Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Claimgedrag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Claimgedrag?

Ongelezen bericht door crienepien »

Vince is op ons alledrie even dol. Ik ben degene die het meest voor hem zorgt (ben ook hele dagen thuis), manlief doet de langste wandelingen. Als er iets is (ziek, honger, moeten plassen) komt Vince naar mij toe, maar man is een prima vervanger als het zo uitkomt.
Hij is er aan gewend dat we elkaar een knuffel geven, vasthouden of kussen. Tuurlijk probeert hij er wel'ns tussen te komen, maar een simpel AF is meestal voldoende om hem te laten begrijpen dat het even niet zijn moment is.

Ik heb rug- en bekkenproblemen en de laatste tijd het idee dat mijn waterbed de boel niet verbetert. Dus was het plan om een paar nachten op de bank te slapen, kijken of dat beter ging. Zoja, dan wordt het dus tijd voor een ander bed.

Gisteravond ging manlief laatste rondje lopen met Vince, ik heb alles nachtklaar gemaakt en mijn bedje op de bank opgemaakt. Vindt Vince supergezellig (en ik stiekem ook wel, zolang hij niet de hele bak claimt).
Bij thuiskomst kreeg hij koekje en sprong bij me op de bank. Manlief komt me een kus geven en Vince springt er venijnig tussen. Niet speels, ook niet bijterig, maar niet op een leuke manier. Ik heb hem z'n mand in gestuurd en een blijf gegeven, maar duurde even voor hij daaraan toegaf. Vervolgens bewust duidelijk manlief gekust en welterusten gewenst en pas een kwartier later Vince teken gegeven dat hij bij me mocht komen liggen. Normaal kruipt hij tegen me aan om ergens halverwege de nacht op een ander stuk bank te gaan liggen. Vannacht de hele nacht tegen me aan, niet weg te slaan.

Waar komt dit claimgedrag vandaan en wat doe je ertegen?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder
Aantal honden: 2

Re: Claimgedrag?

Ongelezen bericht door Miranda »

Tara schreef:Ik zou je hond wat minder zelf laten bepalen, jouw/jullie huis en jouw/jullie regels.
Wat de hond daar verder ook van vindt, hij hoort zich niet te bemoeien met jullie beslissingen.
Ik denk dat je goed gehandeld hebt, en ook wel goed duidelijk maakt dat Vince zich er niet mee moet bemoeien, maar ik denk ook dat je in het dagelijks leven bij de gewone doordeweekse dingetjes wat duidelijker moet aangeven wat je wel en niet goed vindt.
Gewoon weer een beetje de puntjes op de i, jullie nemen de leiding en niet de hond.
Het feit dat Vince überhaupt iets meent te kunnen claimen vind ik eigenlijk al veelzeggend, als de verhoudingen gewoon helder zijn zou hij dat namelijk niet doen.
Precies dit. Even de teugels weer aanhalen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Claimgedrag?

Ongelezen bericht door ranetje »

Eens met bovenstaande advies :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”