[quote="Marjoleine"]Mensen denken dat omdat de fokkers dat vaak bevestigen of gebruiken als argument waarom het ras zo leuk is.
Ik zie het bij stabijs. Ja, die zijn leuk en gezellig.
Maar van oorsprong zijn het wakers, ongedierteverdelgers en mollenvangers.
En dus kunnen ze prima sneppen als iets ze niet zint.
Dat is best te remmen maar als je het al niet wilt zien als baas of fokker wordt dat toch een lastige aangelegenheid

[quote]
Stabijs zien er überschattig uit inderdaad. Pien (is er niet meer) hier in het park was ook zo'n mooie op het oog schattige dame. Maar bazinnetje zat er strak bovenop. Ik keek wel eens verbaasd als ik met mijn reu en hun opliep in combi met de kooiker van mijn tante. "het is een bitch!, jij ziet het nu niet, maar ik zie al wat ze van plan is!"

Die Pien kon inderdaad een kreng zijn, ook naar andere honden toe.
Maar goed met mijn stel moet ik ook me aanpassen. Die pikken van sommigen wel een grote waffel en van anderen niet. Ligt er maar net aan in wat voor staat die honden aankomen. Spelen met vreemden zit er ook niet zo snel in, dus ik zie het nut er niet van in om in druk duingebied te gaan lopen waar honden op ze afkomen die wel willen uitdagen tot spelen. Of ze aankomen blaffen omdat ze herders "eng" vinden want.. (vul maar in)
Ik ontken het niet de raseigenschappen, maar een andere raseigenschap van de herder is dat als het eenmaal bekend en goed is dat het ook goed is. Met sommige honden en eigenaren wil ik bewust wel kennis laten maken om gewoon lekker op te lopen. En dat kan dan ook. Ik vind het alleen geen honden die je even snel tussen een stel andere honden gooit die lekker met zijn allen spelen en dollen omdat er toch een bepaalde vorm van regelneverij in zit.
Met mijn reu alleen kon het overigens makkelijker, bepaalde honden klein en groot waren weg van hem en dat ging altijd goed. Met de teef erbij heb ik toch te maken met de verschillende karakters en dat ze samen nogal wat verschillende voorkeuren hebben. Maar als het goed is is het goed, zo zijn ze dan ook wel weer.
En overigens, hier kan iedereen gewoon binnenstappen of op visite komen. Ik hoef geen honden weg te stoppen omdat ze waakhond zijn. Buiten kunnen ze ook zitten zonder dat ze uit de plaat gaan als er passanten komen. Iets wat ik heb aangeleerd, maar wel eens in mijn nadeel werkt omdat mensen dan juist stil blijven staan (al dan niet met hond) om ze te bekijken of te aaien over het hek heen

(iets wat ik dan weer te ver vind gaan want ze blijven wel waaks, ook al houden ze hun kop.)