat is heus niet zo dramatisch als het lijkt.
Ik denk dat dat meer je eigen perceptie is. Een hondenhuid kan wel iets hebben gelukkig ;)

Afbeelding

fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

Ik knip de nageltjes van de pups altijd met een nagelknippertje als ze een week of 2 zijn. Gaat prima, heb ook nooit last van gekraste tieten van de teef.
Ik heb Jack Russells, dus als het daar mee kan, kan het met schnautzers ook gok ik
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
KyraYouri
Actief
kruising labrador

@Marjoleine: misschien heeft het inderdaad met stuwing te maken, wie zal het zeggen, het klinkt in ieder geval heel aannemelijk. Feit is dat de huid kapot is en dat ze lief is voor de pups maar niet uit zichzelf gaat zogen.
Verder denk ik dat je honden niet allemaal met elkaar kan vergelijken. Je hebt, net als bij mensen, zeikerds en bikkels. Ik zeg altijd dat als je onze kruising labrador/herder bijna op zijn voeten staat dan begint hij al te jammeren, terwijl je bij onze boxers vol op de tenen kon staan en dan lieten ze nog niks merken.
Ik vind Kyra trouwens over het algemeen geen mietje.
Zoals ik in mijn eerdere post ook al schreef is ze achteraf bekeken niet helemaal fit geweest, want vanmiddag is ze gewoon weer zichzelf, niet dat ze spontaan de kraamkist in is gerend, maar ze is weer vrolijk. En dat is natuurlijk al weer heerlijk om te zien.

@fes/lou: ik heb vanmiddag ook weer de nageltjes geknipt. Ze lagen heerlijk te slapen met de voetjes in de lucht en de zon scheen erop dus ik kon het perfect zien.

De huid van de uier lijkt zich door de calendula te herstellen, dus we gaan in alle opzichten weer de goede kant op.

Ik ben erg blij met alle tips, adviezen en antwoorden. Bedankt!
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door kitty »

Bij mijn teef staan ook de krassen rond haar tepels, maakt trouwens niet uit of ik de nagels wel of niet knip.

Teven gaan niet bij iedere piep van de pups terug naar de werpkist op deze leeftijd. Mijn teef laat hen ook rustig een flinke poos piepen voordat ze de bak weer ingaat. Het kan goed zijn dat ze zich even niet zo lekker heeft gevoeld, pas dan zelf op dat je niet teveel medelijden met haar krijgt, ze voelt dit gelijk aan en voelt zichzelf nog wat zieliger :wink:
Het is ook vrij normaal dat ze op deze leeftijd de pups overdag veel minder voed en er in de nacht wat meer bij is. Mijn teef ligt trouwens ook niet 'zomaar' bij de pups overdag als ze een paar weken oud zijn. Dat hoort ook bij de opvoeding.
Zolang de pups goed groeien gaat ze er echt voldoende bij.
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Nee, je moet inderdaad oppassen dat je niet teveel in haar sneuheid meegaat, want dan komt het helemaal niet goed.
De nageltjes knippen lijkt hier ook niet zoveel uit te maken, ze zijn nog scherp. Gelukkig lijkt de huid van de uier zich goed te herstellen. Of dat dan komt door het om en om aanleggen of door de calendula of natuurlijk beide maakt niet uit, ik ben erg blij mee.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Marjoleine schreef:Nou, dat ze er niet bij blijft is niet vanwege de pijn, hoor.
Ik heb hier wel teven gehad waar letterlijk het bloed langs de buik liep door die piranha's :schrik:
Als er elf van die monsters aan hangen met tandjes en nageltjes zal dat niet gezellig voelen, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een teef er voor bij de pups weg bleef.

Eigenlijk denk ik eerlijk gezegd dat ze misschien last had van stuwing. Dan zijn teven geneigd om te wachten met voeden omdat het schieten van de melk dan pijnlijk is, terwijl het voeden dus juist de verlichting brengt.
Alleen leggen ze die link natuurlijk niet zelf.
Maar die krasjes en zo, dat is heus niet zo dramatisch als het lijkt.
Ik denk dat dat meer je eigen perceptie is. Een hondenhuid kan wel iets hebben gelukkig ;)
Die stuwing klinkt aannemelijk. Lune had Het vorige week ook dat ze er minder zin in leek te hebben.
Inmiddels zijn mijn pups 3.5 week en krijgen 2x per dag een papje met vlees of pens. Pups doen het goed, en lune voed nog zon 3 a4 keer per dag.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
gerda__b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres of te wel de prutschuivers...:)
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door gerda__b »

En hoe gaat het met het puppenspul :)
Afbeelding

Those who know don't speak....and those who speak don't know ;)

06-06-2003 - 29-04-2015 Branca.
06-01-2007 - 24-02-2016 Cayuse.
09-08-2005 - 01-03-2016 Brandy.
05-07-2005 - 04-07-2017 Sita.
26-03-2008 - 06-08-2018 Centho.
26-03-2008 - 13-06-2025 Dyani
KyraYouri
Actief
kruising labrador

Het puppenspul doet het prima. Ze krijgen 3 x per dag puppymelk met vlees en dat gaat er super in.
Kyra heeft echt vorige week een dipje gehad, want de laatste paar dagen gaat ze weer steeds naar de pups toe om te checken of alles in orde is en om te zogen. Vorige week leek het alsof ze de pups het liefst niet eens wilde zien.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”