Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geef ik teveel KVV op een dag?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

hondje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russel Terrier
Aantal honden: 1

Geef ik teveel KVV op een dag?

Ongelezen bericht door hondje »

Als ik op de verpakkingen van de verschillende KVV merken lees krijgt mijn kleine hondje van rond de 6 kg veel te veel op een dag. :o
Ze wordt nu van de zomer 3 jaar jong, is na de eerste loopsheid gesteriliseerd. Voor de operatie woog ze 5.2 kilo toen ze in november geopereerd moest worden (daarvoor liep ze vele malen minder ivm kreupelheid) woog ze geloof ik 6.2 kilo.

Als pup Smuldier gaan geven. Een half pakje (200 gram) op een dag.
Op een gegeven moment toen ze Smuldier niet meer goed verdroeg andere merken (Tinlo, Carnibest, Carnivoer, Bandit etc.) gaan geven en daar ook de helft van. Makkelijk portioneren he. Dus van de Tinlo 250 gram op een dag en van de Carnibest ook. De Carnivoer hebben ze in 200 grams rollen dus daar krijgt ze dan 1 per dag van.

Als ik echter op de verpakkingen lees zou ze dus met 125/150 gram op een dag (de helft!!!) al moeten redden (25 gram per kilo bij tinlo ander merk 30 gram).

Uiteraard krijgt ze naast haar eten (verdeeld over 3x per dag) nog snacks. Meestal Boxby gedroogd vlees, gedroogde kippennekken, pens/lams/buffelstaafjes, runderhuidbotjes etc.

Nu lees ik graag jullie ervaringen hoeveel krijgt jullie JR of ander klein ondernemend ras per dag?
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Anne-Puck
Zeer actief
Mijn ras(sen): ruwharige dwergteckel

Re: Geef ik teveel KVV op een dag?

Ongelezen bericht door Anne-Puck »

Puck weegt ongeveer 5 kg. en krijgt 100 gram per dag.
Sam!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sam! »

Daar is een tijdje geleden een poll van geweest, zie topic:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 9&t=230572
Dit topic zul je even moeten doorspitten, er staan gegarandeerd ook reacties van mensen met kleine hondjes tussen. Volgens mij is het wel vaak zo dat kleinere honden relatief meer KVV eten.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

die hoeveelheden zijn richtlijnen, geen vaststaande feiten.
je kunt makkelijk zien of je hondje teveel krijgt; als je de ribben niet meer kunt zien of kunt voelen is ze te dik en dan mag ze wel wat minder,
zie je de ribben niet maar voel je ze wel, is ze mooi op gewicht en dan zou ik die hoeveelheden gewoon blijven geven.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Het wisselt hier nogal ivm het weer bv of andere dingen. Momenteel: Kai 7kg eet 200g, Dino 5,5kg eet 300g, Wolfke 5kg eet 150g en Lotje 3,5kg eet 120g.
hondje
Zeer actief

Zie idd een aantal kleine hondjes in dat topic die ook redelijk wat te eten krijgen maar ook weer van 100 gram etc. Lastig hoor durf haar ook niet in ene minder te gaan geven.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
hondje
Zeer actief

renee-uk schreef:die hoeveelheden zijn richtlijnen, geen vaststaande feiten.
je kunt makkelijk zien of je hondje teveel krijgt; als je de ribben niet meer kunt zien of kunt voelen is ze te dik en dan mag ze wel wat minder,
zie je de ribben niet maar voel je ze wel, is ze mooi op gewicht en dan zou ik die hoeveelheden gewoon blijven geven.
Ik zie de ribben niet als ze ligt of loopt. Voel ze wel met drukken alleen achter haar voorpoten niet zeg maar maar weet niet of daar nu vet zich of gewoon vel zodat ze zich kan bewegen. Misschien kan er wel ietsjes af.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
lila660
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door lila660 »

Voeren op je oog en ribben voelen.

Mijn ene hond eet ook veel meer dan aangegeven dagelijkse hoeveelheid, ze weegt 16 kilo en eet 800 per dag.
Mijn andere honden weegt 21,5 kilo en heeft genoeg aan 350 gram per dag.
Groetjes Linda
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Anne-Puck schreef:Puck weegt ongeveer 5 kg. en krijgt 100 gram per dag.
hier ook :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maar de ene hond is de andere niet, dan kun je toch niet automatisch maar van grootte en gewicht uitgaan :scratch:
als ik mijn teef hetzelfde geef als mijn reu groeit ze dicht en als ik mijn reu de porties van mijn teef geef wordt het een biafrahondje.
en zoveel schelen die niet in grootte en gewicht.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH

Ongelezen bericht door Irta »

renee-uk schreef:die hoeveelheden zijn richtlijnen, geen vaststaande feiten.
Precies, gewoon naar je hond kijken en niet klakkeloos een richtlijn aanhouden als DE juiste hoeveelheid.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De richtlijn bij de meeste kvv's is 2% van het lichaamsgewicht voor volwassen honden. Volgens mij heeft Smuldier als richtlijn 2,5 of 3%?
Wat de juiste hoeveelheid is, heeft met veel factoren te maken (leeftijd, wel/niet gecastreerd, hoe actief is de hond, het weer, etc.) en is echt per hond verschillend. Mijn hond krijgt ook zo'n 3 - 3,5 % en er mag nog steeds wel iets in gewicht bij. Bij haar voel ik wel duidelijk de ribben direct achter de voorpoten. Als je twijfelt, zou ik even bij de da binnenlopen en vragen wat hij van het gewicht van je hond vindt. Mocht hij vinden dat er wel wat af mag, dan ga je gewoon wat minder geven.
hondje
Zeer actief

DeDiana schreef:De richtlijn bij de meeste kvv's is 2% van het lichaamsgewicht voor volwassen honden. Volgens mij heeft Smuldier als richtlijn 2,5 of 3%?
Wat de juiste hoeveelheid is, heeft met veel factoren te maken (leeftijd, wel/niet gecastreerd, hoe actief is de hond, het weer, etc.) en is echt per hond verschillend. Mijn hond krijgt ook zo'n 3 - 3,5 % en er mag nog steeds wel iets in gewicht bij. Bij haar voel ik wel duidelijk de ribben direct achter de voorpoten. Als je twijfelt, zou ik even bij de da binnenlopen en vragen wat hij van het gewicht van je hond vindt. Mocht hij vinden dat er wel wat af mag, dan ga je gewoon wat minder geven.
Achter de voorpoten voel ik ze niet. Als ze ligt heeft ze daar een kussentje zitten voel ik nu dus denk dat dat een vetje is. Zal binnenkort eens langs de dierenarts rijden weet ik het iig zeker.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

renee-uk schreef:maar de ene hond is de andere niet, dan kun je toch niet automatisch maar van grootte en gewicht uitgaan :scratch:
als ik mijn teef hetzelfde geef als mijn reu groeit ze dicht en als ik mijn reu de porties van mijn teef geef wordt het een biafrahondje.
en zoveel schelen die niet in grootte en gewicht.
Inderdaad. Hier loopt de hoeveelheid voer ook behoorlijk uiteen.
Charlie eet met haar stevige spierbonk lijfje van 20 kg net zo veel als draadnagel Tibbe van 15.
Niko van 40 kilo zo'n 5 x de hoeveelheid van Charlie en Pjotr van 25 kilo 2 x.
hondje
Zeer actief

Heb haar vandaag op het Animal Event gewogen. 6,6 kilo oeps. Voor de sterilisatie woog ze 5.2 kilo. In november bij de operatie 6 kilo en nu dus 6,6 kilo oepsie.
Afbeelding
Daisy 12-08-2010
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dan krijgt ze dus teveel ;)

Ik zou eens beginnen met 150 gram per dag te geven en ook echt afwegen.
Je kunt een restant van een rol best een dag in de koelkast bewaren dus dat is het probleem niet.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Jade weegt 40 kg en krijgt een 1000 gram per dag.
Bleza weegt 20 kg en krijgt 500 gram per dag.
Pippi weegt 5 kilo en krijgt 200 gram per dag.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Knoeppie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beagle

Ongelezen bericht door Knoeppie »

Knoep weegt 13 kilo en krijgt 200 gram per dag, nu ze 10 is heeft ze zelfs daar eigenlijk teveel aan maar kan het niet over mijn hart krijgen nog minder te geven. Die 200 gram vul ik al aan met de ene keer een halve boterham en de andere keer wat groenten want ze heeft anders echt honger (en dan bedoel ik niet de normale 'tussen de oren' honger).
Groetjes Michaëla en Knoeppie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”