Een hoog inteeltpercentage valt wel mee maar ze behoren niet tot de meest gezonde rassen vrees ik.
Er wordt getest op HD (verplicht vanuit de RV) en ED maar daarmee zie je niet vaak problemen. In het verleden zijn er problemen geweest met PRA en CEA (oogafwijkingen) maar hier zijn al een paar jaar DNA testen voor beschikbaar en tegenwoordig zijn vrijwel alle fokdieren getest en komen die problemen dus ook niet meer voor omdat er alleen combinaties gemaakt mogen worden die vrije honden of dragers geven (dan heb ik het dus over fokkers die via de regels van de RV fokken, niet de "marktplaats-fokkers" wiens honden vaak niet getest zijn).
Maar het probleem zit hem helaas in de auto immuunproblemen. Vooral aseptische meningitis (AM) en ziekte van addison komt relatief vaak voor vergeleken met andere rassen en in mindere mate SLE, polyartritis en en schildklier afwijkingen in auto-immuunvorm. Over AM is nog maar weinig bekend waardoor er ook geen regels voor zijn op te stellen, men weet niet hoe het vererfd en of het milieu ook invloed heeft. Fokkers bepalen dus grotendeels zelf welk risico ze nemen en echt AM vrije lijnen zijn er niet meer. Wel zijn er lijnen met een hoger of lager risico maar uit het verleden is al eens gebleken dat het overal op kan duiken, ook uit combinaties die juist heel veilig lijken
Voor de ziekte van Addison is inmiddels vooruitgang geboekt, er is sinds dit jaar een DNA test beschikbaar voor de meest voorkomende vorm: Juveniele Addisons (JADD). Momenteel worden de eerste honden getest wereldwijd en ik verwacht/hoop dat over een paar jaar het grootste gedeelte van de populatie (fokdieren) is getest en het risico op Addisons kleiner is.
Maar goed, mijn advies: verdiep je in de gezondheid en ga liever voor een bepaalde combinatie, al duurt het dan wat langer voor je een pup krijgt, dan zo snel mogelijk een pup in huis willen. De populariteit is enorm gestegen en daarmee ook het aantal nesten per jaar maar er zit nogal verschil in kwaliteit zeg maar.