Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokeisen RvB versus rasvereniging-Golden

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Fokeisen RvB versus rasvereniging-Golden

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Weet iemand of de fokeisen vanuit de RvB anders zijn dan die van de Goldenclub en waar ik dat op internet kan vinden? De website van de RvB is dermate slecht dat ik er totaal niet uitkom...
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Fokeisen RvB versus rasvereniging-Golden

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Wat zijn de eisen vanuit de Goldens dan?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Natuurrlijk zijn die anders van de RVB .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

De fokeisen van de RvB zijn alleen het BRS. De rv mag meer/strenger vragen, niet minder.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne&Taar
Zeer actief

sirene schreef:De fokeisen van de RvB zijn alleen het BRS. De rv mag meer/strenger vragen, niet minder.
Ja, dat snap ik, maar de eisen van de GRC zijn al niet zo steng; heupen- ellebogen (dit laatste pas recent) en ogen. En uit de RvB site vermoedde ik dat iig de ellebogen ook hier verplicht was.
bouvierpoedel
Zeer actief

Anne&Taar schreef:
sirene schreef:De fokeisen van de RvB zijn alleen het BRS. De rv mag meer/strenger vragen, niet minder.
Ja, dat snap ik, maar de eisen van de GRC zijn al niet zo steng; heupen- ellebogen (dit laatste pas recent) en ogen. En uit de RvB site vermoedde ik dat iig de ellebogen ook hier verplicht was.
De RVB heeft helemaal geen gezondheids eisen.
Anne&Taar
Zeer actief

Als mensen een GR aan willen schaffen buiten de rasvereniging om, zonder welke gezondheidscontrole dan ook, dan verstrekt de RvB toch geen stamboom?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Anne&Taar schreef:Als mensen een GR aan willen schaffen buiten de rasvereniging om, zonder welke gezondheidscontrole dan ook, dan verstrekt de RvB toch geen stamboom?
Waarom niet?

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
bouvierpoedel
Zeer actief

Anne&Taar schreef:Als mensen een GR aan willen schaffen buiten de rasvereniging om, zonder welke gezondheidscontrole dan ook, dan verstrekt de RvB toch geen stamboom?
De raad is een winkeltje die stambomen verkoopt , voor de rest laten ze gezondheid aan de RV over.
Anne&Taar
Zeer actief

malinois schreef:
Waarom niet?

Ik dach dat dit een verplichting was horende bij een stamboom; dat er basis gezondheidseisen aan de ouderdieren gesteld worden, net zoals basiseisen aangaande leeftijd dekking en leeftijd 1e nest. Maar iemand die een stamboomhond koopt buiten de rasvereniging om, loopt dus het risico, als men hier niet op let, om een pup te kopen van volledig ongeteste ouderdieren? Dat kan ik mij niet zo goed voorstellen, eigenlijk..Wel dat de toelatingseisen lager zijn natuurlijk, maar helemaal ongetest en toch een stamboom?
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Nawosh »

De enige eis is dat beide ouderdieren een stamboom hebben.
Groetjes, Marjan
Anne&Taar
Zeer actief

Nawosh schreef:De enige eis is dat beide ouderdieren een stamboom hebben.
Nee, een hond moet sowieso aan het BRS voldoen. Maar hier staat dus niets in aangaande gezondheidscontroles.

http://www.raadvanbeheer.nl/rashonden/b ... bomen-brs/
http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 1-2010.pdf
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nee, de RvB stelt (nog) geen gezondheidseisen. BRS is voldoende om een stamboom te krijgen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne&Taar
Zeer actief

sirene schreef:Nee, de RvB stelt (nog) geen gezondheidseisen. BRS is voldoende om een stamboom te krijgen.
Dat valt me wel tegen, had ik niet verwacht. Mensen die hier niet op bedacht zijn, en menen dat bij een stamboomhond automatisch de bijbehorende controles horen, komen dan van een koude kermis thuis.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:
sirene schreef:Nee, de RvB stelt (nog) geen gezondheidseisen. BRS is voldoende om een stamboom te krijgen.
Dat valt me wel tegen, had ik niet verwacht. Mensen die hier niet op bedacht zijn, en menen dat bij een stamboomhond automatisch de bijbehorende controles horen, komen dan van een koude kermis thuis.
Tja, dan hadden ze zich beter moeten verdiepen. Als men op gezondheidsonderzoeken rekent, moet men er naar vragen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne&Taar
Zeer actief

sirene schreef:
Anne&Taar schreef:
Tja, dan hadden ze zich beter moeten verdiepen. Als men op gezondheidsonderzoeken rekent, moet men er naar vragen.
Niet iedereen heeft er weet van welke controles voor welk ras van belang zijn. Ik vind persoonlijk dat het uitvinden welke testen van belang zijn voor welk ras, en hiernaast de uitslagen van deze testen begrijpen en interpreteren, een dermate verdieping die ik niet zo zou verwachten van een gemiddelde pupkoper.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Anne&Taar schreef:
sirene schreef:
Anne&Taar schreef:
Niet iedereen heeft er weet van welke controles voor welk ras van belang zijn. Ik vind persoonlijk dat het uitvinden welke testen van belang zijn voor welk ras, en hiernaast de uitslagen van deze testen begrijpen en interpreteren, een dermate verdieping die ik niet zo zou verwachten van een gemiddelde pupkoper.
Dan moeten ze er zich in verdiepen. Een stamboom is niks meer dan een afstammingsbewijs. Geen kwaliteitskeurmerk of wat dan ook.

Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind de site van de GR club erg onoverzichtelijk als het om gezondheidsdingen gaat maar het staat toch echt voorgekauwd door de rv:

Als u naar aanleiding van de puplijst een bezoek brengt aan een fokker die eventueel een pup voor u beschikbaar heeft, is het aan te raden te vragen naar de volgende documenten.

1. De HD-uitslag van de ouderdieren

Het fokreglement van de GRCN stelt dat alle ouderdieren dienen te zijn onderzocht op HD (heupdysplasie). Waarbij max. 1 der ouderdieren c uitslag mag hebben.

2. De ED-uitslag van de ouderdieren

Alle honden geboren na 1-7-2010 zijn verplicht onderzocht op ED waarbij de uitslag 0-0 moet zijn.

3. Het controleformulier voor de ogen

De ooguitslag is slechts één jaar geldig. U dient er dus op te letten dat de controledatum bij de dekking nog binnen de termijn vam een jaar valt. De ouderdieren dienen volgens de huidige fokeisen vrij te zijn van alle erfelijk beschouwde oogafwijkingen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne&Taar
Zeer actief

sirene schreef:Ik vind de site van de GR club erg onoverzichtelijk als het om gezondheidsdingen gaat maar het staat toch echt voorgekauwd door de rv:
Ja, maar t ging mij nu juist om dieren die niet via de rasvereniging aangeschaft waren. En die dus wel een stamboom hebben.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Anne&Taar schreef:
sirene schreef:Ik vind de site van de GR club erg onoverzichtelijk als het om gezondheidsdingen gaat maar het staat toch echt voorgekauwd door de rv:
Ja, maar t ging mij nu juist om dieren die niet via de rasvereniging aangeschaft waren. En die dus wel een stamboom hebben.
Voor die dieren kan men zich toch ook gewoon verdiepen op de site van de rv ?
Er van uitgaan dat een dier met stamboom wel goed zal zijn is net zo iets als er vanuit gaan dat een produkt goed is omdat er een etiketje op zit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Anne&Taar
Zeer actief

sirene schreef:
Anne&Taar schreef:
Voor die dieren kan men zich toch ook gewoon verdiepen op de site van de rv ?
Er van uitgaan dat een dier met stamboom wel goed zal zijn is net zo iets als er vanuit gaan dat een produkt goed is omdat er een etiketje op zit.
Ik vind dat persoonlijk een vrij hoge drempel voor de gemiddelde pupkoper en ik vind het niet zo vanzelfsprekend dat een pupkoper verder gaat zoeken dan enkel naar een 'stamboompup'.
Anne&Taar
Zeer actief

Nanna schreef:. Buiten de RV om fokken wil trouwens niet zeggen dat het een mindere fokker betreft.
Wat dat aangaat is zo'n RV totaal niet heilig en zaligmakend.
Nee, al mijn honden zijn bewust buiten de RV om aangeschaft, maar ik weet wel waar ik op moet letten qua gezondheidscontroles. Ik was me er niet van bewust dat er dus ook stamboomhonden rond lopen met volledig ongecontroleerde ouderdieren. En ik kan mij voorstellen dat pupkopers hier niet op verdacht zijn.
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

De rvb heeft toch gewoon een pagina met tips over aanschaf, zo moeilijk is dat toch niet?

(ze nemen nu nog geen stelling mbt de gezondheid dat gaat dus wel gebeuren voor ieder ras komt er een ver. fokregl. en als er meerdere RV's zijn komt er een basisdocument met minimale eisen)

'Bij het maken van een keuze voor een bepaald ras kunt u het beste contact opnemen met de pupinformatie van de bij de Raad van Beheer aangesloten rasverenigingen".

http://www.raadvanbeheer.nl/aanschaf-ve ... ppy-kopen/

Alleen de sancties....
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”