Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Markeer apport

Moderator: moderatorteam

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Markeer apport

Ongelezen bericht door Maeve »

Zoals sommigen weten train ik met Coda alleen, niet bij een trainer dus. En we redden ons heel aardig, de basis zit er al goed in :ok: Dus ik wil nu trainen richting een C diploma. Niet op korte termijn hoor, ik wil er geen druk op leggen. Maar zo hebben we toch een beetje een doel waar we naartoe werken.

Maar..Coda gebruikt haar ogen niet. Ik ben Nilo gewend en die markeert perfect, altijd al gedaan dus nooit hoeven aanleren. Dus laatst ging ik met Coda ook een markeer apport doen, zoals ik met Nilo doe want dat leek me vrij normaal. Foutje dus, ze was volledig de weg kwijt! Ze begon gelijk te speuren en ik was wel blij om te zien dat ze dat best zelfverzekerd deed, ze werd niet onzeker of ongemotiveerd toen ze de dummy niet snel vond. Maar ze kwam ook niet heel vlot bij de dummy uit.

De volgende keer heb ik het dus ietsje makkelijker gemaakt :engel: Maar ook zonder succes. Simpelweg: als er een graspolletje voor ligt gaat ze speuren :hmmm:

Hoe kan ik haar stimuleren om meer op haar ogen te vertrouwen? Het liefst in kleine stapjes waarbij ze gewoon snel succes krijgt, ze is behoorlijk gevoelig en ik wil haar niet te vaak de fout in laten gaan.
Ellen.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador en Heidewachtel

Re: Markeer apport

Ongelezen bericht door Ellen. »

Haar leren meer te gaan kijken. Dus ik zou simpele apporten doen eerst, op een rechte weg, dummy eventueel rechtopstaand zodat ze hem goed kan zien, dat meer uitbreiden naar gras, hoger gras, enzovoorts.
Daarna ga je het uitbouwen met gooien, dat ze dus ziet waar de dummy terechtkomt, op een simpele vlakke ondergrond. En daarna naar steeds moeilijkere ondergronden..
Is maar een tip, geen idee of 't ook een goede is ;)
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Wat Ellen zegt.
Als ze het niet kan moet je het opbouwen. Dus eerst met witte dummy's, en in het zicht. En dan geleidelijk moeilijker maken, waarbij je kan spelen met de kleur van de dummy en zichtbaarheid van de valplek.
En een stapje terug doen als je te snel gaat.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Nouja als ze het ziet apporteert ze probleemloos, dan gaat ze er als een speer op af. Maar als het niet meer zichtbaar is als het eenmaal op de grond ligt gaat ze speuren, ook als ze het wel ziet vallen en de afstand niet heel groot is.

Ik ga het proberen met gekleurde dummies :ok:
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Ik zou zelf nog even wachten met gekleurde dummy's. Nu met witte dummy's blijven trainen en het zo moeilijker maken, totdat ze ook op moeilijker terrein goed markeert. Daarna zou ik pas op andere kleuren overstappen. Je zou ook een streamer aan de dummy kunnen doen. Dan maakt het geluid als de dummy valt, dat trekt de honden ook aan om beter te kijken waar de dummy valt.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Gooi je de dummy zelf weg?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je hulp van iemand die voor je kan gooien?
Markeer apport zit pas in het B examen, dus voor de C heb je denk ik geen probleem.
Of zou ze een opgegooid apportje op 25 meter (= kort apport konijn) ook niet zien?

Officieel moet dat zichtbaar zijn voor de hond bij die C proef.

Voor de markeer kan je het beste beginnen op een kort grasveld met witte dummy's.
Begin op een afstand waar ze het kan.
Doet er niet toe hoe kort dat is.
Gooi de dummy op met geluid nadat je haar een "let op" hebt gegeven.
Pakt ze die dummy snel en in een rechte lijn, dan doe je een paar stappen achteruit en je helpter gooit de volgende witte dummy op dezelfde manier op dezelfde plek.
Zo kan je geleidelijk uitbreiden naar een flink aantal meters als de vorige afstand goed gaat.
Daarna begin je weer op korte afstand maar dan met groene dummy's.
Eventueel knoop je daar eerst nog even een "flyer" aan.
Altijd zorgen dat er eerst een hard geluid is en dan pas gooien.
Moeilijker terrein kan je daarna gaan zoeken (hoger gras, wat struiken) en daar begin je dan weer eenvoudig.

Ik zou me beperken tot witte (sokken van de Wibra :mrgreen: ) en vervolgens groene dummy's
Allerlei kleurtjes is niet nodig en voor honden vaak ook nog niet erg zinvol.
Ze zien het verschil meestal niet :wink:
@Ankefoto heeft daar wat van laten zien op deze pagina KLIK
Laatst gewijzigd door ranetje op 23 jun 2013 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

Hou je ook goed rekening met de wind? Als je haar tegen de wind in stuurt zal ze ook sneller geneigd zijn om die neus naar de grond te zetten. Met goed inzetten en rekening houden met de wind kan je al zoveel winnen.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Je heb al een hoop goede tips gehad :ok:
Laat in eerste instantie een ander voor je gooien en stuur Coda dan vrij snel, pas als ze het markeren goed door heeft kan je langer wachten met sturen.
Ik zei in het begin ook altijd "let op" zodat ze wisten dat er iets ging vallen, anders zaten ze mij vol verwachting aan te kijken :F:

Dat ze haar neus zo goed gebruikt moet je niet ontmoedigen hoor, dat is juist super, ze zal niet snel leeg terug komen denk ik en dat is wat je wil :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef:Hou je ook goed rekening met de wind? Als je haar tegen de wind in stuurt zal ze ook sneller geneigd zijn om die neus naar de grond te zetten. Met goed inzetten en rekening houden met de wind kan je al zoveel winnen.
:ok:
Zeker in het begin is zijwind het beste.
Maar als ze goed verbetert zou je eigenlijk met alle windrichtingen moeten gaan oefenen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
fabienne s
Zeer actief

Ja en dan zijwind in de neus dus niet van de hond af.
Natuurlijk moeten ze onder elke wind kunnen markeren maar om aan te leren zou ik toch wel goede wind uitzoeken. Wat ik zelf ook doe is als ik zie dat het géén markeer wordt toch de dummy weg halen. Dit kan je dus beter met z'n 2e doen. Dat ze leeg terug komt wil je natuurlijk niet maar een hondje die bij een markeer de neus aan de grond zet wil je ook niet. Ik laat de dummy dus weg halen en maak de afstand weer wat kleiner zodat hij met succes tóch een markeer binnen haalt en geen verloren apport.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

fabienne s schreef:Ja en dan zijwind in de neus dus niet van de hond af.
Natuurlijk moeten ze onder elke wind kunnen markeren maar om aan te leren zou ik toch wel goede wind uitzoeken. Wat ik zelf ook doe is als ik zie dat het géén markeer wordt toch de dummy weg halen. Dit kan je dus beter met z'n 2e doen. Dat ze leeg terug komt wil je natuurlijk niet maar een hondje die bij een markeer de neus aan de grond zet wil je ook niet. Ik laat de dummy dus weg halen en maak de afstand weer wat kleiner zodat hij met succes tóch een markeer binnen haalt en geen verloren apport.
Ik laat mijn honden nooit leeg terug komen, ik train altijd op succes!
Als je hond er een andere oefening van maakt dan dat jij wil, betekend dit alleen maar dat je te snel bent gegaan em je hond het dus nog niet snapt, flink wat stappen terug doen dus. Maar heb ik mijn hond al gestuurd en kom er dan achter dat hij/zij niet gemarkeerd heeft maar de neus aan de grond zet, maak ik er meteen een andere oefening van en geef ze op dat moment het zoekcommando. Een hond die "regelmatig" geen succes heeft zou zijn passie wel eens kunnen verliezen......dood zonde :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Lunatic schreef:
fabienne s schreef:Ja en dan zijwind in de neus dus niet van de hond af.
Ik laat mijn honden nooit leeg terug komen, ik train altijd op succes!
Als je hond er een andere oefening van maakt dan dat jij wil, betekend dit alleen maar dat je te snel bent gegaan em je hond het dus nog niet snapt, flink wat stappen terug doen dus. Maar heb ik mijn hond al gestuurd en kom er dan achter dat hij/zij niet gemarkeerd heeft maar de neus aan de grond zet, maak ik er meteen een andere oefening van en geef ze op dat moment het zoekcommando. Een hond die "regelmatig" geen succes heeft zou zijn passie wel eens kunnen verliezen......dood zonde :wink:
Als je de dummy weghaalt, moet je wel de keer daarna zorgen dat de hond succes heeft, door het iets makkelijker te maken. Maar ik ben er wel voorstander van als je aan het trainen bent op de markeer, om de dummy weg te halen als het meer een verloren zoek gaat worden. Om dan het commando zoek apport te geven, zou ik zelf niet doen. Maar bij Rowan ook geen motivatie probleem als we het drie keer overnieuw zouden moeten doen. Dat hoeft niet, want hij kan echt goed markeren. Maar als hij dus niet goed markeert, meestal doordat meneer dan even met zijn gedachten ergens anders was, dan fluit ik hem terug en laat ik de dummy opnieuw gooien. Dan weet hij opeens prima wat markeren is.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Wauw, dank voor alle reacties! :ok: Ik denk inderdaad dat we het in hele kleine stapjes moeten doen, nog kleinere stapjes. En een geluid maken bij het weggooien. Dat heb ik mezelf bij Nilo eigenlijk afgeleerd omdat hij al heel attent wordt van alleen het zien van de dummy, als er dan een geluid bij komt wordt de steadiness nog lastiger. Maar in het geval van Coda zou het juist wel goed kunnen werken.
Jaap* schreef:Gooi je de dummy zelf weg?
Ja. Dat is het onhandige, we trainen echt helemaal alleen. We werken aan de steadiness zodat ik dummies kan gooien terwijl zij blijft zitten maar ondertussen doen we ook wat langere afstanden waarbij ik haar even vast bind, het apport gooi en haar dan ophaal en uitstuur.
fabienne s
Zeer actief

Inderdaad Yvette zo doe ik het met dusty ook. Als ik hem op een markeer stuur en ik zie na de eerste meters al dat het niks wordt dan fluit ik hem terug,krijgt ie een mega beloning voor het komen en dan beginnen we weer overnieuw. Bij dusty is het vaak een foutje van niet genoeg rust en ik te snel met uitsturen. Ik kan Dusty ook meerde keren inzetten,graag juist als het aan hem ligt want aan passie ontbreekt het niet. Ik wil juist niet dat hij op mijn apport gaat lopen zoeken,daar heb ik m'n zoek-apport voor en stuur ik hem ook anders weg.
Meneer kan superstrak markeren.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:Wauw, dank voor alle reacties! :ok: Ik denk inderdaad dat we het in hele kleine stapjes moeten doen, nog kleinere stapjes. En een geluid maken bij het weggooien. Dat heb ik mezelf bij Nilo eigenlijk afgeleerd omdat hij al heel attent wordt van alleen het zien van de dummy, als er dan een geluid bij komt wordt de steadiness nog lastiger. Maar in het geval van Coda zou het juist wel goed kunnen werken.
Ja. Dat is het onhandige, we trainen echt helemaal alleen. We werken aan de steadiness zodat ik dummies kan gooien terwijl zij blijft zitten maar ondertussen doen we ook wat langere afstanden waarbij ik haar even vast bind, het apport gooi en haar dan ophaal en uitstuur.
Is er geen mogelijkheid om toch af en toe iemand te laten helpen bij een markeer?

Een hond kan enorm steady zijn als je zelf wegloopt en een markeer gooit, maar inspringen als je naast hem blijft staan als iemand anders gooit.
Een deel van dat probleem kan je voorkomen door hem niet meteen te sturen als je naast hem gaat staan :wink:

Steady met geluid er bij kan je eventueel ook nog oefenen op kortere afstand.
Door gewoon de dummy een eind voor je uit te gooien terwijl je naast hem staat en een geluid te maken voor je gooit.
In het begin eventueel met een lijntje voor de hond.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

fabienne s schreef: Ik laat de dummy dus weg halen en maak de afstand weer wat kleiner zodat hij met succes tóch een markeer binnen haalt en geen verloren apport.
Alleen opletten bij een "ogenhond" omdat die elke beweging van de werper snel zal zien als "de dummy wordt weggehaald" waardoor de kans bestaat dat hij niet meer weg gaat om het apport op te halen.

Een keer weghalen is niet erg, maar daarna heel voorzichtig opbouwen bij zulke honden, zodat de fout niet herhaald wordt en de dummy niet hoeft te worden weggehaald.
(Ik vermoed overigens dat Coda geen ogenhond is. :wink: )
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief

Nu zijn wij al een stuk verder als coda en train ik wel in een groep waardoor ik van de trainster wel veel tips krijg maar ook wel een tik op de vingers als dat nodig is. Ik hoef dus gelukkig niet steeds dummy's weg te halen omdat het geen markeer is. Ook heel rustig opgebouwd en rust! Dusty was héél druistig dat ik hem kreeg dus rust,rust en rust was heel belangrijk,gaat het nu ook mis dan komt het door de niét rust hahaha. Als ik hem moet terug fluiten dan maak ik daar maar de oefening uitsturen en terug komen van en staat er een blij baasje.
Mave: ik weet een hond die niet verder markeerde als dan dat de baas kon gooien....dat is wel wat lastig op de proeven.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Maeve schreef:Wauw, dank voor alle reacties! :ok: Ik denk inderdaad dat we het in hele kleine stapjes moeten doen, nog kleinere stapjes. En een geluid maken bij het weggooien. Dat heb ik mezelf bij Nilo eigenlijk afgeleerd omdat hij al heel attent wordt van alleen het zien van de dummy, als er dan een geluid bij komt wordt de steadiness nog lastiger. Maar in het geval van Coda zou het juist wel goed kunnen werken.
Is er geen mogelijkheid om toch af en toe iemand te laten helpen bij een markeer?

Een hond kan enorm steady zijn als je zelf wegloopt en een markeer gooit, maar inspringen als je naast hem blijft staan als iemand anders gooit.
Een deel van dat probleem kan je voorkomen door hem niet meteen te sturen als je naast hem gaat staan :wink:

Steady met geluid er bij kan je eventueel ook nog oefenen op kortere afstand.
Door gewoon de dummy een eind voor je uit te gooien terwijl je naast hem staat en een geluid te maken voor je gooit.
In het begin eventueel met een lijntje voor de hond.
Nee, helaas niet :ugh: Er zijn hier geen trainingsgroepen te vinden die een beetje onze manier van trainen hanteren dus die hoop heb ik opgegeven en we trainen zelf. En in de directe omgeving eigenlijk ook geen mensen die veel met jacht of überhaupt met trainen hebben. Wel heb ik meerder vrienden die trainen verderop in het land en wil ik in de toekomst regelen dat we daar eens naartoe kunnen om en training te combineren, hopelijk leert ze dan ook werken zoals op een proef gebeurt, met helper dus. Maar voor de training hier thuis is dat niet echt mogelijk dus.

Ik ben me er van bewust dat het geen handige manier van trainen is zo, en wellicht gaan we hierdoor inderdaad fouten aanleren en raakt ze verward als we op een proef staan, maar voor nu is het de beste manier. De trainingsgroepen waar ik ben geweest trainen voornamelijk vrij hardhandig en leggen veel druk op de hond, dat kan ik absoluut niet doen met Coda en dat durf ik ook niet aan. Maar Coda (en ook Nilo) geniet wel van het trainen wat we samen doen, dus voor nu is dit de beste optie :ok:

Wat betreft steadiness doe ik het bij Nilo wel zo dat ik hem laat wachten, ik gooi de dummy, loop terug naar hem en soms stuur ik hem meteen uit maar soms vraag ik eerst een ander commando, een stukje volgwerk etc. En soms moet hij ook blijven en haal ik de dummy zelf op en geef het hem aan, zodat hij er niet standaard vanuit gaat dat elke dummy voor hem is. Coda is nog niet zo ver dat ik dummies kan gooien terwijl zij wacht maar in de toekomst ga ik het met haar ook zo aanpakken.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
fabienne s schreef: Ik laat de dummy dus weg halen en maak de afstand weer wat kleiner zodat hij met succes tóch een markeer binnen haalt en geen verloren apport.
Alleen opletten bij een "ogenhond" omdat die elke beweging van de werper snel zal zien als "de dummy wordt weggehaald" waardoor de kans bestaat dat hij niet meer weg gaat om het apport op te halen.

Een keer weghalen is niet erg, maar daarna heel voorzichtig opbouwen bij zulke honden, zodat de fout niet herhaald wordt en de dummy niet hoeft te worden weggehaald.
(Ik vermoed overigens dat Coda geen ogenhond is. :wink: )
Coda is zeer zeker geen ogenhond :mrgreen: Nilo wel trouwens. Maar Coda is een gevoelshond in een Tollerjasje :wink:

Overigens is ze nog best doortastend met werken, ook als ze niet snel succes krijgt. Ik ben van Nilo gewend om hem niet bewust de fout in te laten gaan dus toen ik Coda uitstuurde voor een, achteraf, veel te moeilijke markeer, raakte ik wel even gestrest toen ik zag hoe lang ze er over deed. Maar ik was positief verbaasd om te zien dat ze echt gewoon door bleef zoeken en geen tekenen van onzekerheid liet zien. Ze was vastberaden. En dat is dan weer niet zo typisch voor een gevoelshond geloof ik.
ranetje
Zeer actief

Overigens is ze nog best doortastend met werken, ook als ze niet snel succes krijgt. Ik ben van Nilo gewend om hem niet bewust de fout in te laten gaan dus toen ik Coda uitstuurde voor een, achteraf, veel te moeilijke markeer, raakte ik wel even gestrest toen ik zag hoe lang ze er over deed. Maar ik was positief verbaasd om te zien dat ze echt gewoon door bleef zoeken en geen tekenen van onzekerheid liet zien. Ze was vastberaden. En dat is dan weer niet zo typisch voor een gevoelshond geloof ik
Ik heb twee honden die je zeker als gevoelshonden kan betitelen.
Beiden zijn wel zeer volhardend in het zoeken, dus ik denk niet dat je daar iets aan kan aflezen.

Dat ligt meer in de zekerheid die je ze geeft dat er wat ligt, dus een goede opbouw van de training van jou :ok:

Zou je de jachttraining van TeamWork te ver weg vinden?
Ik weet niet hoeveel tijd je door de week overdag hebt?
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:
Overigens is ze nog best doortastend met werken, ook als ze niet snel succes krijgt. Ik ben van Nilo gewend om hem niet bewust de fout in te laten gaan dus toen ik Coda uitstuurde voor een, achteraf, veel te moeilijke markeer, raakte ik wel even gestrest toen ik zag hoe lang ze er over deed. Maar ik was positief verbaasd om te zien dat ze echt gewoon door bleef zoeken en geen tekenen van onzekerheid liet zien. Ze was vastberaden. En dat is dan weer niet zo typisch voor een gevoelshond geloof ik
Ik heb twee honden die je zeker als gevoelshonden kan betitelen.
Beiden zijn wel zeer volhardend in het zoeken, dus ik denk niet dat je daar iets aan kan aflezen.

Dat ligt meer in de zekerheid die je ze geeft dat er wat ligt, dus een goede opbouw van de training van jou :ok:

Zou je de jachttraining van TeamWork te ver weg vinden?
Ik weet niet hoeveel tijd je door de week overdag hebt?
Grappig, zo had ik het niet bekeken maar dat klinkt best logisch inderdaad :ok:
Nee, dat is echt te ver :ugh: Dan ben ik minimaal een uur a anderhalf uur onderweg, enkele reis..
Ik heb nu afgesproken om geregeld met Samantha en de Labjes samen te trainen :ok: Dan kunnen we elkaar af en toe beoordelen en helpen met dit soort dingen dus. En dat kan gewoon zoals wij het willen en wanneer het ons uitkomt :mrgreen:
fabienne s
Zeer actief

Kan iemand mij een goede uitleg geven over neus,oog en gevoels honden? Denk zomaar dat jemble tot de laatste behoort en ik vind dat lastig trainen. Dusty weet ik niet zo goed. Wel dat hij minder snel van z'n stuk af is,zelfstandig werkt maar ook duidelijk mijn lichaamstaal aanneemt. Stuk makkelijker dan jemble om mee te trainen. Enfin ik denk ook dat een leuke groep zoeken toch wel loont en je hoeft het ook niet met alles eens te zijn met wat hun doen als het in grote lijnen maar dat is wat jij wilt. Bij mij in de groep is er een stel dat kiest voor loslopen tijdens de koffie pauze mét tt voor het jagen,een ander laat zijn hond gewoon maar jagen(beide zelfde ras trouwens)en ik zou zo'n jager tijdens de koffie en beppen dus gewoon in de auto zetten. Goed aangeven wat je wilt en vooral wat je niet wilt en dat is dus een harde aanpak bij zo'n jonge hond
Afbeelding

jemble 5 maanden
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

fabienne s schreef:Kan iemand mij een goede uitleg geven over neus,oog en gevoels honden? Denk zomaar dat jemble tot de laatste behoort en ik vind dat lastig trainen. Dusty weet ik niet zo goed. Wel dat hij minder snel van z'n stuk af is,zelfstandig werkt maar ook duidelijk mijn lichaamstaal aanneemt. Stuk makkelijker dan jemble om mee te trainen. Enfin ik denk ook dat een leuke groep zoeken toch wel loont en je hoeft het ook niet met alles eens te zijn met wat hun doen als het in grote lijnen maar dat is wat jij wilt. Bij mij in de groep is er een stel dat kiest voor loslopen tijdens de koffie pauze mét tt voor het jagen,een ander laat zijn hond gewoon maar jagen(beide zelfde ras trouwens)en ik zou zo'n jager tijdens de koffie en beppen dus gewoon in de auto zetten. Goed aangeven wat je wilt en vooral wat je niet wilt en dat is dus een harde aanpak bij zo'n jonge hond
Dat is uit het boek "De drie karakters" van Anke Bogaerts: ogenhonden, actiehonden en gevoelshonden. Veel honden zijn ook een combinatie van twee.
Even heel snel ingedeeld, als je de volledige beschrijving wil moet je toch het boek kopen denk ik (is echt een aanrader!):
Ogenhond: Vertrouwd op z'n ogen, ziet alles (ook kleine details in lichaamstaal van de voorjager), markeert goed maar moet omschakelen als zijn neus gebruikt moet worden.
Actiehond: Is dol op werken maar vaak ook om zichzelf te pleasen. Hebben de neiging om druk en chaotisch te werken als de baas geen duidelijkheid biedt. Werken met veel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.
Gevoelshonden: Werken met als motivatie dat ze de baas pleasen, stemming en houding van de baas kan de hond maken of breken. Werkt goed samen met de baas.
fabienne s
Zeer actief

Oké dan komt die op m'n lijstje! Ik herken jemble in de laatste 2. Chaotisch wordt ie zeker als ik niet duidelijk ben of als ik het zelf niet helemaal snap. Doorzettingsvermogen heeft ie zeker en vaak lost hij het zelf goed op als ik niet helemaal weet,weet ik het helemaal niet dan wordt het een zooitje. Jemble tongelt ook veel net als weg kijken en ik vindt dit heel lastig. Motivatie was ook helemaal weg want we snappen elkaar niet. Nu flyball ik met hem en dat gaat super. Dusty is meer de eerste maar ook de laatste. Die werkt voor mij,voor een blije baas. Zoeken was een probleempje maar meer omdat hem dat niet goed aangeleerd was terwijl dat nu echt geen probleem is en ja hij let heel erg op lichaamstaal,stuur ik hem iets verkeerd uit dan gaat ie ook verkeerd. Dusty en ik snappen elkaar wel en dat os heerlijk om mee te trainen.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief

Maeve schreef:
fabienne s schreef:Kan iemand mij een goede uitleg geven over neus,oog en gevoels honden? Denk zomaar dat jemble tot de laatste behoort en ik vind dat lastig trainen. Dusty weet ik niet zo goed. Wel dat hij minder snel van z'n stuk af is,zelfstandig werkt maar ook duidelijk mijn lichaamstaal aanneemt. Stuk makkelijker dan jemble om mee te trainen. Enfin ik denk ook dat een leuke groep zoeken toch wel loont en je hoeft het ook niet met alles eens te zijn met wat hun doen als het in grote lijnen maar dat is wat jij wilt. Bij mij in de groep is er een stel dat kiest voor loslopen tijdens de koffie pauze mét tt voor het jagen,een ander laat zijn hond gewoon maar jagen(beide zelfde ras trouwens)en ik zou zo'n jager tijdens de koffie en beppen dus gewoon in de auto zetten. Goed aangeven wat je wilt en vooral wat je niet wilt en dat is dus een harde aanpak bij zo'n jonge hond
Dat is uit het boek "De drie karakters" van Anke Bogaerts: ogenhonden, actiehonden en gevoelshonden. Veel honden zijn ook een combinatie van twee.
Even heel snel ingedeeld, als je de volledige beschrijving wil moet je toch het boek kopen denk ik (is echt een aanrader!):
Ogenhond: Vertrouwd op z'n ogen, ziet alles (ook kleine details in lichaamstaal van de voorjager), markeert goed maar moet omschakelen als zijn neus gebruikt moet worden.
Actiehond: Is dol op werken maar vaak ook om zichzelf te pleasen. Hebben de neiging om druk en chaotisch te werken als de baas geen duidelijkheid biedt. Werken met veel zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen.
Gevoelshonden: Werken met als motivatie dat ze de baas pleasen, stemming en houding van de baas kan de hond maken of breken. Werkt goed samen met de baas.
Dat boek is zeker een aanrader :ok:
Ik zie van mijn honden altijd wel wat van alle drie "hoofkarakters".
Maar als je goed naar je hond kijt zie je op een gegeven moment op één van de drie meer nadruk ligt bij jouw hond dan bij de karaktertrekken van de andere twee.
Dat is dan iets waar je rekening mee kan (moet) houden bij je training.
En voor een ander speciaal trekje is er ook nog wel eens een tip te vinden :ok:

Ita is naast gevoelshond een onmiskenbare ogenhond.
Wat rampzalig is als je het verloren zoeken verkeerd aanleert.
Ik heb dat redelijk kunnen bijsturen, maar aanvankelijk keek ze dus in het bos achter elke boom of het apport daar lag in plaats van haar neus (en dus de wind) te gebruiken.
Ze bleef doorzoeken, dat wel, maar het duurde dan wel wat langer voor ze terug was :mrgreen:
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

Vandaag het markeren geprobeerd in héle kleine stapjes. Eerst twee keer een kort apport gewoon op een zandpad, ging uitstekend. Daarna in dezelfde richting gegooid maar nu kwam de dummy in het gras terecht net naast het zandpad. Ze liep eerst een heel eind in de goede richting en pas op het punt waar de dummy eerder lag ging ze haar neus gebruiken. Wel is ze dan zo chaotisch dat ze er eerst twee keer overheen loopt :mrgreen: Maar goed, dat is misschien ook gewenning. Ze vond de dummy nu wel vrij vlot dus het is voor nu een succes geweest :ok:

Ik denk dat we dit een paar keer blijven doen en met kleine stapjes uitbreiden zodat ze ook het zelfvertrouwen krijgt om op haar ogen te vertrouwen.
ranetje
Zeer actief

Probeer het eerst en paar dagen zo.
Als je ziet dat ze met meer vertrouwen gaat halen zit je goed :wink:

Wat je ook nog kan doen, is de dummy op het gras gooien bij een punt dat ze kan onthouden.
Een afgevallen tak of een wat hogere graspol.
Misschien helpt dat ook nog.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”