Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kamerlid PvdA wil verbod import zwerfhonden

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

[Sandra]
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door [Sandra] »

DVHN | Gepubliceerd op 16 november 2012, 14:13
Laatst bijgewerkt op 19 november 2012, 16:21
GRONINGEN - Het Groningse PvdA-kamerlid Tjeerd van Dekken wil een totaalverbod op de import van buitenlandse straathonden. Woensdag stelt hij de import van zwerfhonden uit mediterrane landen en voormalige Oostbloklanden aan de orde tijdens een overleg met Co Verdaas, staatssecretaris van Economische Zaken.

Mede aanleiding is de inbeslagname door de Belgische autoriteiten op 5 november van een transport met negentien Roemeense straathonden. Een aantal daarvan was onderweg naar Groningen.

Honden hadden kwetsuren, paspoorten waren niet in alle gevallen in orde en gezondheidscertificaten ontbraken. Volgens de Emmense Renate Feringa die de belangen van Asociata Ador in Nederland behartigt, was niet bekend dat er een apart gezondheidscertificaat nodig was.
http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... werfhonden
Afbeelding
Groetjes,
Sandra
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Re: Kamerlid PvdA wil verbod import zwerfhonden

Ongelezen bericht door Mit »

Nou, dat wordt een lange carriere als opvang dan :Q:
Wat denken ze? Het lukte bij de mensen niet, dan de dieren maar?
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Apart, de broodfok mag massaal binnen maar de zwervers niet? Wat bezopen om alles over 1 kam te scheren als er eens een ellendig transport gevonden wordt zeg. Kijk eens op MP wat een broodfok ellende uit het Oostblok op die site staat. Allemaal zgn goed gefokte NL pups. Wie dat gelooft is gek.
Afbeelding
Browny
Zeer actief
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Browny »

Dit proberen ze al een hele tijd erdoor te krijgen :ugh: ik denk niet dat ze hiermee het eigenlijke probleem kunnen aanpakken, triest allemaal
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Het lijkt me een beter idee als ze er gewoon voor zorgen dat er genoeg controle komt om dit soort excessen te kunnen weren. En dat is wat mij betreft niet voorbehouden aan de buitenlandse straat-/zwerfhonden maar aan alle dieren die het land binnen komen of verlaten.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Die stichting had beter haar huiswerk moeten doen. Dit vind ik namelijk erg dom en amateuristisch.

Hoewel ik geen onverdeeld voorstander ben van het hier naartoe halen van buitenlandse straathonden, vind ik zo'n verbod zinloos. Hou je met belangrijkere zaken bezig, zou ik denken. Nu oppert het PvdA een voorstel op basis van één voorval.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Die vent is gek,
Een betere controle op van alles en nog wat zou veel meer oplossen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
StephanieR
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basenji
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door StephanieR »

Zwerfhonden mogen dus niet meer, lang leve de duizenden zieke verwaarloosde pupjes die met 10tallen in een auto zitten nog wel mogen :cheer:
Groetjes Stephanie
Mickey 14/08/2001-05/06/2013
Chucky 2003-31/12/2013
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

marian* schreef:Die vent is gek,
Een betere controle op van alles en nog wat zou veel meer oplossen.
Ja maar dat kost geld. Verbieden is goedkoper. Moeten ze daar niet op willen controleren natuurlijk.
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

StephanieR schreef:Zwerfhonden mogen dus niet meer, lang leve de duizenden zieke verwaarloosde pupjes die met 10tallen in een auto zitten nog wel mogen :cheer:
Lang leve de PvdA, de partij van de broodfokkers!
Punzel
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Punzel »

Dit kunnen ze toch niet zomaar in hun eentje verbieden? Belachelijk. Alsof hij erop zat te wachten. Eén rotte appel gevonden hoppetee, alles moet maar afgeschaft worden. Ik ben uiteraard ook gewoon voor beter controleren. Want er zijn inderdaad minder goede stichtingen en daar mag echt wel wat aan gedaan worden wat mij betreft. Maar niet alles.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dat de honden gezond verklaard moeten worden kan ik heel goed inkomen. Maar een verbod... Wat een onzin!
Jacq
Zeer actief
Mijn ras(sen): vubara

Ongelezen bericht door Jacq »

dat zou betekenen dat héél veel honden dus geen gelukkig leven krijgen.
Net nog een filmpje ontvangen van een hond die een belabberd leven had in spanje en al
een aantal jaren in het asiel zat achter de tralies. Nu zag ik haar rennen en spelen met haar
nieuwe hondenvriendje. ze keek zo trouw naar haar nieuwe baasje. daar word ik blij van.
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.

Ongelezen bericht door blacky »

Wat is het verschil tussen een transport van broodfokpups en een transport van zwerfhonden, volwassen dan wel pupjes? Ik zie die niet zo eerlijk gezegd. Ik zou als ik bij zo'n transport zou staan ook niet kunnen zien uit welke situatie de honden komen. Je moet de broodfokkers de kost geven die onder het mom van "het zijn zwerfhonden" hun oude uitgefokte en jonge niet verkochte honden dumpen. Wie het verschil bij zo'n vrachtwagen wel kan zien mag het van mij uitleggen.

Ik wil hier niet mee zeggen dat deze transporten verboden moeten worden. Wat ik wel wil aangeven is dat deze persoon van de PvdA hoog moet inzetten op een totaal verbod om iets in beweging te krijgen.

We weten allemaal dat er ook slecht "stichtingen" zijn die honden naar hier halen. en als ik alle verhalen lees dan zijn er blijkbaar meer slechte stichtingen dan goede en net als bij de broodfokkers zijn ze erg slim om hun zielige hondjes aan de man te brengen.
Afbeelding
gevni havanezers
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Geef de goede stichtingen een keurstempel of certificering en laat ze een verklaring tekenen dat ze te zieke en te bange honden niet hierheen halen , het moet allemaal wel plaatsbaar zijn natuurlijk
En diegeen die het niet krijgen mogen geen honden meer hierheen sturen /brengen/halen.
Scheid je ook gelijk het kaf van koren voor mensen die een hondje zoeken en zich geen weg weten te banen door het overschot aan stichtingen die er zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

bouvierpoedel schreef:Geef de goede stichtingen een keurstempel of certificering en laat ze een verklaring tekenen dat ze te zieke en te bange honden niet hierheen halen , het moet allemaal wel plaatsbaar zijn natuurlijk
En diegeen die het niet krijgen mogen geen honden meer hierheen sturen /brengen/halen.
Scheid je ook gelijk het kaf van koren voor mensen die een hondje zoeken en zich geen weg weten te banen door het overschot aan stichtingen die er zijn.
Mee eens.
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Ach ik heb al eens een rijksdierenarts op de radio horen pleiten voor een verbod op de import van buitenlandse zwerfhonden omdat ze allemaal dierziektes meenemen (hij had het zelfs over blauwtong) die we hier kunnen missen als kiespijn. (EO radio, daar zijn ze überhaupt nogal van "eigen volk eerst")
En met een beroep op het gevaar voor de volksgezondheid deed een weekje of wat later een GGD meneer het pleidooi nog een keer over bij de TROS. Gevaar voor enge wormbesmettingen -van onze kinderen door buitenlandse honden- was het grootste argument.
SandraVB79
nieuw lid
Mijn ras(sen): Kangal (Sultan)

Ongelezen bericht door SandraVB79 »

blacky schreef:Wat is het verschil tussen een transport van broodfokpups en een transport van zwerfhonden, volwassen dan wel pupjes? Ik zie die niet zo eerlijk gezegd. Ik zou als ik bij zo'n transport zou staan ook niet kunnen zien uit welke situatie de honden komen. Je moet de broodfokkers de kost geven die onder het mom van "het zijn zwerfhonden" hun oude uitgefokte en jonge niet verkochte honden dumpen. Wie het verschil bij zo'n vrachtwagen wel kan zien mag het van mij uitleggen.

Spijtig genoeg: veel € :(
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ja hoor, het zal de pvda weer eens niet zijn.
Ik heb Wouter Bos ook al eens horen zeggen "dat veeruimen in geval van uitbraken van ziektes nu eenmaal door boeren beschouwd moesten worden als bedrijfsrisico".
Er zitten daar volgens mij niet veel dierenliefhebbers bij die klote partij.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Asta

Ongelezen bericht door Asta »

En wie gaan die controles uitvoeren beste mensen? Controles gaan alleen nog maar minder worden door de bezuinigingen. Op het uitvoerend personeel wordt namelijk bezuinigd.

Wat had je trouwens anders verwacht, politiek gezien scoren ze hiermee toch. kijk ons eens die problematiek aanpakken ipv je met serieuzere zaken bezig te houden :roll: vooral geen gevoelige zaken doen maar makkelijk te scoren puntjes.
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Hm... lastig.... "er zit wat in" maar niet op deze manier aanpakken lijkt me.

Ik ben niet meteen tegen het naar Nederland halen van een individuele hond uit welk land dan ook.
Ik ben wel tegen het "pleurt er maar 20 in een autobusje en we zien wel wat ervan komt en waar we ze onderbrengen", dus het massaal, min of meer ongecontroleerd naar hier halen in de hoop dat er DAN een (tijdelijk/definitief) huisje voor ze is.

Ergens snap ik wel dat er dan zo'n verbod wordt bedacht door iemand maar het is volgens mij niet de oplossing.

Het zou wel goed zijn als er over dit soort dingen wordt nagedacht en dat er ook gekeken wordt naar broodfokkers en hoe dat aan te pakken. Er moet dus beslist over worden nagedacht en regelgeving is wellicht gewenst maar dan moet er ook op worden (kunnen worden) gecontroleerd.

Maar, voor mijn gevoel wordt er in zijn algemeenheid nu wel in de media meer aandacht besteed aan dit soort dingen (breed getrokken) en dat lijkt me goed. Het is prima als toekomstige hondeneigenaren erover nadenken waar ze hun pup - hond- herplaatser vandaan halen.

Sommige stichtingen zijn goed, andere niet, ditzelfde geldt ook voor asielen en fokkers. Je kunt dus niet zeggen "alle fokkers met stamboomhonden zijn stom bezig" of "alle stichtingen doen goed werk". Het kan geen kwaad dat die media-aandacht er is en blijft, ook al is die aandacht en de berichtgeving soms niet (helemaal) correct.

Als dus het verbod komt op het massaal importeren, met busladingen tegelijk, zou dat denk ik op zich wel een goed idee zijn maar ook dat kan weerlegd worden ;-) als je in 1 x 10 honden meeneemt die alle 10 al een nieuw huisje gevonden hebben enzo ;-)

Suzanne
iones
Zeer actief

Ik vind als aantoonbaar bewezen kan worden dat een hond helemaal medisch is doorgelicht, compleet met chip, paspoort met de benodigde inentingen, dat er geen reden is om zo'n hond te weren.

Dit dwingt een stichting gewoon om zijn werk GOED te doen. Maar zo hoort het eigenlijk toch ook?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
baasje van nesco
Actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door baasje van nesco »

Waarom moeten zulke honden hierheen gehaald worden.
als er genoeg honden in ons eigen asiel zitten.
Dat begreep ik niet.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

baasje van nesco schreef:Waarom moeten zulke honden hierheen gehaald worden.
Dat begreep ik niet.
De asiels hier worden voor een heel groot deel bevolkt door stafford kruisingen, bulldoggen, jack hussels en (mechelse) herders.
Dat zijn geen karakters waar de gemiddelde baas op zit te wachten.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ongelezen bericht door Machie »

Dat begreep ik niet.
Nou, omdat het type hond wat ik zoek hier niet in het asiel zit en bij bosjes op straat loopt in Hongarije.
Anders had ik een rashond gekocht, nu wordt het een kruising uit Hongarije. Ze komt trouwens met meerdere honden naar Nederland maar vrijwel alle honden hebben al een thuis :)
iones
Zeer actief

dagmar88 schreef:
De asiels hier worden voor een heel groot deel bevolkt door stafford kruisingen, bulldoggen, jack hussels en (mechelse) herders.
Of verpeste mechelaars. Het stikt ook van de mechelaars.

Maar dat vind ik niet de enige reden.
Maar ik denk niet dat iemand open staat voor redenen, al dan niet goede redenen om honden hier naartoe te halen, als die redeneert van uit het standpunt "eigen land eerst".

Ik zelf hou van alle honden ter wereld omdat ik van honden hou. Ik hou niet alleen van nederlandse honden. En ik zie graag dat ze hier in Nederland geholpen worden, maar ook daarbuiten.
En ik begrijp de noodzaak om ze over de grens te plaatsen. Maar dat komt ook omdat ik me iets meer in de materie verdiept heb.
dagmar88
Zeer actief

iones schreef:
dagmar88 schreef:
Of verpeste mechelaars. Het stikt ook van de mechelaars.

Maar dat vind ik niet de enige reden.
Maar ik denk niet dat iemand open staat voor redenen, al dan niet goede redenen om honden hier naartoe te halen, als die redeneert van uit het standpunt "eigen land eerst".
Honden zijn niet zomaar verpest. Er zijn gewoon maar weinig mensen die dat type hond weer op de rit kunnen/willen krijgen.

En ik vatte het op als een normale vraag. Dan kun je daar toch ook gewoon op antwoorden?
iones
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Honden zijn niet zomaar verpest. Er zijn gewoon maar weinig mensen die dat type hond weer op de rit kunnen/willen krijgen.

En ik vatte het op als een normale vraag. Dan kun je daar toch ook gewoon op antwoorden?
Er zijn inderdaad weinig mensen die dat type honden uberhaupt op de rit krijgen maar ze achten zich er goed genoeg voor. Om de hond vervolgens naar het asiel te brengen.

Ik geloof ook dat er best mensen zijn die die honden weer op de rit krijgen. Maar ik denk dan ook niet negatief over honden uit het asiel want zelf ben ik ook al een paar keer voor een herplaatser gegaan i.p.v. een pup.

Ik heb die vraag al te vaak gehoord en er ligt een beschuldiging in verholen. En zo vat ik het ook op.
dagmar88
Zeer actief

iones schreef: Er zijn inderdaad weinig mensen die dat type honden uberhaupt op de rit krijgen maar ze achten zich er goed genoeg voor. Om de hond vervolgens naar het asiel te brengen.

Ik geloof ook dat er best mensen zijn die die honden weer op de rit krijgen. Maar ik denk dan ook niet negatief over honden uit het asiel want zelf ben ik ook al een paar keer voor een herplaatser gegaan i.p.v. een pup.

Ik heb die vraag al te vaak gehoord en er ligt een beschuldiging in verholen. En zo vat ik het ook op.

:wink: Het zou wel handig zijn om niet zelf van alles in te gaan vullen.

En al zou het een beschuldiging zijn, lekker belangrijk. Alsof de Bulgaar die aan m'n voeten ligt er ook maar een scheet meer of minder om laat :Q:
Corneliana
Zeer actief

Ongelezen bericht door Corneliana »

Dat begreep ik niet.
Ik ben gewoon niet zo'n voorstander van het fokken van "verse puppy's" misschien een select aantal stamboompuppy's en dat geldt ook in nederland. Spanje is een eu-land, ik vind dat ze daar hun zooi op orde moeten maken. dat er ondertussen honden hier heenkomen dat vind ik niet erg ofzo. ik vind alleen moreel gezien het moeilijk dat een gezond dier wel welkom is en een ziekachtig dier (door de omst daar?) daar kan verrekken? het zal wel zwart-wit zijn maar goed, qua gevoel zou ik zeggen: pleur daar ( en in meer van dat soort landen) een fatsoenlijke dierenkliniek neer dat is al een goed begin. en castreren die hap daar. anders stopt het nooit.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”