Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
welke jachthond past bij ons?
Moderator: moderatorteam
- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
- Aantal honden: 2
welke jachthond past bij ons?
Wij zijn ons aan het oriënteren op een jachthond naast onze boxerteef. Van mij thuis uit hebben we altijd boxers gehad maar bij mijn vriend altijd jachthonden. Nu willen we graag als tweede hond een jachthond zodat we beide toch het ras hebben wat we graag willen.
We hebben zoals de meeste beginnen een boek erbij gepakt en zijn plaatjes gaan kijken. We zijn in de Grote honden encyclopedie een aantal rassen tegen gekomen wat ons in elk geval qua uiterlijk trekken.
Onze wensen:
- passend bij onze boxerteef, liefst een slag kleiner.
- we willen graag eentje die niet uit zichzelf op jacht gaat
- een hondvriendelijke hond
- ongecompliceerd
- makkelijk te trainen.
- voor een jachthond niet te hoge bewegings noodzakelijkheid.
- liefst eentje die niet naar de trimmer hoeft.
Wat hebben we te bieden:
- Elke dag een wandeling van minimaal 3 kwartier naast nog minimaal twee korte plas/poeprondjes waarbij ook met de bal gegooid zal worden.
- mijn vriend zou er graag jachttraining of speurtraining mee willen gaan doen en ik behendigheid dus schat in dat de hond twee keer per week een training heeft.
- tuin en weide waarin gespeeld kan worden.
Tja de volgende rassen hebben we opgeschreven op basis van uiterlijk en klein beetje naar rasomschrijving. Sommigen zijn misschien net te groot maar ben van mening dat vaak dingen ook niet kloppen in het boek. We zijn van plan om in elk geval 7 juli naar een hondenshow in Echt te gaan om ze in levende lijve te zien. Tevens weten we nog niet echt of deze rassen wel of niet goed te krijgen zijn hier in Nederland. Tips voor fokkers in Limburg zijn nooit weg om eens wat info op te kunnen vragen. Als iemand nog wat plekken weet waar trainingen gegeven worden hoor ik het ook graag.
Drentse Patrijshond
Espagneul Blue de picardie
Espagneul Picard
Duitse staande langhaar
grote munsterlander
heidewachtel
welsh springer spaniel
en Engelse springer spaniel.
Wat ons beide niet echt aanspreken zijn de toller, friese stabij, wetterhoun. Zouden best honden kunnen zijn die misschien wel qua karakter bij ons zouden passen misschien maar hebben bij diegene die we in het echt hebben mogen ontmoeten geen klik.
We hebben zoals de meeste beginnen een boek erbij gepakt en zijn plaatjes gaan kijken. We zijn in de Grote honden encyclopedie een aantal rassen tegen gekomen wat ons in elk geval qua uiterlijk trekken.
Onze wensen:
- ongecompliceerd
- makkelijk te trainen.
Wat hebben we te bieden:
- Elke dag een wandeling van minimaal 3 kwartier naast nog minimaal twee korte plas/poeprondjes waarbij ook met de bal gegooid zal worden.
- mijn vriend zou er graag jachttraining of speurtraining mee willen gaan doen en ik behendigheid dus schat in dat de hond twee keer per week een training heeft.
Tja de volgende rassen hebben we opgeschreven op basis van uiterlijk en klein beetje naar rasomschrijving. Sommigen zijn misschien net te groot maar ben van mening dat vaak dingen ook niet kloppen in het boek. We zijn van plan om in elk geval 7 juli naar een hondenshow in Echt te gaan om ze in levende lijve te zien. Tevens weten we nog niet echt of deze rassen wel of niet goed te krijgen zijn hier in Nederland. Tips voor fokkers in Limburg zijn nooit weg om eens wat info op te kunnen vragen. Als iemand nog wat plekken weet waar trainingen gegeven worden hoor ik het ook graag.
Drentse Patrijshond
Espagneul Picard
Duitse staande langhaar
grote munsterlander
heidewachtel
welsh springer spaniel
Wat ons beide niet echt aanspreken zijn de toller, friese stabij, wetterhoun. Zouden best honden kunnen zijn die misschien wel qua karakter bij ons zouden passen misschien maar hebben bij diegene die we in het echt hebben mogen ontmoeten geen klik.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
- Machie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
- Aantal honden: 5
Re: welke jachthond past bij ons?
welsh springer spaniel kan prima denk ik. Hele leuke honden!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Het lijstje rassen dat je opgeeft heeft een bepaalde mate van zelfstandigheid.joyce83 schreef:Wij zijn ons aan het oriënteren op een jachthond naast onze boxerteef. Van mij thuis uit hebben we altijd boxers gehad maar bij mijn vriend altijd jachthonden. Nu willen we graag als tweede hond een jachthond zodat we beide toch het ras hebben wat we graag willen.
Onze wensen:
- ongecompliceerd
- makkelijk te trainen.
Wat hebben we te bieden:
Drentse Patrijshond
Espagneul Picard
Duitse staande langhaar
grote munsterlander
heidewachtel
welsh springer spaniel
Gaat als je er niet bovenop zit zelf op jacht
Door het doel waar ze voor zijn gefokt niet altijd even gemakkelijk te trainen als je niet bekend bent met het jachtgedrag.
Ze hebben een flinke bewegings noodzakelijkheid PLUS noodzaak van een goede geestelijke uitdaging.
Zou je dat verwaarlozen dan heb je een ruime kans op een wervelende tornado ramp in huis.
Heel misschien zou de welsh nog een mogelijkheid zijn.
Die ken ik te weinig om daar zeker over te kunnen zijn.
Oh ja, het is Epagneul (dus zonder s

- joyce83
- Zeer actief
Oeps ik zie het idd dat ik het fout heb overgeschreven. Wel wat handiger om te zoeken als je de namen goed schrijft natuurlijk.
Ranetje wat moeten we verstaan onder een flinke bewegingsnoodzakelijkheid? moet je er verplicht elke dag dan 2 uur mee wandelen of als je wel naar behendigheid gaat en zo geestelijk ook wat uitdaging geeft is dat dan voldoende?
We willen in elk geval wel naar een jachtcursus gaan met de hond om zo meer te weten te komen over het jachtinstinct en zo ook het leren herkennen van aanwijzingen van de hond. Mijn vriend gaf al aan het niet zo erg te vinden om de hond altijd aangelijnd te laten als het eentje is wat zelf op jacht wil gaan maar het zou (ook voor de hond) prettiger zijn als ze ook los kunnen.
Ranetje wat moeten we verstaan onder een flinke bewegingsnoodzakelijkheid? moet je er verplicht elke dag dan 2 uur mee wandelen of als je wel naar behendigheid gaat en zo geestelijk ook wat uitdaging geeft is dat dan voldoende?
We willen in elk geval wel naar een jachtcursus gaan met de hond om zo meer te weten te komen over het jachtinstinct en zo ook het leren herkennen van aanwijzingen van de hond. Mijn vriend gaf al aan het niet zo erg te vinden om de hond altijd aangelijnd te laten als het eentje is wat zelf op jacht wil gaan maar het zou (ook voor de hond) prettiger zijn als ze ook los kunnen.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel - Aantal honden: 4
- Contacteer:
Kzou geen springer nemen.
De mijn ruiven nu als gek en elke dag haal ik er wel een axtra springer uit. Moet ze in het bos 10 stappen voor zijn om ze uit hun jagen te houden. En 3 kwartier wandelen is voor hun een plasrondje.
De mijn ruiven nu als gek en elke dag haal ik er wel een axtra springer uit. Moet ze in het bos 10 stappen voor zijn om ze uit hun jagen te houden. En 3 kwartier wandelen is voor hun een plasrondje.
- ranetje
- Zeer actief
Je kunt een op jacht gefokte voorstaande hond niet zijn hele leven vasthouden.joyce83 schreef:Oeps ik zie het idd dat ik het fout heb overgeschreven. Wel wat handiger om te zoeken als je de namen goed schrijft natuurlijk.
(En naast de springers zijn het verder vooral voorstaande honden in je lijstje)
Daar raakt de hond enorm gefrustreerd van (heel veel andere honden ook trouwens

Ik zou het vreselijk vinden als ik mijn honden altijd aangelijnd zou moeten houden.
En de honden zelf zouden het ook vreselijk vinden.
Ze zouden in huis onhoudbaar worden vrees ik.
Jachtgedrag kan je beter kanaliseren, dus in goede banen leiden, dan verbieden.
Prima om met de hond op jachttraining te gaan

Maar een voorstaande hond werkt voor een deel zelfstandig.
Dat leer je niet op jachttraining, want dat is alleen training van de honden na het schot.
Apporteerwerk dus.
Een andere deel van het werk van voorstaande honden is het opzoeken van wild (kleinwild, fazanten, patrijzen enz.) voor de jager en op commando uitstoten zodat het geschoten kan worden. Dat wordt het werken voor het schot genoemd.
Veel van die honden zit dat werk al ingebakken.
Mooi om te zien, maar liefst wel alleen als je samen met hem aan het werk bent.
Anders krijg je ruzie met de boswachter.
Want reeën en hazen vinden ze ook prachtig om na te jagen.
Dat zelf opzoeken van wild is dus het stukje zelfstandigheid (of eigenzinnigheid en eigenwijs zijn zoals het vaak wordt genoemd) wat best voor problemen kan zorgen als je dat niet gewend bent.
Ik ben zelf dagelijks zeker twee uur echt met de honden op pad (ik heb ook voorstaande honden) en in die tijd train ik ook met ze.(trainen is niet alleen op de wekelijkse les

Niet altijd, maar wel vaak, dat trainen. Die twee uur krijgen ze sowieso.
Dat is dus naast de P&P rondjes.
Er zijn diverse soorten jachthonden die elk bedoeld zijn voor een speciale taak.
Ik schoot even in de lach toen ik je wensenlijstje zag en daaronder de honden waar je gedachten naar uitgingen.
Voor mijn gevoel passen die twee lijstjes niet bij elkaar.
Over het algemeen zijn retrievers wat beter onder controle te houden.
Opvoeden moet je natuurlijk altijd

Het blijft van mij natuurlijk wel een algemeen verhaal.
Bij elk ras zijn er uitzonderingen.
Maar of jullie dan net die uitzondering in handen krijgen?
P.S.
Behendigheid zullen ze zeker ook leuk vinden, dat wel

- joyce83
- Zeer actief
Dank je wel voor de uitgebreide uitleg hier heb ik veel aan!
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Wat is de reden dat je een jachthond wil?
Een jachthond, en zeker eentje uit werklijnen, heeft passie om te werken!
Ongeacht het ras denk ik dat je een beetje jachthond te kort doet met 3 kwartier wandelen per dag en een uurtje per week trainen.
Ik zou me dus afvragen welk deel van je lijstje voor jullie belangrijker is, is het "kleine rondje" voor jullie belangeijker dan zou ik persoonlijk voor een leuk gezelschapshondje gaan!
Net wat Ranetje al zegt, mijn honden wandelen/zwemmen minimaal 2 uur per dag, buiten de p&p rondjes om en daarnaast word nog veel met ze getraint, dat trainen moet dus eigenlijk ook een passie voor de baas zijn om het leuk te houden
Een jachthond, en zeker eentje uit werklijnen, heeft passie om te werken!
Ongeacht het ras denk ik dat je een beetje jachthond te kort doet met 3 kwartier wandelen per dag en een uurtje per week trainen.
Ik zou me dus afvragen welk deel van je lijstje voor jullie belangrijker is, is het "kleine rondje" voor jullie belangeijker dan zou ik persoonlijk voor een leuk gezelschapshondje gaan!
Net wat Ranetje al zegt, mijn honden wandelen/zwemmen minimaal 2 uur per dag, buiten de p&p rondjes om en daarnaast word nog veel met ze getraint, dat trainen moet dus eigenlijk ook een passie voor de baas zijn om het leuk te houden

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- joyce83
- Zeer actief
Tja waarom een jachthond, voornamelijk omdat mijn vriend ze geweldig vindt. Ze hebben thuis een heidewachtel gehad en blijft eigenlijk erop terugkomen dat hij graag een jachthond zou willen qua uitzien zoals de heidewachtel.
Op de eerste plek blijft natuurlijk dat het belang van de hond voorop staat. Mijn vriend gaat nu wel al meer tijd in onze huidige hond steken door meer te wandelen en zo ook kijken of hij qua tijd voldoende heeft voor een jachthond.
Nogmaals, deze vraag stel ik hier omdat hier mensen zitten met jachthonden, als ik de rasomschrijving van de boxers lees dan strookt het totaal niet bij de boxers die wij gehad hebben (7 in totaal) en daarom neem ik de omschrijving in die zin met een korrel zout en hecht ik meer waarde aan ervaringen van mensen met dit soort honden. Val mij svp niet aan dat ik het hier na vraag dit is ook in belang van de hond dat ik graag wat meer wil weten. Daarbij kan er wel bij staan dat een hond veel beweging nodig heeft maar wat is in godsnaam veel beweging???? Ik weet dat het per hond ook weer verschillend is. Maar als er staat veel beweging nodig heb ik dan een probleem als er eens een dag niet lang uitgegaan kan worden? Wat als we een combi zoeken van show en jachtlijn?
Wat willen we:
- een hond die graag mee gaat op wandeling en hierbij niet achter ons aan sjokt maar actief mee wandelt en zich wel terug laat roepen
- vriend wil graag jachttraining gaan doen
- ik wil graag behendigheid/gehoorzaamheid doen
- hond welke graag voor de baas werkt (wel zo prettig bij de trainingen)
Op de eerste plek blijft natuurlijk dat het belang van de hond voorop staat. Mijn vriend gaat nu wel al meer tijd in onze huidige hond steken door meer te wandelen en zo ook kijken of hij qua tijd voldoende heeft voor een jachthond.
Nogmaals, deze vraag stel ik hier omdat hier mensen zitten met jachthonden, als ik de rasomschrijving van de boxers lees dan strookt het totaal niet bij de boxers die wij gehad hebben (7 in totaal) en daarom neem ik de omschrijving in die zin met een korrel zout en hecht ik meer waarde aan ervaringen van mensen met dit soort honden. Val mij svp niet aan dat ik het hier na vraag dit is ook in belang van de hond dat ik graag wat meer wil weten. Daarbij kan er wel bij staan dat een hond veel beweging nodig heeft maar wat is in godsnaam veel beweging???? Ik weet dat het per hond ook weer verschillend is. Maar als er staat veel beweging nodig heb ik dan een probleem als er eens een dag niet lang uitgegaan kan worden? Wat als we een combi zoeken van show en jachtlijn?
Wat willen we:
- een hond die graag mee gaat op wandeling en hierbij niet achter ons aan sjokt maar actief mee wandelt en zich wel terug laat roepen
- vriend wil graag jachttraining gaan doen
- ik wil graag behendigheid/gehoorzaamheid doen
- hond welke graag voor de baas werkt (wel zo prettig bij de trainingen)
- ranetje
- Zeer actief
Er lijkt me geen enkele reden om je aan te vallen
het lijkt me alleen maar goed om je voor te bereiden en uit te zoeken of je in je huidige situatie geschikt zou zijn om een jachthond in huis te hebben.
Goed van je vriend om te testen of hij voldoende tijd heeft voor een jachthond
De omschrijvingen op websites kloppen soms aardig omdat ze erg generaliserend zijn.
Bovendien denk ik wel eens dat ze worden geschreven door mensen die al heel lang zulke honden hebben en de eventuele problemen niet meer als probleem ervaren.
Als er van mijn honden staat dat ze goed en eenvoudig zijn op te leiden en dat ze zeer mens- en hond vriendelijk zijn, dan klopt dat.
Er staat alleen niet bij dat je er heel hard voor moet werken samen met je hond en dat je hem moet leren "lezen" om ongelukken te voorkomen.
Geen enkele hond wordt gehoorzaam en gedresseerd geboren, dat weet jij vast ook wel met je (onstuimige?) boxer
De twee honden die ik nu heb zijn van het zelfde ras en totaal verschillend.
De oudste was een compleet rampenplan als pup en als jonge hond en de jongste hond is vrij eenvoudig onder controle te houden.
Daar spelen verschillende factoren mee.
Ervaring met het type hond en passie van de hond.
Bij mijn ras bestaat er geen "showhond".
Ze zijn allemaal jachtgefokt.
Bij de "showhonden" van andere jachthonden rassen, voor zover ze er zijn, kan je ook zeer beslist felle passievolle jagers tegen komen.
Dus zo eenvoudig ligt het niet.
je kunt ook niet zeggen dat als je een mix hebt van show en passievolle hond, dat je dan een gematigder hondje krijgt.
Zo precies worden de genen niet verdeeld
Maar als je de smaak te pakken hebt en graag met de hond gaat werken/trainen zijn ze wel geweldig om te hebben
Nog even als toevoeging:
Ik ben veel met de honden buiten.
Maar als ik ziek ben (eens in de zoveel jaar maar gelukkig) is een of twee dagen minder op pad geen probleem.
Het moet alleen niet te lang duren.
Als je er aan denkt om door de week vanwege tijd weinig te ondernemen en in het weekend veel tijd te besteden dan kan je wel voor problemen komen te staan.
Ik denk dat dat te weinig is en ook niet goed verdeeld over de week zeg maar.
Dat is wel een persoonlijke mening
(Denk er ook aan dat je 's winters door de week weinig tijd kan hebben om in daglicht met de hond bezig te zijn, als je een baan hebt).
(edit: typo)

het lijkt me alleen maar goed om je voor te bereiden en uit te zoeken of je in je huidige situatie geschikt zou zijn om een jachthond in huis te hebben.
Goed van je vriend om te testen of hij voldoende tijd heeft voor een jachthond

De omschrijvingen op websites kloppen soms aardig omdat ze erg generaliserend zijn.

Bovendien denk ik wel eens dat ze worden geschreven door mensen die al heel lang zulke honden hebben en de eventuele problemen niet meer als probleem ervaren.
Als er van mijn honden staat dat ze goed en eenvoudig zijn op te leiden en dat ze zeer mens- en hond vriendelijk zijn, dan klopt dat.
Er staat alleen niet bij dat je er heel hard voor moet werken samen met je hond en dat je hem moet leren "lezen" om ongelukken te voorkomen.
Geen enkele hond wordt gehoorzaam en gedresseerd geboren, dat weet jij vast ook wel met je (onstuimige?) boxer

De twee honden die ik nu heb zijn van het zelfde ras en totaal verschillend.
De oudste was een compleet rampenplan als pup en als jonge hond en de jongste hond is vrij eenvoudig onder controle te houden.
Daar spelen verschillende factoren mee.
Ervaring met het type hond en passie van de hond.
Bij mijn ras bestaat er geen "showhond".
Ze zijn allemaal jachtgefokt.
Bij de "showhonden" van andere jachthonden rassen, voor zover ze er zijn, kan je ook zeer beslist felle passievolle jagers tegen komen.
Dus zo eenvoudig ligt het niet.
je kunt ook niet zeggen dat als je een mix hebt van show en passievolle hond, dat je dan een gematigder hondje krijgt.
Zo precies worden de genen niet verdeeld

Maar als je de smaak te pakken hebt en graag met de hond gaat werken/trainen zijn ze wel geweldig om te hebben

Nog even als toevoeging:
Ik ben veel met de honden buiten.
Maar als ik ziek ben (eens in de zoveel jaar maar gelukkig) is een of twee dagen minder op pad geen probleem.
Het moet alleen niet te lang duren.
Als je er aan denkt om door de week vanwege tijd weinig te ondernemen en in het weekend veel tijd te besteden dan kan je wel voor problemen komen te staan.
Ik denk dat dat te weinig is en ook niet goed verdeeld over de week zeg maar.
Dat is wel een persoonlijke mening

(Denk er ook aan dat je 's winters door de week weinig tijd kan hebben om in daglicht met de hond bezig te zijn, als je een baan hebt).
(edit: typo)
Laatst gewijzigd door ranetje op 24 apr 2013 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Zeker geen aanval hoor, juist goed dat jullie je zo voorbereiden
Verder sluit ik me bij Ranetje aan, in de grote linie zal de rasomschrijving kloppen, maar elke hond is anders en er gaat gewoon veel werk en tijd in zitten om ze goed gehoorzaam te krijgen (maar dat is zo'n leuke periode)
Ook hier kunnen ze best eens een dagje of 2 met wat minder beweging als ik ziek ben, maar dan doe ik thuis denkspelletjes enz. met ze, zodat ze wel geestelijk uitgedaagd zijn.
En idd, met dit weer is wandelen en jachttraining heerlijk, maar met -27 moet je ook aan de bak

Verder sluit ik me bij Ranetje aan, in de grote linie zal de rasomschrijving kloppen, maar elke hond is anders en er gaat gewoon veel werk en tijd in zitten om ze goed gehoorzaam te krijgen (maar dat is zo'n leuke periode)

Ook hier kunnen ze best eens een dagje of 2 met wat minder beweging als ik ziek ben, maar dan doe ik thuis denkspelletjes enz. met ze, zodat ze wel geestelijk uitgedaagd zijn.
En idd, met dit weer is wandelen en jachttraining heerlijk, maar met -27 moet je ook aan de bak

Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- semmyboy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De duitse herdershond!
Wij hebben een heidewachtel in de buurt.
Met die hond word niks gedaan.
En loopt heel vaak weg, en luisterd voor geen meter.
Heeft ook al een kip doodgebeten. Ze is ook erg onzeker!
De ene keer is ze erg lief voor onze hond, de andere keer blaft ze en is ze bang.
We hebben ook nog een andere heidewachtel waar wel wat mee gedaan word.
Die hond luisterd goed, is erg sociaal.
Maar heeft wel zijn instinct om te jagen.
Het is wel 1 van de beste vrienden van mijn hond.
En spelen heel leuk met elkaar!
Wou even mijn ervaring delen over de heidewachtels.
Met die hond word niks gedaan.
En loopt heel vaak weg, en luisterd voor geen meter.
Heeft ook al een kip doodgebeten. Ze is ook erg onzeker!
De ene keer is ze erg lief voor onze hond, de andere keer blaft ze en is ze bang.
We hebben ook nog een andere heidewachtel waar wel wat mee gedaan word.
Die hond luisterd goed, is erg sociaal.
Maar heeft wel zijn instinct om te jagen.
Het is wel 1 van de beste vrienden van mijn hond.
En spelen heel leuk met elkaar!
Wou even mijn ervaring delen over de heidewachtels.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Als je een jachthond wil die niet zelfstandig op stap gaat zou ik het toch ook zoeken in de retrievers. Die zijn gefokt voor meer samenwerking met de baas dan de rassen die je nu noemt en doorgaans ook minder geneigd om zelfstandig op jacht te gaan. Hier twee Tollers die geschikt zijn voor jachttraining maar niet ongevraagd achter wild aan gaan. Nilo is helemaal makkelijk daarin, die heeft geen interesse in wil (behalve eenden). Coda is er iets meer op gericht maar nog heel makkelijk terug te fluiten. Is een Labrador, eventueel uit werklijnen, niet wat?
- joyce83
- Zeer actief
heb even terug gelezen voor ongecompliceerd, weet eerlijk gezegd niet eens meer hoe ik het echt bedoelde. Gok zelf dat het meer bedoeld is op het stuk stabiel zijn, gewoon duidelijk in reacties.
Ben met onze boxer ook vanaf het begin naar trainingen gegaan en nee het komt idd niet vanzelf al hebben wij volgens mij qua luisteren een goede uitgekozen. Daarbij vindt ik de trainingen ook erg leuk om te doen.
Echter ze kan ook ontzettend goed ergens achteraan jagen in de zin als ze achter een eend aan gaat dan blijft ze dit doen tot het echt niet meer kan en is het niet alleen opjagen. Op dat moment heeft mevrouw ook echt geen oren meer en blijf ik met hartkloppingen staan in de hoop dat die eenden zo snel mogelijk hoog gaan vliegen en niet laag voor haar blijven en dan richting een weg gaan. Echter is onze dame ook een onzekere en erg aanhankelijke tut.
Mijn vriend laat ik ook regelmatig mee lezen zodat ook hij van anderen kan horen hoe het is om een jachthond te hebben. Hij heeft deze week nog met iemand gesproken met een epagneul francis? en schrok wel toen hij hoorde dat die hond elke dag 1 uur naast de fiets loopt en daarbij ook nog 1,5 uur gaat wandelen bleek dan wel eentje te zijn met ontzettend veel energie maar dan nog je weet het nooit als je een pup uitzoekt of toegewezen krijgt.
Ik ben ook zeker niet te beroerd om energie en tijd ergens in te steken maar het moet wel realistisch blijven ook omdat we beide fulltime banen hebben (gelukkig wel met wisselende werktijden).
Ben met onze boxer ook vanaf het begin naar trainingen gegaan en nee het komt idd niet vanzelf al hebben wij volgens mij qua luisteren een goede uitgekozen. Daarbij vindt ik de trainingen ook erg leuk om te doen.
Echter ze kan ook ontzettend goed ergens achteraan jagen in de zin als ze achter een eend aan gaat dan blijft ze dit doen tot het echt niet meer kan en is het niet alleen opjagen. Op dat moment heeft mevrouw ook echt geen oren meer en blijf ik met hartkloppingen staan in de hoop dat die eenden zo snel mogelijk hoog gaan vliegen en niet laag voor haar blijven en dan richting een weg gaan. Echter is onze dame ook een onzekere en erg aanhankelijke tut.
Mijn vriend laat ik ook regelmatig mee lezen zodat ook hij van anderen kan horen hoe het is om een jachthond te hebben. Hij heeft deze week nog met iemand gesproken met een epagneul francis? en schrok wel toen hij hoorde dat die hond elke dag 1 uur naast de fiets loopt en daarbij ook nog 1,5 uur gaat wandelen bleek dan wel eentje te zijn met ontzettend veel energie maar dan nog je weet het nooit als je een pup uitzoekt of toegewezen krijgt.
Ik ben ook zeker niet te beroerd om energie en tijd ergens in te steken maar het moet wel realistisch blijven ook omdat we beide fulltime banen hebben (gelukkig wel met wisselende werktijden).
- Veronique & Kyra
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner - Aantal honden: 2
Het mentale merk ik hier inderdaad ook erg goed, alleen wandelen (ook als dat een flinke losloopwandeling is) is echt niet genoeg voor Sari, die wil ook echt nadenken.
En dat hoeft echt geen uren per dag te zijn hoor, maar doe ik er verder niks mee dan wordt ze vervelend.
Maar krijgt ze gewoon haar uitdaging dan is ze in huis lekker rustig.
Je merkt echt verschil tussen de behoefte van haar en die van Kyra.
Kyra moet ook haar beweging hebben, maar die hoeft niet perse die mentale uitdaging. Gewoon een lekkere losloopwandeling iedere dag, haar balletje en ze is ook gelukkig.
Nu zit er natuurlijk ook leeftijdsverschil in, maar je merkt evengoed het verschil.
Je kunt ook eens gaan kijken bij een jachttraining. Bij ons zijn bijvoorbeeld al verschillende rassen aanwezig, dan zie je ze ook als ze aan het trainen zijn.
En dat hoeft echt geen uren per dag te zijn hoor, maar doe ik er verder niks mee dan wordt ze vervelend.
Maar krijgt ze gewoon haar uitdaging dan is ze in huis lekker rustig.
Je merkt echt verschil tussen de behoefte van haar en die van Kyra.
Kyra moet ook haar beweging hebben, maar die hoeft niet perse die mentale uitdaging. Gewoon een lekkere losloopwandeling iedere dag, haar balletje en ze is ook gelukkig.
Nu zit er natuurlijk ook leeftijdsverschil in, maar je merkt evengoed het verschil.
Je kunt ook eens gaan kijken bij een jachttraining. Bij ons zijn bijvoorbeeld al verschillende rassen aanwezig, dan zie je ze ook als ze aan het trainen zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik zou eerder bij ofwel retrievers, ofwel waterhonden kijken.
Op de wetter na moet je die waterhonden wel laten trimmen, maar ruien doen ze dan weer niet.
Maar een staande jachthond lijkt me een slecht plan.
Op de wetter na moet je die waterhonden wel laten trimmen, maar ruien doen ze dan weer niet.
Maar een staande jachthond lijkt me een slecht plan.
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Contacteer:
Helemaal mee eens natuurlijkranetje schreef:Je kunt een op jacht gefokte voorstaande hond niet zijn hele leven vasthouden.joyce83 schreef:Oeps ik zie het idd dat ik het fout heb overgeschreven. Wel wat handiger om te zoeken als je de namen goed schrijft natuurlijk.
(En naast de springers zijn het verder vooral voorstaande honden in je lijstje)
Daar raakt de hond enorm gefrustreerd van (heel veel andere honden ook trouwens).
Ik zou het vreselijk vinden als ik mijn honden altijd aangelijnd zou moeten houden.
En de honden zelf zouden het ook vreselijk vinden.
Ze zouden in huis onhoudbaar worden vrees ik.
Jachtgedrag kan je beter kanaliseren, dus in goede banen leiden, dan verbieden.
Prima om met de hond op jachttraining te gaan
Maar een voorstaande hond werkt voor een deel zelfstandig.
Dat leer je niet op jachttraining, want dat is alleen training van de honden na het schot.
Apporteerwerk dus.
Een andere deel van het werk van voorstaande honden is het opzoeken van wild (kleinwild, fazanten, patrijzen enz.) voor de jager en op commando uitstoten zodat het geschoten kan worden. Dat wordt het werken voor het schot genoemd.
Veel van die honden zit dat werk al ingebakken.
Mooi om te zien, maar liefst wel alleen als je samen met hem aan het werk bent.
Anders krijg je ruzie met de boswachter.
Want reeën en hazen vinden ze ook prachtig om na te jagen.
Dat zelf opzoeken van wild is dus het stukje zelfstandigheid (of eigenzinnigheid en eigenwijs zijn zoals het vaak wordt genoemd) wat best voor problemen kan zorgen als je dat niet gewend bent.
Ik ben zelf dagelijks zeker twee uur echt met de honden op pad (ik heb ook voorstaande honden) en in die tijd train ik ook met ze.(trainen is niet alleen op de wekelijkse les)
Niet altijd, maar wel vaak, dat trainen. Die twee uur krijgen ze sowieso.
Dat is dus naast de P&P rondjes.
Er zijn diverse soorten jachthonden die elk bedoeld zijn voor een speciale taak.
Ik schoot even in de lach toen ik je wensenlijstje zag en daaronder de honden waar je gedachten naar uitgingen.
Voor mijn gevoel passen die twee lijstjes niet bij elkaar.
Over het algemeen zijn retrievers wat beter onder controle te houden.
Opvoeden moet je natuurlijk altijd
Het blijft van mij natuurlijk wel een algemeen verhaal.
Bij elk ras zijn er uitzonderingen.
Maar of jullie dan net die uitzondering in handen krijgen?
P.S.
Behendigheid zullen ze zeker ook leuk vinden, dat wel

Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh springer spaniel & teckel
Zal ik maar wat zeggen over de welsh springer spaniel dan.
Het zijn geweldige honden, maar waar ik me ook wel enigszins in heb vergist is de enorme eigenwijsheid die ze hebben(of misschien niet allemaal, maar Beau wel). Als hij geen zin heeft om te zitten gaat ie ook echt niet zitten, als hij niet wil komen, komt hij niet (dat ben ik dan ook nog heel intensief aan het trainen), hij komt nu wel, maar ziet hij een hond, dan lijkt hij bananen in z'n oren te hebben, want honden zijn veel leuker dan heeel veel eten en een blij baasje... helaas, maar we blijven door oefenen.
Dat zag ik ook in je wensen lijstje staan, je wilde dat het een hondvriendelijke hond zou zijn en dat klopt wel met de welsh (al heb ik op de clubwandeling ook wel wat snauwende honden gezien, maar niet hondonvriendelijk) het is een echte allemansvriend. Ieder hondje moet even begroet worden, elk kindje krijgt een lekkere lebber, maar dat heeft ook zijn nadelen! Toen ik me aan het orienteren was op een hond heb ik ook heel bewust gezocht op de vriendelijkheid, ik wilde een allemansvriend, maar heb me de nadelen ervan niet beseft. Niet elk kind of elke hond heeft zin in Beau, sommige kinderen zijn bang voor honden en als beau los ik moet ik daar dus erg mee uitkijken. Het gaat wel al steeds beter trouwens, dus je kan het trainen, maar het is iets om rekening mee te houden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met jagen, want we hebben hier bijna geen wild. Wel hier in het park veel fazant, daar gaat hij wel achteraan, maar rent er niet vandoor. Het lukt hem ook helemaal niet om verder iets te vangen trouwens.
Naar de trimmer moeten ze wel. Geloof dat ik toen had gelezen dat ze twee keer per jaar moesten, maar ik ga ongeveer 3 keer per jaar (kan wel twee keer hoor, maar ik houd het liever kort. Tussen zijn poten moet het wel wat vaker getrimd worden.).
Ik vind Beau wel lastig te trainen, dat komt vooral, omdat hij alles interessant vind, honden, vogels, eenden, grassprietjes, bijtjes, bloemetjes enz. Ook is hij constant aan het ruiken, als ik over straat loop loopt hij eigenlijk altijd met zijn neus over de grond te snuffelen. Het is lastig zijn aandacht bij mij te houden. Ik denk dat dit wel enigszins in het ras zit, het blijven jachthonden. Beau heeft het misschien iets meer(?).
Ik denk dat het met de wandelingen wel erg krap zal worden. een wandeling van 3 kwartier plus twee korte rondjes van laat ik zeggen een kwartier, dat is dan 1 uur en een kwartier beweging per dag. Ik zal je zeggen dat Beau dan stront vervelend wordt. Hij gaat dan van alles doen om de aandacht te trekken, en hij weet heel goed hoe hij dat moet doen (het zijn hele slimme honden). Maar het ligt er ook aan of de hond dan los kan. Maakt hij elke dag een wandeling van drie kwartier los, dan zal hij een stuk meer energie kwijtraken dan wanneer hij een rondje van drie kwartier door de wijk naast je aan de riem moet lopen. Ik ga niet elke dag naar het park waar ik hem los kan laten, meestal ga ik zo'n 4 keer per week, dus om de dag. Dat gaat prima. Ik ga wel elke dag minstens 5 keer uit. De rondjes zijn gemiddeld zo'n 25 minuten. Ik ben dan altijd wel intensief met hem bezig, paar commando's af en toe, ik verstop wat en hij moet het zoeken, met de bal gooien, noem maar op. Denk dat dat hem ook wel extra moe maakt.
De trainingen zullen ze zeker op prijs stellen! Ik wil ook graag behendigheid met hem gaan doen, ik merkte al dat hij het erg leuk vind, onder de wandelingen laat ik hem op stenen muurtjes springen over hekjes springen onder hekjes door gaan en laat ik hem om paaltjes heen zich zaggen. Dat vind ie helemaal geweldig! Dus dat zal zeker leuk worden als je dat zou gaan doen.
Zwemmen vinden ze over het algemeen ook erg leuk. Ze hebben ook zwemvliezen. De Beau die normaal naar elke hond toe wil, die altijd vriendelijk is tegenover andere honden wordt dan opeens totaal anders. Heel leuk om te zien, hij lijkt zich dan helemaal af te sluiten voor wat er om hem heen gebeurt. Zelfs honden die met hem willen spelen krijgen een snauw!
Beetje een lang verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt.
Het zijn geweldige honden, maar waar ik me ook wel enigszins in heb vergist is de enorme eigenwijsheid die ze hebben(of misschien niet allemaal, maar Beau wel). Als hij geen zin heeft om te zitten gaat ie ook echt niet zitten, als hij niet wil komen, komt hij niet (dat ben ik dan ook nog heel intensief aan het trainen), hij komt nu wel, maar ziet hij een hond, dan lijkt hij bananen in z'n oren te hebben, want honden zijn veel leuker dan heeel veel eten en een blij baasje... helaas, maar we blijven door oefenen.
Dat zag ik ook in je wensen lijstje staan, je wilde dat het een hondvriendelijke hond zou zijn en dat klopt wel met de welsh (al heb ik op de clubwandeling ook wel wat snauwende honden gezien, maar niet hondonvriendelijk) het is een echte allemansvriend. Ieder hondje moet even begroet worden, elk kindje krijgt een lekkere lebber, maar dat heeft ook zijn nadelen! Toen ik me aan het orienteren was op een hond heb ik ook heel bewust gezocht op de vriendelijkheid, ik wilde een allemansvriend, maar heb me de nadelen ervan niet beseft. Niet elk kind of elke hond heeft zin in Beau, sommige kinderen zijn bang voor honden en als beau los ik moet ik daar dus erg mee uitkijken. Het gaat wel al steeds beter trouwens, dus je kan het trainen, maar het is iets om rekening mee te houden.
Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met jagen, want we hebben hier bijna geen wild. Wel hier in het park veel fazant, daar gaat hij wel achteraan, maar rent er niet vandoor. Het lukt hem ook helemaal niet om verder iets te vangen trouwens.
Naar de trimmer moeten ze wel. Geloof dat ik toen had gelezen dat ze twee keer per jaar moesten, maar ik ga ongeveer 3 keer per jaar (kan wel twee keer hoor, maar ik houd het liever kort. Tussen zijn poten moet het wel wat vaker getrimd worden.).
Ik vind Beau wel lastig te trainen, dat komt vooral, omdat hij alles interessant vind, honden, vogels, eenden, grassprietjes, bijtjes, bloemetjes enz. Ook is hij constant aan het ruiken, als ik over straat loop loopt hij eigenlijk altijd met zijn neus over de grond te snuffelen. Het is lastig zijn aandacht bij mij te houden. Ik denk dat dit wel enigszins in het ras zit, het blijven jachthonden. Beau heeft het misschien iets meer(?).
Ik denk dat het met de wandelingen wel erg krap zal worden. een wandeling van 3 kwartier plus twee korte rondjes van laat ik zeggen een kwartier, dat is dan 1 uur en een kwartier beweging per dag. Ik zal je zeggen dat Beau dan stront vervelend wordt. Hij gaat dan van alles doen om de aandacht te trekken, en hij weet heel goed hoe hij dat moet doen (het zijn hele slimme honden). Maar het ligt er ook aan of de hond dan los kan. Maakt hij elke dag een wandeling van drie kwartier los, dan zal hij een stuk meer energie kwijtraken dan wanneer hij een rondje van drie kwartier door de wijk naast je aan de riem moet lopen. Ik ga niet elke dag naar het park waar ik hem los kan laten, meestal ga ik zo'n 4 keer per week, dus om de dag. Dat gaat prima. Ik ga wel elke dag minstens 5 keer uit. De rondjes zijn gemiddeld zo'n 25 minuten. Ik ben dan altijd wel intensief met hem bezig, paar commando's af en toe, ik verstop wat en hij moet het zoeken, met de bal gooien, noem maar op. Denk dat dat hem ook wel extra moe maakt.
De trainingen zullen ze zeker op prijs stellen! Ik wil ook graag behendigheid met hem gaan doen, ik merkte al dat hij het erg leuk vind, onder de wandelingen laat ik hem op stenen muurtjes springen over hekjes springen onder hekjes door gaan en laat ik hem om paaltjes heen zich zaggen. Dat vind ie helemaal geweldig! Dus dat zal zeker leuk worden als je dat zou gaan doen.
Zwemmen vinden ze over het algemeen ook erg leuk. Ze hebben ook zwemvliezen. De Beau die normaal naar elke hond toe wil, die altijd vriendelijk is tegenover andere honden wordt dan opeens totaal anders. Heel leuk om te zien, hij lijkt zich dan helemaal af te sluiten voor wat er om hem heen gebeurt. Zelfs honden die met hem willen spelen krijgen een snauw!
Beetje een lang verhaal, maar hoop dat je er wat aan hebt.

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Nu weet ik niet of alle heidewachtels zo zijn maar het woord adelijk was onze Bruno op het lijf geschreven en hij zou niet goed samen gaan met de lompheid van een boxer, hij had over het algemeen een hekel aan lomp en druk gedrag. Een geweldige hond waar ik wel jaren mee op cursus ben geweest en waar ik elke dag uren mee in het bos doorbracht. Hij liep niet weg, was altijd bij me in de buurt maar zijn jachtpassie maakte terugroepen onmogelijk, je moest gewoon ingrijpen op het moment dat hij verstrakte.
De langhaar is wat stoerder en lomper in zijn gedrag maar eigenlijk nog gevoeliger van aard. Zijn jachtpassie valt toevallig mee en hij kan dan ook gewoon los al moeten we nu even extra op onze hoede zijn omdat het wild erg actief is. Ook bij hem geldt; goed opletten en op tijd afstoppen.
Hij is nu 9 maar heeft al jaren genoeg aan een wandeling van een uur in de ochtend en een half uur in de avond. Eigenlijk een heel tevreden en makkelijke hond als je rekening houdt met zijn overgevoeligheid. Overigens denk ik dat het niet specifiek een raseigenschap is dan wel een individuele.
De langhaar is wat stoerder en lomper in zijn gedrag maar eigenlijk nog gevoeliger van aard. Zijn jachtpassie valt toevallig mee en hij kan dan ook gewoon los al moeten we nu even extra op onze hoede zijn omdat het wild erg actief is. Ook bij hem geldt; goed opletten en op tijd afstoppen.
Hij is nu 9 maar heeft al jaren genoeg aan een wandeling van een uur in de ochtend en een half uur in de avond. Eigenlijk een heel tevreden en makkelijke hond als je rekening houdt met zijn overgevoeligheid. Overigens denk ik dat het niet specifiek een raseigenschap is dan wel een individuele.
Laatst gewijzigd door Marie-Josée op 24 apr 2013 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): ESS
De Welsh die ik meegemaakt heb in de spaniëlwereld waren een stuk minder jachtgericht dan de Engelse en de Cocker. Natuurlijk heb je hierin ook lijnen.
Verdraagzaamheid tov mens en dier goed. Denk muv van de beharing voor jullie een goede keus.
Verdraagzaamheid tov mens en dier goed. Denk muv van de beharing voor jullie een goede keus.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Tara schreef:Wetterhounen zijn geweldig!
Drenten ook , maar je moet er wel mee om kunnen gaan

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Die moeten worden getrimd en zijn bij mijn weten niet kleiner dan een Boxer-teef.Nanna schreef:Ik zou een leuke Golden Retriever nemen
Verder vind ik het jammer dat er snel naar een Golden wordt gewezen als er een makkelijke hond moet komen. Dat ras doe je daarmee echt te kort. En het zijn honden die graag veel bewegen.
Spaniels dacht ik inderdaad ook aan. Qua maat, qua karakter; maar inderdaad wel vachtverzorging.Inge O schreef:elke hond laat zich terugroepen, bij de ene kost het alleen (veel) meer training dan bij de andere om dat betrouwbaar te krijgen en de doorsnee jachthond is daar zeker moeilijker in dan de boxer. als ik dan lees dat je je boxer niet kan terugroepen van eenden zie ik dat punt eigenlijk nogal somber in.joyce83 schreef: maar actief mee wandelt en zich wel terug laat roepen
de enige twee rassen waarvan ik denk dat ze nog wel zouden kunnen passen zijn de cocker spaniël en de engelse springer spaniël, allebei de niet-werklijnen. maar die vragen dan wel weer meer vachtonderhoud.
een engelse setter zou ook misschien kunnen maar of die nog geschikt zijn voor jachttraining betwijfel ik - ook bij de andere twee rassen overigens.

- marian*
- Erelid
- Contacteer:
Tara schreef:Mmmja, wij hadden het na één Drent eigenlijk wel een beetje gezien.marian* schreef:Tara schreef:Wetterhounen zijn geweldig!
Drenten ook , maar je moet er wel mee om kunnen gaan
Je moet er inderdaad mee om kunnen gaan, wij moesten constateren dat het niet de hond voor ons was. Hoe lief hij verder ook was trouwens.
Dat bedoel ik ; de ene staande hond is de andere nog niet.
Ik zou helemaal mesjogge worden van een temperamentvolle Duitse Staande Draadhaar bijvoorbeeld terwijl een ander daar goed mee om kan gaan.

- Marlieke met Boris
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
een cocker zou wel kunnen, maar vraagt toch ook wat meer mentale uitdaging dan dat ik hier lees, zeker in de eerste jaren. Maar dat hoeft niet heel ingewikkeld te zijn, balletje verstoppen, hondenpuzzels etc. Ook wat mee lichamelijke beweging van ipv 45 > 75 min te maken en trimmen natuurlijk.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, maar die willen ze niet vanwege niet mooi, als ik het goed begrijp.Tara schreef:Wetterhounen zijn geweldig!
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zei het verkeerd.
Ze hebben er geen klik mee blijkbaar:
Ze hebben er geen klik mee blijkbaar:
joyce83 schreef: Wat ons beide niet echt aanspreken zijn de toller, friese stabij, wetterhoun. Zouden best honden kunnen zijn die misschien wel qua karakter bij ons zouden passen misschien maar hebben bij diegene die we in het echt hebben mogen ontmoeten geen klik.
- joyce83
- Zeer actief
Ik neem aan dat bijna iedereen begint met het oog en dan gaat kijken of het ras en karakter bij je past. Wij hebben een aantal hondenrassen wat ons meer aanspreken waar we nu op aan het oriënteren zijn en meer informatie over zoeken. Met een mooi uiterlijk kun je idd ook niet alles. Dit wil absoluut niks af doen aan karakter en mogelijkheden van bepaalde rassen.Tara schreef:Wat heb je aan een mooie hond die niet bij je past.Marjoleine schreef:Ja, maar die willen ze niet vanwege niet mooi, als ik het goed begrijp.Tara schreef:Wetterhounen zijn geweldig!
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft
We hebben door de jaren heen een stuk of 6 grote Munsterlanders gehad, zowel teven als reuen. Erg temperamentvolle, aardige en lieve honden maar zenuwenlijers af en toealinelaila schreef:Wij hebben momenteel een grote munsterlander op het asiel zitten. Vreselijk leuke en lieve hond, maar wel een die ook heel veel beweging nodig heeft. Wat jij omschrijft zou voor haar veel te weinig beweging zijn. En wat ik zo begreep is dat een munsterlander erg veel jachtinstinct heeft.
De munsterlander op het asiel is een grote hond. Zeker zo groot als een boxer en die op het asiel is een teefje.

Vooral "dwingen" kunnen ze goed om iets gedaan van je te krijgen. Hebben veel beweging nodig en ik vind het persoonlijk zo'n beetje de mooiste honden die er zijn.
Wil je gaan voor een maatje onder de boxer maar toch een energiek hondje zou ik zeggen de heidewachtel

Marc
p.s in welk asiel zit die Munsterlander?...........nee laat maar, heb er al 2......of toch?

Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Heidewachtels of kleine Münsterlanders kunnen anders ook energiebommen zijn, volgens mij maakt dat weinig verschil met de GM. Verder zijn ze absoluut niet graag lang alleen.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Ik heb een Welsh en haar jachtpassie valt erg mee. Ja ze gaat wel achter vogels aan (en katten als ze de kans krijgt) maar die wil zal er bij elke jachthond inzitten. Ze gaat over het algemeen niet uit het zicht en is vrij eenvoudig weer terug te roepen.
Hondvriendelijk zijn de Welshes die ik ken ook. Het zijn heel leuke honden vind ik.
Als je eens wilt wandelen om te kijken hoe onze Welsh is dan hoor ik het wel.
Hondvriendelijk zijn de Welshes die ik ken ook. Het zijn heel leuke honden vind ik.
Als je eens wilt wandelen om te kijken hoe onze Welsh is dan hoor ik het wel.