Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat is nou de beste brok?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Wat is nou de beste brok?

Ongelezen bericht door Hilde »

Beau staat op dit moment op Prins light, maar het blijft me niet lekker zitten dat daar toch behoorlijk wat granen in zitten.
Het liefste zou ik naar kvv/barf gaan, maar Beau kan daar echt niet tegen :( Ik heb van alles geprobeerd wat betreft vers, maar ik heb dan een hond die minstens drie keer in de week zijn hele slaapplek onder spuugt, veel buikpijn heeft en aan de spuitpoep is. En dat is het me bij lange na niet waard, dus dan maar op brok. Ik ben hem Prins gaan voeren omdat geen toegevoegde kleur/geur/smaakstoffen me heel erg aanstaat, maar die vele granen eigenlijk niet.

Ik heb net de laatste zak Prins die ik had in de voer ton gedaan.. En eigenlijk ben ik er klaar mee, haha. Ik wil betere brok voeren. Maar nu is het lastige deel: WAT is betere brok? Ik ben dus op zoek naar iets zonder toegevoegde kleur/geur/smaakstoffen en ik wil het liefst zo veel vlees mogelijk, zo weinig granen mogelijk. Ik heb er weinig verstand van dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen: wat is een goede brok?
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 2

Re: Wat is nou de beste brok?

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Tja, de brok waar jouw hond het het best op doet. ;) Ik geloof niet in de beste brok (of voeding), omdat elke hond ergens anders goed op reageert, maar zo veel mogelijk vlees en min mogelijk graan, taste of the wild?

EDIT: Verkeerde merk in hoofd :mep:
Laatst gewijzigd door TessaThomas op 11 sep 2013 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
kloesje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own)
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door kloesje »

Ik voer Taste of the Wild, omdat daar geen granen inzitten en ik het een betaalbare brok vind.
Orijen is ook een goede brok, maar is weer duurder.

Ik bestel het voer altijd bij zooplus, prima geregeld! :ok:
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Mijn honden reageren, als ze eens brok krijgen, goed op Purizon.
Ik heb nu een zak taste of the wild voor ze maar dat lusten ze minder graag dan de Purizon.
Ze krijgen alleen brok als ik vergeten ben vlees te ontdooien.
Groetjes, Marjan
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ingrid »

op voerwijzer.com kun je heel veel informatie vinden over hondenvoeding.Qua samenstelling en prijs hebben ze een mooie lijst samengesteld.
ingrid
Zeer actief

op voerwijzer.com kun je heel veel informatie vinden over hondenvoeding.Qua samenstelling en prijs hebben ze een mooie lijst samengesteld.
ingrid
Zeer actief

shit,weer dubbel geplaatst. Hoe komt dat nou. Sorry
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

Inge O schreef:onder het motto 'duurder is niet noodzakelijk beter', deze brok dus :

http://nl.aldi.be/aldi_hondenbrokken_34 ... _6287.html

Volgens mij worden die brokken niet in NL verkocht? Heb ze nog nooit gezien iig
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik geef Lupo Sensitive, verkrijgbaar bij zooplus. Ik ben er tevreden over en de honden blijven deze lekker vinden. Je hebt er ook een dieetbrok van, wat wel handig is, vind ik.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier is dat Pro Plan, de zalm en rijst.
tervueren milo
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 newfoundlander en 1 tervuerense herder

Ongelezen bericht door tervueren milo »

Hier heten die kleine verpakkingen nu Baldo,ze hebben alleen nog maar de groene bij de Aldi in NL
Laatst gewijzigd door tervueren milo op 11 sep 2013 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Casper 29-05-2002 - † 09-03-2012
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik voerde altijd taste of the wild, maar heb nu eens een zak profine zalm/aardappel meegenomen uit de dierenwinkel. Ze doen het er net zo goed op en het is wat goedkoper. Dus ik denk dat ik om ben.
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Ik voer het niet standaard, maar kreeg laatst een proefverpakking Carnilove Zalm en witvis mee. Ze vinden het hier heerlijk. Bestaat voor 65% uit vis en is granenvrij.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
Bink2009
Zeer actief

Ongelezen bericht door Bink2009 »

Na bijna 2 jaar tobben met brokken, kvv, barf etc (spuitpoep, allergie, stoepkrijt poep etc) heb ik de juiste merken kvv gevonden voor Bink, en daarnaast krijgt hij brokken van Wolfsblut als ik kvv vergeet uit de vriezer te halen of als hij uit logeren gaat.

Wolfsblut kan ik echt aanraden, geen granen etc. Jarco was ik trouwens ook tevreden over, wel granen maar zijn granen allergie was niet zo hevig daarop alleen hij had iets te vaak last van winderigheid en veel ontlasting waardoor ik daarmee ben gestopt, terwijl een andere Stafford die ik ken het er super op doet. En de service is super, je krijgt altijd een of twee kluifjes bij je bestelling.

Maar waar ik goede ervaringen mee heb hoeft nog niet te werken voor jouw hond, dus gewoon het een en ander uitproberen (wel lang genoeg na twee weken zie je het effect niet) en je ziet vanzelf watgoed werkt.
P-tt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kaninchen Teckel

Ongelezen bericht door P-tt »

Naast KVV geef ik Goof nu brokken van Purizon. Dit is tot nu toe de enige brok die hij met smaak eet
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb een poos jarco hert gevoerd, was ik erg tevreden over. Alleen lola vond het niet superlekker en toen ik een afgesloten zak met levende maden bleek te hebben ben ik ermee gestopt.
frank-bobby
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog
chihuahua
Contacteer:

Ongelezen bericht door frank-bobby »

Inge O schreef:
Kit schreef:
Inge O schreef:onder het motto 'duurder is niet noodzakelijk beter', deze brok dus :

http://nl.aldi.be/aldi_hondenbrokken_34 ... _6287.html

Volgens mij worden die brokken niet in NL verkocht? Heb ze nog nooit gezien iig
da's dan echt pech voor jullie :knuffel1: :mrgreen: .

deze ook niet?

http://nl.aldi.be/aldi_high_premium_hon ... 11399.html

als ze hier met deze brok durven te stoppen doe ik hen een proces aan :mep: .
nee wij hebben hier alleen
grote zakken van luckydog
en 3 kilo zakken wat eerst romeo was maar nu baldo is
en voor de kat hebben ze hier luckycat
en alexis
Afbeelding
frisbeedog
Actief

Ongelezen bericht door frisbeedog »

Deze uit Duitsland
http://www.alsa-nature.nl/shop/vis-Hond ... ze-zeit_nl

Een granenvrije droogvoeding met een hoogwaardige en zorgvuldige samenstelling. Een lekker en gezond alternatief voor honden met granenallergie, maar ook voor honden met een gevoelige maag zowel als voor alle honden met normale activiteit. Haring en aardappel als hoofdingrediënten leveren waardevolle voedingstoffen: Haring levert natuurlijke Omega-3 en Omega-6 vetzuren, welke een gezonde regeneratie van huid en vacht bevorderen, terwijl aardappelen een rijke bron van essentiële koolhydraten zijn. 3.900 kcal. Complete voeding

Voedingsaanbeveling:

Gewicht van de volwassen hond
va. 5 kg va. 10 kg va. 20 kg va. 35 kg va. 60 kg va. 80 kg
95 - 115 g 135 - 180 g 210 - 270 g 310 - 400 g 455 - 590 g 550 - 710 g

Samenstelling:

Aardappel 37 %, haring 20 %, bietenpulp, aardappelzetmeel, gevogeltevet, eipoeder, biergist, zalmolie, gevogeltelever, kruiden, Fructo-oligosacchariden.

Analytische bestanddelen:

Eiwit 24 %, vetgehalte 14 %, ruwe as 5,8 %, ruwe vezel 2,7 %

Voedingswaarde per kg:

Vitamine A 15000 IE, Vitamine D3 2000 IE, Vitamine E 100 mg, Vitamine B1 4,2 mg, Vitamine B2 5,5 mg, Vitamine B6 4 mg, Vitamine B12 40 mcg, Vitamine B3 46 mg, Vitamine B5 20 mg, Foliumzuur 1 mg, Biotine 400 mcg, IJzer (ijzer-(II)-sulfaat, monohydraat) 77 mg, Mangaan (Mangaan-(II)-sulfaat, monohydraat) 28 mg, Zink als Glycine-Zinkchelaat, Hydraat 135 mg, Koper als Glycine-Koperchelaat, Hydraat 13,5 mg, Jodium (Calciumjodaat) 1,35 mg, Seleen 0,27 mg

Technologische toevoegingen per kg:

sterk Tocoferolhoudende extracten van natuurlijke oorsprong

of deze hier kan water bij en krijg je een soort jus erbij voor ze ;)
http://www.alsa-nature.nl/shop/Hondenvo ... nahrung_nl

Productbeschrijving
Dit volwaardige brokkenmenu kunt u uw hond droog of aangelengd met warm water serveren. Na slechts vijf minuten inweektijd verandert het speciale omhulsel van de brokken in een verfijnde crèmige saus, een culinair genot. Door de knapperige kern van de brokken blijft het gebitsreinigende effect behouden. De combinatie van mals kippenvlees en zalm is niet alleen erg lekker maar biedt ook natuurlijke bouwstoffen en vitaminen, zoals omega-3 en omega-6 vetzuren, vitamine E en Biotine, dé ingrediënten voor een gezonde huid en een glanzende vacht. Hoogwaardige kwaliteit rijst en mais dienen als goed verteerbare koolhydraten leveranciers en zijn goed verdraagbaar. Complete voeding

Voedingsaanbeveling:

Lichaamsgewicht van de volwassen hond
va. 5 kg va. 10 kg va. 20 kg va. 35 kg va. 60 kg va. 80 kg
75 - 100 g 120 - 160 g 200 - 260 g 280 - 380 g 410 - 550 g 500 - 600 g

Samenstelling:

Gevogelte, Rijst, Mais, Vet van gevogelte, Bietenvezels, Zalm 6%, Aardappel, Gevogelte eiwit, Gist, Natriumchloride, Cichoreipulp, Calciumcarbonaat, Kalkpoeder

Analytische bestanddelen:

Eiwit 26,00%, Vetgehalte 14,00%, Ruwe as 6,40%, Ruwe celstof 2,90%, Calcium 1,20%, Fosfor 0,90%, Natrium 0,45%, Magnesium 0,10%, Kalium 0,50%

Voedingswaarde per kg:

Vitamine A: 17.000 IE, Vitamine D3: 1.700 IE, Vitamine E: 200 mg, Vitamine B1: 15 mg, Vitamine B2: 20 mg, Vitamine B6: 20 mg, Vitamine B12: 100 mcg, Nicotinezuur: 85 mg, Pantotheenzuur: 50 mg, Foliumzuur: 5 mg, Biotine: 950 mcg, Choline Chloride 1.500 mg, IJzer (IJzer-(II)-Sulfaat, Monohydraat): 180 mg, Mangaan (Mangaan-(II)-oxide): 16 mg, Zink (Glycine-Zinkchelaat, Hydraat): 160 mg, Koper (Glycine-Koperchelaat, Hydraat): 20 mg, Jodium (Calciumjodaat): 2,0 mg, Selenium (Natrium): 0,25 mg

Technologische toevoegingen per kg:

Sterke Tocoferolrijke extracten van natuurlijke oorsprong

Mocht je hier iets willen bestellen, schrijf je eerst in voor de nieuwsbrief daarmee krijg je een kortingscode voor 5 euro op je bestelling

en Zooplus:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... g/nutrivet

80% vlees

voortzetting van de productbeschrijving:
Het heeft hogere hoeveelheden verschillend vers vlees voor het carnivore systeem van onze hond om een belangrijke hoeveelheid proteïne veilig te stellen en tegelijkertijd de hoeveelheid koolhydraatrijke ingrediënten te minimaliseren, zoals granen, die niet tot de natuurlijke voeding van honden behoren.

“INSTINCT” voer is ontwikkeld met de volgende gedachte: hoeveelheden afgestemd op de voedingseisen van de hond met verse kip, kalkoen, wild zwijn, schaap en lam, zalm en eieren, fruit, groente en kruiden, en evenwichtig hoeveelheden dierlijk vet.

80% vlees
20% fruit, groente en kruiden
0% graan

In tegenstelling tot traditioneel hondenvoer, heeft “INSTINCT” geprobeerd haar vleesbronnen te varieren om aan het natuurlijke voer van honden tegemoet te komen (afhankelijk van de specifieke prooi). Haar unieke recepturen zijn ontwikkeld om "de voordelen van de natuur" te respecteren en onze honden een lang en gezond leven te verzekeren.

Hoog vleesgehalte
“Honden zijn carnivoren.” Hierdoor is hun fysiologie genetisch geprogrammeerd om hoofdzakelijk vleesgebaseerde ingrediënten (bekend hondachtig, kort spijsverteringsstelsel)te verteren en geen koolhydraatrijk voer, zoals het graan in traditioneel hondenvoer.

Laag koolhydraatgehalte
Onze honden hebben slechts een zeer beperkte behoefte aan koolhydraten. Hun maaltijd bestaat bijna hoofdzakelijk uit vlees. Dit komt door een groot onderscheid in het metabolisme tussen carni- en omnivore dieren. De energiebalans resulterend uit het gebruik van koolhydraten is zeer laag vergeleken met het metabolisme van dierlijke vetten.

Geen graan
De fysiologie van de hond is niet ingericht om grote hoeveelheden graan te verwerken. In tegenstelling tot traditioneel hondenvoer is “INSTINCT” daarom hoofdzakelijk gemaakt van verse ingrediënten, grotendeels gebaseerd op vlees, en bevat geen graan. Want het hoge gehalte aan koolhydraten draagt bij tot obesitas, diabetes, verhoogd glucose-aandeel in het bloed en insuline resistentie. Men vermoedt dat dit de basisoorzaak is van de gezondheidsproblemen van onze honden.

Geen plantaardige olie
“Honden zijn carnivoren.” Daarom hebben zij dierlijk, geen plantaardige, vetten nodig. “INSTINCT” geeft daarom de voorkeur aan dierlijke vetten, omdat deze effectiever verteerd worden dan plantaardige vetten (vetten dienen om het lichaam van de hond energie te leveren). De gezondheid van onze hond hangt af van essentiële vetten, zoals omega 3. Om onze hond gezond en in topvorm te houden is het daarom essentieel ervoor te zorgen, dat hun voeding dierlijk omega 3 bevat in plaats van omega 3 op plantaardige basis, die minder wordt verteerd.

Diverse groenten
Groenten leveren veel vitaminen, mineralen en vezels, die essentieel zijn voor de gezondheid van de hond. Zij zijn een biobeschikbare bron met veel minder koolhydraten dan granen.

Plantenextracten
Honden zoeken instinctief de voordelen uit van bepaalde planten, die hun natuurlijke vitaliteit leveren en die ervoor zorgen schadelijke stoffen uit het lichaam te verwijderen en hun organen te versterken.

Mineralenmix
Traditioneel droog hondenvoer is vaak samengesteld op basis van diermeel. Hierdoor hebben zij een aanzienlijk en ongecontroleerd aandeel mineralen. “INSTINCT” gebruikt in ruime mate ontbot vers vlees als proteïnebron; dit heeft het voordeel, dat natuurlijke mineralen worden geleverd, die precies voldoen aan de behoeften van onze honden en dus een effectieve bevordering van hun gezondheid bewerkstelligen.

Gegarandeerd GMO-vrij
Gecertificeerd vrij van diertesten
Vrij van soja en zuivelproducten
Geen kleur-, smaak- of chemische conserveringsstoffen
Laatst gewijzigd door frisbeedog op 11 sep 2013 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Hilde
Zeer actief

Dank voor alle reacties! Orijen is me op m'n studentenloontje inderdaad te duur. Taste of Wild staat me heel erg aan, komt ook met vier sterren uit die voerwijzer. En 50% vlees klinkt me goed in de oren, al heb ik geen idee hoeveel vlees er in Prins zit. Bij Taste of Wild zit ook groente en fruit in, is dat goed of juist slecht in een brok?

Verder ook merken die ik niet ken, ga ik eens over lezen! En 65% vis? Is vis even goed als vlees?

En Inge, het is dat jij het zegt :tongue:
Alleen ik zou niet eens weten of we een Aldi hebben hier en als dat hier niet verkocht wordt heeft het sowieso geen nut.
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Hilde schreef:Dank voor alle reacties! Orijen is me op m'n studentenloontje inderdaad te duur. Taste of Wild staat me heel erg aan, komt ook met vier sterren uit die voerwijzer. En 50% vlees klinkt me goed in de oren, al heb ik geen idee hoeveel vlees er in Prins zit. Bij Taste of Wild zit ook groente en fruit in, is dat goed of juist slecht in een brok?

Verder ook merken die ik niet ken, ga ik eens over lezen! En 65% vis? Is vis even goed als vlees?

En Inge, het is dat jij het zegt :tongue:
Alleen ik zou niet eens weten of we een Aldi hebben hier en als dat hier niet verkocht wordt heeft het sowieso geen nut.
de aldi brok
de baldo is ook een primeum brok met de zelfde samenstelling als bij inge o
alleen deze zakjes zijn hier 3 kilo voor 3,50 en vroeger heten het hier ook romeo
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Verkrijgbaar bij de Aldi dus?
En wat maakt die brok nou goed? Ik heb idd een beetje zo'n goedkope brok gevoel.
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Hilde schreef:Verkrijgbaar bij de Aldi dus?
En wat maakt die brok nou goed? Ik heb idd een beetje zo'n goedkope brok gevoel.
nou ik voer zelf prins naast vers en ben daar meer dan tevreden over
maar deze heb ik in het verleden gevoerd en mijn honden deden t er wel goed op
en het fijne is dat er 20 procent sowiso aan vlees in zit geen kleur geur en smaak stoffen in zit en dat het een high primium voer is
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Ik word Prins zat door de granen en zo. Past toch niet helemaal bij hoe ik mijn hond wil voeren.
En als ik bij ToW naar 50% vlees kan, is 20% niet snel mijn keus.

Die brok met 80% spreekt me dus ook wel aan, alleen lees ik daar in reviews ook over spuitpoep en zo. Ga me nog verder inlezen!
Afbeelding
frank-bobby
Zeer actief
chihuahua
Contacteer:

Hilde schreef:Ik word Prins zat door de granen en zo. Past toch niet helemaal bij hoe ik mijn hond wil voeren.
En als ik bij ToW naar 50% vlees kan, is 20% niet snel mijn keus.

Die brok met 80% spreekt me dus ook wel aan, alleen lees ik daar in reviews ook over spuitpoep en zo. Ga me nog verder inlezen!
ja maar daar gaan mensen vaak de fout in
je kan geen brok hebben die op droge basis 80 procent aan vlees heeft
en van prins weet ik dat het sowiso 30 procent vlees bevat op droge basis
Afbeelding
dewiii
Actief

Ongelezen bericht door dewiii »

Dog lovers gold, ook een goede brok!
Word gratis thuisbezorgd. De passion:

100% complete en uitgebalanceerde voeding voor Honden van Alle Leeftijden
Licht verteerbaar en bevordert een gezonde huid en vacht. Bevat ingrediënten van hoge kwaliteit en een extra hoog gehalte aan eiwitten van kip, kalkoen en eieren. Hypoallergeen en GEEN toegevoegde granen.

*56% Gevogelte. Verse Kip, Kippenmeel, Kalkoenmeel en gedroogde Eieren voor
een uitstekend aminozuren patroon
*Gèèn Granen, Gèèn vulstoffen!
*Hypoallergeen en Glutenvrije Zoete Aardappelen. Perfect voor gevoelige honden!
*Geselecteerde Groenten en Fruit
*Pure Zalmolie, Kippenvet en Lijnzaad voor optimale Omega 3 & 6 vetzuren, (EPA/DHA) voor soepele gewrichten, glanzende vacht en gezonde huidconditie
*Probiotica, Prebiotica and Chelated Mineralen om een sterk immuunsysteem te bevorderen, maag- en darmproblemen te verminderen en een gezonde balans van bacteriën
*Holistische formule voor Alle Leeftijden; Puppy’s, Volwassen en Oudere honden
*Gèèn chemische kleurstoffen of houdbaarheidsstoffen
*Op volledig Natuurlijke wijze geconserveerd met antioxidant op basis van rozemarijn, Vitamine E en Vitamine C
*Uitstekende verteerbaarheid
*Zeer smakelijk - Honden zijn er gek op!
Hilde
Zeer actief

Taste Of Wild blijft me inderdaad aanspreken. Wat betreft lusten, Beau eet alles dus daar gaat geen probleem zitten, haha. Of hij moet echt met lange tanden gaan eten, maar dat denk ik niet.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

wat vraag je? een goede brok obv de ingredienten?, een goede brok waar jouw hond het goed op doet?

lola doet het super op de eigen merk brokken van de duitse dierenwinkel hier en die van de aldi. sam heeft proplan zalm en al het andere (ook andere visbrokken) geven hem allergische reacties
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Een goede brok wb de ingrediënten. Beau doet het op alle brok waar hij op heeft gestaan wel goed, ook op Prins. Maar het kan vast beter :D
Afbeelding
Saschesfloor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cairn Terrier

Ongelezen bericht door Saschesfloor »

Hilde schreef: Verder ook merken die ik niet ken, ga ik eens over lezen! En 65% vis? Is vis even goed als vlees?
Ja hoor, dat is prima. Maar van dat merk heb je ook nog andere smaken, geen idee of die bevallen, die heb ik niet geprobeerd. Je hebt nog Kip met een vleesaandeel van 70%, Lam en Wild Zwijn met een vleesaandeel van 65% en Noorzeevis en Kalkoen, ook 65% vleesaandeel.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

sorry er vestaat geen beste brok, wel duurste brok, maar dat is niet de beste :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”