Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Speuren op z'n Gaia's.

Moderator: moderatorteam

Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Speuren op z'n Gaia's.

Ongelezen bericht door Gaia »

Gaia was nooit snel met speuren. Als ik keek naar iedereen uit de groep (die meestal over het spoor heen getrokken dan wel niet gesleurd) waar ik trainde, dan was Gaia eigenlijk gewoon heel erg traag.

Het is niet dat ze onzeker is, of dingen overslaat. Ik leg een spoor uit op menselijke lucht met daar in zeker drie hoeken. Daarin gooi ik zelf drie of vier voorwerpen neer die ze moet verwijzen door af te gaan liggen. Alle hoeken loopt ze netjes door, alle voorwerpen worden verwezen.

Nu heb ik een tijdje niet meer met haar gespeurd, maar haar tempo is dus nog trager geworden. Ik train nu alleen en niet meer in een groep. Dit gaat eigenlijk heel erg goed, behalve dus het tempo. Eerst dacht ik dat ze er weer even in moest komen, maar het tempo gaat niet echt omhoog. Het blijft een verhaal van 'op d'r dooie akkertje'.

Op zich vind ik dit geen probleem. Gaia zelf lijkt het prima naar haar zin te hebben. Ontspannen houding, ontspannen staart die lichtjes heen en weer gaat als ze lucht heeft. Ik loop wel rustig achter haar aan met een lichte zwaai in het tuig. Mijn vraag is alleen, moet ik mij hierom zorgen maken? Is dit een symptoom van weinig drift?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Speuren op z'n Gaia's.

Ongelezen bericht door sbientje »

hoe oud is ze? ik zou liever hebben dat ze grondig zou speuren dan dat ze vanalles mist, maar goed, hoe dat bijv. op wedstrijden gaat durf ik niet te zeggen. Dat zal er ook vanaf hangen hoe traag ze het doet denk ik? filmpje? :D
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli
Aantal honden: 1

Re: Speuren op z'n Gaia's.

Ongelezen bericht door Gaia »

Ze is nu 6,5. Heeft 3x per week gespeurd toen ze 2 tot en met 4 was. Daarna dus ongeveer 1,5 jaar stil gelegen. Nu ben ik weer begonnen om haar toch wat meer uitdaging te geven.

Ze is heel grondig. HEEL grondig. Elk grassprietje wordt zeker een keertje besnuffeld. Dan wel niet drie keer. De hoek wordt ook heel vakkundig, dan wel niet wiskundig berekend en geanalyseerd, alvorens deze doorlopen wordt. Indien nodig gaat ze ook op 't dooie akkertje terug achter de geleider (ik zei de gek) om er héél zeker van te zijn dat we wel op het goede spoor zitten.

Toch is het niet zo dat ik haar afgeleid vind. Ze is duidelijk bezig om het spoor uit te lopen en niet om alle spoortjes van de buurt ook maar gelijk te analyseren.

Zal kijken of ik een filmpje kan krijgen.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”