Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet-speurende grapjas

Moderator: moderatorteam

Laura & Leroy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier
Aantal honden: 1

Niet-speurende grapjas

Ongelezen bericht door Laura & Leroy »

Ik maak voor de fun wel eens een spoortje voor Leroy. Waarbij het de bedoeling is dat hij ruikt waar hij heen moet, om de paar stappen een brokje vindt en aan het eind ligt dan zijn beloning.

Maar hij gaat zo snel, dat hij het halve spoor over slaat en meteen naar de beloning rent. En dan op de terugweg zoekt hij de brokjes die ik had neergelegd om het spoor aan te geven :LOL:

We doen het voor de lol en dat beleven we er op deze manier allebei zeker aan, maar ik wil toch eens proberen er wat meer structuur in te brengen. Ook als ik het spoor aanwijs, hupst hij gewoon over m'n arm heen naar het eind van het spoor. En gelijk heeft hij :8):

Hoe leren jullie het speuren aan?
Och lieverd, ik kijk toch niet naar andere honden.
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Re: Niet-speurende grapjas

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik moet een spoor 'sloffen' en aan het eind een beloning neerleggen. En daarbij goed rekening houden met de wind. Maar het werkt hier dus ook niet, Bo rent direct naar de beloning, zonder het spoor te volgen. Dus ik lees mooi even mee of er nog tips komen.
Laura & Leroy
Zeer actief

Haha ja, ook ik slof er wat op los :lol1: En dan netjes steeds een brokje voor m'n voet leggen, 'zodat hij de hele voetstap afsnuffelt'.

Yeah right :hmmm:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Aan de lijn houden zodat hij niet meteen naar het eind kan lopen?

En misschien op de wind letten zodat hij niet aan het begin van het spoor al kan ruiken waar het eindpunt is.

Lijkt me zo :U:
Ik heb nog nooit speuren gedaan, maar wel sleep met wild of een zweetspoor.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Esther12
Zeer actief

Ik heb het niet geleerd met die snoepjes bij ieder voetstap. Misschien nog een idee voor ons, als tussenstapje.

Ranetje, van Leroy weet ik het niet maar Bo zit tijdens het speuren aan een lange lijn. En uiteraard moeten we op de wind letten.
Het is alleen wel lastig om haar niet te laten merken waar ik heen loop, ze staat redelijk in de buurt en is enorm op mij gefixeerd.
Dus ze is bijna niet om de tuin te leiden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Esther12 schreef:Ik heb het niet geleerd met die snoepjes bij ieder voetstap. Misschien nog een idee voor ons, als tussenstapje.

Ranetje, van Leroy weet ik het niet maar Bo zit tijdens het speuren aan een lange lijn. En uiteraard moeten we op de wind letten.
Het is alleen wel lastig om haar niet te laten merken waar ik heen loop, ze staat redelijk in de buurt en is enorm op mij gefixeerd.
Dus ze is bijna niet om de tuin te leiden.
Je bedoelt als je het spoor uit zet?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Esther12
Zeer actief

Ja, inderdaad. We zijn in de lessen nog niet zover gekomen dat de honden echt op een ander veldje staan als het spoortje wordt uitgezet (heb pas een paar lessen gehad). En Bo laat zich niet afleiden dus ze ziet heus wel waar ik heen loop. Dat is in de les dus hè.

Maar als ik het zelf (bij mij thuis in de buurt) oefen werkt het ook niet. Ik kan dan wel van tevoren een spoortje uitzetten zonder dat ze erbij is maar dan gaat ze cirkelen of revieren om een geurtje op te vangen en rent er dan evengoed zo naar toe. Dat is gewoon haar manier van speuren. Ze kijkt niet eens, ze lijkt te zoeken als een kip zonder kop.
Laura & Leroy
Zeer actief

Ja, dat ken ik wel. Ik denk dat het vooral is: hoe breng ik de hond wat tot rust tijdens het speuren? Leroy, en zo te lezen Bo ook, wordt zo enthousiast dat hij niet de rust heeft om op mijn aanwijzingen te letten.
Afbeelding
kleine2758
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner, DuitserXMechel, Mechelse Herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door kleine2758 »

Ik speur nooit via die methode. Maar mijn eerste idee is, de beloning op het eind ruikt dus te goed en/of de wind staat verkeerd. Daar zou ik iets aan gaan doen.
En waarom zo'n beloning op het eind, gewoon het favo speeltje neerleggen dan of die daar pas geven. Want ze revieren nu inderdaad en speuren absoluut niet.
Maar vrees dat ik nu je hele methode om zeep help hoor.
Marlieke met Boris
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel

Ongelezen bericht door Marlieke met Boris »

ik denk dat aanlijnen en iets meer appèl erop het beste werkt, zitten of liggen bij begin spoor en gewoon niet laten rennen maar telkens eerst het spoor laten lopen en opletten dat hij zn spoor niet kan afsnijden. hier is de eindbeloning trouwens gewoon een speeltje, of is dat bij jullie ook en belangrijker dan de snoepjes?
Afbeelding
Esther12
Zeer actief

Ja, ik leg een speeltje op het eind, waar we dan even mee spelen. Anderen ruilen het om voor iets heel lekkers maar daar heeft Bo minder belangstelling voor dan voor een kort spelletje. De wind staat wel goed, daar ben ik vrij zeker van. Het is net wat Laura zegt gewoon teveel enthousiasme. En gewenning, toen ik nog niet op cursus zat deden we de zoekspelletjes wel middels cirkelen en revieren. Natuurlijk moet Bo even zitten voor we het spoor gaan lopen maar daarmee is ze nog niet rustig. Niet laten rennen is misschien een idee maar op de cursus moet ik haar juist wel laten gaan. Het is de bedoeling dat ze tijdens het speuren zelf initiatief neemt en ze mag trekken. Maar ik kan natuurlijk thuis best eens kijken wat voor effect dat heeft.
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Ik speur nooit met Ushi op die manier. Wij lopen slepen. Die mag niet eten als ze een sleep loopt. Er valt niks te eten, apporteren moet ze :pffff:
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
van het Spechthorst
Zeer actief

Ongelezen bericht door van het Spechthorst »

Jip schreef:
Laura & Leroy schreef:Ik maak voor de fun wel eens een spoortje voor Leroy. Waarbij het de bedoeling is dat hij ruikt waar hij heen moet, om de paar stappen een brokje vindt en aan het eind ligt dan zijn beloning.

Maar hij gaat zo snel, dat hij het halve spoor over slaat en meteen naar de beloning rent. En dan op de terugweg zoekt hij de brokjes die ik had neergelegd om het spoor aan te geven :LOL:

We doen het voor de lol en dat beleven we er op deze manier allebei zeker aan, maar ik wil toch eens proberen er wat meer structuur in te brengen. Ook als ik het spoor aanwijs, hupst hij gewoon over m'n arm heen naar het eind van het spoor. En gelijk heeft hij :8):

Hoe leren jullie het speuren aan?
Je hebt toch een bouvier uit werklijnen?
Waarom ga je niet speuren bij een club......kan je veel van leren en is heel leuk om te doen, hond word er geestelijk lekker moe van..... :wink:
Klopt. Wij doen zweetwerk zowel met onze cesky fousek als met onze BGS die net een jaar is. Bij haar kunnen we aan de oogleden zien hoe moe ze is na het lopen van een spoor. Heel intensief maar erg leuk.
Ik denk ook dat de hond er op deze manier een heel ander spelletje van maakt. Als je hem/haar aan de lange lijn laat lopen en minder lekkers strooit snapt hij/zij het al wel. Hou ook met het leggen van het spoor rekening met de wind. B.v als je er twee haken in maakt kan er makkelijk verwaaïng van het eindstuk opgevangen worden. Ik denk dat het een goede tip is om een aantal speur lessen te gaan volgen als jullie er beide plezier aan hebben. Daar leer je samen een heleboel. Succes!!
Groeten van het Spechthorst.
A home without a dog isn't a home, it's a house
Laura & Leroy
Zeer actief

Het lijkt me inderdaad erg leuk om op een club te gaan met hem, maar wegens gebrek aan vervoer lukt dat nu jammer genoeg niet. Daarom verzin ik zelf maar wat leuks, en dan met zijn eigen inbreng wordt het een heel ander spelletje :mrgreen:

Dus ik kan beter minder voer op het spoor leggen en eens een andere beloning proberen. Zodat het spoor dan meer mijn geur is? En letten op de wind: hij moet met de wind mee speuren, toch?

Ik ga het vanmiddag meteen proberen! Leuk :mrgreen:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”