Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voor en nadelen

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Corgi84
geregistreerd lid

Voor en nadelen

Ongelezen bericht door Corgi84 »

Ik ben erg benieuwd naar jullie mening, wat vinden jullie de voordelen van een hond als huisdier en ervaar je ook nadelen?

Ik wil graag een hondje/puppy, maar geen ervaring met een hond als huisdier, vandaar deze vraag.
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Voor en nadelen

Ongelezen bericht door lieke »

Voordelen:
De gezelligheid en het gezelschap
Je lacht wat af met een huisdier
Er is altijd iemand blij als je thuiskomt
Elke dag heerlijk wandelen met een hond, is nog gezond ook
Leuke contacten opdoen via je hond

Nadelen:
Je moet er ook uit als het regent of ziek bent
Soms lastig te iets te regelen als je weg wilt of met vakantie bent
Ze maken een puinzooi van je schone huis
Kost (een hoop) geld
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Er zijn heel veel nadelen tenoemen maar naast de voordelen vallen die helemaal weg... de vraag is wat kan jij een hond bieden, heb je de tijd ervoor, ben je bereidt om dingen niet te doen voor je hond.
Voorbeeld...
Wij hebben 2 honden, ze kunnen ca 4/5 uur alleen thuis zijn.. dat houdt dus in dat in het weekend uitjes maar zolang kunnen duren, boodschappen worden dus op een andere dag gedaan zodat de honden niet 2x alleen zitten... voor 1 hond kunnen wij slecht opvang krijgen dat houdt dus in dat vakanties er niet inzitten jaarlijks.. ik werk 3 of 4 dagen per week een paar uur en dan kan ik de rest van de dag dus niks anders doen omdat ze anders 2x alleen zitten, dus geen verjaardagen, geen boodschappen, niet een bakkie.. niks dus.
Je kan nooit zomaar even snel de deur uit, je moet altijd de honden nog even uitlaten.. of nog iets voor de honden regelen.
Als je ziek ben zal je er toch echt uit moeten, ook al heb je koorts en regent het pijpenstelen .. je moet eruit....

Ik zou niet zonder hond willen maar ik heb er dan ook best wel veel voor over, voor mij hoort het bij mijn leven.
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

lieke schreef:Voordelen:

Nadelen:
Kost (een hoop) geld

Hier sluit ik me bij aan!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik had ook nul ervaring met huisdieren. Op wat hamsters en konijnen als klein meisje na dan. Een hond is voor mij gezelligheid, fysieke en mentale bezigheid, een ritme, een uitdaging soms maar vooral heel erg leuk.

Maar anderen verklaren me voor gek dat ik niet langer dan een uur of vijf van huis kan/wil gaan, dat ik uren rondsjok omdat de hond eruit moet, dat ik eindeloos veel (lees over) train(en) en geld uitgeef aan dat malle beest.

voor mij zijn dat geen nadelen, maar blijkbaar zien sommigen dat anders ;-)
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 12 sep 2013 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Het voordeel: het voegt zoveel toe aan mn leven, echt ik ben een stuk vrolijker geworden!
Daarnaast moet je lekker 4 a 5 keer per dag de deur uit. Vind het leuk om samen met mn vriend te wandelen.

Nadeel: ja je kunt niet even een weekendje spontaan weg of lekker 3 weken of vakantie zonder hond. Nu hebben wij zo bijvoorbeeld familieweekend, daar ga ik alleen naartoe. Vriend helemaal bliij datie niet mee hoeft :LOL:
Zit dus ook weer een voordeel aan: Ik hou niet van op visite gaan.. Verjaardagen al helemaaaal niet, dus als we toch weg moeten.. Zeg ik na 2 uurtjes dat ik naar de hond moet. Snappen ze altijd :lol1:
Afbeelding
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

moniek&bo schreef:

Nadelen:
Kost (een hoop) geld

Hier sluit ik me bij aan!
Ik ook :wink:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

honden verrijken je leven, voor sommigen zijn ze een eerste levensbehoefte ;)
en dat weegt allemaal ruimschoots op tegen de nadelen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Linny
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Linny »

Nadelen:
Kost (een hoop) geld
Dit lijstje kan ik mij ook helemaal in vinden! Inmiddels is onze hond nu 5 maanden geleden overleden en vind ik het ondanks dat er nog 4 katten lopen zó ontzettend leeg in huis! De voordelen van het hebben van een hond wegen zeker op tegen de nadelen. Ik hoop dan ook snel weer een nieuw maatje in huis te krijgen :lol1: (manlief is volgens mij bíjna over de streep :wink: )
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Jion schreef:Ik neem even het lijstje van Lieke als startpunt.

Voordelen:
Ze ontroeren je en je hebt altijd iets moois om naar te kijken
Ze vormen het perfecte excuus om dingen af te zeggen
Je kunt ze vaak meenemen buitenshuis
Inbrekers en insluipers gaan een deurtje verder

Nadelen:
Nooit meer een tropische strandvakantie tenzij ik ze elders onderbreng
Kost geld
Als ze ziek zijn maak je je zorgen
Mee eens :ok: met huisdieren heb je iedere dag wel van die geluksmomentjes, hoe rot je dag ook was. Voor mij: Luna's altijd blije hoofd, de neerbuigende manier waarop kat Aylin kan kijken en de streken die andere kat Appie uit haalt.

Een nadeel vind ik dat je er altijd rekening mee moet houden. Op vrijdagavond naar een verjaardag doe ik liever niet, want op vrijdag werken we allebei en dan voel ik me schuldig als ik alleen thuis kom om te eten, Luna eten te geven en haar uit te laten. De katten gaan wat meer hun eigen gang.

Maar gewoon het gezelschap en geluk dat je krijgt met een huisdier is zoveel waard dat de nadelen voor mij amper als nadelen voelen :wink:
Mit
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip

Ongelezen bericht door Mit »

In praktische zin kan ik alleen maar nadelen bedenken, hoewel de lichaamsbeweging natuurlijk wel goed is.
Maar honden zijn zo leuk, dat weegt overal tegenop.
Afbeelding
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Voordelen voor mij zijn:
- dat ik niet alleen hoef te wandelen, mijn hond gaat mee. Ik kan dan echt even 'van de wereld zijn' en kan ik echt goed ontspannen. En genieten van mijn hond natuurlijk.
- Gewoon een maatje in huis waar ik mee bezig kan zijn.
- Het schrikt inbrekers af, zelfs als je een klein hondje hebt. Dus dat is zeker een pluspunt. Ik voel me wel veiliger als ik 's avonds alleen thuis ben, al zou mijn hond niet zo snel iets doen, toch geeft het een veilig gevoel.
Tja, nog meer voordelen, het is gewoon zo leuk! Ik praat heel de dag door (in huis, tijdens het wandelen niet) tegen mijn hond, ik lach mij kapot om haar gedragingen, leuke trucjes leren, spelletjes doen en ook gewoon lekker knuffelen en kroelen.

Qua nadelen, mja, ik vind het 's ochtends uitlaten echt vreselijk. Waarom weet ik niet. Ik kan dan ook maar heel kort. Maar dat is meer persoonlijk. Soms is het wel lastig als je ergens heen wilt gaan dat je eerst moet regelen waar je hond naartoe kan gaan of wie gaat oppassen, maar ook dat is eigenlijk niet zo'n groot nadeel: er valt altijd wel iets te regelen hier. Er is ook niemand hier in huis die het uitlaten vervelend vindt, dus geen gezeur met kinderen die na een tijdje geen zin meer hebben in uitlaten en dat dat een strijd wordt. Mijn zusjes hebben zelfs afgelopen winter (met sneeuw dus) ruzie gemaakt wie de hond mocht uitlaten, ze kwamen niet op het idee dat ze ook samen konden gaan :mrgreen:
Afbeelding
grover
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Springer Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door grover »

Tja.. Als je heel praktisch gaat kijken heeft een hond best veel nadelen :P
- kost een hoop geld: qua voer, cursussen, als je pech hebt DA kosten..
- kost een hoop tijd: Trainen, opvoeden, wandelen etc..
- brengt zorgen met zich mee: als ze ziek zijn..
- handenbinder: je kunt niet "zomaar" besluiten om een weekendje "weg" te boeken, als je een dagje weg bent zonder hond kun je ook niet even zeggen van joh, we gaan nog lekker uit eten, want hond zit thuis op je te wachten..
- Nooooit meer een schoon huis :')
- ook als jij ziek bent, geen zin hebt, het kutweer is, hond moet toch uit..

Maar de voordelen wegen imo ruimschoots op tegen al deze nadelen :P Ik vind het heerlijk. Zelfs het wandelen in de regen :P Soms dan. Vanmiddag bijvoorbeeld. Heerlijk samen wandelen en niemand tegenkomen en grandioos verregenen :D Samen trainen, samen kroelen op de bank, samen plezier met een balletje.. Ik ben serieus sinds ik Ol heb nog geen dag echt chagrijnig geweest :)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Er zitten nadelen aan en die zijn hier al genoemd, maar inderdaad, die geluksmomentjes die je elke dag hebt zorgen ervoor dat het het allemaal waard is!

Welk mens is er gemiddeld 15 jaar lang elke dag blij om je te zien? ;)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Honden kosten klauwen geld en tijd. Daarbij moet je er in alles altijd rekening mee houden. Maar toch is het voor mij een manier van leven. Zonder honden, nee. Nooit.
Connie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel , Duitse staande x stabij en een raad wat ik ben ras
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Connie »

Nadelen:
Kost (een hoop) geld
Dit dus
groetjes Connie

Afbeelding
Daantje,Faye,Pluk
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Ik zou niet zonder de hondjes kunnen,mijn kinderen zijn van `s-morgens tot `s-middags weg en ik ben de hele dag bij ze.De liefde,warmte,gezelligheid en vooral de vriendschap en eerlijkheid waar een mens niet aan kan tippen.
Ik vind alles leuk aan ze.

Nadelen;de zorgen die je kunt hebben,net als bij je kinderen overigens,als ze ziek zijn.
Dat ze niet samen met jou 90 worden,afscheid is verschrikkelijk.
Als het vies weer is en er geen droog momentje is om even lekker te wandelen.
Als je ergens heen moet waar ze echt niet mee kunnen.

dat zijn de enige nadelen die ik kan bedenken bij mijn liefies.

Mààr,ik heb vroeger een Duitsestaander gehad,schat van een hond,maar in zijn pup tijd ben ik geregeld huilend de kamer in gelopen omdat hij het vinyl,de bank of wat ook had gesloopt.dat was echt niet leuk.Was blij dat dat van voorbijgaande aard was.

De cursus daarin tegen vond ik geweldig!Ben ik best ver in gegaan.

Nadeel kan zijn dat de hond huilt of blaft bij je afwezigheid en dat de buren gaan klagen.

Verder ligt het ook een beetje aan het ras hoe consequent je moet zijn en blijven.
Gezeldschap hondjes zijn over het algemeen vrij makkelijk en doen alles voor wat lekkers.Daarin tegen zijn ze vaak wel erg aanhankelijk en zijn ze over het algemeen niet graag alleen.
De ene hond is makkelijker te trainen dan een ander.

Het ligt ook aan je eigen verwachtingen.

Sommige mensen denken soms te makkelijk over op voeden,dat doe ik wel even(net als bij kinderen)
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

Lizanne schreef:Ik had ook nul ervaring met huisdieren. Op wat hamsters en konijnen als klein meisje na dan. Een hond is voor mij gezelligheid, fysieke en mentale bezigheid, een ritme, een uitdaging soms maar vooral heel erg leuk.

Maar anderen verklaren me voor gek dat ik niet langer dan een uur of vijf van huis kan/wil gaan, dat ik uren rondsjok omdat de hond eruit moet, dat ik eindeloos veel (lees over) train(en) en geld uitgeef aan dat malle beest.

voor mij zijn dat geen nadelen, maar blijkbaar zien sommigen dat anders ;-)
Dat klopt,mensen die geen hond hebben begrijpen het vaak niet.

Ik ga bijvoorbeeld niet mee naar de uit wedstrijden van de voetbal van mijn zoontje.Zijn vader gaat wel altijd mee en mijn zoon vind het prima.Ik kom wel met de hondjes naar de thuis wedstrijden kijken,kan ik blijven of weggaan wanneer ik wil.

Mensen die geen hond hebben zeggen dan,je kunt toch oppas regelen?Kun je ook een keertje mee.
Maar ik wil helemaal niet mee(Bovendien kan ik met mijn rug/bekken problemen niet lang staan of op die houten bankjes zitten,maar dat daar gelaten)zijn vader gaat toch mee?
En ik doe hem niet te kort want ik kan toch geregeld komen kijken.

Ik heb familie ver weg,die zie ik normaal gesproken ook maar 1x per jaar of zo.(Is 2 en half uur met de trein)
Dan durven ze te zeggen"als je nou geen honden had kon je eens langs komen en blijven slapen"Ja dus voor die ene keer visite per jaar niet kunnen genieten van 365 dagen met de honden?
Ik durf dan bijna niet te vertellen dat ik er weer een hondje bij heb.Moet ik me bijna gaan verdedigen.
Dan komen ze maar naar mij toe denk ik dan...

Ik leef nou eenmaal anders dan mijn familie.En ik ben gelukkig met de hondjes ook al kan ik soms ergens niet naar toe.
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Machie schreef:Honden kosten klauwen geld en tijd. Daarbij moet je er in alles altijd rekening mee houden. Maar toch is het voor mij een manier van leven. Zonder honden, nee. Nooit.

Ja, honden kosten veel tijd en geld met een beetje pech. Je moet wel een spaarpotje hebben voor eventuele dierenartskosten. Maar tijd, tijd maak ik altijd voor mijn hond, ook als ik geen tijd heb.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Esther »

Als nadeel kan ik alleen maar bedenken dat ze relatief maar kort leven en het afscheid nemen gewoon erg moeilijk is.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Nadelen:
Kost (een hoop) geld
Inderdaad dit dus en zeker als je alleen bent, maar voor mij wegen ze niet op tegen de voordelen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Machie schreef:Honden kosten klauwen geld en tijd. Daarbij moet je er in alles altijd rekening mee houden. Maar toch is het voor mij een manier van leven. Zonder honden, nee. Nooit.
niks aan toe te voegen :ok:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Praktisch gezien zijn de nadelen enorm. Als je alleen daar naar kijkt zou je volslagen idioot moeten zijn om een hond te nemen.
Maar dat weegt op geen enkele manier op tegen het hebben van een goede band met je hond.

Ik ga nu vast mensen tegen schenen schoppen, maar het lijkt voor mij op het zorgen voor kinderen. Het kost klauwen vol met geld, tijd, kopzorgen. Je huis is nooit meer opgeruimd of schoon. Je kleren zijn een zooitje.
Maar dat blije bekkie als ze je zien, dat maakt alles goed :I:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Alles is wel genoemd ondertussen.. Op 1 ding na.. Je kan niet meer uitslapen! Persoonlijk voor mij een nadeel, ben nogal een slaap kont en kon eerder als ik vrij was heeeeel lang slapen. (maargoed, je kan het ook als iets positiefs zien, want ik heb nu meer ritme en onderneem meer)

Edit: en een positief puntje voor mij is ontspanning. Even stil staan tijdens de wandeling en een momentje voor jezelf en je hond. Dan kan de rest van de wereld even gestolen worden. Op dat moment ben ik helemaal Zen, haha..

zonder hond kunnen? Nee denk het niet. Misschien wel een paar maand als hij over een heeele tijd dood gaat, maar denk dat het gemis van een hond in huis snel weer boven komt.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Leuk topic :D
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Best nuttig topic denk ik.
Maar alles is wel zo'n beetje genoemd, waar Lieke een heel goede start maakte.

Maar heb nog wel een toevoeging, ligt alleen wel aan het soort hond.
Ik kan geen zwarte broeken meer aan :jank:
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Miranda schreef: Ik ga nu vast mensen tegen schenen schoppen, maar het lijkt voor mij op het zorgen voor kinderen. Het kost klauwen vol met geld, tijd, kopzorgen. Je huis is nooit meer opgeruimd of schoon. Je kleren zijn een zooitje.
Maar dat blije bekkie als ze je zien, dat maakt alles goed :I:
Niet helemaal een goede vergelijking. Want honden zijn véél eerder zindelijk, luisteren stukken beter, vragen nooit om zakgeld. Laat staan een verhoging ervan, je hoeft (als het tenminste geen naakthonden zijn) geen dure kleren voor ze te kopen en ze geven nooit een grote bek.
Honden zijn dus als je het goed bekijkt te prefereren.

:mrgreen:
Afbeelding
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

.
voordelen :

lekker kroelen met je hond
lief , altijd lief en opgewekt
achter je aan lopen, graag bij je willen zijn
je altijd in de gaten houden , zelfs op een terrasje , als je naar de toilet gaat
gewoon alles is lief !!!

nadelen :

je kan geen " dagjes meer uit "
je moet alles inplannen , als je even weg gaat voor langer dan een paar uur
je moet ( !! ) een goede oppas in de buurt hebben , voor als je ziek wordt , of echt een dag weg moet
het altijd uit moeten gaan , ook als je geen zin hebt
het afscheid moeten nemen viel mij erg zwaar , dus neem ik misschien daarom geen hond meer
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

wiebel schreef:Alles is wel genoemd ondertussen.. Op 1 ding na.. Je kan niet meer uitslapen! Persoonlijk voor mij een nadeel, ben nogal een slaap kont en kon eerder als ik vrij was heeeeel lang slapen. (maargoed, je kan het ook als iets positiefs zien, want ik heb nu meer ritme en onderneem meer)

Edit: en een positief puntje voor mij is ontspanning. Even stil staan tijdens de wandeling en een momentje voor jezelf en je hond. Dan kan de rest van de wereld even gestolen worden. Op dat moment ben ik helemaal Zen, haha..

zonder hond kunnen? Nee denk het niet. Misschien wel een paar maand als hij over een heeele tijd dood gaat, maar denk dat het gemis van een hond in huis snel weer boven komt.
Dat ligt aan je hond, haha. Als ik op zondag een uur of 9 Lola's mandje verhuis van de hoek van de slaapkamer naar pal naast het bed, kijkt ze om 11/12/1 uur gerust verontwaardigd op waarom we uit bed moeten.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Lizanne schreef:
wiebel schreef:Alles is wel genoemd ondertussen.. Op 1 ding na.. Je kan niet meer uitslapen! Persoonlijk voor mij een nadeel, ben nogal een slaap kont en kon eerder als ik vrij was heeeeel lang slapen. (maargoed, je kan het ook als iets positiefs zien, want ik heb nu meer ritme en onderneem meer)

Dat ligt aan je hond, haha. Als ik op zondag een uur of 9 Lola's mandje verhuis van de hoek van de slaapkamer naar pal naast het bed, kijkt ze om 11/12/1 uur gerust verontwaardigd op waarom we uit bed moeten.

Als je alleen bent wel ;) Ik heb het zo geregeld dat mijn vriend het eerste rondje doet (+/- 7.30) en ik doe 's avonds het laatste rondje. Wel doe ik in het weekend het eerste rondje. Maar kruip daarna lekker weer (soms met pup) in bed :)!
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”