Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Geen aandacht aan de lijn maar bij commando vrij

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Cassandra
Actief
Mijn ras(sen): Flatcoated Retriever
Aantal honden: 1
Contacteer:

Geen aandacht aan de lijn maar bij commando vrij

Ongelezen bericht door Cassandra »

Weet even niet hoe ik t moet noemen. Wij hebben nog minstens een half jaar voordat er een pup in huis komt, we zoeken namelijk een nestje dat rond januari/februari geboren wordt, maar dat geeft mij ruim tijd om de theorie bij te spijkeren :lol1:

Onze bedoeling is om aan de lijn geen aandacht te geven aan mensen/honden die aanwezig zijn. Aan de lijn betekent focus op mij en mijn vriend, commando vrij is doen waar pup zin in heeft.
Maar waar ik mee zit.. Hoe leer je dat aan als je de omgeving niet kan afschermen?
Ik weet uit ervaring met de hond van mijn ouders, dat mensen vaak heel chagrijnig reageren als je zegt, goh roep m maar niet/aai m maar niet. Hoe vaak ik niet heb meegemaakt dat de hond aan de andere kant van de straat wordt geroepen, beestje reageert natuurlijk en rent de weg op. Dat is echt een van mijn grootste irritaties. Ik grap wel eens dat ik onze hond in de toekomst een geleiden hesje om ga doen :wink:
Maar ok, met mensen valt nog te communiceren, en de chagrijnige blikken nemen we maar voor lief.
Hoe gaat dat met loslopende honden die willen spelen en op je pup komen afrennen?
Afbeelding
Belshire Whiskey In The Jar
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Re: Geen aandacht aan de lijn maar bij commando vrij

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Tsja, als jij vindt dat je hond als hij 'vrij' is maar mag doen wat hij wilt lijkt het me niet te voorkomen dat mensen hem aaien als hij daar gaat buurten. En er zijn ook mensen bij die er absoluut niet blij mee zijn als je hond daar gaat buurten en daar geef ik ze groot gelijk in.

Als jij dat niet wilt zul jij je hond bij moeten houden (met of zonder lijntje eraan).

Dat mensen die aan de overkant van de straat lopen je hond gaan roepen lijkt me vreemd. Heb ik zelf ook nog nooit meegemaakt.
Cassandra
Actief
Contacteer:

Als hij los loopt mag hij geaaid worden. Misschien leg ik het verkeerd uit. Maar goed, het gaat mij erom hoe je dit traint met een pup.. En ik zie nu dat ik het misschien wat zwart wit heb neergezet, excuus. Doen waar hij zin in heeft betekent niet in zn uppie de hort op en bij anderen mag ' buurten'
Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Ik heb er sinds kort een herplaatser bij (Golden retriever) van nu 9 maanden die ook het liefst overal even gaat buurten.

Wat ik doe:
Als er mensen / andere honden of wat dan ook aankomt lijn ik hem aan en probeer ik zijn aandacht vast te houden. Met mijn stem, door even met hem te spelen.
Als dat lukt beloon ik hem uitbundig. Met een speeltje of wat lekkers en met mijn stem.

Als dit goed gaat mag hij dit aan de lange lijn zodat ik wel nog snel in kan grijpen als hij op iets af wil denderen maar hij wel de kans krijgt te laten zien dat hij het kan.

Als dat 100% goed gaat kan het los.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

commando aanleren voor de aandacht op jullie. voor op de momenten dat het " moeilijk" wordt, bijv als er een andere hond aan komt moet jij de aandacht van je hond hebben. betekend bij een pup dat je veel leuker moet zijn dan dat wat hij moet negeren.

zijn verschillende woorden voor: let op, focus, aandacht, kijk eens ect. (dit eerst thuis oefenen natuurlijk ;))
snappie?:)
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Ikke93
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ikke93 »

Ik laat mijn hond altijd een kort stukje volgen als er andere honden / mensen aankomen. Ik moet wel zeggen dat ik dan van de andere mensen verwacht dat ze hun hond vast nemen, als de hond op ons af komt gerend dan zeg ik er ook wat van tegen de mensen! Gelukkig gebeurt dit niet vaak (tot er laatst in eens een hond over de weg kwam rennen naar ons toe, en er kwam een auto aan! Blijkt maar weer hoe gevaarlijk dit is, gelukkig is het goed afgelopen)
Door dit kort stukje volgen consequent vol te houden kijkt hij nu eigenlijk niet meer op of om naar andere honden, werkt prima! :)
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Ligt ook erg aan het karakter van je hond, sommige pups zijn heel erg op andere mensen. Deze leer je inderdaad dat er van alles buiten rondloopt maar dat zij daar helemaaaaal niets mee hoeven. Jij regiseert dat!
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Vooral niet te moeilijk over gaan doen. Ga er van uit dat je omgeving niet te manipuleren is en dat je toch altijd tegen die zaken gaat aanlopen die je nu al benoemt. Als je daar heel strikt op gaat zitten, gaat het vooral ergenissen opleveren, die juist het leuk opvoeden van je pup in de weg staan. Je gaat met die uitgangspostie veel te veel uit van het niet fout willen doen, het perfect willen doen, het niet willen verpesten. Relax, zo snel gaat het niet fout. Hoe harder je op dit gaat focussen met een pup en zeker een retriever, hoe moeilijker dat het wordt. Natuurlijk hoef je het niet op te zoeken, maar ga het ook niet uit de weg en ik zou er al vooral niet te veel woorden aan vuil maken.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Vooral niet te moeilijk over gaan doen. Ga er van uit dat je omgeving niet te manipuleren is en dat je toch altijd tegen die zaken gaat aanlopen die je nu al benoemt. Als je daar heel strikt op gaat zitten, gaat het vooral ergenissen opleveren, die juist het leuk opvoeden van je pup in de weg staan. Je gaat met die uitgangspostie veel te veel uit van het niet fout willen doen, het perfect willen doen, het niet willen verpesten. Relax, zo snel gaat het niet fout. Hoe harder je op dit gaat focussen met een pup en zeker een retriever, hoe moeilijker dat het wordt. Natuurlijk hoef je het niet op te zoeken, maar ga het ook niet uit de weg en ik zou er al vooral niet te veel woorden aan vuil maken.
:ok:

En gewoon stug door blijven oefenen op aandacht voor jou en zelf leuke spelletjes met je pup doen.
In het begin natuurlijk in gemakkelijke prikkelvrije omgeving en dat geleidelijk gaan uitbreiden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sanne!!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradeitje!

Ongelezen bericht door Sanne!! »

Voor aan de lijn heb je van die sleeves die kun je op 2 kanten stagen.
Ene kant is liever niet aaien.
Andere kant is aaien eerst even vragen. Als ik dat destijds had geweten had ik zon ding gekocht voor mijn pup want ik werd helemaal gek van iedereen die haar wilde aaien met als gevolg dat Nala nu iedereen leuk vind maar niemand haar....
Zazoe 7-12-'05 * 26-3-'13
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

als je je hond aan de lijn hebt ben je er toch zelf bij?
ik snap dat nooit zo, bij mij heeft nooit iemand een van mijn aangelijnde honden geaaid als ik dat niet wilde :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Sanne!!
Zeer actief

renee-uk schreef:als je je hond aan de lijn hebt ben je er toch zelf bij?
ik snap dat nooit zo, bij mij heeft nooit iemand een van mijn aangelijnde honden geaaid als ik dat niet wilde :U:
altijd herders gehad?
Nee onzin natuurlijk maar Nala zat vol met krullen. En zon schattig pupje kan bijna niemand schijnbaar voorbij lopen zonder te aaien.
En wat mij vooral op viel was dat kinderen altijd netjes vroegen of ze mochten aaien en de oudere van tegenwoordig doken er zonder pardon op.
renee-uk
Zeer actief

Sanne!! schreef:
altijd herders gehad?
Nee onzin natuurlijk maar Nala zat vol met krullen. En zon schattig pupje kan bijna niemand schijnbaar voorbij lopen zonder te aaien.
En wat mij vooral op viel was dat kinderen altijd netjes vroegen of ze mochten aaien en de oudere van tegenwoordig doken er zonder pardon op.
nee ik heb niet altijd herders gehad, ook een middenslag poedel die als pup kwam, dalmaten en een kruising teckel/cocker die eruit zag als de zwarte uitvoering van lady uit lady en de vagebond.
maar ik heb mijn bek wel bij me :schrik: en als ik het niet wil komt er echt niemand aan mijn honden ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Ik geef altijd het commando let op, en als ze mij aankijkt naast, en zo lopen we dagelijks netjes langs het hysterisch blaffende sharpeitje van de overburen, en als we er weer veilig langs zijn prijs ik haar de hemel in, maar dit heeft echt wel een tijd geduurd voor ze dit rustig kon,
Het opvoeden van een pup kost tijd en vooral heel veel geduld!!!!!
Afbeelding
Freya
Actief
Mijn ras(sen): Border Collie / 3 katten / kakariki, vlakparkieten, grasparkieten / Drentse kriel hoenders

Ongelezen bericht door Freya »

renee-uk schreef:
Sanne!! schreef:
altijd herders gehad?
nee ik heb niet altijd herders gehad, ook een middenslag poedel die als pup kwam, dalmaten en een kruising teckel/cocker die eruit zag als de zwarte uitvoering van lady uit lady en de vagebond.
maar ik heb mijn bek wel bij me :schrik: en als ik het niet wil komt er echt niemand aan mijn honden ;)
Toch valt het niet mee om een kudde kinderen van je hond af te houden.
Ik zeg altijd aai de poes maar die vind dat wel leuk, de hond is bang. Maar na 2 minuten is de poes saai want die loopt gewoon weg en voordat je het weet duiken ze allemaal bovenop de hond.. verrekkelingen zijn het :devil:
renee-uk
Zeer actief

Freya schreef: Toch valt het niet mee om een kudde kinderen van je hond af te houden.
Ik zeg altijd aai de poes maar die vind dat wel leuk, de hond is bang. Maar na 2 minuten is de poes saai want die loopt gewoon weg en voordat je het weet duiken ze allemaal bovenop de hond.. verrekkelingen zijn het :devil:
tja en toch ligt dat aan jezelf.
mijn hond heeft recht op mijn bescherming en die geef ik dan ook.
ik zou mezelf een waardeloze baas vinden als ik een zooitje kinderen belangrijker vond dan mijn hond en ik haar of hem in de kou liet staan.
dat is niet de afspraak die ik met mijn honden heb en ik ben gewend om me aan mijn afspraken te houden.

edit: en ik vergeet nog te zeggen dat mijn ervaring is dat je heel best met kinderen kunt praten, je kunt ze zelfs uitleggen hoe ze dan wel met honden moeten omgaan :lol1:
Afbeelding

Cassandra
Actief
Contacteer:

Vooral niet te moeilijk doen gaat bovenaan het lijstje :D

Als je een hond aan de lijn hebt ben je er toch zelf bij?
Ja dat is wel zo. Maar ik merkte vandaag weer dat ik dit dus blijkbaar niet voor niets vraag. Het gaat mij vooral om die begin periode/puberteit, dat je alles nog moet 'bevestigen' (gebruik ik zo het goede woord?). Ik had het vandaag op het werk over de 'liever niet aaien/aaien eerst vragen sleeve' en mijn collega's reageerden allemaal zeer verontwaardig. In grote lijnen kwam het er op neer dat onze hond geen blindegeleidenhond zou worden, en dat ik door zulke sleeves een asociale hond zou krijgen, die geen contact met mensen gewend was, en dat mensen bang voor onze hond zouden worden. Ja, echt, serieus.
En als ik dan vraag, vinden jullie het normaal dat een blindegeleidenhond een hesje krijgt en dat je die met rust laat? Ja, dat dan weer wel. Die worden toch ook niet asociaal, mensen zijn daar toch ook niet bang voor? Nee.
Het feit dat ik niet blind ben, wil toch niet zeggen dat ik niet met mijn hond aan het werk mag?

Ik wil gewoon voorkomen dat ik bijv. opspringen afleer, maar dat hij dat bij anderen blijft doen, want elke keer dat hij tegen een vreemde opspringt, krijgt hij een aai. Want zo gaat dat vaak, zeker met jonge pups met een hoog a-koetsjie-koetsjie gehalte hihi.

En misschien ben ik daar wat streng in, tegen mijn omgeving, dat merken we tzt wel. Dat volgen en aandacht vragen gaan we in ieder geval mee beginnen straks! Bedankt voor de reacties tot dusver
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Tja, reken maar dat dat lastig wordt met een Retriever. Mensen denken namelijk dat alle retrievers geaaid mogen worden :mrgreen: Ik weet ook niet of ik in jullie geval de regel "aangelijnd = aandacht voor de baas" zou toepassen. Dat is wel een hele moeilijke oefening en legt veel druk op de hond. Kun je niet beter oefenen op "aandacht voor de baas zodra die dat vraagt, onder alle omstandigheden"? Dat lijkt me beter te doen en dan heb je een hond die sociaal is en geaaid kan worden door mensen maar ook direct weer met z'n aandacht bij de baas is als dat moet.

Om dat te oefenen zou ik gewoon een tuigje of hesje om doen. Zelfs zonder tekst denkt men dan vaak aan een hulphond in opleiding en laten ze je wel met rust :wink:
Cassandra
Actief
Contacteer:

Aandacht voor de baas zodra wij erom vragen vind ik prima :D
Zolang er niet aan de lijn wordt getrokken zodra de buurman of een andere hond langsloopt (want die geeft aandacht!!), daar is het me vooral om te doen :)

En als dat niet werkt.. Nemen we volgende keer toch een ras die ten onrechte een slechte naam heeft :D hihi
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

moniek&bo schreef:
Dat mensen die aan de overkant van de straat lopen je hond gaan roepen lijkt me vreemd. Heb ik zelf ook nog nooit meegemaakt.
dan moet je eens met een jonge ''Buster'' gaan lopen, die zag (en ziet ) er zo uniek uit, dat mensen inderdaad vanaf de overkant gaan roepen.

En niet 1.2 of 3 keer, nee elke wandeling dus wel. heel erg vervelend is dat, kan ik je vertellen. maar ja, nu nog steeds gebeurd het soms. Buster is natuurlijk ook echt wel een unieke hond om te zien. ik krijg met oversteken vaak zelfs voorrang, omdat ze dan naar Buster zijn ogen kunnen kijken.

mensen staren Buster ook echt aan, ik ben al lang blij, dat hij daar niet zenuwachtig van wordt, die blikken van mensen soms :schrik:

verder voor TS: leer hem ook met loslopen dat hij aandacht voor jou heeft. anders is het klik, los en gaan met die banaan.
en aan de riem mogen ze hier van mij best wel om zich heen kijken en snuffelen e.d. hoeven ze echt niet continu aandacht voor mij te hebben. zou ik knettergek van worden ook. als ik even de aanacht vraag, of ze moeten even wachten, dan kan ik altijd even de aandacht vragen.
*Esther
Zeer actief

In de lessen met Hazel hebben we het daadwerkelijk geoefend. Dus iemand die je aanspreekt en die dan ook koste wat het kost jouw hond gaat proberen te aaien. Gewoon super duidelijk zijn in lichaamstaal werkt het beste.
Natuurlijk werd er lacherig op gereageerd maar je wordt je er wel bewust van wat je hond leert van al die ongewenste aandacht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

*Esther schreef:In de lessen met Hazel hebben we het daadwerkelijk geoefend. Dus iemand die je aanspreekt en die dan ook koste wat het kost jouw hond gaat proberen te aaien. Gewoon super duidelijk zijn in lichaamstaal werkt het beste.
Natuurlijk werd er lacherig op gereageerd maar je wordt je er wel bewust van wat je hond leert van al die ongewenste aandacht.
Leuk :ok: wie, ten opzochte van wie en hoe?

In hoeverre word je je er bewust van wat je hond leert van al die ongewenste aandacht met deze oefening?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Esther
Zeer actief

We oefenden dit in de lessen van Paws4fun bij Sam Turner in de puppygroep.
Als honden al jong leren dat gewoon voorbijlopende mensen aandacht/knuffels/koekjes kunnen opleveren zullen ze zelf op zoek gaan naar deze aandacht. Ik heb een Lab op les gehad die mensen in het bos gewoon opzocht op meters afstand....joehoe, mensen!! Niet te geloven toch.
Lichaamstaal in de zin van wegdraaien, pup tussen benen laten zitten en dit reuze overtuigend brengen.
Samen getraind met een vette knipoog maar wel weer even een nadenker. Nuttig en leuk.
Sanne!!
Zeer actief

Misschien dat ik zelf dan ook te zwak ben om nee te zeggen maar als er twee kleine kinderen voor me staan en met van die puppy oogjes vragen of ze aub mijn pup mogen aaien dan denk ik bijna dat dat gedrag beloond moet worden en kan ik bijna geen nee meer zeggen.
Maar als ze het vragen vond ik het ook nooit geen probleem want dan liet ik ze altijd even rustig zitten en dan leerde ze als ze rustig ging zeggen dat ze aandacht kreeg.
renee-uk
Zeer actief

Sanne!! schreef:Misschien dat ik zelf dan ook te zwak ben om nee te zeggen maar als er twee kleine kinderen voor me staan en met van die puppy oogjes vragen of ze aub mijn pup mogen aaien dan denk ik bijna dat dat gedrag beloond moet worden en kan ik bijna geen nee meer zeggen.
Maar als ze het vragen vond ik het ook nooit geen probleem want dan liet ik ze altijd even rustig zitten en dan leerde ze als ze rustig ging zeggen dat ze aandacht kreeg.
ja maar dat bedoel ik toch juist, dat kun je ook gewoon begeleiden en echt hoor, je kunt kinderen prima uitleggen hoe het wel moet en waarom het op een andere manier niet fijn is voor het hondje.
niks mis met je pup op die manier aan kinders te wennen, integendeel zelfs :ok:
Afbeelding

Sanne!!
Zeer actief

Het zijn net mensen die kinderen :mrgreen:

Nee maar als ze het vroegen vond ik het ook het probleem niet. Het irritante vind ik mensen die er zomaar op duiken :P
renee-uk
Zeer actief

Sanne!! schreef:Het zijn net mensen die kinderen :mrgreen:

Nee maar als ze het vroegen vond ik het ook het probleem niet. Het irritante vind ik mensen die er zomaar op duiken :P
hahaha!

ja dat klopt, dat vind ik ook en die bedoel ik ook als ik zeg dat ze daar bij mij geen kans voor krijgen.
die mensen zijn alleen maar irritant :S:
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”