Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Behendigheidsvragen

Moderator: moderatorteam

Danique92
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Cavalier King Charles Spaniels & Border Collies
Aantal honden: 10

Behendigheidsvragen

Ongelezen bericht door Danique92 »

Hallo allemaal!

Omdat ik weet dat er hier mensen op het forum zijn die veel meer verstand hebben over de behendigheid icm wedstrijden. Stel ik bij deze de vragen in de hoop dat jullie hier antwoord op willen geven!

Ik doe aan behendigheid met mijn cavalier! Hij vindt het erg leuk en de bedoeling is dan ook om eind dit jaar te gaan beginnen met wedstrijden via de FHN. Simpelweg omdat naar mijn idee de FHN meer wedstrijden in het noorden organiseerd en ik in Emmen (drenthe) woon. Via de hondenschool is de startlicentie inmiddels aangevraagd.

Een starlicentie voor Cynophilia vraag ik aan bij de KC, toch? In combinatie met een rashondenlogboek?

Hoe zitten de klasses in elkaar? Ik begin bij de debutanten eind van het jaar bij de FHN. Hoelang loop je in de debutantenklasse? En hoe zit het als ik volgend jaar via Cynophilia westrijden ga lopen. En bij beide loop je 3 parcoursen per dag?

En hoe zit het met metingen?

Een hoop vragen, maar jullie weten er vast en zeker meer van dan ik!

Alvast bedankt!!
Groetjes,
Danique
SuusBG
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Sheperd

Re: Behendigheidsvragen

Ongelezen bericht door SuusBG »

Ik loop FHN wedstrijden, dus op de cyno vragen kunnen anderen vast beter antwoord geven ;-)
De info die ik hieronder geef gaat dus allemaal over de FHN.

Als je nog nooit wedstrijden hebt gelopen kun je kiezen om in de debutantenklasse te starten, of direct in de A. Ik ben zelf lekker bij de debutanten begonnen, want dit kan je immers maar 1x in je leven doen! Als je eenmaal wedstrijden hebt gelopen zal je met een volgende hond altijd in de A moeten starten (ook al heeft die hond geen wedstrijd ervaring).
De debutanten klasse is net even wat makkelijker dan de A, en heeft 6 palen i.p.v. 12 en geen wip en A schutting. Ook zijn de regels iets soepeler.
Bij de debutanten heb je maar 2 hoogtes, debutanten groot (DGR) en debutanten klein (DKL).
Op de FHN site staat ook veel informatie trouwens, even links in het menu op regelementen klikken en dan vind je daar ook vanalles.
Dit heb ik even van de site gekopieerd:
Klein: Tot de Debutanten- en Veteranenklasse klein behoren honden, die een schoft
hoogte hebben van 40 cm. of minder.
Groot: Tot de Debutanten- en Veteranenklasse groot behoren honden, die een
schofthoogte hebben van meer dan 40 cm.

Je kunt je hond zelf even meten, en als je een grote hond hebt die ruim boven de 40cm zit weet je dus zeker dat je in DGR valt. Maar zit je hond rond de 40cm, en als je hem dan bij de DKL inschrijft wordt je vaak de eerste wedtrijd gevraagd om de hond te laten meten. Dan moet je in de ochtend van de wedstrijd daar je hond laten meten en heb je direct een officiele maat. Als je het graag direct precies wilt kan je je hond ook opgeven voor het meten van de schofthoogte geloof ik.

Bij de FHN heb je de volgende klasses: Debutanten, Veteranen, A, B, C. Als je bij debutanten begint kan je promoveren naar de A, en dan naar de B en dan naar de C. Als je hond 7 jaar of ouder is mag je er zelf voor kiezen om naar de veteranen te gaan. Maar dit is vast nog niet aan de orde bij jou denk ik ;-)
Ook in de debutantenklasse moet je dus promoveren. Dit gaat wel makkelijker dan in de andere klasses. Om een p'tje (promotiepunt) te halen in de debutantenklasse hoef je alleen maar je rondje uit te lopen zonder disk (diskwalificatie). Je moet een p'tje op het Jumping (JP) behalen en 2 op het Vast parcours (VP). De meeste mensen promoveren dan ook zonder moeite naar de A klasse.
Bij de FHN is het zo dat je, mits je alle p'tjes hebt gehaald, automatisch het volgende jaar naar de volgende klasse promoveert. Maar je mag er ook voor kiezen om tussentijds te promoveren, in hetzelfde jaar dus.
Bij de andere klasses (A,B,C) krijg je pas een promotiepunt als je foutloos rond komt.

Op een wedstrijddag loop je 3 parcoursen. Een Vast parcours, een Jumping en een spel. Vaak beginnen debutanten op een weddstrijddag met het spel. Het spel gaat vaak om punten verzamelen, diegene met de meeste punten wint. Maar dit wordt allemaal uitgelegd als je het parcours gaat verkennen door de keurmeester ;-). Een Jumping is een parcours zonder raakvlaktoestellen, en een vast parcours is juist een parcours waar de raakvlaktoetsellen in staan.

Als je nog meer vragen hebt over de FHN, vraag maar raak! En er zullen ook vast wel anderen op het forum zijn die mij kunnen aanvullen :-)
Ben je de enige van je hondenschool die wedstrijden loopt? Als er meerdere wedstrijden lopen kan je ook aan hun naar ervaringen vragen of gewoon eens naar een wedstrijd meegaan om te zien hoe alles verloopt. In ieder geval heel veel plezier en wie weet zie ik je nog wel eens lopen op een FHN wedstrijd!
Danique92
Vaste gebruiker

SuusBG schreef: Als je nog meer vragen hebt over de FHN, vraag maar raak! En er zullen ook vast wel anderen op het forum zijn die mij kunnen aanvullen :-)
Ben je de enige van je hondenschool die wedstrijden loopt? Als er meerdere wedstrijden lopen kan je ook aan hun naar ervaringen vragen of gewoon eens naar een wedstrijd meegaan om te zien hoe alles verloopt. In ieder geval heel veel plezier en wie weet zie ik je nog wel eens lopen op een FHN wedstrijd!
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik heb inderdaad ook al via verschillende sites gekeken, maar sommige dingen zijn makkelijker als je ze gewoon zo vraagt. Jullie hebben immers de ervaring! Ik loop zowel bij een hondenschool als een KC. Bij beide zijn er veel meer mensen die wedstrijden lopen. Alleen de KC heeft nu een zomerstop en bij de hondenschool zie ik alleen de mensen uit mijn les die net zoveel weten als ik! M'n instructeur zal vast en zeker gek worden van alle vragen die ik stel! Ik stel er soms al zo veel! :blah: :tongue:

Een aantal weken geleden heb ik meegedaan aan een benefietwedstrijd in Hoogeveen, en daar heb ik inderdaad al een hoop van geleerd! Nogmaals bedankt voor je antwoorden!!
SuusBG
Zeer actief

Danique92 schreef:
SuusBG schreef: Als je nog meer vragen hebt over de FHN, vraag maar raak! En er zullen ook vast wel anderen op het forum zijn die mij kunnen aanvullen :-)
Bedankt voor je duidelijke uitleg! Ik heb inderdaad ook al via verschillende sites gekeken, maar sommige dingen zijn makkelijker als je ze gewoon zo vraagt. Jullie hebben immers de ervaring! Ik loop zowel bij een hondenschool als een KC. Bij beide zijn er veel meer mensen die wedstrijden lopen. Alleen de KC heeft nu een zomerstop en bij de hondenschool zie ik alleen de mensen uit mijn les die net zoveel weten als ik! M'n instructeur zal vast en zeker gek worden van alle vragen die ik stel! Ik stel er soms al zo veel! :blah: :tongue:

Een aantal weken geleden heb ik meegedaan aan een benefietwedstrijd in Hoogeveen, en daar heb ik inderdaad al een hoop van geleerd! Nogmaals bedankt voor je antwoorden!!
Graag gedaan, en als je nog meer vragen hebt gewoon roepen hoor ;-)
Toen ik begon met wedstrijden lopen (ook nog maar een jaar geleden, namelijk in 2011), en al die regels las schrok ik wel even. Poeh wat een boel moet je onthouden!! Maar dat valt reuze mee als je eenmaal wedstrijden loopt, dan gaat het allemaal vanzelf en onthoud je heel snel alle regels enzo ;-)
Danique92
Vaste gebruiker

Ik heb nog wat vragen! :denken: :D
Hoe gaat het trouwens met buiten/binnen wedstrijden? Is het vanaf een bepaald datum/maand binnen/buiten?
Nu train ik alleen buiten, en van de winter zijn er wat wedstrijden in maneges. Is dat heel anders voor de hond?
En hoe schrijf je, je in voor wedstrijden gaat dat gewoon per email?
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Mijn hond had geen problemen met ineens een binnenwedstrijd (wel met de piepjes van de automatische raakvlakken, lol, dat kende ze niet en vond ze maar raar), ik heb ook gehoord van honden die er wel moeite mee hebben. Verschilt van hond tot hond dus.

Inschrijven voor wedstyrijden gaat via het overmaken van het geld. Daar zet je bij de opmerkingen je licentienummer, naam van jezelf, naam hond, en de klasse en hoogte waarin je wil starten (voor Jamey bijv A toy voor FHN en A small voor Cyno).
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
SuusBG
Zeer actief

Danique92 schreef:Ik heb nog wat vragen! :denken: :D
Hoe gaat het trouwens met buiten/binnen wedstrijden? Is het vanaf een bepaald datum/maand binnen/buiten?
Nu train ik alleen buiten, en van de winter zijn er wat wedstrijden in maneges. Is dat heel anders voor de hond?
En hoe schrijf je, je in voor wedstrijden gaat dat gewoon per email?
In de winter gaan de wedstrijden inderdaad naar binnen, in maneges. Vaak staat dat bij de inschrijf info wel vermeld, dat de locatie een manege is. En anders voor de zekerheid gewoon even een mailtje sturen. Ook weet je op een gegeven moment welke locaties binnen zijn, zoals Tolbert, Balkbrug en Bunschoten bij FHN zijn binnen wedstrijden.
Het verschil is dat je geen tentje opzet, en de honden dus alleen in een bench zitten (of aan de riem ergens vast) en verder niks er omheen hebben. Je neemt dus een stuk minder ruimte in als je binnen zit. Wel is het vaak een stuk drukker en luidruchtiger in een manege, het geblaf weerkaatst natuurlijk. Er is in een manege gewoon minder plek dan op een groot grasveld, dus iedereen zit meer op elkaar gepropt ;-). Mijn hondje had alleen wat moeite met de tent die miste, ze reageerder meer op langslopende mensen enzo. Verder liep ze net zoals altijd.
Zelf ga ik wel eerder weg als ik een binnenwedstrijd heb. Bij een buitenwedstrijd ben ik vaak rond 8 uur op de locatie, en bij een binnenwedstrijd probeer ik er tegen half 8 te zijn. Omdat het er minder ruimte is is moet je dus eerder komen om meer kans te hebben op een (goed)plekje.
moonsparkle
Actief
Mijn ras(sen): Malle thezer

Ongelezen bericht door moonsparkle »

Ik ben net begonnen met de gevorderde lessen en zou heel graag al is een wedstrijdje willen proberen of op een andere locatie willen trainen om hem een beetje te laten wennen. We hebben wel 1x per jaar onderlinge maar zou ik bijvoorbeeld ook mee kunnen doen aan een debutantenwedstrijf of heeft iemand nog ideeën?
Danique92
Vaste gebruiker

moonsparkle schreef:Ik ben net begonnen met de gevorderde lessen en zou heel graag al is een wedstrijdje willen proberen of op een andere locatie willen trainen om hem een beetje te laten wennen. We hebben wel 1x per jaar onderlinge maar zou ik bijvoorbeeld ook mee kunnen doen aan een debutantenwedstrijf of heeft iemand nog ideeën?
Zoals je ziet, weet ik het ook niet allemaal! Maar, ik zag deze op internet voorbij komen: http://www.kcnwv.nl/ misschien leuk?

Ooh, en deze ook nog! http://www.hondenschoollingewaard.nl/nieuws.html

Eigenlijk wilde ik zelf ook mee doen, maar helaas is het gelijktijdig met de cursus algemene vorming!
moonsparkle
Actief
Mijn ras(sen): Malle thezer

Ongelezen bericht door moonsparkle »

Maar mag je nou maar 1x meedoen aan een debutanten wedstrijd of mag je er aan meedoen zolang je geen officiele wedstrijd start?
SuusBG
Zeer actief

moonsparkle schreef:Maar mag je nou maar 1x meedoen aan een debutanten wedstrijd of mag je er aan meedoen zolang je geen officiele wedstrijd start?
Voor zover ik weet mag je met debutanten wedstrijden meedoen omdat je onervaren bent. Oftewel omdat je nog niet met die hond in de A klasse bent gestart bij Cyno of FHN. Dus ik denk inderdaad dat je gewoon meerdere debutanten wedstrijden kunt lopen, en pas moet stoppen als je met officiele wedstrijden start. Vaak zijn er bij debutanten wedstrijden ook nog verschillende klasses, zoals debutanten/A/open. Dan kun je als onervaren wedstrijdloper bij debutanten inschrijven, maar als je al in de A loopt bij cyno of FHN juist in de A klasse inschrijven.
Joera
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder & Rhodesian Ridgeback
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joera »

Mijn ervaring is dat er heel weinig mensen op tijd doorstromen naar de A en te lang bij de debutanten blijven hangen.
Ik vind dat erg jammer, aangezien ik een échte debutant ben. Ik zie soms mensen en honden bij de debutanten lopen die de paaltjes foutloos op afstand alleen kunnen nemen. Dan vind ik echt dat je moet doorstromen naar de A.

Ik heb mezelf voorgenomen door te stromen naar de A als debutanten foutloos lukt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”