Wij hebben nu een kruising Border Collie teefje van 11 jaar oud, een heerlijke hond die ik voor geen goud zou willen missen. Toch vind ik het leuk en nuttig om alvast eens te kijken welk ras nu eigenlijk echt bij mij past. Het is natuurlijk voor de toekomst, want eerst willen wij nog lang genieten van Kelly, maar wanneer ik later op mijzelf woon (over járen), zou ik zeker weer een hond willen hebben.
Eventjes kort omschreven wat ik zoek in een ras:
- Ik zou graag een middelgrote tot grote hond willen (minimale schofthoogte 40 cm)
- Ik zou het fijn vinden als de hond intelligent is, dus snel dingen leert.
- Een tikkeltje eigenwijs vind ik geen probleem, ik zie daar de charmes wel van in
- De hond mag best wat energie hebben, ik houd van wandelen en ik ben van plan om aan hondensporten te gaan doen. Toch zou ik het fijn vinden dat de hond binnenshuis rustig is.
- De hond mag jachtinstinct hebben, maar moet onder controle te houden zijn.
- Het liefst wil ik geen hond die teveel vachtverzorging nodig heeft, dus niet meer dan 3x per jaar naar de trimmer of elke week borstelen.
Wat ik te bieden heb aan het ras:
- Ik zou het leuk vinden om aan hondensporten te gaan doen, dus bijvoorbeeld behendigheid.
- Ik doe de pabo, dus ik zal in de toekomst werken op een basisschool, waardoor ik waarschijnlijk zal werken van 8.30 uur - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 15.30 uur. Dit zijn in mijn omgeving de basisschooltijden, dus de hond zal maximaal 5,5 uur per dag alleen zijn met een pauze van ongeveer een uur, aangezien ik wil proberen om tussen de middag naar huis te gaan om de hond uit te laten.
Ik ben zelf helemaal weg van de Border Collie (waarschijnlijk ook omdat mijn huidige hond een kruising BC is), maar ik ben bang dat ik een BC niet voldoende uitdaging kan geven. Daarom kijk ik toch eerst nog even welke rassen er nog meer mogelijk zijn, omdat ik niet wil dat de hond ongelukkig wordt, en daarom ben ik benieuwd wat jullie denken: welk(e) ras(en) past/passen bij mij?