Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Keuze uit herders

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Keuze uit herders

Ongelezen bericht door Paisley »

Een kennis van me is op zoek naar zijn perfecte hond en het kwijl loopt me in de mond, want we blijken precies dezelfde smaak te hebben. Alleen de woonsituatie is anders - wat voor mij de grootste reden is geweest om voor een kleiner ras te kiezen. Maar vol enthousiasme speur ik met hem mee.

In zijn zoektocht speuren we samen het internet af, maar we vinden het lastig om precies het verschil tussen de verschillende herders te bepalen. Want de ene rasvereniging is wat 'optimistischer' in zijn beschrijving dan de ander en eigenlijk zou de de honden willen vergelijken vanuit één bron. Is er zoiets?

Hij zoekt een huis+erf hond waar hij ambities mee heeft om iets met hondensport te doen, zoals agility of flyball.

De honden van zijn interesse zijn nu vooral de Groenendaeler, Tervuerense herder en de Oud Duitse herder, maar we kennen allebei te weinig van deze honden om een eerlijke vergelijking te maken. Kennen jullie iemand die ervaring heeft met alle drie rassen vanuit eigen ervaring?
Laatst gewijzigd door Paisley op 09 aug 2013 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Rosan's Sandra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herdertjes
Contacteer:

Re: Keuze uit herders

Ongelezen bericht door Rosan's Sandra »

Zelf op pad gaan. Fokkers bezoeken, tentoonstellingen, hondensport verenigingen, clubmatch, etc etc.

Heel veel succes met de zoektocht naar de geschikte hond :ok:
Groetjes Sandra
Paisley
Zeer actief

Ja gaan we ook doen, maar de zoektocht over internet is natuurlijk onderdeel van de voorpret :)
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

De Groenendaeler en Tervuerense zijn wel vergelijkbaar qua karakter, de Oudduitse Herder is dan weer heel verschillend van de Belgische Herders. Voor agility denk ik dat je beter voor een Belg kunt gaan dan voor een Duitser, de Duitser is wat grover, zwaarder en minder snel dan de gemiddelde Belg.
Een Belg is wel een hond met een veel sensibeler karakter, daar moet je wel van houden en tegen kunnen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

heb je de hollandse herder ook meegenomen in de keuze?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Paisley
Zeer actief

LongFields schreef:De Groenendaeler en Tervuerense zijn wel vergelijkbaar qua karakter, de Oudduitse Herder is dan weer heel verschillend van de Belgische Herders. Voor agility denk ik dat je beter voor een Belg kunt gaan dan voor een Duitser, de Duitser is wat grover, zwaarder en minder snel dan de gemiddelde Belg.
Een Belg is wel een hond met een veel sensibeler karakter, daar moet je wel van houden en tegen kunnen.
Weet jij hoe de belgen en de Oud Duitsers zich verhouden als het gaat om contact met vreemden? Hij heeft een bedrijf aan huis en de hond mag best aanslaan bij bezoek, maar het is heel belangrijk dat hij vriendelijk blijft bij andere mensen op het erf en eventueel ook andere honden op het erf.
Is het sensibele van de belgen te vergelijken met de Witte herders?

Het zware van de Oud Duitsers trekt hem juist wel, en de wens om een hondensport te doen staat niet op zichzelf maar dient vooral om iets leuks met de hond te doen en tegemoet te komen aan zn behoeften. Dus als de hond er niet geschikt voor is, is het ook oké. De hond krijgt thuis genoeg beweging en heeft veel ruimte tot zijn beschikking (hij is tuinder)

Maar de hond moet niet te intens naar bezoekers zijn en het leek ons dat de Groenendealer en Tervuerense herder daar wat milder in zijn. Is dat zo?

De Hollander Langhaar zou ook een optie kunnen zijn. De herder die tot nu toe zijn genoemd, zijn ook op uiterlijk gekozen en de HH langhaar past wat dat betreft ook wel in het rijtje. Hoe is de HH ten opzichte van de Belgen te beschrijven?
Afbeelding
moosje
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd, Cão Lixeira Português, en een aantal part-time Chinese Cresteds
Contacteer:

Ongelezen bericht door moosje »

Misschien is de Shiloh Shepherd ook wel iets.
Op www.shilohshepherds.nl kun je meer informatie vinden.
Je kan altijd Shima hier op het forum een pb sturen als je vragen hebt.
Afbeelding
In loving memory: Tara, Cheeco, Rinty, Kazan, Zarah, Shendor & Bleza

Dierenvoedselbank Amersfoort
Facebookpagina Dierenvoedselbank Amersfoort
Paisley
Zeer actief

Heavy schreef:Vriendelijk zijn voor mensen en andere honden op eigen terrein dat lijkt me moeilijk voor veel Herders...;) Ik ken de Groenendaler als erfhonden en vind ze erg druk en een hele schelle blaf hebben. Ze moeten ook ( ze hebben er 2) regelmatig even naar binnen want anders gaan ze non stop door met blaffen en waken. Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat deze honden aan het begin van een losloopgebied wonen dus heel de dag honden voorbij zien komen.
Een beetje tetteren mag best, maar de hond moet niet vervelend gaan worden.
Ik ken eigenlijk best wat herders als erfhonden waar ik moet goed vertrouwen met mijn eigen hond aan de lijn gewoon het erf op kan lopen. Het moet wel kunnen toch?

Veel blaffen is vaak ook iets wat honden doen als ze achter een hek zitten. De hond zal hier gewoon vrij kunnen lopen, gezien ze aan een doodlopende weg wonen.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

Nouja, oneerlijk... Betekent dat wanneer je een herder neemt, geen bezoek meer kan ontvangen zonder dat ze een hond in hun enkels hebben hangen?
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Inge O schreef: ik vind het altijd erg unfair tov. een hond om wél een erfhond te willen maar niet de eigenschappen die daarmee samengaan.

bijna elke hond die in die categorie valt zal territoriaal zijn en dat uit zich vaak in het juist niét erg verdraagzaam zijn naar vreemden en vreemde honden op het erf (als die zonder begeleiding van de baad zomaar het erf opkomen).

en ja, je hebt er individueel altijd makkelijker honden bij maar dat weet je niet op voorhand als je een pup neemt.
Precies.
Niet iedere hond is even territoriaal, maar dat ontwikkelt zich doorgaans pas later dan dat pups het nest verlaten hebben. Sommige pups hebben het al laten zien in het nest, maar als dit niet het geval is wil dat niet zeggen dat ze het niet bij het opgroeien ontwikkelen.
renee-uk
Zeer actief

Paisley schreef:Nouja, oneerlijk... Betekent dat wanneer je een herder neemt, geen bezoek meer kan ontvangen zonder dat ze een hond in hun enkels hebben hangen?
zo nu en dan bezoek is natuurlijk wel iets anders dan voortdurend vreemden op je terrein.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik heb een duitse herder (ik merk dat het niet verschild met de oud duitse)
Met mijn hond zit ik ook in de sport, en hij is er dol enthousiast in.
Hij is nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ook is het een erf hond, hij is erg alert op vreemde geluiden en mensen.
Ook is hij binnen en het is een vrij rustige hond binnen.
Mijn hond kan ik omschrijven als : rustig,vriendelijk,alert,waakzaam,trouw,wilt graag werken.
Enige nadeel van hem is dat het een ballengek is, en zijn bal niet altijd los wilt laten.
Mijn hond vind zwemmen niet leuk, als ze een hond wilt hebben waar ze ook een zwemsport bij wilt doen weet ik niet of de duitse herder er geschikt voor is.
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Paisley
Zeer actief

renee-uk schreef:
Paisley schreef:Nouja, oneerlijk... Betekent dat wanneer je een herder neemt, geen bezoek meer kan ontvangen zonder dat ze een hond in hun enkels hebben hangen?
zo nu en dan bezoek is natuurlijk wel iets anders dan voortdurend vreemden op je terrein.
Als het een dagelijks ding is, lijkt het me juist makkelijk voor een jonge hond om eraan te wennen dat een deel van het terrein ook regelmatig vreemden komen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Paisley schreef:
renee-uk schreef:
Als het een dagelijks ding is, lijkt het me juist makkelijk voor een jonge hond om eraan te wennen dat een deel van het terrein ook regelmatig vreemden komen.
waarom vraag je advies als je het allemaal al zo goed weet?
ik ga met inge mee
:zwaai
Afbeelding

Paisley
Zeer actief

semmyboy schreef:Ik heb een duitse herder (ik merk dat het niet verschild met de oud duitse)
OK goed te weten, want over de Duitse herder is een stuk meer geschreven dan over de Oud Duitse herder.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

renee-uk schreef:
Paisley schreef:
renee-uk schreef:
waarom vraag je advies als je het allemaal al zo goed weet?
ik ga met inge mee
:zwaai
Eigenlijk vroeg ik oorspronkelijk meer om een manier om de rassen met elkaar te kunnen vergelijken vanuit een gemeenschappelijke bron.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

De hond hóeft niet waaks te zijn, toch? Als het belangrijk is dat hij zich netjes gedraagt tegenover vreemden en vreemde honden op het erf, zou ik ook niet zo snel een herder nemen.
Een collie zou inderdaad misschien nog kunnen, maar Mila is bijvoorbeeld ook best een beetje waaks en territoriaal - een vreemde hond in de tuin zou zij denk ik niet zomaar accepteren als ik er niet bij zou zijn om haar te zeggen dat het goed is. Dus ook bij een collie heb je in dat opzicht geen garanties.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

semmyboy schreef:Ik heb een duitse herder (ik merk dat het niet verschild met de oud duitse)
Met mijn hond zit ik ook in de sport, en hij is er dol enthousiast in.
Hij is nieuwsgierig naar nieuwe dingen.
Ook is het een erf hond, hij is erg alert op vreemde geluiden en mensen.
Ook is hij binnen en het is een vrij rustige hond binnen.
Mijn hond kan ik omschrijven als : rustig,vriendelijk,alert,waakzaam,trouw,wilt graag werken.
Enige nadeel van hem is dat het een ballengek is, en zijn bal niet altijd los wilt laten.
Mijn hond vind zwemmen niet leuk, als ze een hond wilt hebben waar ze ook een zwemsport bij wilt doen weet ik niet of de duitse herder er geschikt voor is.
En hoe reageert jouw herder als er vreemde mensen of andere honden op het erf komen?
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Ik heb alleen ervaring met de Oud Duitse herder. Max was een echte goedsul, en bezoek vond hij altijd heel gezellig.
Maar je moest echt niet de tuin of huis binnenkomen als wij er niet waren, want dat vond hij echt geen goed idee :neenee:
Dus ik denk niet dat je van een duitse herder kan verwachten dat hij het goed vind dat elke vreemdeling zo het terrein op komt lopen.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Paisley
Zeer actief

Ik denk dat een tuin nogal verschilt met een groot erf. Ik kom veel op boerderijen en daar lopen soms herders. Ik heb nog nooit hoeven rennen.

Ik denk niet dat die vriend van me een schotse herder zou willen hebben.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief

OK bedankt voor de tip, we gaan het meenemen in de vragen naar de fokkers.
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Paisley schreef:Ik denk dat een tuin nogal verschilt met een groot erf. Ik kom veel op boerderijen en daar lopen soms herders. Ik heb nog nooit hoeven rennen.

.
Nee, omdat daar niet de exemplaren lopen die geen vreemden velen :wink:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Ik heb een Oud Duitser een reu en een langhaar Duitse Teef.Persoonlijk vind ik de Teef scherper die komt uit puur werklijn wat ook mee speelt.
De Oud Duitser is een puur relaxte hond,bij ons kan iedereen dus binnenlopen,het grootste gevaar is dat je wat te enthousiast begroet word.We hebben ze geleerd niet te springen dus laten ze zich tegen je aan vallen.
Beide honden doen het heel leuk in de sport.Het zijn zeker niet de snelste honden maar ze werken veel minder slordig als bv een border in zijn groote enthousiasme kan.
Voor mij (als belg zijnde)valt een belgische herder af,ze zijn te nerveus je moet er meer mee werken.Terwijl mijn Duitsers na hun wandeling bij wijze van spreke op een flatje gehouden kunnen worden.
Ik houd van hun wil to please ,hun rust,en hun gedrevenheid om bij het gezin te horen.

Ik ken trouwens ook de ruwharige hollandse herder,vind ik ook hele leuke honden.Maar hier staat de Duits nog op nr 1 :-)
sky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border collies en mechelse herders.

Ongelezen bericht door sky »

Welk van de type herders je ook kies het belangrijkste is kijken naar de bloedlijn.
Het karakter van de voorouders en het doel van fokken.
Hier twee Belgen die je niet levend van hun terrein laten gaan of dit nou een tuin is een kennel of een erf waar ze op dat moment voor het eerst zijn en los lopen.

Hier loopt een paar meter verderop een Belg (mechel) die wel blaft maar iedereen zo het erf op laat lopen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Mijn Duitse herder was gek op bezoek, ondanks dat wij niet veel aanloop hebben (nooit gehad ook), kon bij ons iedereen binnen, ook als wij er niet waren. Mislukte Duitser noemde ik haar vaak :F: .
Als je er een als haar kunt vinden, zeg ik doen, helaas kun je dit nog niet aan een pup aflezen en is het niet echt 'normaal' voor een herder om alle bezoek zo te verwelkomen.
Duitse herders vind ik in het algemeen wat robuuster en stabieler van karakter dan Belgen, Longfields noemde het sensibel, maar bij een verkeerde begeleiding vind ik het makkelijk ontaarden in zenuwachtig en reactief.
Ik denk, net als Moosje, dat de Shiloh misschien beter aansluit bij wat er verwacht wordt dan de andere 3
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

kipo schreef: Duitse herders vind ik in het algemeen wat robuuster en stabieler van karakter dan Belgen, Longfields noemde het sensibel, maar bij een verkeerde begeleiding vind ik het makkelijk ontaarden in zenuwachtig en reactief.
Ben ik met je eens, dat over de verkeerde begeleiding. Ik denk dat de bijtdrempel van een Belg over het algemeen wat lager ligt dan die van een Duitser.
Ik vind zelf dan weer de Duitse Herder dan weer eerder wat stoïcijnser van karakter, maar dat ligt maar net aan je eigen referentiekader denk ik. :wink:
kipo
Zeer actief

LongFields schreef:
kipo schreef: Duitse herders vind ik in het algemeen wat robuuster en stabieler van karakter dan Belgen, Longfields noemde het sensibel, maar bij een verkeerde begeleiding vind ik het makkelijk ontaarden in zenuwachtig en reactief.
Ben ik met je eens, dat over de verkeerde begeleiding. Ik denk dat de bijtdrempel van een Belg over het algemeen wat lager ligt dan die van een Duitser.
Ik vind zelf dan weer de Duitse Herder dan weer eerder wat stoïcijnser van karakter, maar dat ligt maar net aan je eigen referentiekader denk ik. :wink:
Zo zie je maar, dat je datgene waar je aan gewend bent, positiever omschrijft :D Ik kan me voorstellen dat het lastig is om met een Duitser te werken als je Belgen gewend bent en andersom.
Laatst gewijzigd door kipo op 09 aug 2013 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
renee-uk
Zeer actief

stoïcijns is toch niet negatief?
Afbeelding

kipo
Zeer actief

renee-uk schreef:stoïcijns is toch niet negatief?
Nee, maar ik noemde het stabieler en Longfields noemt het stoïcijns, zij noemde de Belg sensibel, waar ik meer neig naar nerveus (waarbij de begeleiding wel een heel verschil maakt, toegegeven)
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

LongFields schreef:
Klopt helemaal,het stoïcijnser noemen wij dan weer relaxter :D
Als je voor een 100% puur werkhond gaat moet je een Belg nemen.
Maar heel veel ligt ook uit wat voor lijn je herder komt.Onze reu vergelijk ik altijd met een surinamer,zijn motto is do'nt worry be happy en keep it cool man.Terwijl de teef zodra we op werkterrein komen precies Truus de mier is, ze roept alleen geen tutuutut maar oehhoe hoe.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”