Als ik NRV/Barf spul koop dan is het 6% (waarschijnlijk omdat wij als mensch er nog soep van kunnen koken ofzo
De verschillen worden groter, kvv duurder.
Gaan nu meer mensen overstappen op NRV? Zou diervoeding onder 6% moeten vallen?
Moderator: moderatorteam
Omdat wij konijnen opeten en cavia's niet, die reden werd in ieder geval laatst in de krant genoemd.maitestar schreef: Maar waarom konijnenvoer wel laag tarief is en de rest niet heb ik nog nooit gesnapt eigenlijk...

Een konijn kun je vetmesten en met kerst slachten voor eigen consumptie. Met cavia's gebeurt dat niet, volgens mij is dat de gedachte er achter. Maar onlogisch is het wel, hoeveel mensen kopen nu werkelijk konijnenvoer om hun Flappie vet te mesten voor de slacht?maitestar schreef:De regels zijn ook heel omslachtig, het gaat voornamelijk om bepaalde ingrediënten en of er veel menselijk werk in heeft gezeten.
Maar waarom konijnenvoer wel laag tarief is en de rest niet heb ik nog nooit gesnapt eigenlijk...
Dus eigenlijk zouden ze de premix apart moeten verkopen zodat je minder btw betaalt..nathalie schreef:Een konijn is een consumptiedier. Dus de voeding daarvoor is laag btw.
Als er aan een kvv niks is toegevoegd (zoals een geheime premix in cb) dan is het in principe ook laag btw. Onbewerkt is laag (penslappen bv), maar bewerkt (gedroogd ofzo) is weer hoog.
Zo heb ik het van hier in de winkel altijd begrepen.

Omdat daar geen toevoegingen bij zittenmaitestar schreef:De Kruidenmix van Carnibest is gewoon 6%

Nope. Cavias zijn hier huisdier of proefdier, geen consumptiedier. Je bent in de war met Peru, Ecuador, Bolivia. Ander continent dus.verkadej schreef:in Mexico is cavia normaal eten
Is dat geen dienst en dus 6%?MariskaB schreef:Ja, nou ja... het is dan niet anders. 2% BTW zal idd ook geen wereld van verschil zijn, maar het is al best duur.. (betaal 40 euro voor 14 kilo).
En de dierenarts vind ik eigenlijk vreemd dat dat als luxegoed wordt gezien.
Geldt dat ook voor dokteren en ziekenhuiszaken? Of is dat wel 6% en daarmee noodzakelijker?

Dierenarts kosten bedoel je?nathalie schreef:Is dat geen dienst en dus 6%?MariskaB schreef:Ja, nou ja... het is dan niet anders. 2% BTW zal idd ook geen wereld van verschil zijn, maar het is al best duur.. (betaal 40 euro voor 14 kilo).
Geldt dat ook voor dokteren en ziekenhuiszaken? Of is dat wel 6% en daarmee noodzakelijker?
Het heeft niks met luxe te maken volgens mij. Puur of het bewerkt is of niet.

Ik vind het dan dus wel vreemd dat de dierenarts 19% is en de huisarts voor de mensen dan bv 6% of is dat ook 19? Bedoelde het meer van wat raar dat ze zoiets als een luxe zien. Ze zouden dat eerder 6% moeten maken, dan gaan "armere"mensen wellicht wat eerder met hun huisdier naar de dierenarts.Ennath schreef:Dierenarts kosten bedoel je?nathalie schreef:Is dat geen dienst en dus 6%?MariskaB schreef:Ja, nou ja... het is dan niet anders. 2% BTW zal idd ook geen wereld van verschil zijn, maar het is al best duur.. (betaal 40 euro voor 14 kilo).
Daar zit sedert een aantal jaren 19% op, zo meteen dus 21%
Op medicijnen zit weer 6% behalve als je het over zelfzorg hebt (vlooiendruppels enzo)
Ik vind dat niet zo zot hoor: huisdieren houden is nou eenmaal een luxe.MariskaB schreef:Ik vind het dan dus wel vreemd dat de dierenarts 19% is en de huisarts voor de mensen dan bv 6% of is dat ook 19? Bedoelde het meer van wat raar dat ze zoiets als een luxe zien. Ze zouden dat eerder 6% moeten maken, dan gaan "armere"mensen wellicht wat eerder met hun huisdier naar de dierenarts.Ennath schreef:Dierenarts kosten bedoel je?nathalie schreef:Is dat geen dienst en dus 6%?MariskaB schreef:Ja, nou ja... het is dan niet anders. 2% BTW zal idd ook geen wereld van verschil zijn, maar het is al best duur.. (betaal 40 euro voor 14 kilo).
Daar zit sedert een aantal jaren 19% op, zo meteen dus 21%
Op medicijnen zit weer 6% behalve als je het over zelfzorg hebt (vlooiendruppels enzo)
En ik ga zo nog maar even een zak brokken halen voor Kay
Hmm nou geloof dat ik niet zonder dieren zou kunnenEnnath schreef: Ik vind dat niet zo zot hoor: huisdieren houden is nou eenmaal een luxe.
Je kan heel goed leven zonder een hond of kat erop na te houden.