Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

liggen op commando

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

liggen op commando

Ongelezen bericht door Ptje »

Op de cursus leren we ook het afleggen op commando maar de laatste keren lukt het me niet om hem te leren af te gaan.
Hij kijkt me dan niet begrijpend aan dus het ligt denk ik aan mij.
Volgens de cursusleidster komt dat mede omdat het bukken niet lekker gaat bij mij (zal ook wel liggen aan mijn slanke taille) en hurken mag ik niet vanwege mijn heupen.
De bedoeling is dan dat je vanuit een lage positie hem een voertje voor zijn neus houdt en dan hem in een ligpositie krijgt.
Dat wil dus niet lukken.
De instructrice én haar vriend hebben beide geprobeerd me te helpen maar Rasta heeft dan zoietst van uhuu :neenee: not the mamma en gaat in staking.
Heb het al geprobeerd of ie wat wil doen voor mijn zoon maar nee hoor zelfde verhaal.
De rest gaat eigenlijk hartstikke goed en luistert hij prima.
Hoe belangrijk is eigenlijk dat afleggen en zou ik het hem kunnen leren door, als ie toevallig net gaat liggen, van yesss dát is af goedzo of is dat te onduidelijk voor hem?
Hebben jullie desnoods nog andere methoden om hem dat te leren?
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Re: liggen op commando

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb het pom ook geleerd zoals jij het vertelt, dus een voertje omlaag.. vereist nog best wat handigheid.. Ik moest op jachttraining een keer op de riem gaan staan als ze zat en zo kort dat ze als een soort zielepietje zat en dan van ellende maar ging liggen.. was niet zo mijn ding :S En ik gok zo maar ook niet die van jou en rasta :)
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ingrid »

misschien kun je het oefenen als je op de bank of een stoel zit. Je hoeft dan niet te bukken of door je hurken.
Succes :ok:
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Ik zou inderdaad ALS hij gaat liggen een snoepje geven en enthousiast zeggen: Yes, dat is af! Goed zo. Andere oplossing zou ik zo niet weten.

Dat op de riem gaan staan gebruiken wij momenteel om Vince z'n enthousiasme te temperen. En dat werkt als een tierelier. Niet TE kort, maar wel zo kort dat hij voelt dat hij eigenlijk nergens heen kan. Hij gaat dan eerst zitten, dan liggen en als hij rustig is belonen we.
Afbeelding
Char7
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Char7 »

Mchumba wilde ook nooit af liggen op die manier.

Ik heb bij hem gewoon gewacht tot hij zelf ging liggen in huis, dan riep ik snel AF en gaf ik hem lekkers. Hij had het heel snel door :mrgreen:
Ptje
Zeer actief

Oke dus dat kan dan ook, was even bang dat het dan niet duidelijk genoeg was.
Dat met de riem naar beneden trekken is idd niet ons ding en gelukkig houden ze daar op die cursus helemaal niet van fysieke dwang zoals bijvoorbeeld wat mensen ook nog wel eens doen als de hond weigert te zitten met de riem een sjor omhoog geven.
Toen iemand dat deed werden ze lichtelijk kregel (zal ik maar zeggen) maar ze legden gelukkig ook uit waarom dat geen goed idee was en gaven een betere hondvriendelijkere manier.
Goed dan zal ik daar eens mee aan de gang gaan, bedankt voor jullie advies.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Met Sliert heb ik er ook heel veel problemen mee gehad. Uiteindelijk ben ik op mijn kont gaan zitten, Sliert laten zitten en mijn ene hand achter zijn kont en de andere met het lekkers op de grond bijna tussen zijn voorpoten. Uiteindelijk lukte het lang genoeg om te slagen op cursus, hierna zijn wij het beide snel vergeten. :wink:
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Ptje schreef: Dat met de riem naar beneden trekken is idd niet ons ding
Wellicht ten overvloede: ik trek hem niet met de riem naar beneden.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik snap dat het moet voor de cursus maar hier kunnen ze dat dus niet. Ze snappen wel 'laag' maar dat gebruiken we als ze voor het beeld van de tv gaan zitten, whahaha. Misschien moet je het anders proberen, bv een snoepje voor zijn neus op de grond gooien en zijn kont omlaag duwen terwijl je 'af' zegt? Ik snap het ergens ook wel, de grond is koud tegen je buik hoor. Misschien moet ie een jasje, haha, je had hem toch net laten trimmen? Hij is wel een poedel natuurlijk.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Wij doen altijd voertje voor de neus en langzaam naar beneden wijzen met af. Met de tijd snappen ze het wel. De rotties iig haha
Vorige rottie kon ik met mijn vinger laten zitten haha
Ptje
Zeer actief

crienepien schreef:
Ptje schreef: Dat met de riem naar beneden trekken is idd niet ons ding
Wellicht ten overvloede: ik trek hem niet met de riem naar beneden.
Dat had ik wel begrepen en niet zo opgevat hoor ;)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Csiva wilde 'af' ook niet leren. Tot 1 dag mee op wedstrijd met hayley. Het was heel warm en hayley heeft wel 100x te horen gekregen dat ze moest liggen.Sinds die dag kan Csiva 'lig'. Af kan ze dus niet, en liggen heeft ze 'afgekeken' :F:
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Kun je wel op een laag krukje zitten? Je zou dan een been vooruit kunnen strekken en je hond daar onderdoor lokken. Hij moet dan wel heel laag gaan en vlak voor het moment dat hij zo laag is dat hij ligt zeg je je commando en als hij ligt de beloning geven.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hoe belangrijk is eigenlijk dat afleggen en zou ik het hem kunnen leren door, als ie toevallig net gaat liggen, van yesss dát is af goedzo of is dat te onduidelijk voor hem?
Valt heel goed zo aan te leren, zo heb ik het Dino ook aangeleerd :ok:
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Hoe belangrijk het is, hangt af van hoe belangrijk jij het vindt dat hij dat kan natuurlijk.
Ik vind het zelf wel belangrijk dat een hond dat kan. Mijn hondje heeft bijvoorbeeld soms niet echt de rust in zijn lijf om zélf ergens te gaan liggen. Als ik hem dan het commando 'af' geef en hem op dat moment dwing tot die rust komt hij ook uiteindelijk ook meer tot rust. Snap je hem? :engel:

Kun je thuis niet op de grond gaan zitten tegen de bank aan o.i.d. en 5 minuutjes met hem oefenen? De meeste honden hebben dat vrij snel door. Om de dag een paar minuten en dan weet zo'n slimme poedel dat wel volgens mij. :wink:
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

ingrid schreef:misschien kun je het oefenen als je op de bank of een stoel zit. Je hoeft dan niet te bukken of door je hurken.
Hier dacht ik inderdaad ook aan.

Is dit fysiek wel mogelijk voor je Ptje?
pointer
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Dsk/pointer
Hound

Ongelezen bericht door pointer »

Prins Pablo weigerde tijdens de puppycursus af te gaan liggen. Hij wenste niet met zijn buik op de koude vloer of in het natte gras te gaan liggen. Het duurde even voor we er achter waren, maar op een kleedje deed hij het wel, helaas niet langer dan 2 tellen. Nog steeds niet trouwens.
Groetjes Iris
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Je kan het aanleren inderdaad ook proberen op een kleedje wat bijvoorbeeld normaal op zijn plaats ligt?
Inderdaad zitten op stoel of krukje. Desnoods leer je de hond het terwijl hij op een grote tafel, verhoging staat (die van mij gaan voor borstelen op de picknicktafel, buiten dat komen ze nooit op tafel)
Onder iets doorlokken waardoor ze wel moet bukken?
Wel iets supers lekkers gebruiken, zeker als iemand anders je ermee gaat helpen.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Belle schreef:Kun je wel op een laag krukje zitten? Je zou dan een been vooruit kunnen strekken en je hond daar onderdoor lokken. Hij moet dan wel heel laag gaan en vlak voor het moment dat hij zo laag is dat hij ligt zeg je je commando en als hij ligt de beloning geven.
die dus, werkt als een tierelier en kun je ook doen als je op een niet te hoge bank zit ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

pointer schreef:Prins Pablo weigerde tijdens de puppycursus af te gaan liggen. Hij wenste niet met zijn buik op de koude vloer of in het natte gras te gaan liggen. Het duurde even voor we er achter waren, maar op een kleedje deed hij het wel, helaas niet langer dan 2 tellen. Nog steeds niet trouwens.
Haha Mica deed dat ook niet, die weigerde ook en op een fleeceplaid deed ze ook niet. Toen ben ik telkens als ze thuis ging liggen Af gaan zeggen. Ze weet het commando nu wel en binnen doet ze het wel, buiten ook, maar alleen op een droge ondergrond :LOL:
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

als het echt gaat om het lekkers laag aan te bieden, zou je kunnen overwegen om zo'n grijper te kopen(waar je dingen mee op kan pakken op de grond, verkrijgbaar bij o.a. de blokker) dan het lekkers in die grijper zetten en die voor de neus van de hond en dan langzaam naar beneden en ligt je hond, de grijper het voertje los te laten op de grond :wink:
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Ptje
Zeer actief

Bedankt voor alle goede tips.
Daar kan ik al een heleboel mee dus ik ga het uitproberen.
Freya
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders

Ongelezen bericht door Freya »

Pongek schreef:als het echt gaat om het lekkers laag aan te bieden, zou je kunnen overwegen om zo'n grijper te kopen(waar je dingen mee op kan pakken op de grond, verkrijgbaar bij o.a. de blokker) dan het lekkers in die grijper zetten en die voor de neus van de hond en dan langzaam naar beneden en ligt je hond, de grijper het voertje los te laten op de grond :wink:
Ja! en wij hebben bijvoorbeeld zo'n action ding waar je een tennisbal in doet die je dan heeeeel ver kan gooien. Daar kan ook mooi een snoepje in, beetje schuin houden en pas naar zijn neus draaien zodra hij ligt natuurlijk.

óf je leert hem een target aan mbv clicker, houd de target (stok oid) voor zijn neus op de grond en klikt pas zodra hij ligt. Na een paar keer het commando 'af' erbij noemen.
Freya
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders

Ongelezen bericht door Freya »

gyanty schreef:Je kan het aanleren inderdaad ook proberen op een kleedje wat bijvoorbeeld normaal op zijn plaats ligt?
Inderdaad zitten op stoel of krukje. Desnoods leer je de hond het terwijl hij op een grote tafel, verhoging staat (die van mij gaan voor borstelen op de picknicktafel, buiten dat komen ze nooit op tafel)
Onder iets doorlokken waardoor ze wel moet bukken?
Wel iets supers lekkers gebruiken, zeker als iemand anders je ermee gaat helpen.
Ohja via een tafel heb ik ook ooit bij Cesar gezien, handig voor mensen met slechte rug.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Met een target stick kan je heel makkelijk het liggen aan leren.

Afbeelding
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

de standaard aanleermanier werkt bij mijn honden niet, daar zijn ze te laagbenig voor, ik kreeg de volgende tip, misschien kan jij daar wat mee?

Ga zelf op de grond zitten met je benen languit. Hond aan een kant naast je benen-bijv. links , trek je linker knie op (dus van het been aan de kant van de hond is) hou met je rechter hand een voertje naast de opening die je knie gemaakt heeft (hahah, snap je het nog?), hond zal met kop achter voertje aangaan, rechter hand haal je rustig meer naar rechts zodat je de hond dwingt om onder je knie door te gaan en dat kan...tadada... alleen liggend.

Mooi verhaal maar werkt dus voornamelijk bij kleine (lage) honden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

ingrid schreef:misschien kun je het oefenen als je op de bank of een stoel zit. Je hoeft dan niet te bukken of door je hurken.
:ok:

Of, als dat kan vanwege het tillen, zet je je hond op een tafel (wel goed stroef zodat hij niet uitglijdt) dan kan je die oefening ook doen :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Ptje
Zeer actief

Oh das ook een goeie, ik kan hem zo op de salontafel zetten, ik heb al een slipmatje aangeschaft vanwege het trimmen en Sas deze ga ik nu ff gelijk ook proberen.
Yesssss :cheer: gelukt.
Pfff de lekkerbek wilde daar wel een lekker stukkie worst voor, kaasje was te min :pffff: (niet dat ie verwend is of zo hoor).
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ptje schreef:Oh das ook een goeie, ik kan hem zo op de salontafel zetten, ik heb al een slipmatje aangeschaft vanwege het trimmen en Sas deze ga ik nu ff gelijk ook proberen.
Yesssss :cheer: gelukt.
Pfff de lekkerbek wilde daar wel een lekker stukkie worst voor, kaasje was te min :pffff: (niet dat ie verwend is of zo hoor).
Goed! Nu het lokken en het gebaar gaan afbouwen en het op commando zetten, dan kan hij het straks ook op de grond zonder dat je hebt hoeven bukken.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
ingrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): kooiker.

Ongelezen bericht door ingrid »

fijn hoor dat het nu lukt. :cheer:

Goed blijven oefenen met die lekkere worst :lol1:
Plaats reactie