Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stinkende vacht door zwemmen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sita
Zeer actief

Stinkende vacht door zwemmen

Ongelezen bericht door Sita »

Rowan zwemt met dit weer elke dag en met de jachttraining ook in vieze slootjes. Ik laat hem zoveel mogelijk daarna in schoon water zwemmen, maar toch ruikt zijn vacht nu. Hij blijft ook vrij lang nat. Droog hem wel af, maar dan nog blijft hij in vergelijking met de andere honden vrij lang nat. Ik was hem nu als we ergens heen moeten en hij mee gaat, maar na een dag ruikt hij overigens alweer. Het is voornamelijk op zijn schoft en kont. Daar heeft hij ook wat hardere haren. Ben niet van voer veranderd en vorig jaar had hij het ook, maar niet zo erg als dit jaar. Ga er dus vanuit dat het echt door het zwemmen komt.

Is het slecht voor zijn vacht om hem vaker te wassen en welke shampoo kan ik het best gebruiken? Zag dat er ook geurtjes zijn voor de hond, is dat wat?
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Stinkende vacht door zwemmen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik had een soort spray voor noodgevallen, die overstemt de meeste geurtjes, maar is dus geen shampoo. Je sprayt het er zo op.

En ik gebruik babyshampoo als ik haar echt een keer wil wassen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik heb er verder geen verstand van hoor :wink:
Maar komt zo in me op dat hij wellicht erg ruikt doordat hij te lang nat blijft?
Is hem sneller droog krijgen na een goede wasbeurt dan geen oplossing? Ik lees hier wel eens over waterblazers?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom heeft dat ook een beetje, vooral net boven haar staart.. daar wordt het gewoon amper droog.. Ik sta er steeds met een handdoek op te rossen maar dat helpt toch niet voldoende. Het probleem is idd niet het water waar ze in zwemmen, maar dat het zolang nat blijft.. beetje als stikkende handdoeken na het zwemmen, ofzo :D
Sita
Zeer actief

Dat is het denk ik ook. Hij was met de warme dagen bijna de hele dag nat, lag ook erg veel in het water. Voordeel van wonen aan het water.

Denk dat ik maar moet accepteren dat het zo is en als de lucht te erg is, dan maar wassen en fohnen om hem droog te krijgen. Uit het water houden is geen optie.

Afbeelding
Jeffy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder

Ongelezen bericht door Jeffy »

Anthira heeft dat ook wel. Die blijft heel lang nat. Vooral boven haar staart zeg maar gaat het wel stinken. Nu spoelen we haar even af als ze gezwommen heeft met de tuinslang. Dat scheelt toch al een beetje. Ik heb ook wel over zo'n badjas zoals je nog wel eens ziet zitten denken. Misschien helpt dat ook nog.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Je hebt van die droogshampoo voor honden (van de merken Jean Peau en Pet Silk). Als mijn meisjes een beetje beginnen te ruiken na een paar dagen van veel regen dan maak ik hun daarmee tussen de wasbeurten schoon. En verder kan je het ook eens proberen met babydoekjes.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Gaat op zoek naar droogshampoo. Als het al iets scheelt is dat mooi meegenomen :ok:

Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door fenneke »

buster heeft dat ook maar die heeft ook een enorme vacht :ugh:

ik heb hem een paar week geleden gewassen in zee toen we er op vakantie waren, dat hielp even maar het is eigenlijk gewoon broei .

eigenlijk zou ik wel zo'n waterblazer willen hebben om hem droog te blazen anders wordt hij gewoon haast niet droog
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Jeffy schreef:Anthira heeft dat ook wel. Die blijft heel lang nat. Vooral boven haar staart zeg maar gaat het wel stinken. Nu spoelen we haar even af als ze gezwommen heeft met de tuinslang. Dat scheelt toch al een beetje. Ik heb ook wel over zo'n badjas zoals je nog wel eens ziet zitten denken. Misschien helpt dat ook nog.
Ik heb een badjas voor hem. Maar met dat warme weer vind ik het dan weer sneu om hem aan te doen.
En het is inderdaad vooral boven zijn staart inderdaad waar het gaat stinken.

Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

fenneke schreef:buster heeft dat ook maar die heeft ook een enorme vacht :ugh:

ik heb hem een paar week geleden gewassen in zee toen we er op vakantie waren, dat hielp even maar het is eigenlijk gewoon broei .

eigenlijk zou ik wel zo'n waterblazer willen hebben om hem droog te blazen anders wordt hij gewoon haast niet droog

Wat ook goed helpt bij mijn honden is goed met (3!) badhanddoeken afdrogen, föhn erop en flink doorborstelen. Zodat er flink wat lucht tussen de haren komt.
Al moet ik zeggen dat ik de laatste twee jaar vrij weinig problemen heb omdat ik ze nu met regenjasjes uitlaat als het zo stortregent.
Scheelt enorm voor wat betreft de lucht én mijn huis is is een stuk schoner. :mrgreen:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Is het geen oude vacht die eruit moet worden gekamd?
Oude vacht houdt meestal ook luchtjes vast en dan gaan honden sneller ruiken.
Sita
Zeer actief

Muk schreef:Is het geen oude vacht die eruit moet worden gekamd?
Oude vacht houdt meestal ook luchtjes vast en dan gaan honden sneller ruiken.
Hij is nog wel aan het ruien, maar het meeste is er nu wel uit. Denk niet dat dat het is. Maar kan hem nog wel even goed borstelen.

Afbeelding
Veenmug
Zeer actief
Mijn ras(sen): ESS

Ongelezen bericht door Veenmug »

Aan wennen. Nu 3 graag zwemmende honden gehad/nog hebbend met de bekende natte honden lucht in auto en huis. Even luchten en de geur is weg.
Van de andere kant een niet willende zwemmende praktijk werkende jachthond lijkt me "tig" maal erger.
Wie een kuil graaft voor een ander is een arbeider.
fenneke
Zeer actief

ja maar dit is niet de natte honden geur

dit stinkt echt :(: even luchten heeft geen zin

t is echt broeien van het onderhaar wat te lang nat blijft ook al spendeer je 3 handdoeken aan het droog wrijven
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Anne&Taar
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden, Schapedoes

Ongelezen bericht door Anne&Taar »

Fenna stinkt ook erg! Met name haar kraag. Ik heb haar net naar de trimmer gebracht, heel kort. Flink gewassen, dat zal ook schelen.
sas&Billy
Zeer actief
Mijn ras(sen): Langharige dwergteckel

Ongelezen bericht door sas&Billy »

Natte honden hebben nooit een fijn geurtje vind ik... Zelf vind ik dat als ze nat zijn , thuiskomen, ophun deken gaan liggen, en de dag erna opnieuw enz... dat dat deken enorm gaat stinken en je hond ernaar gaat ruiken als gevolg... hier gaan de dekentjes dus erg vaak in de was.
Verder was ik hem eigenlijk zelden... of hij moet in iets vies gerold hebben.

Ik gebruik zwitsal... als ze dan de keer erna nat zijn ruiken ze naar zwitsal ipv natte hond
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Figo kan ook stinken als hij gezwommen heeft. Heel de auto meurt dan vooral.
Geloof niet dat hij er zelf last van heeft. Ik wel ja, ik wou een hond. :wink:
Heb ook last van zijn haren, dat ie mijn tuin omspit. Z'n geblaf.
Tuin wordt aangepast, geblaf probeer ik aan te werken. Maar dat ie stinkt, tja.
Lekker vind ik het niet ruiken, we proberen hem ook als laatst in 'schoon' water te laten plonzen. Maar ik ga hem niet wassen na een zwembeurt.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dekentjes inderdaad goed wassen met sterk ruikend wasverzachter (robijn) En dat dus regelmatiger dan normaal. Ook gebruik ik gewoon anti-klit van kruidvat, niet alleen tegen klitten, maar ook tegen natte honden geur. Niet dagelijks, max 1 keer per week.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

DJ heeft het ook weleens, die heeft ook zo'n enorm dikke vacht.
Wat ik dan doe is hem droog blazen met de waterblazer en dan is het weg.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Odi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Odi »

Mijn honden zwemmen heel veel, maar ik ruik ze nooit.
Wel borstel ik de ondervacht er flink uit met een kam. Dan blijven ze niet zo lang nat.
Afgelopen vakantie hebben Meagan en Judy heel veel gezwommen, meerdere keren per dag. Ze sliepen bij ons in de caravan, maar heb ze nooit geroken.

Judy is altijd heel snel droog, zij heeft een veel kortere vacht dan Meagan.
Afbeelding
Odi, Meagan, Judy, Macey, Jade (Jace *)
Sita
Zeer actief

Odi schreef:Mijn honden zwemmen heel veel, maar ik ruik ze nooit.
Wel borstel ik de ondervacht er flink uit met een kam. Dan blijven ze niet zo lang nat.
Afgelopen vakantie hebben Meagan en Judy heel veel gezwommen, meerdere keren per dag. Ze sliepen bij ons in de caravan, maar heb ze nooit geroken.

Judy is altijd heel snel droog, zij heeft een veel kortere vacht dan Meagan.
Helaas ruikt Rowan dus wel. En ook Sita begon te ruiken, terwijl die heel snel droog is met haar korte vacht. Maar ze zwemmen hier niet alleen meerdere keren per dag, ze zijn de hele dag bij het water. Het verschil met zwemmen met de wandelingen is dat ze daarna nog in beweging zijn. Hier is het zwemmen, dan rollen ze door het gras en gaan in de zon/schaduw liggen. Hierdoor drogen ze gewoon langzamer en als ze bijna droog zijn gaan ze het water weer in. Ze zijn eigenlijk bijna niet droog op dagen dat het echt warm is en dat ga je dus ruiken.

Ik heb Rowan en Sita gewassen en ze ruiken weer heerlijk. Alle kleedjes zijn gewassen en droog ze nu goed af na het zwemmen. Hopelijk helpt dat en anders is het maar zo. Temperaturen gaan weer naar beneden, hoeven ze ook niet meer zo veel af te koelen.

Afbeelding
fenneke
Zeer actief

Jullie hebben het over een natte hond stank , ja dat stinkt ook maar is anders als dit

Dit is gewoon broei en stinkt ook zo :ugh:

Kijk na een regen bui is buster ook nat en ruikt naar natte hond maar hij is dan niet nat tot op het vel , door en door!

Daarna droogt het bovenste haar en daaronder gaat het broeien , net als sita zegt er is een enorm verschil tussen natte hond stank en broei stank

Wat ik wel eens doe is Zwitserland haarlotion in een plantensproeier en aan vullen met water.
Dan ruikt hij naar baby voor even :mrgreen: maar lost natuurlijkheid het probleem niet op

Ik was echt regelmatig zijn dekens en manden
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ja, dat is broei en het ruikt heel vies. Bo had het vorig jaar en het is pas weggegaan toen ik haar naar de trimsalon heb gebracht voor een was- en scheerbeurt. Dit jaar heb ik Bo een keertje vaker laten scheren en gelukkig nu nergens last van.
fenneke
Zeer actief

Buster is vlak voor de vakantie naar de trimmer geweest en er kwam een heel schaap vanaf :engel:

Maar man wat heeft hij een dikke vacht :ugh:
Ik hoop dat hij nooit gecastreerd hoeft te worden want dan weet ik het echt niet :blauwoog:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

fenneke schreef:Jullie hebben het over een natte hond stank , ja dat stinkt ook maar is anders als dit

Dit is gewoon broei en stinkt ook zo :ugh:

Kijk na een regen bui is buster ook nat en ruikt naar natte hond maar hij is dan niet nat tot op het vel , door en door!

Daarna droogt het bovenste haar en daaronder gaat het broeien , net als sita zegt er is een enorm verschil tussen natte hond stank en broei stank

Wat ik wel eens doe is Zwitserland haarlotion in een plantensproeier en aan vullen met water.
Dan ruikt hij naar baby voor even :mrgreen: maar lost natuurlijkheid het probleem niet op

Ik was echt regelmatig zijn dekens en manden
Ik neem aan dat je Zwitsal bedoelt?? :wink:

Ik heb voor Lotje een conditioner die je erop kunt sprayen en niet hoeft uit te wassen, maar dat is niet voor wat jullie bedoelen. Gelukkig droogt de vacht van Lotje (nu nog) redelijk snel.
fenneke
Zeer actief

Daar ben ik immers geweest :wink:

En inderdaad Zwitsal , iPad bedenkt zelf wat en las niet terug :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Terre
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berner sennen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Terre »

Vaak werkt snel drogen al tegen de geurtjes, dus daar is een waterblazer ideaal voor.
Verder is er inderdaad parfum voor de hond die het overstemt, maar die werken maar relatief kort.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Terre schreef:Vaak werkt snel drogen al tegen de geurtjes, dus daar is een waterblazer ideaal voor.
Verder is er inderdaad parfum voor de hond die het overstemt, maar die werken maar relatief kort.
Maar die verhelpen het probleem niet. Ik zou een waterblazer of föhn dicht bij de hand leggen en bij thuiskomst even bij de aanzet van de staart föhnen.
Boukje

Ongelezen bericht door Boukje »

Ik ken die stank ja, bij Sara is dat bijna altijd aan het einde van de zomer zo met haar vacht. Broei inderdaad en dat stinkt heel anders dan gewoon natte hond.
Zwemmen in zee werkt heel goed tegen de stank.
En ik heb ooit eens op een forum begrepen dat wassen met groene zeep ook goed helpt tegen de stank. Tis te proberen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”