Pets_Passion schreef:Met zwart zonder bruine basis bedoel ik dat je bij de Sable honden wel zwarte haren kan hebben die bruin beginnen. (2 kleurige haren) Aismee heeft hier losse haren van door haar vacht zitten maar je hebt ook honden die zo donker zijn dat ze bijna zwart ogen alleen als je dan goed kijkt zie je dat hun zwarte haren wel een bruine beginkleur hebben.
Die honden zijn dus genetisch volgens mij niet zwart...
Wacht even, hoor.
De punten zijn dus zwart, maar de rest niet?
Dat is wel degelijk sable, een donkere variant ervan.
Het kenmerkende van sable is nu juist dat de haren tankleurig kunnen zijn maar wel een zwarte punt hebben.
Of, in geval van bruin sable, een bruine punt (maar dan is de neus dus ook bruin).
Genetisch zwart zijn honden die B hebben op B-locus.
Dus tenzij die honden bruine neuzen hebben en nergens zwart, zijn ze genetisch wel degelijk zwart
lieke schreef:Bij collies heb je fokzuivere sables (uit zuiver sable lijnen) en fokonzuivere sables (waar tri in de lijn zit). Fokzuivere sables geven alleen sable kleuren die overigens qua kleur varieren van gold tot mahonie. Fokonzuivere sables kunnen ook de zgn. darksables. Daar zit dus zwart in de vacht. Tri x sable kan overigens ook weer tri geven en die zijn ook homozygoot. De sables uit deze combinatie zijn dus fokonzuiver.
Jaja
Dit soort gedoe zou je dus gewoon uit je hoofd moeten zetten, want het geeft een totaal verkeerd beeld van zaken.
Een fokzuivere sable is technisch gezien een ay/ay-ky/ky hond.
Een darksable kan net zo goed ay/ay-ky/ky zijn. Of er wel of geen zwart in de vacht zit heeft niet met de fokzuiverheid van sable te maken.
Tri x sable kan alleen tri geven als de sable dan ook tanpoint droeg (want ri is gewoon tanpoint, he).
Dus de sable ouder was even "fokonzuiver" als de eventuele sables uit een dergelijke combinatie.
En waar het me hier dus even om gaat is dat de uiting van de sable geen verband houdt met eventuele "fokonzuiverheid".
Dat dat geen verband houdt kun je bv ook goed zien bij bijvoorbeeld Tervuerense en Mechelse herders. Die zijn allemaal homozygoot sable namelijk, en ze hebben allemaal zwart in de vacht.
Het enige verschil is dat die Em hebben, masker dus, maar dat heeft geen invloed op de uiting van de sable, er zijn evenveel zeer lichte Belgen als heel donkere, ongeacht het masker.
Elmo/maureen schreef:Bij de dalmaten heb je dan geen sable, maar kwam lemon wel eens voor. En dat verschilde van kleur als ze een bruine of zwarte neus hadden.
Ik ben bang dat dat volledig op toeval berust.
Lemon is e/e en er is nooit aangetoond dat de nuance in kleur verband houdt met de B-locus. En dat verband is wel degelijk gezocht, vooral bij de Goldens (en die hebben verdraaid véél nuance

).