Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wel of geen DNA test???

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)
Aantal honden: 1

Wel of geen DNA test???

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Ik zit te twijfelen of ik een DNA test zal laten doen voor Sammie.
Ben namelijk erg benieuwd wat er in zit! Maar aan de andere kant ben ik ook nogal sceptisch over die testen, ik heb er geen ervaring mee en ik heb ook geen idee of er wat uit te halen valt. Sammie komt namelijk uit Roemenië dus er kan werkelijk van alles in zitten?
Wat zouden jullie doen?
Of kunnen jullie me zo even vertellen wat er in zit haha :p.

Ze is nu 5 maand en ongeveer 35 cm groot. Eerst hingen de oortjes, toen stonden ze weer rechtop, en nu is het elke dag verschillend (wsl door het wisselen of groeien). Ben trouwens ook erg benieuwd hoe groot ze uiteindelijk gaat worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al heel veel gehoord; Jack Russel, Kelpi, Pincher, Herdertje...
Dus iemand enig idee, of iemand die me meer kan vertellen over de betrouwbaarheid van DNA testen bij (zwerf)honden uit Roemenië, Spanje, e.d.
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
silvester

Re: Wel of geen DNA test???

Ongelezen bericht door silvester »

Testen en je weet het :D
Troy01
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Husky cross Boxer

Ongelezen bericht door Troy01 »

Kijk even naar mijn topic: uitkomst DNA test Troy!! (die staat boven die van jou)

En daar even doorheen scrollen dan zie je dat nog iemand een voorbeeld heeft geplaatst van een DNA test.. Maar dan met mixjes er doorheen en dan krijg je een extra exemplaar bijgevoegd met hoeveel % van een andere rassen er in de mix zit..

Pff ik ben slecht in uitleggen :denken:

Ik zou het doen :D
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Heb het gezien!
Lijkt me inderdaad wel erg interessant en natuurlijk leuk om te weten :D!
Wel een beetje duur trouwens :p.
Hoe lang duurt het voor je de uitslag hebt??

Afbeelding
Troy01
Vaste gebruiker

Troy komt ook uit het buitenland! En er was ook niks over hem bekent..

Nu komt dit eruit :D Toch leuk
Afbeelding
Troy01
Vaste gebruiker

Er staat 3 tot 4 weken voor ..
maar wij kregen de uitslag al na 2,5 week!
Afbeelding
Marci
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco kruising uit Roemenië

Ongelezen bericht door Marci »

Komt jouw hond ook bij Maria vandaan? Ik dacht zoiets gezien te hebben op haar facebook.

Ik heb Sem 2 maanden terug bij haar geadopteerd en ik zit zelf te twijfelen omdat ik ook erg benieuwd ben. Ik wist niet dat dit kon, totdat ik het topic van Troy las! Erg leuk om dit te weten denk ik.
Afbeelding
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou het niet doen. Ik kan me er niet voorstellen dat je er veel wijzer uit wordt, omdat de kans er dik in zit dat de laatste paar generaties voor deze hond toch al geen rashonden waren.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Gewoon doen :ok: Ik heb het bij Kai (raszuiver) en Lotje gedaan.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik zou het ook niet doen, het is duur en wat heb je eraan. Het is een superleuke hond om te zien vind ik trouwens. Die van Marci en Troy vind ik ook erg mooi. Ik heb veel gereisd en kwam dan veel zwerfhonden tegen, ook altijd van die leuke. Ik weet niet wat het is maar ze hebben een bijzondere uitstraling. En vaak zijn de oren zo ongelooflijk groot, Super.
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Marci schreef:Komt jouw hond ook bij Maria vandaan? Ik dacht zoiets gezien te hebben op haar facebook.

Ik heb Sem 2 maanden terug bij haar geadopteerd en ik zit zelf te twijfelen omdat ik ook erg benieuwd ben. Ik wist niet dat dit kon, totdat ik het topic van Troy las! Erg leuk om dit te weten denk ik.

Wat leuk! Sammie hebben we 1,5 maand geleden bij Maria opgehaald! Bij ons op de puppycursus zit ook een hond die bij Maria vandaan komt, best grappig!

Zit wel te denken om het te doen maar denk dat, zoals inderdaad al gezegd wordt, de ouders en voorouders ook al redelijk onherleidbaar zijn. Maar lijkt me gewoon leuk om te weten wat er zoal in zit, gewoon uit nieuwsgierigheid want uiteindelijk doe je er wsl toch niet veel mee.. Maar het feit dat ik daar 70 euro voor neer moet tellen maakt dat ik nogal in dubio zit..

Hoe gaat het met jou hondje? Ook zo'n leuk ding zo te zien!!
Sammie was in het begin erg schuw en ontzettend op mij gericht, inmiddels is ze helemaal los gekomen! Was eerst ook erg bang voor mensen, met name mannen. Als ik nu naar mijn ouders ga is ze helemaal door het dolle heen!! Dus gaat top!

Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Caro schreef:Ik zou het ook niet doen, het is duur en wat heb je eraan. Het is een superleuke hond om te zien vind ik trouwens. Die van Marci en Troy vind ik ook erg mooi. Ik heb veel gereisd en kwam dan veel zwerfhonden tegen, ook altijd van die leuke. Ik weet niet wat het is maar ze hebben een bijzondere uitstraling. En vaak zijn de oren zo ongelooflijk groot, Super.

Klopt, uiteindelijk doe je er toch niet veel mee. Het zal echt van alles door elkaar zijn. Het is gewoon nieuwsgierigheid en leuk om te weten.. Maar 70 euro is dan wel weer heel veel geld voor 'gewoon leuk om te weten'.

Heel leuk inderdaad om te zien hoe ze groeit en verandert. Eerst een klein ding met hangende oren, inmiddels heeft ze grote flaporen, net een vleermuisje haha :p!

Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ga van die € 70 toch gewoon iets leuks doen met je hond i.p.v. aan zo'n test spenderen. Je hebt een hartstikke leuk hondje, dat is toch het enigste dat belangrijk is?
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Achja als je kijkt wat de meeste mensen allemaal kopen in hun leven waar men 'niets' mee doet of waar men maar even iets mee doet (voorbijgaande hobby). Ik heb al tamelijk wat geld uitgegeven aan DNA testen (kleur, ras, vachttype), gewoonweg uit nieuwsgierigheid, maar ook wel omdat het mijn hobby is om bij te leren over die dingen. Ik heb er veel aan gehad, zeker niet niets :wink:
Marci
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Podenco kruising uit Roemenië

Ongelezen bericht door Marci »

eveliendepien schreef:Wat leuk! Sammie hebben we 1,5 maand geleden bij Maria opgehaald! Bij ons op de puppycursus zit ook een hond die bij Maria vandaan komt, best grappig!

Zit wel te denken om het te doen maar denk dat, zoals inderdaad al gezegd wordt, de ouders en voorouders ook al redelijk onherleidbaar zijn. Maar lijkt me gewoon leuk om te weten wat er zoal in zit, gewoon uit nieuwsgierigheid want uiteindelijk doe je er wsl toch niet veel mee.. Maar het feit dat ik daar 70 euro voor neer moet tellen maakt dat ik nogal in dubio zit..

Hoe gaat het met jou hondje? Ook zo'n leuk ding zo te zien!!
Sammie was in het begin erg schuw en ontzettend op mij gericht, inmiddels is ze helemaal los gekomen! Was eerst ook erg bang voor mensen, met name mannen. Als ik nu naar mijn ouders ga is ze helemaal door het dolle heen!! Dus gaat top!
Wat grappig zeg! Sem was in het begin ook erg schuw, maar vooral naar andere honden en auto's. Vanaf het begin was hij erg vriendelijk naar mensen, wel een beetje onderdanig. Maar nu na 2 maanden is hij nergens meer bang voor en is het echt een vriendelijk hondje geworden :I: ben zo blij met hem. Leuk om te horen dat het bij jou ook goed gaat. Het is echt een schatje :I: ik vind zijn koppie (op de kleur na) wel iets weg hebben van Sem ook.

Ik zit nu ook te twijfelen, omdat het toch een van alles wat is en onherleidbaar. Misschien als ik in de toekomst niet weet wat te doen met mijn geld kan ik het altijd een keer doen ;)
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Ik heb ook een hondje uit Roemenië en ik was ontzettend nieuwsgierig naar wat er in zou kunnen zitten. Ik heb dus die test wel gedaan maar er verder niet veel van verwacht.
Gewoon voor de lol.
En lol heb ik gehad.... wat er uit kwam was iets wat ik totaal niet had verwacht: 40% duitse herder, 30% viszla en 10% terrier (dat laatste had ik overigens wel gedacht).
Voor 70 euro dus heel veel lol gehad en verder veranderd geen enkele uitslag het feit dat ik het leukste hondje van de wereld heb. :I:
Afbeelding
Lin-C
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Russische Toy Terriër

Ongelezen bericht door Lin-C »

Ik heb het ook gedaan van mijn kruising hondje uit Polen. Ik heb hem vanaf dat hij +/- 8 weken is maar wist voor de rest niets over hem. Alleen dat al vond ik jammer en was heel nieuwsgierig. Ook bij hem kwam er een verrassende uitslag uit en ik vond dat erg leuk. Wat die 70 euro betreft: Ik vond dat niet onoverkomelijk. :19: ken jouw financiële situatie niet maar we hebben het nou ook weer niet over 200 euro, denk ik dan. :wink:
Paisley
Zeer actief

lieke schreef:Ik heb ook een hondje uit Roemenië en ik was ontzettend nieuwsgierig naar wat er in zou kunnen zitten. Ik heb dus die test wel gedaan maar er verder niet veel van verwacht.
Gewoon voor de lol.
En lol heb ik gehad.... wat er uit kwam was iets wat ik totaal niet had verwacht: 40% duitse herder, 30% viszla en 10% terrier (dat laatste had ik overigens wel gedacht).
Voor 70 euro dus heel veel lol gehad en verder veranderd geen enkele uitslag het feit dat ik het leukste hondje van de wereld heb. :I:
Maar zegt het niet meer over hoe onbetrouwbaar die test is?
Want ik zag ergens een foto van je bonnie voorbij komen en ik kan er echt geen herder/viszla kruising van maken ;)
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Paisley schreef:
lieke schreef:Ik heb ook een hondje uit Roemenië en ik was ontzettend nieuwsgierig naar wat er in zou kunnen zitten. Ik heb dus die test wel gedaan maar er verder niet veel van verwacht.
Gewoon voor de lol.
Want ik zag ergens een foto van je bonnie voorbij komen en ik kan er echt geen herder/viszla kruising van maken ;)
Dat bedoel ik dus. Volgens mij draaien ze gewoon maar wat uit. Zeker bij de honden die totaal onherleidbaar zijn. Daar zit zoveel in, daar kun je ieder ras wel bij zetten.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:
Gewoon voor de lol.

Volgens mij is het wel betrouwbaar. Maar zoals Marjoleine al een keer heeft uitgelegd zijn de genen gelijk aan de genen van, in Bonnie's geval, een duitse herder en een viszla met een flinke scheut terrier.
Ik zei het dus eigenlijk verkeerd. Het is geen halve duitse herder/viszla, maar Bonnie deelt dezelfde genen als deze rassen.
Verder geef ik natuurlijk ruiterlijk toe dat mijn onooglijk mormeltje totaal helemaal niets van een dh of viszla heeft. :mrgreen:
Afbeelding
eveliendepien
Zeer actief

Ben wel heel benieuwd :)! Dus wellicht als ik deze maand eens een meevallertje heb en wat meer te besteden.. :D

Afbeelding
Paisley
Zeer actief

lieke schreef:
Paisley schreef:
Gewoon voor de lol.

Volgens mij is het wel betrouwbaar. Maar zoals Marjoleine al een keer heeft uitgelegd zijn de genen gelijk aan de genen van, in Bonnie's geval, een duitse herder en een viszla met een flinke scheut terrier.
Ik zei het dus eigenlijk verkeerd. Het is geen halve duitse herder/viszla, maar Bonnie deelt dezelfde genen als deze rassen.
Verder geef ik natuurlijk ruiterlijk toe dat mijn onooglijk mormeltje totaal helemaal niets van een dh of viszla heeft. :mrgreen:
Ja dat bedoel ik precies met onbetrouwbaar. Het kan best betrouwbaarder als ze meer data zouden betrekken in de test, als ze zouden willen, maar waarom zouden ze er een hele ingewikkelde en betrouwbare test van maken terwijl ze met een eenvoudige test ook hun 70 euro per hond binnen halen? ;)
Het is een commercieel product natuurlijk.

En ik vind je Bonnie niet onooglijk!! :engel: Ik vind haar juist heel goed in proportie, voor een Bonnie dan!
Afbeelding
lieke
Zeer actief
Contacteer:

En ik vind je Bonnie niet onooglijk!! :engel: Ik vind haar juist heel goed in proportie, voor een Bonnie dan!
Haha, ik ben verschrikkelijk en onherroepelijk verliefd op haar. Met geen van mijn honden heb ik een band als met haar. Maar ik ben niet stekeblind, hoor. Ze is volslagen uit proportie met een langgerekt gedrongen lijf, veel te dikke en te korte kromme poten, één oor die uit het lood hangt en een vacht die twijfelt of die nou ruwharig of stokharig moet zijn. :LOL:
Kortom, 't is een mormel. Maar wel míjn mormel die ik nog niet voor 10 kampioenen wil ruilen.
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Als ze eerst de moeite doen om het DNA te laten analyseren, dan zullen ze vast ook wel eerlijk die resultaten erbij zetten en niet zomaar een uitslag geven die bij elke hond kan passen, ze weten namelijk op voorhand helemaal niets van de hond of het nu een raszuivere is of niet.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”