Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond loopt niet langs fiets

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

James87
Actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Aantal honden: 1

Hond loopt niet langs fiets

Ongelezen bericht door James87 »

Sinds een week of 2 fiets ik met mijn hond. We gebruiken hier een schema voor en dat gaat prima. Alleen loopt hij niet langs de fiets, maar er achteraan. Ik merk dat ik hem af en toe meetrek. De lijn staat altijd strak. Ik heb al geprobeerd om langzamer te fietsen, maar dat hielp niet. Hoe kan ik dit oplossen?
James87
Actief

Re: Hond loopt niet langs fiets

Daar dacht ik ook aan, maar ik merk absoluut niet dat wanneer ik de fiets uit de schuur haal dat hij er dan geen zin in heeft. Hij loopt er ook niet van weg oid.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

James87 schreef:Daar dacht ik ook aan, maar ik merk absoluut niet dat wanneer ik de fiets uit de schuur haal dat hij er dan geen zin in heeft. Hij loopt er ook niet van weg oid.
Dat zegt helemaal niks.

Hoe gaat het als je gewoon met hem wandeld? Houdt hij een stevige wandeling vol of is hij snel buiten adem?
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door esenhazel »

Onze vorige hond (schapendoes) liep ook niet goed naast de fiets als ze aan de riem zat.
Maakte niet uit welk tempo, lijn stond altijd strak. Ben er uiteindelijk maar mee gestopt,
want ze had er overduidelijk geen zin in. Toen ben ik het op skates gaan proberen (ik dus, niet de hond :Q: )
en dat ging wel goed.
Maar idd een bulldog naast de fiets :denken:
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

2x :mann:
Laatst gewijzigd door esenhazel op 04 okt 2013 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
lets have fun

Sommige bulletjes kunnen het wel maar de mijne had ik er vroeger echt geen plezier mee gedaan :schrik:
James87
Actief

lets have fun schreef:
James87 schreef:Daar dacht ik ook aan, maar ik merk absoluut niet dat wanneer ik de fiets uit de schuur haal dat hij er dan geen zin in heeft. Hij loopt er ook niet van weg oid.
Dat zegt helemaal niks.

Hoe gaat het als je gewoon met hem wandeld? Houdt hij een stevige wandeling vol of is hij snel buiten adem?
Hij houdt zeker van een stevige wandeling, 3-4x per week maken we een wandeling van +/- 2 uur en dat gaat zonder problemen.
Nee, maar jouw hond is gewoon niet gebouwd op zulk soort inspanning.
Hij legt echt niet de link tussen het pakken van een fiets en inspanning leveren die hij niet aankan.
Ten eerste is hij brachycefaal, waardoor hij waarschijnlijk te weinig lucht kan krijgen bij dit soort inspanning, en ten tweede is hij klein en ongemakkelijk gebouwd voor dit soort activiteiten.
Ik bedoel het helemaal niet onaardig, maar als je dit soort dingen met een hond wilt doen, dan is een bulldog gewoon geen handige keus.
Ik snap wat je bedoelt, hij is daar ook aan geopereerd. Ik heb toen nog specifiek gevraagd aan de DA in Sleeuwijk of hij zou kunnen fietsen. Hij vertelde mij dat het goed voor hem zou zijn, mits rustig opbouwend, voor o.a zijn gewrichten.
lets have fun

Dat hondje op de foto heeft geen neusgaten. Ik zou het lekker bij wandelen houden.
James87
Actief

Lees even wat ik zojuist neerzet. Hij is daaraan geopereerd.

En daarbij: Ik vroeg wat een reden kon zijn waarom mijn hond niet langs de fiets liep, niet of een franse bulldog er wel of niet geschikt voor is.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

James87 schreef:Lees even wat ik zojuist neerzet. Hij is daaraan geopereerd.

En daarbij: Ik vroeg wat een reden kon zijn waarom mijn hond niet langs de fiets liep, niet of een franse bulldog er wel of niet geschikt voor is.
Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat beide zaken met elkaar te maken kúnnen hebben, en dat niet bij voorbaat uit moet sluiten :wink:
De waarom vraag is altijd moeilijk te beantwoorden, maar blijkbaar vind hij het, om hem moverende redenen, niet een dusdanig feestelijk gebeuren dat alle remmen los gaan.
Beweegt hij bij het fietsen duidelijk minder 'actief' dan wanneer je zou lopen?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hij vind het gewoon niet leuk, kan een lichamelijke reden zijn of gewoon motivatie. Gewoon lekker wat anders doen. Mijn tatra vind er ook niks aan om naast de fiets te lopen. Hij loopt er niet voor weg of zo, maar er gezellig in een mooi tempo naast lopen zal hij ook zeker niet doen
Afbeelding
James87
Actief

Jaap* schreef:

Ik denk wel dat je er rekening mee moet houden dat beide zaken met elkaar te maken kúnnen hebben, en dat niet bij voorbaat uit moet sluiten :wink:
De waarom vraag is altijd moeilijk te beantwoorden, maar blijkbaar vind hij het, om hem moverende redenen, niet een dusdanig feestelijk gebeuren dat alle remmen los gaan.
Beweegt hij bij het fietsen duidelijk minder 'actief' dan wanneer je zou lopen?
Nee, dat gevoel heb ik niet. Hij loopt ook netjes in draf, maar zoals gezegd achter de fiets aan ipv naast de fiets.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik heb er hier ook eentje die achter de fiets aan sjokt. Hij vind het gewoon niet leuk. En die heeft gewoon een neus en is qua bouw best ok :F:
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Dat de hond er aan geopereerd is, maakt het leven aangenamer, maakt het probleem leefbaar, maar het maakt er niet ineens een hond met een uithoudingsvermogencapaciteit van een windhond van. Dat het volgens de dierenarts mogelijk is, zegt dat het volgens hem nu theoretisch zou moeten kunnen, maar de praktijk strookt niet altijd met de theorie.

Een bulldog is in zijn lichaam naast de moeilijkheden met ademhaling in het gehaal niet gebouwd meer voor dit soort activiteiten, buiten het feit dat hij het schijnbaar toch niet zo leuk vind. Kan je hoog en laag springen, maar wat niet wil dat wil niet. Waarom zou je je hond dwingen om mee te gaan op de fiets? Het is niet dat hij het nodig heeft toch(omdat hij zo overtollig veel energie heeft)? Een als hij mee moet op de fiets: hij kan ook een in mandje mee op de fiets toch (doet vriendin van mij ook met haar Franse Bull...)

Ga zoeken wat hij wel leuk vind. Vergelijkbare activiteiten zoals steppen, skeeleren of zwemmen leveren evenveel rendement op.
Afbeelding
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Kyto loopt ook altijd achter de fiets, die vind er geen reet aan.
Maar ik ga met hem altijd naar zijn favo veldje, en als ik dan zeg we gaan naar t veldje kan hij ineens wel mooi meelopen :mrgreen:

Of net als nu met de trainingen voor de show, ik op de fiets ervoor en een goede vriend van ons op de fiets met Kyto erachter.
Loopt hij toch mooi 18 km per uur ipv 10

Merk nu wel als ik alleen ga fietsen dat hij t ook veel leuker vind nu

Beetje motivatie doet voor hem echt wonderen ;)

Een kennis van me heeft trouwens ook een Franse bull en die fietst daar gewoon mee
Niet zo ver als met haar andere hond ( kruising boxer ) , maar hij houd het wel heel goed vol
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Je vroeg het toen al; viewtopic.php?f=2&t=255646
Het antwoord is dus Nee.

Jammer, maar je hond is ongeschikt.
Veel honden halen al veel genoegen eruit om hun benen te strekken en gewoon lekker te rennen. Die van jou dus niet.
Blijft je hond ook achter wanneer hij los met de fiets mee rent?

Ik merk bij mijn Stabij dat ze er dan veel meer energie uit perst, omdat ze het veel fijner vind om los te rennen. Aangelijnd naast de fiets draaft ze dan op een medium tempo mee, maar wanneer ik haar los knip, dan vliegt ze voor me uit.
Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

James87 schreef:Sinds een week of 2 fiets ik met mijn hond. We gebruiken hier een schema voor en dat gaat prima. Alleen loopt hij niet langs de fiets, maar er achteraan. Ik merk dat ik hem af en toe meetrek. De lijn staat altijd strak. Ik heb al geprobeerd om langzamer te fietsen, maar dat hielp niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Staat de lijn ook strak als je gewoon wandelt?
Indien dat het geval is, dien je er voor te zorgen dat hij eerst leert om met slappe riem te wandelen.

Langzaam opbouwen en zeker met dit ras niet overdrijven, wandeltempo lijkt me voldoende.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik zou gewoon lekker met hem gaan wandelen ipv fietsen.

Laicka, een hond met een normale bouw, vind fietsen stom maar helaas voor haar zal ze toch af en toe moeten want ze vindt de doggyride nog stommer.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Die bulldoggen zijn hartstikke koppig, hahaha. Bruno is een mix en er zit ook wat bulligs in, zucht. Want hij vindt fietsen ook niet leuk en dat komt volgens mij gewoon omdat ie dan de hele tijd het tempo moet lopen wat wij aangeven. Dat vindt meneer verwerpelijk, continue slaafs moeten volgen. Shelly vindt het eng, want die wil liever op de stoep wandelen. Dus de een trekt naar de stoep en de ander sjokt met zijn kop omlaag schuin achter de fiets mee omdat het moet, zucht. Ik blijf het nog wel even proberen hoor. Het is juist heel goed voor de conditie dat ze even een tijdje gedwongen worden in draf te blijven rennen.

Maar die kop he, die Bruno, aaarg! Doe nou eens leuk mee, denk ik dan. Maar ja, hij heeft teveel 'karakter' om toe te geven, hahaha, dus het zou goed kunnen dat ik alleen met Shelly ga proberen te fietsen. Die is veel volgzamer dus die kan ik het misschien wel leren.

Maar als het om die koppigheid gaat van Bruno, ik zeg altijd maar, ik zwem liever met de stroom mee dan tegen de stroom in. Dus doen we de dingen waar hij niet van in de ankers gaat. Apporteren en lekker scharrelen en spelen met Shelly, de bal en zijn wijffie zijn zijn leven. Ik ga niks forceren bij hem want dat heeft niet zoveel zin en wordt hij niet gelukkig van en ik ook niet. Mijn vriend wil nog wel eens proberen met streng zijn om hem zo ver te krijgen iets te doen wat hij niet wil. Dat lukt toch niet en op een dag denkt ie, krijg de jeweetwel en gaat dan gedragsproblemen ontwikkelen. Go with the flow, dat gaat veel beter.

Ik denk bijvoorbeeld dat ie het wel leuk zou vinden om wat zoekspelletjes te doen in het park. Ik heb zo'n gigantisch apporteerblok gekocht, hij vindt het geweldig om die stoer rond te dragen. Dus dan verstop ik die ergens terwijl mijn vriend met ze wacht en dan mag ie dat blok gaan zoeken. Met een beetje creativiteit vind ik wel iets hoor, om hem bezig te houden. En dan hebben we ook samen lol. Hij rent al veel door het apporteren dus dat houdt zijn conditie ook op peil.

Gewoon iets zoeken waar ie ook conditie mee opbouwt als ie fietsen niks vindt, zou ik zeggen, wat ie wel leuk vindt. Misschien samen joggen bijvoorbeeld ofzo terwijl hij los kan rennen. Kun je je tempo aan hem aanpassen.
lets have fun

Hij loopt niet mee omdat hij er niet geschikt voor is :19:

Ga iets met dat beest doen wat hij wel leuk vindt. Jezus zeg, hoe moeilijk kan het zijn.
lets have fun

viewtopic.php?f=2&t=255646

Lees anders nog een keer de adviesen die je in je vorige topic kreeg.
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

James87 schreef:Sinds een week of 2 fiets ik met mijn hond. We gebruiken hier een schema voor en dat gaat prima. Alleen loopt hij niet langs de fiets, maar er achteraan. Ik merk dat ik hem af en toe meetrek. De lijn staat altijd strak. Ik heb al geprobeerd om langzamer te fietsen, maar dat hielp niet. Hoe kan ik dit oplossen?
Waarom zou je dat op willen lossen?
Lang niet alle honden vinden het leuk om naast de fiets mee te lopen. En zo te lezen vindt jouw hond er niet veel aan.
Of dit nou iets is waar hij fysiek moeite mee heeft of dat hij er simpelweg de lol niet van inziet maakt niet uit. Blijkbaar vind hij gewoon wandelen wel leuk en kan hij dat ook prima aan.
Ook in de atletiek heb je sprinters en duurlopers. Doe gewoon waar je hond, samen met jou, wel lol aan beleeft.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Gewoon lekker wandelen heeft je hond veel meer aan en is beter voor hem dan met een fiets meelopen. Daar is een Franse bulldog echt niet op gebouwd. Is je hond aan de luchtwegen geopereerd of zijn de neusgaten groter gemaakt? Dat wil toch al zeggen dat het daar binnen allemaal niet zo lekker zit. Heb je hem ook laten röntgenen of zijn beendergestel wel goed genoeg is voor deze intensieve activiteit?

Ze had best een goede bouw:
Afbeelding

Maar dit was haar ruggewervel:
Afbeelding
Een grote zooi dus. Toen begreep ik pas waarom ze geen trappen wilde lopen.

Ben zuinig op je bulletje. Ga gewoon lange wandeling maken en overbelast haar beendergestel niet.
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje

Ongelezen bericht door Carmen »

Hier een stafford die prima gebouwd is om naast de fiets te lopen, kon ook uren wandelen en zij sjokte ook achter de fiets aan. Ze vond er geen flikker aan, je kunt niet snuffelen of andere leuke dingen doen. Ik ben ermee gestopt. Ik doe liever iets waar ik mijn honden ook een plezier mee doe.
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Niet meer fietsen.

Niet zozeer om het ras, maar gewoon omdat jouw hond het niet leuk vind :wink:

Mijn oudje (die zwart witte uit mijn onderschrift) deed precies hetzelfde als ik ging fietsen. Hij vond er geen pest aan. Paar keer geprobeerd en overgegaan op skeeleren. Dat vond hij prachtig, deden we in het bos waar hij los kon en gewoon zijn gang kon gaan, maar wel bij moest blijven.
Afbeelding
James87
Actief

Inge O schreef:ik dacht dus echt dat dit een grap was - niet dus :19: .
James87 schreef:We gebruiken hier een schema voor en dat gaat prima.
het is maar wat jij prima noemt hè :blauwoog: .
Och jij.. Nu ik een beeld erbij heb kan ik me voorstellen dat je zo reageert. :ok:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat er ook de reden van is, je hond geeft aan dat ie het niet leuk vindt.
dan vraag ik me af waarom je dat fietsen dan toch persé wil doorzetten en niet iets anders zoekt wat je hond wel leuk vindt.
het is, lijkt me, ook niet van levensbelang dat ie naast -of in dit geval achter- de fiets loopt en er zijn zoveel andere leuke dingen die je met een hond kunt doen.
samen plezier hebben zou voor mij een stuk zwaarder wegen dan mijn zin doordrukken ten koste van het plezier van mijn hond :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Mijn honden kunnen hollen als de besten, maar aan de fiets moet ik ze voor trekken. Dus daar ben ik mee gestopt.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
James87
Actief

renee-uk schreef:wat er ook de reden van is, je hond geeft aan dat ie het niet leuk vindt.
dan vraag ik me af waarom je dat fietsen dan toch persé wil doorzetten en niet iets anders zoekt wat je hond wel leuk vindt.
het is, lijkt me, ook niet van levensbelang dat ie naast -of in dit geval achter- de fiets loopt en er zijn zoveel andere leuke dingen die je met een hond kunt doen.
samen plezier hebben zou voor mij een stuk zwaarder wegen dan mijn zin doordrukken ten koste van het plezier van mijn hond :U:
Ik heb heb een weekje geprobeerd. Vind niet dat ik het zozeer aan het doordrukken ben geweest, maar wilde ook niet meteen opgeven onder het mom van 'hij loopt niet goed mee dus ik stop'.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

James87 schreef:
renee-uk schreef:wat er ook de reden van is, je hond geeft aan dat ie het niet leuk vindt.
Ik heb heb een weekje geprobeerd. Vind niet dat ik het zozeer aan het doordrukken ben geweest, maar wilde ook niet meteen opgeven onder het mom van 'hij loopt niet goed mee dus ik stop'.
maar stop je er nu mee en ga je nu wat anders leuks met je hond doen, nu blijkt dat ie het niet leuk vindt?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”