Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Aanleren mee te wandelen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Aanleren mee te wandelen

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hallo allemaal!

Ik heb geloof ik, toen ik Mina net kreeg, een topic gemaakt over het Mina aanleren om mee te lopen zonder riem.
Op dat moment woonde ik samen met iemand en was ik de enige die met haar ging wandelen, waardoor (denk ik) ze uiteindelijk wel makkelijk mee liep.

Nu woon ik al een tijdje bij mijn ouders, broer en zus (en nog een tweede hond, jonger dan Mina, van mijn ouders).
Regelmatig gaan ook zij met Mina wandelen, maar er zijn al 2 problemen in voorgekomen en ik hoop dat jullie mij er een beetje mee willen helpen.

1. De honden worden rond 6:00 uur in de ochtend uitgelaten door mijn vader, voor hij naar zijn werk gaat. Mina ligt dan nog heerlijk lui op de bank en mijn vader moet haar er regelmatig af slepen om haar mee te krijgen, maar vaak lukt dit niet eens en gaat hij zonder haar naar buiten.
Dit wil ik afgeleerd hebben, ze moet gewoon mee naar buiten.
Mijn eerste gedachte is: een koekje geven..maar ze moet (nog steeds) afvallen, dus dat is ook niet echt een goede oplossing, daarbij wil ik haar niet aanleren dat ze alles maar kan doen voor eten (ze is eetverslaafd :tongue: )

2. Normaal laat ik Mina altijd aan de riem uit om te voorkomen dat ze wegloopt. Een keer liet iemand anders Mina uit zonder riem, ze waren een tijdje weg en opeens zie ik Mina hier een beetje voor de voordeur rondsnuffelen, maar degene die mee liep was nergens te bekennen (die was met de andere hond al veel verder gelopen).
Mina loopt dus niet mee en loopt zelfs rond te zwerven..dit geeft mij echt een heel onveilig gevoel als je sommige verhalen al hoort over dat ze honden meenemen. Hier wil ik Mina dus aanleren, uiteindelijk, om áltijd mee te lopen met mij (dit kan ik opzich al wel, dit heeft ze namelijk eerder gedaan), maar ook met de rest van het gezin (of misschien beter gezegd met de andere hond).
Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de rest van het gezin strenge regels te moeten opleggen?

Een heel verhaal :roll: Hopelijk kan iemand mij wat tips geven.

Groetjes! :D
Afbeelding

9,5 jaar
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel

Re: Aanleren mee te wandelen

Ongelezen bericht door Renee1966 »

1 riem eraan en gewoon meenemen
2 riem eraan en gewoon meenemen
:19:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

wat een kul.
beide problemen zijn heel makkelijk op te lossen: riempje eraan :idea:

en als dat hondje om 6 uur 's morgens niet mee wil zou ik haar lekker laten slapen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

renee-uk schreef:wat een kul.
beide problemen zijn heel makkelijk op te lossen: riempje eraan :idea:

en als dat hondje om 6 uur 's morgens niet mee wil zou ik haar lekker laten slapen.
:ok:

Hoef ik ook niet mee aan te komen. En met gesleur zeker niet.
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Ohhhhh wat zou Vince kermen als hij om 6 uur sochtends van zijn warme slaapplekje af moest.
Hier gebeurt het savonds wel 'ns dat hij zijn mand niet uit wil komen voor het laatste rondje. Dan wordt toch echt in de mand zijn riem om gedaan en MOET hij mee, het is niet anders.

Als hondje bij jou wel los meeloopt, zou ik me daartoe beperken. Dus alleen los met jou erbij, anderen die hem uitlaten netjes aan de riem.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Renee1966 schreef:1 riem eraan en gewoon meenemen
Mijn doel is dat zij meeloopt zónder riem. :)
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan.
Mina2006
Zeer actief

crienepien schreef:Ohhhhh wat zou Vince kermen als hij om 6 uur sochtends van zijn warme slaapplekje af moest.
Hier gebeurt het savonds wel 'ns dat hij zijn mand niet uit wil komen voor het laatste rondje. Dan wordt toch echt in de mand zijn riem om gedaan en MOET hij mee, het is niet anders.

Als hondje bij jou wel los meeloopt, zou ik me daartoe beperken. Dus alleen los met jou erbij, anderen die hem uitlaten netjes aan de riem.
Bedankt. Zal Mina dan wel met mij blijven meelopen, als zij gewend is bij de anderen met de riem mee te lopen?
Dus eigenlijk dat Mina 'verward' raakt en bij mij of met de riem om, moeilijk gaat doen?

Of denk ik dan te moeilijk :P ?
Afbeelding

9,5 jaar
Renee1966
Zeer actief

Mina2006 schreef:
Dat snap ik, maar dat doet ze (nog) niet. Dus riem eraan
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Mina2006 schreef:
Precies :engel:

Ik zou haar graag los laten lopen zonder dat ze wegloopt, ik neem aan dat elke hondenbezitter dit wel wilt toch?
Zodat ze lekker in de bossen kan spelen zonder dat ik er achteraan moet rennen bij wijze van spreken :lol1:
Afbeelding

9,5 jaar
crienepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door crienepien »

Ik denk dat je dat pas weet, als je het geprobeerd hebt. Maar als Mina gewend is los met jou mee te lopen, denk ik niet dat dat zomaar een probleem wordt.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Mina2006 schreef:Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de rest van het gezin strenge regels te moeten opleggen?
hypnose?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Mina2006
Zeer actief

crienepien schreef:Ik denk dat je dat pas weet, als je het geprobeerd hebt. Maar als Mina gewend is los met jou mee te lopen, denk ik niet dat dat zomaar een probleem wordt.
Nja, echt gewend is ze het nog niet helaas, ik loop sinds ik weer thuis woon altijd met de riem aan, vooral vanwege het 'incident' dat ze ineens weg was gelopen.
Ik zal het eens proberen dan, dankje.
Renee1966 schreef:
Mina2006 schreef:
Dat snap ik, maar dat doet ze (nog) niet. Dus riem eraan
Oké, dan zal ze uiteindelijk gewoon meelopen zonder riem, als je haar nu altijd de riem aandoet. Dankjewel.
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

renee-uk schreef:
Mina2006 schreef:Hoe krijg ik dit voor elkaar zonder de rest van het gezin strenge regels te moeten opleggen?
hypnose?
Haha :lol1: Als dat toch eens zou kunnen :D
Afbeelding

9,5 jaar
dagmar88
Zeer actief

Mina2006 schreef: Bedankt. Zal Mina dan wel met mij blijven meelopen, als zij gewend is bij de anderen met de riem mee te lopen?
Dus eigenlijk dat Mina 'verward' raakt en bij mij of met de riem om, moeilijk gaat doen?

Of denk ik dan te moeilijk :P ?

Ja.
Mina2006 schreef:
dagmar88 schreef:
Mina2006 schreef:
Precies :engel:

Ik zou haar graag los laten lopen zonder dat ze wegloopt, ik neem aan dat elke hondenbezitter dit wel wilt toch?
Zodat ze lekker in de bossen kan spelen zonder dat ik er achteraan moet rennen bij wijze van spreken :lol1:
Nee. Ik stel iets hogere eisen dan niet terug naar huis lopen wanneer het om loslaten gaat.

Jaap heeft één en ander geschreven over werken met de voerdummy, daar zou je naar kunnen kijken.
Mina2006
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Nee. Ik stel iets hogere eisen dan niet terug naar huis lopen wanneer het om loslaten gaat.

Jaap heeft één en ander geschreven over werken met de voerdummy, daar zou je naar kunnen kijken.
Ik ben er kritisch over, omdat Mina niet speelt.
Nergens mee :oohja:
Maar ik zal het eens opzoeken (of als je een linkje hebt?) en kijken of het Mina wat kan motiveren :D

Erg bedankt ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Renee1966
Zeer actief

Werken met de voerdummy is geen spelen. Zoek het topic maar eens op
Mina2006
Zeer actief

Renee1966 schreef:Werken met de voerdummy is geen spelen. Zoek het topic maar eens op
Ik heb het een stuk gelezen, ik zal het zo nog eens lezen om nog duidelijker te krijgen wat het doel is ervan. Ik zal haar eerst moeten leren apporteren denk ik? Of gaat ze dit vanzelf doen, als ze ziet dat er eten in zit?
Ik heb ook alle reacties gelezen :p
Zal binnenkort eens wat maken haha.

Ik heb alleen 1 vraag erover: hoe zorgt dit ervoor, dat Mina met mij mee loopt zonder riem? Komt dat omdat ze dan weet dat ze dan te eten krijgt?
Afbeelding

9,5 jaar
Lieke87
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Mechelse herder en een X Labrador.

Ongelezen bericht door Lieke87 »

Waarom moet ze helemaal los meelopen? Wat is daar de meerwaarde van?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Als je laatste ervaring is dat ze ervandoor is gegaan toen je haar los had zou ik eerst maar eens gaan trainen op veilig terrein.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Pemba schreef:Als je laatste ervaring is dat ze ervandoor is gegaan toen je haar los had zou ik eerst maar eens gaan trainen op veilig terrein.
Die ervaring was toen een ander met haar ging wandelen en losliet. Toen ik ergens anders woonde liep ze netjes mee. Ze ging er trouwens niet echt vandoor geloof ik, ze rent niet :19: Ze liep gewoon me diegene niet meer mee en besloot naar huis te gaan (wel gevaarlijk inderdaad)
Lieke87 schreef:Waarom moet ze helemaal los meelopen? Wat is daar de meerwaarde van?
De meerwaarde ervan is dat ze dan ten eerste beter leert luisteren (het is toch weer een commando), ten tweede dat als we lange wandelingen gaan maken, ik niet per se haar aan de riem mee meenemen, maar zij ook vooruit kan lopen (tot een maximum, maar dat zal ik haar dan aan kunnen leren) en de boel kan verkennen.
Ik heb zelf het idee dat een hond aan de riem toch een soort 'gevangenschap' is, dit wil overigens NIET zeggen dat dit zo is hé ;) Totaal niet :)
Ten derde omdat ik nu aan de ene hand een langzame hond heb die het liefste stapje voor stapje slentert en aan de andere hand een drukke hond die zo snel mogelijk loopt. Het zou voor mij handiger (en ook veiliger in verband met fietsers en andere honden (waar ik me niet druk om maak, want bij honden waar ik me wel druk om maak gaat de hond weer vast)) zijn als een hond los kan lopen, in dit geval zal de langzaamste beter zijn omdat de andere hond, die niet van mij is, te snel wilt.
Afbeelding

9,5 jaar
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Sommige honden kunnen het. Mijn vorige hond (Mechelse herder) bijvoorbeeld liep altijd los, en wachtte bij de winkel ook los op me. Haar appèl was echt 100%. Dán kan het. Dán is het veilig.

Skadi luistert behoorlijk goed, die staat bijna 100% onder appèl.
Sleutelwoord is bijna. Heel, heel sporadisch loopt ze onder mijn appèl uit. Dus die gaat niet los waar dat niet veilig is. Ze luistert meer dan uitstekend, maar ik houd mijn hond graag heel en levend.

Dus. Ik zou het maar bij de riem houden als ik jou was.

Over loslopen in losloopgebieden, je traint op een betrouwbare hier. Weer appèl dus.
Als ze niet luistert, kan ze niet los. Dus ga je (bv met de voerdummy) werken aan jullie band. Zodat ze op jou gericht is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Mina2006
Zeer actief

Miranda schreef:Sommige honden kunnen het. Mijn vorige hond (Mechelse herder) bijvoorbeeld liep altijd los, en wachtte bij de winkel ook los op me. Haar appèl was echt 100%. Dán kan het. Dán is het veilig.

Skadi luistert behoorlijk goed, die staat bijna 100% onder appèl.
Sleutelwoord is bijna. Heel, heel sporadisch loopt ze onder mijn appèl uit. Dus die gaat niet los waar dat niet veilig is. Ze luistert meer dan uitstekend, maar ik houd mijn hond graag heel en levend.

Dus. Ik zou het maar bij de riem houden als ik jou was.

Over loslopen in losloopgebieden, je traint op een betrouwbare hier. Weer appèl dus.
Als ze niet luistert, kan ze niet los. Dus ga je (bv met de voerdummy) werken aan jullie band. Zodat ze op jou gericht is.
Oké bedankt, ik wil het wel gaan proberen, kleine stukjes als het rustig is natuurlijk. Gelukkig luistert ze naar mij wel redelijk goed al, minder naar de rest. Zij zullen het dan inderdaad bij de riem moeten houden.
De andere hond houd ik sowieso aan de riem, ze is bij mij te vaak weggelopen. Hoewel ze wel luistert naar 'zit', komt er toch een moment waarop ze dat niet doet als er bijvoorbeeld een scooter voorbij rijdt. Deze houd ik dus aan de riem. Dankje :D
Afbeelding

9,5 jaar
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik begrijp echt geen hol van dit topic.. spijkers op laag water zoeken wat mij betreft. Met jou loopt ze mee, dus bij jou kan ze los, met een ander loopt ze blijkbaar niet mee, dus een riem eraan..
Mina2006
Zeer actief

sbientje schreef:ik begrijp echt geen hol van dit topic.. spijkers op laag water zoeken wat mij betreft. Met jou loopt ze mee, dus bij jou kan ze los, met een ander loopt ze blijkbaar niet mee, dus een riem eraan..
Met mij liep ze altijd mee, ik weet niet of ze dat nu nog steeds doet. Ik vroeg me af of het haar niet door de war haalt als ze bij de een wel los mag en bij de ander niet.

Het is nu duidelijk voor mij :)
Afbeelding

9,5 jaar
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Mina2006 schreef:Met mij liep ze altijd mee, ik weet niet of ze dat nu nog steeds doet. Ik vroeg me af of het haar niet door de war haalt als ze bij de een wel los mag en bij de ander niet.

Ah. Ik begreep je ook verkeerd.

Mijn hond luistert uitstekend naar mij. Ik ben haar baas. Naar man luistert ze redelijk goed.
Alle anderen kunnen gevoeglijk een middelvinger krijgen, daar heeft ze niks mee te maken vindt ze. En dat ze maar gelijk heeft ;)
En dat gaat op voor bijna alle honden. Die luisteren over het algemeen veel beter naar hun eigen baas dan naar een ander.

En nee, honden raken daarvan niet in de war, dat kunnen ze heel erg goed scheiden.
And few will ever climb
Mina2006
Zeer actief

Miranda schreef:
Mina2006 schreef:Met mij liep ze altijd mee, ik weet niet of ze dat nu nog steeds doet. Ik vroeg me af of het haar niet door de war haalt als ze bij de een wel los mag en bij de ander niet.

Ah. Ik begreep je ook verkeerd.

Mijn hond luistert uitstekend naar mij. Ik ben haar baas. Naar man luistert ze redelijk goed.
Alle anderen kunnen gevoeglijk een middelvinger krijgen, daar heeft ze niks mee te maken vindt ze. En dat ze maar gelijk heeft ;)
En dat gaat op voor bijna alle honden. Die luisteren over het algemeen veel beter naar hun eigen baas dan naar een ander.

En nee, honden raken daarvan niet in de war, dat kunnen ze heel erg goed scheiden.
Okee top! Dankjewel ;)

En wat betreft het in de ochtend niet meegaan, is het dan echt geen probleem dat ze niet gaat, of moet mijn vader haar gewoon de riem omdoen en mee 'slepen' ?
Dat laatste heb ik liever niet, maar dat eerste lijkt me ook niet handig aangezien ze dan al ongeveer 7 uur niet is uitgeweest.
Afbeelding

9,5 jaar
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

7 uur niet uit is toch niet zo erg? Als ze nodig moet zou ze vast wel overeind komen :D
Miranda
Erelid
Tervuerense herder

Mina2006 schreef:En wat betreft het in de ochtend niet meegaan, is het dan echt geen probleem dat ze niet gaat, of moet mijn vader haar gewoon de riem omdoen en mee 'slepen' ?
Dat laatste heb ik liever niet, maar dat eerste lijkt me ook niet handig aangezien ze dan al ongeveer 7 uur niet is uitgeweest.
Als ze écht nodig moest zou ze wel staan te trappelen om mee te mogen ;)

Hier doe ik ze 's avonds om middernacht voor een laatste plas naar het hoekje. Uitermate verstoord zijn ze dan, maar ze gaan wel mee. Maar 's ochtends vroeg opstaan? Daahaag, ga zelf maar wandelen, wij pitten nog even door :piew:

Laat d'r maar lekker pitten, als ze echt moet meldt ze zich wel (en dan kan je vader haar natuurlijk alsnog even laten piesen).
And few will ever climb
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Ik zou haar dan gewoon lekker laten liggen in de ochtend, behalve als dat het enige moment is in de ochtend dat er gewandeld kan worden. Als er vervolgens tot de middag niemand is om haar uit te laten dan zou ze bij mij weinig keus hebben en toch echt om 6 uur mee moeten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”