Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tollers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Tollers

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Wij waren zo eens wat info aan het zoeken voor als we eventueel toch nog een hondje erbij willen als er 1 zou overlijden .
Toen kwamen we dus uit bij de toller,maar bij het stukje gezondheid op de diverse websites staat een heleboel en eigenlijk ook weer niets.
Geen cijfers enz.
Kan iemand die een beetje thuis is in het ras mij eens in jip en janneke taal vertellen wat er veel en weinig voorkomt binnen het ras,hoe groot de kans is dat je hond zo'n aandoening krijgt enz.
Ik weet dat je geen garanties kunt hebben met dieren,hoeft ook niet maar als er een hoog inteeltpercentage is dan durf ik het eigenlijk al niet zo goed meer aan :ugh:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Re: Tollers

Ongelezen bericht door Maeve »

Een hoog inteeltpercentage valt wel mee maar ze behoren niet tot de meest gezonde rassen vrees ik.

Er wordt getest op HD (verplicht vanuit de RV) en ED maar daarmee zie je niet vaak problemen. In het verleden zijn er problemen geweest met PRA en CEA (oogafwijkingen) maar hier zijn al een paar jaar DNA testen voor beschikbaar en tegenwoordig zijn vrijwel alle fokdieren getest en komen die problemen dus ook niet meer voor omdat er alleen combinaties gemaakt mogen worden die vrije honden of dragers geven (dan heb ik het dus over fokkers die via de regels van de RV fokken, niet de "marktplaats-fokkers" wiens honden vaak niet getest zijn).

Maar het probleem zit hem helaas in de auto immuunproblemen. Vooral aseptische meningitis (AM) en ziekte van addison komt relatief vaak voor vergeleken met andere rassen en in mindere mate SLE, polyartritis en en schildklier afwijkingen in auto-immuunvorm. Over AM is nog maar weinig bekend waardoor er ook geen regels voor zijn op te stellen, men weet niet hoe het vererfd en of het milieu ook invloed heeft. Fokkers bepalen dus grotendeels zelf welk risico ze nemen en echt AM vrije lijnen zijn er niet meer. Wel zijn er lijnen met een hoger of lager risico maar uit het verleden is al eens gebleken dat het overal op kan duiken, ook uit combinaties die juist heel veilig lijken :ugh:

Voor de ziekte van Addison is inmiddels vooruitgang geboekt, er is sinds dit jaar een DNA test beschikbaar voor de meest voorkomende vorm: Juveniele Addisons (JADD). Momenteel worden de eerste honden getest wereldwijd en ik verwacht/hoop dat over een paar jaar het grootste gedeelte van de populatie (fokdieren) is getest en het risico op Addisons kleiner is.

Maar goed, mijn advies: verdiep je in de gezondheid en ga liever voor een bepaalde combinatie, al duurt het dan wat langer voor je een pup krijgt, dan zo snel mogelijk een pup in huis willen. De populariteit is enorm gestegen en daarmee ook het aantal nesten per jaar maar er zit nogal verschil in kwaliteit zeg maar.
Eefje83
Zeer actief
Mijn ras(sen): norwich terriër en griekse zwerver en een Spaanse zwerver
Aantal honden: 2

Re: Tollers

Ongelezen bericht door Eefje83 »

Het komt pas aan de orde als Demi er niet meer is.
Maar idd ik wil me alvast een beetje oriënteren en erin verdiepen.
Het kan ook zomaar nog een andere soort hond worden of we kijken in het asiel,dat weet ik echt nog niet maar de rolletje spreekt ons wel aan
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”