Pippi schreef:Ik heb een vraagje of eigenlijk twee
Mijn teefje van 9,5 maand (Pippi) lijkt jaloers. Nu is dat een mensen-emotie, maar ik weet niet zo goed wat het wel is en wat ik er tegen zou mogen doen. Als ik 1 van de andere honden aai, komt Pippi er altijd bij en wil ze ook aandacht. Ze is nog jong en lekker intensief, met haar aandacht vragen overruled ze een beetje haar moeder van bijna 4 jaar. Verder niks aan de hand, ik geef ze dan allebei evenveel aandacht. Nu heb ik sinds 4 weken een lieve pup van nu 12 weken in huis. En als dit pupje op schoot komt voor aandacht, dan wil Pippi ook aandacht en gromt ze naar de pup en wil ze hem corrigeren om weg te gaan.
Nu is Pippi ouder en dus nog hoger in rang (denk dat ze dat ook wel blijft

) Mag ik de pup op schoot houden en dus Pippi corrigeren voor het grommen? Of verstoor ik de rangorde zo. En is het aandacht vragen van Pippi als ik de andere honden aai jaloersie? Of bezitterigheid? Of rangorde? Moet/kan ik dit corrigeren of moet ik juist Pippi meer aandacht geven omdat ze zich achtergesteld voelt?
Oke vraag twee komt nog

Als we zo 's avond gezellig met zijn allen op de bank liggen is er vaak niks aan de hand, maar soms gaat Pippi ook grommen als de pup er bij ligt, maar gisteren ook omdat haar moeder te dichtbij lag. Echter de bank is niet groter (en het is al een 3 zits, maar er ligt ook nog vaak een kat bij

). Wat moet ik daarmee? Pip is dan blijkbaar de baas? Maar ik wil als leider eigenlijk dat iedereen er ligt en dat er geen gezeur is. Kan ik dat van Pippi vragen? Overigens is Pippi verder niet agressief, dus ik ben niet bang voor bijtincidenten. Het is meer mopperen van haar

of het echt jaloers zijn is, geen idee, maar hier hebben mijn 4 volwassen honden dat ook hoor, als er 1tje aandacht krijgt, willen ze allemaal ineens aandacht, krijgt er geen 1 aandacht (als in kroelen/aaien/spelen) moet er ook geen 1 aandacht hebben
ik stuur wel gerust een hond weg als die "te opeiserig is"
bv Zena is de oudste en krakkemikkig, als Guapa of Jänta ook ineens aandacht willen, doen ze dat dus door Zena weg te duwen, waardoor Zena wel eens valt of zich verstapt (zwakke achterhand) en dan krijgt de andere dus ff te horen dat dat echt niet de bedoeling is en dat ze maar moeten wachten
toen Kita hier bij kwam (nu 13 weken) deed Guapa niets anders als grommen (is normaal voor Guapa in het begin, dat trekt weg

) maar als ik Kita op mijn arm had, werd er niet tegen mij opgesprongen of gegromd of zo, gewoon ruiken mocht Guapa wel, puur omdat Guapa heel impulsief kan zijn met haar correcties (die knoer hard zijn), daarom geen gegrom (de rest doet dit niet) enkel snuffelen.
tot hier toe gaat dat goed, Guapa moet nog niet heel veel van Kita hebben, maar met muilkorf gaat het helemaal prima, Guapa gromt als Kita tegen haar op gaat staan en dat vind ik prima, Kita moet leren dat Guapa niet Jänta is (bij Jänta kan Kita absoluut alles doen en laten wat ze wilt, die corrigeert neit)
ik zou er niet zomaar van uit gaan omdat een hond ouder is dat die ook maar hoger in rang staat
ik heb 5 honden 4 teven (9.5-6-3-13 weken) en 1 reu (8) en toch is de teef van 6 (Guapa) hier ranghoogste, maar ze weet ook heel goed (allemaal trouwens, juist Kita is dat nu aan het leren) dat Zena heilig gebied is, er word neit tegen gebeukt, niet venijnig tegen gedaan, maar ze mogen wel laten weten als Zena te ver gaat (wat eigenlijk nooit is, Zena is zo een hondje dat altijd de braafste van de klas is)
Guapa heeft de septer overgepakt van Zena toen Guapa een maand of 6 was
ik beslis hier nog altijd zelf wie ik aandacht geef, zo krijgen de 2 jongste teven (Kita ff niet mee gerekend) veel meer aandacht als de 2 oudste honden, maar dat is puur omdat Guapa en Jänta veel meer energie hebben als Zena en Darko, ik doe ook veel meer met Jänta en Guapa, waardoor ze dus meer aandacht krijgen
als hier Guapa en Jänta (moeder en dochter) samen binnen zijn, mag Jänta van mij niet op de bank en Guapa wel, puur omdat het tussen hen nog al eens kan escaleren. Guapa vind het neit zo gezellig dat haar dochter mee op de bank ligt, dus beslis ik dat eigenlijk voor haar.
als Guapa en Zena binnen zijn, heeft Guapa niks te zeggen, als Zena op de bank wil, laat ik haar op de bank en heeft Guapa gewoon in te binden
hier hangt het dus van de combinatie af en of wij er bij zitten of niet.