Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Interessant boek, Gezonde honden voeding

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

MarjoSophie
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Interessant boek, Gezonde honden voeding

Ongelezen bericht door MarjoSophie »

Waar de kringloop winkel wel niet goed voor is.

Ik heb vorig week het boekje gezonde hondenvoeding gescoord.
Ze praten vooral over wat wel en niet goed is voor je hond. En ook wat geschikt is.

En er staat ook een compleet dieet in voor je hond.
ondanks dat ik geen hond heb, heb ik veel boeiende dingen opgedaan.
Enige wat ik had willen weten, Welke E nummers in voer zijn " wel" geschikt en welke niet.
Ik weet dat KVV gezond is. Mijn fretten eten ook vlees 70% en daarnaast zeer hoog kwaliteit voer.

Ben benieuwd of mensen dit boekje kennen ?
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Re: Interessant boek, Gezonde honden voeding

Ongelezen bericht door Meike »

Wat is de titel en schrijver van het boek?
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

Dat is van Geert de Bolster......leuk als 'hebbedingetje', maar niet leidend voor mij. :W:
Waarom niet, dat kun je hier lezen:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php?topic=1299.0
MarjoSophie
Vaste gebruiker

Oké dat wist ik nie

Nu is mijn Engels vreselijk slecht. Dus is dit een oplossing. Geloof ook niet dat men zich hier blind op moet staren

Mijn interesse in dier voer is groot. Zowel kat of fret als hond of paard. Allemaal totaal op zich zelf staande dieren en er wordt zoveel gezegd en geschreven.
Ik wil dat mijn beesten het beste krijgen.
En dat vergt tijd en studie.
Goldendelicious

Ongelezen bericht door Goldendelicious »

De meeste honden gedijen enorm goed op een natuurlijke voeding gebaseerd op in hoofdzaak vlees/bot/orgaan en een gezond deel 'overige'. Het spijsverteringssysteem van hond, kat en fret is ingesteld om dit soort voeding in zoverre te verteren dat de minste belasting ontstaat. Ook voor paarden is het belangrijk om zo natuurlijk mogelijk te voeren, met veel buitenloop, daarnaast een zeer klein deel krachtvoer, een groter deel ruw voer met bijv. kruiden, kiemen etc. Maar je vroeg over E-nummers: groen is OK, oranje twijfelachtig, rood iets om bewust over na te denken. In fabrieksmatige voeding tref je enorm veel slechte E-nummers aan, waaronder chemische anti-oxidanten, suikers, zouten en smaakversterkers, nog afgezien van de verdere inhoud. Ook 'goede' brokken met natuurlijke anti-oxidanten zijn onderhevig aan chemische conserveermiddelen, die door de toeleverancier worden toegevoegd. De voedingsfabrikant hoeft dat echter niet op het etiket te plakken, want hij stopt dat er zelf niet in.
http://www.heartandmind.nl/Downloads/Enummers_num.pdf
Wil je zo min mogelijk E-nummers, GMO vrij, graan- en glutenvrij, sojavrij, etc. voeren, dan is biologische voeding een goede keuze.
MarjoSophie
Vaste gebruiker

Klopt ik ben aan heel eind met mijn interesse in voer. Alles wordt steeds duidelijk.
maar sommige dingen lijkt geheimzinnig over worden te gedaan, zowel bij de arts als op internet.
over E nummers is weinig tot niks te vinden

Fretten zijn enorm gevoelig voor voer. Daar ben ik afgelopen jaar wel dubbel en dwars met eigen ervaring achter gekomen.
Ik vind het gewoon heel erg spijtig dat er zoveel rommel op de markt is.

Mijn intresse hier in is begonnen de logeer hond die hier altijd komt (noortje) een labrador van net 2 jaar jong.
Zij heeft /had een maagvlies ontsteking. Al vanaf moment 1 vind zij haar brokken NIET te eten, heel sneu.
De eigenaren snappen het niet of willen het niet snappen. Ik ben nu al aan proberen om te kijken of ze zou willen overstappen.
Maar dat lukt helaas nog niet zo :(
De ontsteking gaat periodes goed en dan steekt het weer de kop op.
Ze moest 4 weken lang een heel aangepast dieet eten, en dan weer langzaam over op de brokken.
Elke keer als ze bijna bij de brokken zijn, gaat het mis.

En sinds kort heb ik dan een kitten, gevonden ook nog. En nu wil ik ook dat hij goed voer krijgt.
Gelukkig kan dat ook allemaal. En de oudere katten hier in huis gaan ook over op dat merk.
En al die goedkope zooi de deur uit.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Paisley »

MarjoSophie schreef:Klopt ik ben aan heel eind met mijn interesse in voer. Alles wordt steeds duidelijk.
maar sommige dingen lijkt geheimzinnig over worden te gedaan, zowel bij de arts als op internet.
over E nummers is weinig tot niks te vinden
Een additief heeft een E-nummer wanneer deze goedgekeurd is als toevoeging in menselijk voedsel. Bij zo'n e-nummer hoort ook een maximale concentratie waarin de toevoeging mag voorkomen.

Je kunt niet alle E-nummers over 1 kam scheren. Het enige wat het zegt, is dat het een toevoeging is die voor mensen is goedgekeurd. Niet alles wat mensen eten, is geschikt voor honden, en andersom.
Sommige toevoegingen zijn heel gezond (vitamines, mineralen) en andere toevoegingen eet je liever niet (sommige zoetstoffen zijn bewezen kankerverwekkend maar zijn nog wel toegestaan in voedsel, zoals Aspartaam)

Ik kan me voorstellen dat er weinig publicaties beschikbaar zijn in hoeverre toevoegingen geschikt zijn voor honden, omdat dit soort onderzoeken duur zijn. Ik denk dat je daarin een beetje vertrouwen moet hebben in de fabrikant, zoals je waarschijnlijk met je eigen voedsel ook doet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”