Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokkersvoorwaarden contract

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Selene
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders
Aantal honden: 2

Fokkersvoorwaarden contract

Ongelezen bericht door Selene »

Welke dingen hebben jullie hierin opgenomen? Welke rechten / plichten hebben jullie vastgelegd?
Zijn er specifieke dingen die je als "koper" extra in het contract hebt vast laten leggen?
Kortom hoe zien de fokkersvoorwaarden er bij jullie uit en welk bedrag is redelijk als pupprijs?
Linda, Rayos (*02/06/2011) en Shepherd (*30/11/2012)
Voor altijd bij me: Prado van Scalindjo (28-11-2010 - 30-09-2011)

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Fokkersvoorwaarden contract

Ongelezen bericht door renee-uk »

Selene schreef:en welk bedrag is redelijk als pupprijs?
moet je daar ook nog voor betalen dan?
dat is toch wel heel erg de omgekeerde wereld, betalen voor andermans eigendom :scratch:

maar ik weet verder niks van voorwaarden hoor, zou het alleen zelf van zn leven niet doen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Als eerste weet ik dat het gebeurt maar betalen voor een hond op fokkersvoorwaarden ?
Ik heb er ook 1 op fokkersvoorwaarden zitten en er gaat er vermoedelijk nog 1 maar die betalen echt niets hoor :piew:

Verder over het contract is het maar net wat jullie zelf (beide partijen) afspreken, dit heel goed op papier zetten.
Selene
Zeer actief

renee-uk schreef:
dat is toch wel heel erg de omgekeerde wereld, betalen voor andermans eigendom :scratch:

maar ik weet verder niks van voorwaarden hoor, zou het alleen zelf van zn leven niet doen.
Heb geen idee of er betaald moet worden, ik kreeg de vraag of ik er na wilde denken :wink: waarom zou je het niet doen, renee?

Afbeelding

It doesn't matter if the glass is half empty or half full. Be thankful that you have a glass and grateful there is something in it

Lotgering en Tammenga afhalen in Amersfoort? http://www.allerlei-versvlees.nl/page/home
renee-uk
Zeer actief

omdat ik een hond voor mezelf wil en niet de hond van een ander.
niks voor mij om een hond in huis te hebben waar iemand anders zeggenschap over heeft.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
lijn
Zeer actief
Mijn ras(sen): GBGV
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door lijn »

Wie zegt dat dat zo moet zijn? Ik ervaar helemaal niet dat Vedette niet van mij is. We hebben ook wel een iets andere constructie misschien en wel voor haar betaald omdat vriendlief dat fijner vond. Mochten we onder de kennelnaam een nestje fokken, krijgen we geld terug, gaan we voor eigen kennelnaam, kijken we verder... Goede verstandhouding en dan is er van alles mogelijk. Ik vind het juist prettig dat ik veel in samenwerking kan doen, zo met onze eerst hond.
Selene
Zeer actief

renee-uk schreef:omdat ik een hond voor mezelf wil en niet de hond van een ander.
niks voor mij om een hond in huis te hebben waar iemand anders zeggenschap over heeft.
Daar zit wat in, speelt ook in beetje in mijn gedachten. Vandaar ook mijn vraag wat voor rechten en plichten er zo'n beetje meegenomen worden in een contract, hoever gaat die zeggenschap.

Afbeelding

Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Ik zou het ook nooit doen. Veel teveel kans op vervelend gedoe.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Jaap* schreef:Ik zou het ook nooit doen. Veel teveel kans op vervelend gedoe.
Inderdaad, de kans dat dit goed gaat is bijna 0. Er komt dus bijna altijd gelazer van en dat wil je niet, denk ik. Dan maar iets meer betalen zodat de hond echt van jou is.

Overigens, mocht je wel een hond onder fokkersvoorwaarden kopen of krijgen, hou er dan rekening mee dat het contract juridisch niks waard is.
renee-uk
Zeer actief

Selene schreef:
renee-uk schreef:omdat ik een hond voor mezelf wil en niet de hond van een ander.
Daar zit wat in, speelt ook in beetje in mijn gedachten. Vandaar ook mijn vraag wat voor rechten en plichten er zo'n beetje meegenomen worden in een contract, hoever gaat die zeggenschap.
ja dat weet ik niet natuurlijk, dat zul je met die fokker moeten bespreken.
maar wat ik hierboven zeg is voor mij wel de reden om het niet te doen, ik koop wel een pup als ik die zou willen;
dan hoef ik verder niemand verantwoording af te leggen en hoeft ook niemand zich er verder mee te bemoeien.

misschien wel lullig dat ik het vraag hoor, maar heb je wel tijd voor een pup dan aangezien je je andere hond hebt herplaatst oa vanwege tijdgebrek?
Afbeelding

Angelique.

Angelique. schreef:Als eerste weet ik dat het gebeurt maar betalen voor een hond op fokkersvoorwaarden ?
Ik heb er ook 1 op fokkersvoorwaarden zitten en er gaat er vermoedelijk nog 1 maar die betalen echt niets hoor :piew:

Verder over het contract is het maar net wat jullie zelf (beide partijen) afspreken, dit heel goed op papier zetten.
Aanvulling: Een teef zou ik zelf nooit onder fokkerswaarden wegdoen, dat is echt vragen om geouwehoer in mijn ogen.
Reuen wel, die hoeven alleen maar ooit een (paar) keer een dekking te doen, veel simpeler
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Angelique. schreef:
Angelique. schreef:Als eerste weet ik dat het gebeurt maar betalen voor een hond op fokkersvoorwaarden ?

Aanvulling: Een teef zou ik zelf nooit onder fokkerswaarden wegdoen, dat is echt vragen om geouwehoer in mijn ogen.
Reuen wel, die hoeven alleen maar ooit een (paar) keer een dekking te doen, veel simpeler
dit dus, alleen dan vanuit de pupkoperskant gezien. Een reu zou ik eventueel nog wel op fokkersvoorwaarden in huis nemen.. een teef niet denk ik
Angelique.

Selene schreef:

Dat ligt er maar net aan wat je afspreekt :19:

Ik zelf bemoei me nergens mee, ze mogen doen en laten wat ze willen, net zoals met "gewone" pupkopers, maar als ik hem nodig heb voor een dekking moeten ze daar gehoor aan geven.
Alle benodigdheden (heupen, patella, ogen, dna) betaal ik, al het andere (voeding, entingen) betalen ze zelf.
Selene
Zeer actief

renee-uk schreef:
Selene schreef:
maar wat ik hierboven zeg is voor mij wel de reden om het niet te doen, ik koop wel een pup als ik die zou willen;
dan hoef ik verder niemand verantwoording af te leggen en hoeft ook niemand zich er verder mee te bemoeien.

misschien wel lullig dat ik het vraag hoor, maar heb je wel tijd voor een pup dan aangezien je je andere hond hebt herplaatst oa vanwege tijdgebrek?
Nee hoor, dat is niet lullig, ik snap de vraag wel.
Partner had/heeft inderdaad geen tijd voor een intensieve KNPV training en heeft daarom besloten te herplaatsen. Er zal wsch aan de fokkersvoorwaarden hangen dat er IPO iod mee gedaan moet worden dus dat gaat het ook niet worden. Was gewoon nieuwsgierig naar hoe dat in de praktijk werkt.

Afbeelding

Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

renee-uk schreef:

Mijn pupkopers die onder fokkers voorwaarden kopen betalen idd wel ja.
Met dien afspraak dat als er een nest gefokt wordt onder onze kennelnaam ze hun aankoop bedrag terug krijgen. Overigens ben ik dan niet alleen eigenaar, maar de eigenaar co-owner.
Mochten ze zelf een nest willen fokken onder eigen kennelnaam krijgen ze het aankoopbedrag niet terug, maar schrijf ik direct de stamboom over naar hun. De keuze is dan dus aan de pup eigenaar.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen

Ongelezen bericht door Suuz! »

Muk schreef:
Overigens, mocht je wel een hond onder fokkersvoorwaarden kopen of krijgen, hou er dan rekening mee dat het contract juridisch niks waard is.
En dat is precies de reden dat mensen bij mij wel betalen onder fokkersvoorwaarden.
In principe is het contract niks waard, behalve de overeenkomst die je onderling sluit. Mocht de pup koper dan niet willen fokken, dan baal ik als een stekker, maar dat zei zo. Mocht de pupkoper wel willen fokken onder mijn kennelnaam zal ik me altijd op aan de afspraak houden. Mocht de pupkoper zelf gaan fokken onder eigen kennelnaam dan zal de situatie ongewijzigd zijn, behalve dat ik direct de stamboom overschrijf als zijnde hun eigendom, met het verzoek de 1e keus te hebben voor een teef waar ik zelf mee verder kan ;-) Daar betaal ik dan ook voor uiteraard.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
renee-uk
Zeer actief

Selene schreef:
renee-uk schreef:
Selene schreef:

Nee hoor, dat is niet lullig, ik snap de vraag wel.
Partner had/heeft inderdaad geen tijd voor een intensieve KNPV training en heeft daarom besloten te herplaatsen. Er zal wsch aan de fokkersvoorwaarden hangen dat er IPO iod mee gedaan moet worden dus dat gaat het ook niet worden. Was gewoon nieuwsgierig naar hoe dat in de praktijk werkt.
duidelijk :ok:
Afbeelding

LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:is ook niks voor mij, niet voor een pup die hier weggaat en net zomin voor eentje die er komt.
+1 :engel:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Inge O schreef:
LongFields schreef:
Inge O schreef:is ook niks voor mij, niet voor een pup die hier weggaat en net zomin voor eentje die er komt.
+1 :engel:
kom, betaal maar voor de slijtage van mijn vingers en toetsen :hmmm: :lees: .
:LOL:
Toch niet meer dan kostprijs hè? :wink:
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Wij hebben dus een reu onder fokkersvoorwaarden.

Shows, onderzoeken, trimmen e.d. doet en betaald de fokster, het eerste jaar eten betaalde zij ook maar in de praktijk betekende dat wij af en toe een emmer brok haalden. Wij geven nu eenmaal kvv :F:
Billy gaat af en toe logeren omdat hij zo aan de roedel daar gewend blijft. Nu is dat wel een stuk moeilijker dan dat klinkt want hierbij moeten we dus altijd rekening houden met dames die loops worden of een nestje wat er is.

Wij hebben niets betaald voor Billy en wel een contractje getekend met allebei het volledige besef dat dat geen juridische waarde heeft maar alles beter dan geen afspraken op papier zetten.

Tot nu toe gaat alles prima :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ellyenrob »

Ik vind het juist zo gek nog niet om voor een pup te betalen onder fokkersvoorwaarde.
Dit maakt voor de geinteresseerde de drempel wat hoger en zullen er beter over nadenken.
Wij doen de hond(teef) voor 50% van de normale verkoopprijs weg en na het 1e nest wordt die 50% weer
terug gestort.
Zou voor reu(nog niet gedaan) ook een bedrag laten betalen en na verloop van tijd terug storten.

Mensen denken er vaak te makkelijk over om een pup onder fokkersvoorwaarde te nemen, zeker als de hond niks kost.
Elly
Afbeelding
lunayvita
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door lunayvita »

Hier gedaan zoals Elly maar de medeeigenaar woont wel hier in onze straat....
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb Phantom ook onder fokkersvoorwaarden en heb niets voor hem betaald. Ik had bepaalde dingen die ik graag in het contract wilde en die zijn er ook ingezet.
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Brigitte schreef:Ik heb Phantom ook onder fokkersvoorwaarden en heb niets voor hem betaald. Ik had bepaalde dingen die ik graag in het contract wilde en die zijn er ook ingezet.

Das super, wij willen dat de baasjes ook meedenken om dingen in het contrakt te zetten, je hebt immers samen de hond dus
ook proberen samen een goed contrakt op te stellen.
Elly
Afbeelding
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Ik heb Phantom ook onder fokkersvoorwaarden en heb niets voor hem betaald. Ik had bepaalde dingen die ik graag in het contract wilde en die zijn er ook ingezet.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Brigitte schreef:Ik heb Phantom ook onder fokkersvoorwaarden en heb niets voor hem betaald. Ik had bepaalde dingen die ik graag in het contract wilde en die zijn er ook ingezet.
wat voor dingen moet ik dan aan denken? als je wilt vertellen..
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

ellyenrob schreef:Ik vind het juist zo gek nog niet om voor een pup te betalen onder fokkersvoorwaarde.
Dit maakt voor de geinteresseerde de drempel wat hoger en zullen er beter over nadenken.
Wij doen de hond(teef) voor 50% van de normale verkoopprijs weg en na het 1e nest wordt die 50% weer
terug gestort.
Zou voor reu(nog niet gedaan) ook een bedrag laten betalen en na verloop van tijd terug storten.

Mensen denken er vaak te makkelijk over om een pup onder fokkersvoorwaarde te nemen, zeker als de hond niks kost.
Grappig, want zoals jij het stelt is het eigenlijk een soort cadeautje wat jij als fokker geeft terwijl mijn gevoel zegt dat het andersom is. Ik help de fokster door het reutje (wat ik anders bij haar had gekocht en niet voor dekkingen en shows had ingezet) de laten showen en dekken (nu doet zij dat maar ik hou er rekening mee in zijn vachtverzorging e.d.).
Ik zou dus niet akkoord gaan met 50% betalen.
En de groeten van de mannen :zwaai
ellyenrob
Zeer actief
Contacteer:

Reny schreef:
ellyenrob schreef:Ik vind het juist zo gek nog niet om voor een pup te betalen onder fokkersvoorwaarde.
terug gestort.

Grappig, want zoals jij het stelt is het eigenlijk een soort cadeautje wat jij als fokker geeft terwijl mijn gevoel zegt dat het andersom is. Ik help de fokster door het reutje (wat ik anders bij haar had gekocht en niet voor dekkingen en shows had ingezet) de laten showen en dekken (nu doet zij dat maar ik hou er rekening mee in zijn vachtverzorging e.d.).
Ik zou dus niet akkoord gaan met 50% betalen.
Iedereen heeft zo zijn voorwaarden.
Ik zie het niet echt als kadootje, ik vind dat de baasjes die bereid zijn om hun hond af te staan voor de fok echt heel super.
En zo kunnen wij door met ons doel, zonder alle nageslachten zelf in huis te houden(we zitten vol)
En daar mag tegenover staan dat ze de hond gratis krijgen, ook al duurt dat 2 of 3 jaar.
Maar ik lees mee.........want ook wij kunnen leren en ideeën opdoen om in het contrakt te melden.
Elly
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik had een teef onder fokkersvoorwaarde en dat is mij prima bevallen. er stonden geen gekke eisen in het contract, alles wat met fokken had te maken betaalde de fokker (hd, oogonderzoek noem maar op) het voer en de entingen en andere kosten kwamen op ons neer, alle shows deed de fokker (gelukkig, ik haat het). gilly heeft 3 nestjes gehad en alle 3 bij de fokker thuis. ze ging dan 2 weken voor de uitgerekende datum naar de fokker en bleef daar tot de puppen weggingen.
gilly is nu 2 jaar uit de fok en we hebben nog steeds heel goed contact met de fokker. ik zou het de volgende keer weer zo doen. ik heb nooit het gevoel gehad dat gilly niet van ons was, ik mocht er alles mee doen wat ik wilde en in alle redelijkheid uiteraard.
ellen
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selene schreef:Welke dingen hebben jullie hierin opgenomen? Welke rechten / plichten hebben jullie vastgelegd?
Zijn er specifieke dingen die je als "koper" extra in het contract hebt vast laten leggen?
Kortom hoe zien de fokkersvoorwaarden er bij jullie uit en welk bedrag is redelijk als pupprijs?

de rest nog niet gelezen, maar wil wel al ff reageren

hond is gewoon eigen voor de mensen
voer & normale DA kosten zijn voor eigen rekening
zaken mbt de fok zijn voor mijn rekening
1 nest op een tijdstip dat de "eigenaren" uitkomt, daarna wordt ze op naam overgeschreven
nest mag in overleg hier of waar ze woont
pupprijs = 0
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”