Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Situatie Fay

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Situatie Fay

Ongelezen bericht door Ήυs »

Ik zal eerst even vertellen hoe het normaal verloopt. Fay heeft altijd een balletje vast. Ze is er gek van. Dus ze wil apporteren, zo veel en vaak mogelijk. Het maakt nooit uit welke honden er naast staan ze legt m altijd aan mijn voeten, ik pak 'm op en gooi hem. Zo gaat het altijd. Ze fixeert op de bal, staart is wat lager en stil en ze is in volle concentratie.

Maar eergisteren deed ze in mijn ogen vreemd, en haar 'kwispel' is de kwispel die ze alleen heeft als ze een bal aan het zoeken is. Ik kon er de eerste keren even geen touw aan vast knopen wat het nou precies was waardoor ze opeens zo 'raar' deed. Uiteindelijk wel en op een creatieve manier opgelost.

Maaarr ik vraag me af wat jullie denken dat er aan de hand is in deze situatie: waarom doet ze opeens zo?

http://www.youtube.com/watch?v=uEsOcqwNKrI

Zonder geluid gedaan want anders hoor je mij steeds.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: Situatie Fay

Ongelezen bericht door DeDiana »

Mila doet dit precies zo als er andere honden bij mij in de buurt zijn terwijl ze de bal terugbrengt: ze wil haar bal niet verliezen aan een andere hond, en laat helemaal trots aan de andere hond(en) zien: 'kijk eens wat ik heb!', ook met een hoge, trotse kwispel. Die bal is dan echt een statussymbool.

Ik vind het in dat opzicht dus niet raar om te zien, maar wel als je schrijft dat ze zich normaal helemaal niks aantrekt van andere honden en de bal gewoon voor je voeten gooit. Was er misschien nu een andere hond bij die er normaal niet bij is, of was er één bij die enige interesse in haar bal toonde?

In dit soort situaties draai of loop ik een beetje weg van de andere hond(en), zodat Mila de bal 'veilig' aan mij kan geven zonder het risico dat die wordt afgepakt door een andere hond, en dan komt ze 'm wel afgeven.
Kipper
Zeer actief
Mijn ras(sen): dwerg-pincher, australian cattle-dog, border collie x australian cattle-dog en een mechelse herder

Ongelezen bericht door Kipper »

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt?
Maar ik zie een vrolijke hond die de andere honden laat zien, kijk eens wat ik heb en probeer het maar te pakken!
Ήυs
Zeer actief

Nee het was een groep waar ze eigenlijk bijna elke week wel mee loopt, geen nieuwe of andere honden en geen hond die interesse had om haar bal af te pakken ;)
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wat ik zie is wat gilly ook laat zien als ze andere honden uit wil dagen om met haar met de bal te spelen. gilly heeft dat niet erg veel en is net als fay ook bal-obessief. daarom is het zo raar om te zien omdat je dat niet gewend bent van je hond.
ellen
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

Ik zie niets bijzonders? Beetje uitdagend van 'pak me dan' misschien.
Vind het hooguit vreemd dat ze alleen maar draaft :mrgreen:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik zie een hond die met haar bal speels honden uit daagt om haar achterna te komen van pak me dan.
Echt van zie je niet ik heb een bal hoor noudan pak me ze snapt ook niet dat niemand haar niet snapt
Afbeelding
Jay1978
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jay1978 »

Dit doet Pippa vooral als ze "bang" is dat een andere hond haar speeltje wil pakken. Half dreigen/half onzeker denk ik. Amy pakt haar speelgoed niet af dus meestal zie ik dit gedrag dan niet bij Pippa, alleen als er een andere hond van buiten de roedel bij is.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik begrijp ook niet helemaal wat je bedoeld? Als mijn Floor de bal minder makkelijk lost betekent het dat ze moe wordt en de bal alleen nog maar haalt omdat het "moet". Niet omdat ze het nog leuk vindt.

Was er zoiets aan de hand? Of lag daar verderop iets dat fay haar interesse had.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

ik zie ook een dametje dat het leuk vindt om achternagezeten te worden. kijk eens wat ik heb? en als de anderen de achtervolging staken komt ze ze keer op keer uitdagen. leuk toch?
Afbeelding
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Luna doet dit als ze bang is dat iemand haar bal jat. Ze wil de bal dan afgeven zodat er weer gegooid kan worden, maar legt hem niet neer, omdat een andere hond dan de kans krijgt hem te pakken. Dus loopt ze heen en weer, soort van dilemma.
Als een hond daarna "doorgaat", oftewel niet uit de weg gaat, wordt ze een stuk minder vriendelijk. Het nadeel van dit gedrag vind ik dat veel mensen het inderdaad zien als uitdagen (en bij sommige honden zal dat het ook zijn, alleen bij Luna echt niet) en als ik dan aangeef dat, als hun hond niet heel rap bij die bal en Lun uit de buurt gaat, het nog wel eens mis kon gaan wordt dat afgedaan voor onzin. Nou, dan kijk zelf maar denk ik dan altijd :engel: na de eerste grauw van Luna grijp ik wel gelijk in hoor, maar dan is in ieder geval duidelijk dat ze echt niet gewoon wil spelen. De Bal is namelijk een heel serieuze bezigheid :pfff:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zie hetzelfde als Inge. Misschien is er onlangs iets gebeurd tussen Fay en die herder? Ze lijkt niet op haar gemak dicht in de buurt bij hem en hij staat bij jou. Dus zij heeft een dilemma want die bal moet wel naar de baas :mrgreen:

Dat obsessieve met ballen herken ik wel van die twee hier, maar ze zijn doorgaans niet van het spelen met andere honden of uitdagen. Ze willen met de baas spelen en ook alleen dat. Onderling ouwehoeren ze wel wat maar met honden buiten de eigen roedel absoluut niet. Die moeten vooral ver weg blijven :mrgreen:
Ήυs
Zeer actief

Inge O schreef:ik zie een herder die haar steeds coupeert als ze bij jou wil blijven staan waarop zij het niet meer vertrouwt en haar bal weer in veiligheid brengt. ik vindt het niet speciaal vrolijk gedrag, eerder een beetje onzeker omdat haar niet lukt wat ze wil : de bal veilig bij jou neerleggen zodat je kan gooien.
Juist ;)

Fay speelt nooit en hoeft ook geen contact met de rest. Bal gooien en bal dragen is voor haar genot, de rest is prima maar hoeft ze niets mee.

Meestal legt ze de bal gewoon neer, maar ik heb het idee dat pjotr (van Dagmar) er een spelletje van maakt en Fay het absoluut niet vertrouwd om de bal neer te leggen. Het gekke is dat ik al 3 kwartier aan het wandelen was en het alleen toen pas een probleem was. Misschien al wat vermoeider?

Ik heb een tweede bal gepakt en die de andere kant op gegooid zodat Niko er achteraan zou gaan, pjotr volgde en de rest ook. Daarna legde ze hem neer en kon ik haar bal gooien.

Ik vond alleen de plotselinge interactie tussen Fay en pjotr wel grappig, terwijl ze elkaar goed kennen en er nooit spraken is geweest van dat pjotr haar bal af zou pakken. Daarbij vond ik haar kwispel ook opvallend. Zo kwispelde ze alleen als de bal zoek was en ze deze moest gaan zoeken.

Wel leuk al die verschillende reacties op dit filmpje!
Ήυs
Zeer actief

Maeve schreef:Ik zie hetzelfde als Inge. Misschien is er onlangs iets gebeurd tussen Fay en die herder? Ze lijkt niet op haar gemak dicht in de buurt bij hem en hij staat bij jou. Dus zij heeft een dilemma want die bal moet wel naar de baas :mrgreen:

Dat obsessieve met ballen herken ik wel van die twee hier, maar ze zijn doorgaans niet van het spelen met andere honden of uitdagen. Ze willen met de baas spelen en ook alleen dat. Onderling ouwehoeren ze wel wat maar met honden buiten de eigen roedel absoluut niet. Die moeten vooral ver weg blijven :mrgreen:
Haha ja wellicht is er iets gebeurd wat ik gemist heb tussen die twee. En je laatste stuk, mooi beschreven ;)

Leuk die honden maar als ze mij maar met rust laten. Haha
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Fafo schreef:
Maeve schreef:Ik zie hetzelfde als Inge. Misschien is er onlangs iets gebeurd tussen Fay en die herder? Ze lijkt niet op haar gemak dicht in de buurt bij hem en hij staat bij jou. Dus zij heeft een dilemma want die bal moet wel naar de baas :mrgreen:

Haha ja wellicht is er iets gebeurd wat ik gemist heb tussen die twee. En je laatste stuk, mooi beschreven ;)

Mijn eerste gedachte was ook dat het door Pjotr kwam, die komt er steeds tussen rennen. Ik weet niet hoe oud hij is? De meeste herderachtigen die ik ken hier doen dat pas vanaf een bepaalde leeftijd, dat ze echt willen regelen wie wat doet, welke hond waar loopt, etc. Of als de baas er even niet genoeg sturing aan geeft. Mijn hond heeft er ook een handje van. :wink:
Ήυs
Zeer actief

runninggirl schreef:
Fafo schreef:

Mijn eerste gedachte was ook dat het door Pjotr kwam, die komt er steeds tussen rennen. Ik weet niet hoe oud hij is? De meeste herderachtigen die ik ken hier doen dat pas vanaf een bepaalde leeftijd, dat ze echt willen regelen wie wat doet, welke hond waar loopt, etc. Of als de baas er even niet genoeg sturing aan geeft. Mijn hond heeft er ook een handje van. :wink:
Oh nee dat heeft pjotr niet. Die is meer een beetje lompig ;) Hij loopt gewoon altijd overal doorheen hahaha ;)
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Fafo schreef:

Als je zegt dat hij wat lomp is, is dat al reden genoeg natuurlijk :wink: Daar hebben ze hier helemaal een gruwelijke hekel aan :mrgreen: Nilo is dan wel zo dat hij de bal in de hand afgeeft, om gejat van andere honden te voorkomen. Coda zou denk ik een beetje als Fay reageren.
LaRep
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tokkel

Ongelezen bericht door LaRep »

Inge O schreef:ik zie een herder die haar steeds coupeert als ze bij jou wil blijven staan waarop zij het niet meer vertrouwt en haar bal weer in veiligheid brengt. ik vindt het niet speciaal vrolijk gedrag, eerder een beetje onzeker omdat haar niet lukt wat ze wil : de bal veilig bij jou neerleggen zodat je kan gooien.
Goed gezien Inge :wink:
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Inge O schreef:
Fafo schreef:
runninggirl schreef:
Fafo schreef:

Oh nee dat heeft pjotr niet. Die is meer een beetje lompig ;) Hij loopt gewoon altijd overal doorheen hahaha ;)
ik denk dat je dat een beetje onderschat - als het alleen uit lompigheid was zou de kans statistisch gezien wel heel klein zijn dat het steeds maar weer gebeurt :mrgreen: - hij heeft naar mijn idee wel degelijk een regelnevenbedoeling :wink: .
Nee dat denk ik echt niet. Ik laat wel meerdere herders uit en dat gedrag zie ik bij pjotr echt niet terug. Het gebeurd ook niet steeds. Alleen eergisteren voor nog geen 10 minuten, daarvoor nooit en daarna niet. Ik denk dat het ook echt aan Fay haar gedrag ligt wat pjotr dan ook weer op reageert.

In huis zie ik dat ook, doordat Fay een bepaalde spanning heeft of op een bepaalde manier kijkt, gaat Sem zich anders gedragen dan normaal.

Als het nou vaker gebeurd zal het wellicht wel aan pjotr liggen, wordt hij ouder en krijgt hij meer herder trekjes. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat hij nu bezig was met regelen.
Ήυs
Zeer actief

DeDiana schreef: Was er misschien nu een andere hond bij die er normaal niet bij is, of was er één bij die enige interesse in haar bal toonde?

In dit soort situaties draai of loop ik een beetje weg van de andere hond(en), zodat Mila de bal 'veilig' aan mij kan geven zonder het risico dat die wordt afgepakt door een andere hond, en dan komt ze 'm wel afgeven.
Dit zou ook goed kunnen. Dat pjotr opeens even interesse toonde in de bal ;) Volgens Dagmar doet hij dat ook vaker bij Niko.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Fafo schreef:
DeDiana schreef: Was er misschien nu een andere hond bij die er normaal niet bij is, of was er één bij die enige interesse in haar bal toonde?

Dit zou ook goed kunnen. Dat pjotr opeens even interesse toonde in de bal ;) Volgens Dagmar doet hij dat ook vaker bij Niko.

Yup, juist om honden die niet spelen uit te dagen. Snel afpikken, ererondje doen met een hoop spelbuigingen en dan laat hij hem weer ergens liggen.
De enige manier waarop Niko even echt op hem reageert. Die bal interesseert hem verder 3 x niets.
luna2906
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Fafo schreef:

Yup, juist om honden die niet spelen uit te dagen. Snel afpikken, ererondje doen met een hoop spelbuigingen en dan laat hij hem weer ergens liggen.
De enige manier waarop Niko even echt op hem reageert. Die bal interesseert hem verder 3 x niets.
Hey! :D hoe gaat het met jou en je honden? Leuk dat je weer eens wat post :ok:
dagmar88
Zeer actief

luna2906 schreef: Hey! :D hoe gaat het met jou en je honden? Leuk dat je weer eens wat post :ok:

:S: Fafo heeft me er ingeluisd.

Hier nog steeds huisje weltevreden met het vierspan :ok:
Ήυs
Zeer actief

dagmar88 schreef:
luna2906 schreef: Hey! :D hoe gaat het met jou en je honden? Leuk dat je weer eens wat post :ok:

Niet!

Het liep gewoon toevallig zo :mrgreen:
luna2906
Zeer actief

dagmar88 schreef:

Heel goed van Fafo :engel:

Vierspan? Ik word seniel geloof ik... Charlie, Niko, Pjotr en ...? :oeps:
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

dagmar88 schreef:

4span? Heb ik iets gemist? :denken:
Leuk dat je er weer bent! En heel goed van je Fafo dat je haar er in geluisd hebt ;-)
dagmar88
Zeer actief

luna2906 schreef: Vierspan? Ik word seniel geloof ik... Charlie, Niko, Pjotr en ...? :oeps:

:wink: Tibbe, m'n opvangertje, heeft nog steeds geen baas.
luna2906
Zeer actief

dagmar88 schreef:
luna2906 schreef: Vierspan? Ik word seniel geloof ik... Charlie, Niko, Pjotr en ...? :oeps:

:wink: Tibbe, m'n opvangertje, heeft nog steeds geen baas.
Oh de naam zegt me wel wat. Maar ik vind dat je gewoon even wat foto's moet plaatsen om mijn geheugen op te frissen. Nu je er toch bent enzo :mann:
dagmar88
Zeer actief

:F: Foto's maken is er bij ingeschoten en we zijn beiden bijzonder weinig fotogeniek (hij vindt de camera eng) dus wees gewaarschuwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Die eerste foto :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”