Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tsja, misschien een beetje kip en het ei verhaal maar wat vinden jullie, raakt een hond zijn energie kwijt door regelmatig te gaan fietsen of bouwt hij juist conditie op en wordt hij daardoor nog drukker?
Ik had hier laatst met iemand een discussie over en we kwamen er eigenlijk niet echt uit
Weet wel dat de mijne moe is na een flinke ronde fietsen maar dat hij inderdaad steeds langer kan en wil fietsen/wandelen. In huis merk ik weinig verschil, hij is dan niet drukker ofzo.
Ik vindt het belangrijk dat hij af en toe (of met regelmaat eigenlijk) goed kan lopen en dat gaat vaak makkelijker met de fiets, dan maak ik makkelijker kilometers dan met de voet.
Vooral Niko heeft sowieso een conditie waar je van op je rug kiept; of er nu gefietst wordt of niet.
Met Charlie gaat het kort en krachtig, Niko is meer van de lange afstand.
Ze mogen eerst even helemaal uit hun dak gaan en doen dat ook.
Onderweg vraag ik best veel van ze; ze moeten op commando een bepaald tempo aannemen, links, rechts etc.
Ze worden dus vermoeider van het opletten dan van het rennen zelf.
Je moet er rekening mee houden dat als je het doet om een hond "moe te maken" je op den duur steeds langer / harder moet fietsen om dat voor elkaar te kunnen krijgen; ze bouwen idd conditie op en lopen dan "makkelijker".
Je moet er rekening mee houden dat als je het doet om een hond "moe te maken" je op den duur steeds langer / harder moet fietsen om dat voor elkaar te kunnen krijgen; ze bouwen idd conditie op en lopen dan "makkelijker".
Suzanne
Met Charlie en Niko zitten die trappers er grotendeels voor de sier.
Met fietsen wordt er wel flink aan de conditie gewerkt, dus je moet er wel vanuit gaan dat als je vaak gaat fietsen, je hond ook minder snel moe zal zijn. Ik heb een tijd geleden een poos met iemand staan kletsen. zij had een bouvier en toen zij op vakantie gingen heeft de oppas elke dag heel lang met die hond gefietst. toen zij van de vakantie terug kwamen kregen zij een hond terug met een top-conditie. de rondes die zij normaal liepen was niet meer genoeg, zij hebben het weer helemaal moeten afbouwen.
Erg he, als het aan die van mij lag, wandelden we de hele dag.
Alleen met fietsen wordt hij na een paar kilometer toch echt moe
Ik heb hem wel aan een springer want als hij in zijn enthousiasme iets te hard zou trekken dan lig ik met mijn snufferd op het asfalt
Maar ik heb zo wel een buitenboordmotor hahahaha.
Zeker als het mooier weer wordt fiets ik liever dan dat ik wandel.
CM zegt toch ook altijd dat een hond beweging nodig heeft? Hij skeelert dan weer veel, iets wat mij doodeng lijkt, maar goed
En als hij zijn energie beter kwijtraakt zal hij toch ook rustiger zijn en beter kunnen luisteren?
Of zie ik dat verkeerd?
Volgens degene waar ik een discussie mee aanging wel want ik moest niet zo vaak fietsen met hem want dan bouwde hij alleen maar conditie op waardoor hij drukker zou worden en slechter zou luisteren naar me?
Hij ging dus echt niet fietsen met zijn, overigens zeer drukke, ierse setter, want dan zou deze te druk worden
Ach ja, heb op een gegeven moment ja en amen geknikt en ben verder gefietst.....
Drukker worden in gedrag lijkt me niet het gevolg van een betere conditie toch?
En tuurlijk merk ik dat de rondes die we fietsen steeds groter KUNNEN worden, maar ja mijn hond heeft het niet voor het zeggen (alhoewel ik het ook wel lekker vindt om steeds grotere rondjes te maken en de buurt te verkennen).
Bmamavan2 schreef:
Volgens degene waar ik een discussie mee aanging wel want ik moest niet zo vaak fietsen met hem want dan bouwde hij alleen maar conditie op waardoor hij drukker zou worden en slechter zou luisteren naar me?
Hier worden ze vooral druk wanneer ze geestelijk hun ei niet kwijt kunnen.
Je zou dus naast het fietsen bijvoorbeeld kunnen speuren of wat oefeningetjes doen.
Reken maar dat hij dan moe is, ook met een topconditie
Ik denk dat je zoals met veel dingen een middenweg moet vinden. van te weinig beweging wordt een hond ook druk, maar wanneer je heel veel beweegt zal de hond meer conditie krijgen en moet je dus steeds meer gaan bewegen om de hond moe te krijgen. aan de andere kant kan de hond ook nog last krijgen van de prikkels waardoor hij ook weer energiek kan worden
skeeleren is overigs hartstikke leuk om met je hond te doen maar ik heb dan ook wel weer een middelmaatje, dat is dan weer minder eng dan wanneer je met een grote hond gaat
Ik denk dat de denkfout die mensen maken 'm zit in het verschil tussen de fysieke en de psychische belasting.
Honden zijn van nature, over het algemeen, lange-afstandlopers.
De meeste honden zullen, als je ze hun gang laat gaan, in een rustige draf lopen.
Tempo is te vergelijken met een rustig fietstempo.
Daar zit geen extra belasting in, is een natuurlijke staat van zijn.
De belasting, of het moe maken, zit 'm veel meer in het naast de fiets moeten lopen, tempo en richting aan moeten passen en voor de gevorderden, snelheid, positie en richting aan moeten passen aan de route voor je.
Met daarnaast een hoeveelheid aan prikkels die voorbij komen in een voor de hond natuurlijk tempo, waar al dan niet op gereageerd mag worden.
Bmamavan2 schreef:Erg he, als het aan die van mij lag, wandelden we de hele dag.
Alleen met fietsen wordt hij na een paar kilometer toch echt moe
Ik heb hem wel aan een springer want als hij in zijn enthousiasme iets te hard zou trekken dan lig ik met mijn snufferd op het asfalt
Maar ik heb zo wel een buitenboordmotor hahahaha.
Zeker als het mooier weer wordt fiets ik liever dan dat ik wandel.
CM zegt toch ook altijd dat een hond beweging nodig heeft? Hij skeelert dan weer veel, iets wat mij doodeng lijkt, maar goed
En als hij zijn energie beter kwijtraakt zal hij toch ook rustiger zijn en beter kunnen luisteren?
Of zie ik dat verkeerd?
Hij ging dus echt niet fietsen met zijn, overigens zeer drukke, ierse setter, want dan zou deze te druk worden
Ach ja, heb op een gegeven moment ja en amen geknikt en ben verder gefietst.....
Drukker worden in gedrag lijkt me niet het gevolg van een betere conditie toch?
En tuurlijk merk ik dat de rondes die we fietsen steeds groter KUNNEN worden, maar ja mijn hond heeft het niet voor het zeggen (alhoewel ik het ook wel lekker vindt om steeds grotere rondjes te maken en de buurt te verkennen).
De theorie is dat een hond met een goede conditie ook meer energie heeft om in huis vervelend te doen Maar ik denk dat het vooral met het karakter van de hon d te maken heeft of ze er wel of niet drukker door worden. Floor krijgt een bere conditie van naast de fiets lopen, maar in huis is ze zo makkelijk. Dat zit nu eenmaal in haar. Er zullen ongetwijfeld ook honden zijn die steeds meer gaan vragen en daar echt lastig in worden. Maar zo stellig als deze setter meneer het brengt is het volgens mij niet hoor
Bmamavan2 schreef:Tsja, misschien een beetje kip en het ei verhaal maar wat vinden jullie, raakt een hond zijn energie kwijt door regelmatig te gaan fietsen of bouwt hij juist conditie op en wordt hij daardoor nog drukker?
Ik had hier laatst met iemand een discussie over en we kwamen er eigenlijk niet echt uit
Weet wel dat de mijne moe is na een flinke ronde fietsen maar dat hij inderdaad steeds langer kan en wil fietsen/wandelen. In huis merk ik weinig verschil, hij is dan niet drukker ofzo.
Ik vindt het belangrijk dat hij af en toe (of met regelmaat eigenlijk) goed kan lopen en dat gaat vaak makkelijker met de fiets, dan maak ik makkelijker kilometers dan met de voet.
dat hangt ervan af, hoe je fietst.
fiets je twee a drie keer in de week, totdat de meeste energie eruit is, en je stopt dan, zul je niet echt aan het conditie- opbouwen zijn. en helpt het dus wel om overtollig energie kwijt te raken.
fiets je langer dan dat de hond zijn overtollig energie kwijt is, dan ben je aan het conditie-opbouwen. doe je dit dan ook nog eens iedere dag, of om de dag, dan ben je ook conditie aan het opbouwen.
vergelijk het maar met jezelf, als je zelf af en toe een rondje jogt, totdat je het zat bent/ overtollig energie kwijt bent, zul je ook niet echt aan het conditie- opbouwen zijn. maar ga je steeds wat verder, en ga je net even langer door, dan dat je energie eruit is, dus je bent al een beetje moe aan het worden, maar gaat dus net even langer door, en de volgende keer weer langer door, etc. dan ben je aan het conditie opbouwen.
Als het weer meezit fiets ik 5x per week 10 tot 15 km per dag, maar dat is niet waar ze moe van worden. Onderweg stap ik af en laat ik ze wat speuren, appel lopen, wat doggydance oefeningen of lekker zwemmen. Als ik dan thuiskom zijn ze wel voldaan
Beide idd. Fietsen is hoofdzakelijk om conditie op te bouwen en handig om te gebruiken om ze hun energie even kwijt te laten raken op dagen dat je geen tijd heb om 2 uur naar het bos te gaan bijv.
Mijne hebben ondertussen zo'n goede conditie, dat die na het fietsen staan te kijken van " dit was een leuke opwarmer, gaan we nog wat doen?"
Er beter van gaan luisteren snap ik niet zo, luisteren doen ze door opvoeding, niet door fietsen Drukker in huis worden ze er hier ook niet van, maar ik doe het er ook alleen maar bij
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ik fiets niet dagelijks maar wel met enige regelmaat met Bo. Ik geloof dat ze het fietsen op zich helemaal niks aan vindt. Ze loopt echt ongeïnteresseerd naast me. Ze wordt misschien wel moe maar het is beslist niet bevredigend voor haar. Maar ik heb meestal geen beschikking over een auto dus wil ik eens ergens anders wandelen met Bo dan móeten we wel fietsen. Ik combineer het daarom áltijd met iets leuks voor Bo, bv met andere honden spelen, zwemmen, speuren, opa en oma (vindt Bo ook helemaal geweldig!), apporteren etc etc.
Ik fiets bijna dagelijks dus bouw conditie op bij ze... het eerste stuk kunnen en mogen ze energie lozen, dan hoef ik niet te trappen en dat gaat hard als ze wat kwijt zijn gaan we aan het normale werk...
Maar zoals bijv. in september ben ik dus anderhalve week naar Hongarije geweest, en hebben ze dus een stuk minder beweging gehad (niet fietsen, niet trainen, gewoon wandelen) maar ik heb er weinig van gemerkt hoor dat de energie de oren uitkwam... geen probleem.
Biet schreef:Overigens, door meer te gaan fietsen bouw je zelf ook meer conditie op .
Ik merk er weinig van
Ga eens hardlopen met jouw honden.
Schat in dat je dan een bereconditie opbouwt (of ze kunnen je bij elkaar vegen daarna)
ik denk dat laatste
Mevrouw Biet heeft laatst Layla meegenomen op de fiets, beviel haar wel goed zei ze.
Maar als ze gaat hardlopen wil ze alleen maar Bobo mee hebben.
Denk dat ze dat wel reëel inschat ja.
Biet schreef:
Mevrouw Biet heeft laatst Layla meegenomen op de fiets, beviel haar wel goed zei ze.
Maar als ze gaat hardlopen wil ze alleen maar Bobo mee hebben.
Denk dat ze dat wel reëel inschat ja.
Ik fiets niet elke dag , soms een week niet, soms 2x per week... ik heb niet echt een vast schema, heb niet het idee dat Bowie een mega conditie erdoor opbouwt maar meer dat ik een wandeling af en toe kan vervangen door een lekkere fietstocht als ik een keer geen tijd heb om lang tewandelen....
Ik heb nu te weinig tijd en teveel honden, maar met mijn eerste 3 werkende terriers ging ik vele kilometers fietsen. De ene de witte, wilde nooit, en liep er op stijve deftige pasjes achteraan of hij al moe werd bij de gedachte. Maar ik had toen geen auto, en wilde als gezelschap bij het per fiets boodschappen doen al een hond mee, maar de positieve bekrachtigingen voor de DJT's waren dat ze weleens in het kanaal even achter de eenden aan mochten zwemmen, of een keer een konijnen of hazenspoor mochten uitwerken. Hierdoor werden ze tijdens het lopen aan de fiets heel alert op eventueel te spotten wild, een krachtige beloning. Tabasco 1 had ik inmiddels, en na voorgaande gehoorzaamheidstraining van jongsaf, zo onder appél, dat ze los naast de fiets kon lopen en intussen speuren, waarbij ik haar het kommando kon geven van door te lopen, of te gaan jagen (dit laatste i.g.v. ratten bijvoorbeeld.) Die jachtterriers liepen zich door de af en toe positieve stimulans van alleen al misschien wild zien onderweg, helemaal leeg aan de fiets. Ik gebruikte later het aan de fiets lopen nog om ze voor het jachtseizoen te conditioneren. Nu laat ik ze nooit vet worden (behalve einde dracht en zogen, dan mogen ze onbeperkt eten) en hierdoor brengen ze zichzelf tijdens het jachtseizoen in NO TIME in conditie, en kunnen als de zomerse maisjachten beginnen onder hoge temperaturen, al meteen de vette Duitse terriers met ook nog van die dikke schutzvesten aan, er 5 x uitlopen. Nu ikzelf een auto heb, ben ik net als toen ik nog alle dagen fietste, te dik (dat is niet veranderd, maar ik heb daar wel altijd hinder van en wil dat mijn honden niet aandoen) maar mijn honden hun conditie toen ze vaak aan de fiets liepen, was wel super, ze gingen dan met gemak 30 km. in galop aan de fiets.
De basis om een rustige hond te hebben, is op de eerste plaats bij het karakter van de hond zelf, op de tweede plaats of je als eigenaar rustig en constructief en strikt leiding kunt geven en e.e.a. als gewoonte aanleert waardoor de hond leiding krijgt en zich zeker voelt, en op de derde plaats door lichaamsbeweging, waarbij de hond zijn, bij ons vaak ongebruikte en overtollige energie, kwijt kan. Maar zoals eerdere posters al zeiden, voor de hond wordt het- verstand op nul en rennen maar en kick- gebeuren nog veel interessanter, wanneer je dit afwisselt met spelletjes of sport of echte jacht, waarbij hij ook zijn hersens kan gebruiken.
Heb vandaag weer op google een interessant aantal artikels doorgespit, via via op terecht gekomen, over de laatste inzichten in honden training, en mezelf daaraan getoetst in hoeverre ik het tot nu toe goed of minder goed doe, en denk dat ik redelijk uit de bus kom, maar puntjes zijn voor verbetering vatbaar, zoals dat mijn honden nu in het niet- jachtseizoen, toch frustratie opbouwen, zelfs in hun grote looprennen per koppel, en zeker nu ik geen tijd heb en niet meer kan doen dan per nacht, 2 honden bij me nemen, om de beurt, en het weekend aan ze spenderen, ik ze meer beweging buitenshuis zou moeten geven, aan de fiets bij voorkeur, gezien mijn honden hun actieradius en fysieke mogelijkheden.
Wat je wel kan doen als je je honden sneller en met minder tijd en afstand, wilt moe maken, (of mooi slank maken en in werkconditie) is aan de fiets interval trainen, dit wil zeggen eerst een stukje in rustige arbeidsdraf tot de spieren warm zijn, en dan telkens tussendoor korte sprintjes om het hardst, met daartussen weer rustige draf om op adem te komen en weer kalm en in de hand te worden. Dan eindigen met steeds matiger tempo als cooldown, tot thuis. Dor deze interval training zal de hond veel sneller dan normaal, conditie opbouwen, als je dit 3 x per week doet zul je aanmerkelijk veel verbetering in uithoudingsvermogen en evt. afvallen of mooi strak en droog gespierd worden, merken.
Het is wel zo, hoe meer conditie een hond krijgt (hoe mooier en strakker hij fysiek wordt) hoe alerter hij ook wordt en hoe meer hij in de modus: start voor andere activiteiten, komt. Dus het kan een goede voorbereiding zijn voor een werkseizoen, leerseizoen, jachtseizoen. Waarbij ik moet opmerken dat alle mechelse herders die ik ooit zie, altijd in bewonderenswaardig prachtige conditie zijn, vaak naast de fiets, terwijl 80 % van de iedereen- honden ongeveer zwaarlijvig is en in een staat van amechtigheid. Ook op shows! BAH!!!!
Kells schreef:
Zo, dat is een flinke lap tekst! Mijn honden zijn in topconditie omdat ze eigenlijk altijd loslopen. Naast de fiets laten lopen doen we op momenten dat ze niet los mogen en ze op die manier hun energie nog een beetje kwijt kunnen.
Haha inderdaad.
Mijn honden kunnen nu niet altijd los, i.v.m. mijn mogelijkheid tot ons vervoeren en periodes in de opvoeding.
Wij zijn een tijd geleden wel begonnen met fietsen met Figo.
Puur om zijn energie kwijt te kunnen. Ik besef dat zijn conditie steeds beter zal worden.
Maar in het begin deden we het puur om de energie kwijt te kunnen. Daarna weer moeilijker maken door er commando's aan toe te voegen.
Voor toen en nu is het voor ons een mooie manier, puur voor de energie.
Nu is het nog spannend ook. Hij vindt het ook echt helemaal te gek.
Dus ik blijf het ook wel doen. Hopelijk met als einddoel ( maar dat is wel heel idealistisch en jarenplan ) ook los.
Hij heeft een Husky vriendje. Soms als we aan het lopen zijn komt die hond voorbij, sjeezend naast zijn fietsende baasje. Dan blijft Figo staan. .en maar kijken.
Zo grappig. Dan zeg ik altijd maar, dat gaan wij ook nog wel doen, als je groot bent.
Ik denk dat het beide is. Ik gebruik het fietsen met Max om hen even te laten uitrazen. Hij kan helaas bijna nooit los en wil altijd hard! langs de fiets kan en mag hij hard. Vooral het eerste stuk gaat knetterhard... Daarna roep ik hem terug tot een normaal tempo want zelf stopt hij echt niet op tijd. Hij vind het fantastisch, kan er echt zijn ei in kwijt. Ik heb alleen het probleem dat hij zijn voetzooltjes zo snel kapot heeft. Er zijn gauw echt stukjes uit zijn zooltjes, die huid is heel dun. Ik wil graag 2 a 3 keer per week met hem fietsen maar durf niet zo goed zo vaak. Is er iets waarvan de voetzooltjes wat harder/steviger worden? Schoentjes lijken me ook niet alles nl...
SuzieC1970 schreef:Ik denk dat het beide is. Ik gebruik het fietsen met Max om hen even te laten uitrazen. Hij kan helaas bijna nooit los en wil altijd hard! langs de fiets kan en mag hij hard. Vooral het eerste stuk gaat knetterhard... Daarna roep ik hem terug tot een normaal tempo want zelf stopt hij echt niet op tijd. Hij vind het fantastisch, kan er echt zijn ei in kwijt. Ik heb alleen het probleem dat hij zijn voetzooltjes zo snel kapot heeft. Er zijn gauw echt stukjes uit zijn zooltjes, die huid is heel dun. Ik wil graag 2 a 3 keer per week met hem fietsen maar durf niet zo goed zo vaak. Is er iets waarvan de voetzooltjes wat harder/steviger worden? Schoentjes lijken me ook niet alles nl...
Wat het beste helpt is goed opbouwen. Dus beginnen met 5 minuten, en dan elke dag een stukje verder.
Trekken aan de fiets zorgt er natuurlijk ook voor dat de hond zich harder afzet, en de zolen dus eerder slijten.
En daarbij routes zoeken, waarbij de hond in de berm kan lopen of op onverharde wegen.