Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Stamboom Polen ?
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Stamboom Polen ?
Heeft iemand hier ervaring met een importhond uit Polen ? Klopt het dat de stamboom (exportstamboom) heel lang op zich kan laten wachten ? En op hoe lang moet ik dan rekenen ?
- Ingding
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Stamboom Polen ?
Onze hond komt uit Polen. Maar dat is alweer jaren geleden. Van wat ik mij herinner hadden we de stamboom al best snel, maar durf niet te zeggen hoelang het heeft geduurd.
- Wilma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Melanie heeft vorig jaar een pup in Polen gekocht. Zij heeft dus recente ervaring.
Van iemand anders weet ik dat het erg lang geduurd heeft maar die had het originele oorsprongsbewijs (metryka in het Pools) zoek gemaakt.
Van iemand anders weet ik dat het erg lang geduurd heeft maar die had het originele oorsprongsbewijs (metryka in het Pools) zoek gemaakt.

Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, misschien ziet Melanie het wel. Anders pb ik haar wel.Wilma schreef:Melanie heeft vorig jaar een pup in Polen gekocht. Zij heeft dus recente ervaring.
Wat is dat oorsprongsbewijs dan ?
Ik weet trouwens helemaal niet meer hoe het gaat hoor als je een pup importeert en het gaat bij ieder land anders.
Je hebt een exportpedigree nodig, maar die krijg je normaal veel later. Krijg je dan eigenlijk nog een bewijs dat de hond van jou is ?
- Wilma
- Zeer actief
- Contacteer:
Een 'metryka' wordt afgegeven voor alle pups van het nest, als alles klopt natuurlijk qua stamboom van de ouders e.d.. Dit originele formulier moet worden ingestuurd naar de kennelclub of een dependance om een (export)stamboom te krijgen. Het kan zijn dat maar voor een deel van het nest een stamboom aangevraagd wordt. Althans, zo werkt het bij de Tatra maar ik denk dat dat de gebruikelijke procedure is in Polen.

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dankje!Wilma schreef:Een 'metryka' wordt afgegeven voor alle pups van het nest, als alles klopt natuurlijk qua stamboom van de ouders e.d.. Dit originele formulier moet worden ingestuurd naar de kennelclub of een dependance om een (export)stamboom te krijgen. Het kan zijn dat maar voor een deel van het nest een stamboom aangevraagd wordt. Althans, zo werkt het bij de Tatra maar ik denk dat dat de gebruikelijke procedure is in Polen.
Moet de nieuwe eigenaar dit opsturen of de fokker ?
Krijgt de nieuwe eigenaar meteen iets dat jij weet ?
- Wilma
- Zeer actief
- Contacteer:
Normaal gesproken doet de fokker dit. Ik weet niet of je als eigenaar daar een doorslag van krijgt of iets anders.sirene schreef:Dankje!Wilma schreef:Een 'metryka' wordt afgegeven voor alle pups van het nest, als alles klopt natuurlijk qua stamboom van de ouders e.d.. Dit originele formulier moet worden ingestuurd naar de kennelclub of een dependance om een (export)stamboom te krijgen. Het kan zijn dat maar voor een deel van het nest een stamboom aangevraagd wordt. Althans, zo werkt het bij de Tatra maar ik denk dat dat de gebruikelijke procedure is in Polen.

- Magic
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Onze Lány komt weliswaar niet uit Polen, maar importeren gaat over het algemeen hetzelfde.sirene schreef:Dankje!Wilma schreef:Een 'metryka' wordt afgegeven voor alle pups van het nest, als alles klopt natuurlijk qua stamboom van de ouders e.d.. Dit originele formulier moet worden ingestuurd naar de kennelclub of een dependance om een (export)stamboom te krijgen. Het kan zijn dat maar voor een deel van het nest een stamboom aangevraagd wordt. Althans, zo werkt het bij de Tatra maar ik denk dat dat de gebruikelijke procedure is in Polen.
De fokker regelt alles daarginds en jij regelt alles in Nederland; daarvoor staat de procedure op de site van de raad. Je stuurt de stamboom op en een tijdje later krijg je visite van een controleur, en weer iets later krijg je de stamboom terug met het nhsb nummer erop en een bewijs van import. Echt spannend is het niet.

Iedere dag feest!
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
- Aantal honden: 3
Wij hebben vorig jaar Kyto vanuit Belgie geimporteerd , maar in principe gaat dat wel tzelfde
De fokker vraagt de stamboom aan en vermeld dat 1 van de puppen naar het buitenland gaat.
Daar krijgt hij dan een export pedigree ( eigenlijk dus gewoon de stamboom, maar dan staat erop dat de pup geexporteerd word )
De fokker stuurt jou de die stamboom op , of je gaat m halen of ze brengen hem ...
Jij stuurt die export pedigree aangetekent op naar rvb met de vermelding dat betreffende hond ingeschreven moet in het stamboek.
Als je hem nodig hebt is het aan te bevelen om gelijk je rashondenlogboek aan te vragen
Na een paar dagen krijg je een acceptgiro binnen en als je die betaald hebt krijg je bericht dat de chipper/controleur komt controleren of het echt betreffende hond is.
De fokker vraagt de stamboom aan en vermeld dat 1 van de puppen naar het buitenland gaat.
Daar krijgt hij dan een export pedigree ( eigenlijk dus gewoon de stamboom, maar dan staat erop dat de pup geexporteerd word )
De fokker stuurt jou de die stamboom op , of je gaat m halen of ze brengen hem ...
Jij stuurt die export pedigree aangetekent op naar rvb met de vermelding dat betreffende hond ingeschreven moet in het stamboek.
Als je hem nodig hebt is het aan te bevelen om gelijk je rashondenlogboek aan te vragen
Na een paar dagen krijg je een acceptgiro binnen en als je die betaald hebt krijg je bericht dat de chipper/controleur komt controleren of het echt betreffende hond is.
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hmm, okee dank. Hetzelfde dus als vanuit hier een pup naar het buitenland.
-
Melanie 74
Dat wij Cissy hebben opgehaald heeft de fokker de metryka van Cissy laten zien waar mijn adres gegevens opstonden. Ik heb een kopie van de metryka meegekregen, dit op mijn verzoek zodat ik wat in handen had.
Binnen drie maanden kreeg ik van de fokker de exportpedigree aangetekend thuisgestuurd.
Hij had deze eerst over de email laten zien, omdat Niemski eropmstond i.p.v. Germany.
In Nederland stuur je de export aangetekend op met en brief erbij dat hij ingeschreven moet in het NHSB.
That's all.
Binnen drie maanden kreeg ik van de fokker de exportpedigree aangetekend thuisgestuurd.
Hij had deze eerst over de email laten zien, omdat Niemski eropmstond i.p.v. Germany.
In Nederland stuur je de export aangetekend op met en brief erbij dat hij ingeschreven moet in het NHSB.
That's all.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Badu
- Zeer actief
- Contacteer:
Gaat zoiets heel anders dan het importeren van een hond uit Peru ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Dan regel ik alles zelf daar bij de Kennelclub. Het zijn dan volwassen honden dus de stamboom en eigendomsbewijs hebben ze gewoon.Badu schreef:Gaat zoiets heel anders dan het importeren van een hond uit Peru ?
En ze spreken spaans
- Wilma
- Zeer actief
- Contacteer:
Sonja, als je me je mailadres even doorgeeft dan kan ik je het verschil tussen een metryka en een stamboom wel even laten zien.
Een metryka is geen officieel document voor de RvB, dus daar kan je in NL niks mee.
Een metryka is geen officieel document voor de RvB, dus daar kan je in NL niks mee.

- miekemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): teckel
- Contacteer:
bij onze hond duurde het 5 maanden
- Janneke&Mirtillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basenji
- Contacteer:
Aoide komt uit Polen. Vanaf de nestcontrole door de Poolse kennelclub op 8 weken duurde het twee maanden voor de stambomen er waren voor alle pups (was ook van te voren aangegeven door de fokker en ze waren dus perfect op tijd). Aoide's export pedigree is eerst naar de fokker gegaan en die heeft 'm naar mij opgestuurd. Als ik trouwens haast had met m'n stamboom i.v.m. showen of iets dergelijks kon de procedure voor 50 euro extra binnen twee weken afgerond worden..
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Oh, bedankt. Nou in dit geval duurt het al langer.Janneke&Mirtillo schreef:Aoide komt uit Polen. Vanaf de nestcontrole door de Poolse kennelclub op 8 weken duurde het twee maanden voor de stambomen er waren voor alle pups (was ook van te voren aangegeven door de fokker en ze waren dus perfect op tijd). Aoide's export pedigree is eerst naar de fokker gegaan en die heeft 'm naar mij opgestuurd. Als ik trouwens haast had met m'n stamboom i.v.m. showen of iets dergelijks kon de procedure voor 50 euro extra binnen twee weken afgerond worden..
Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik weet voorlopig genoeg