Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Tips voeding hond met blaasstenen en overgewicht.
Moderator: moderatorteam
- freskin
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): schotse herder, SWH
- Aantal honden: 2
Tips voeding hond met blaasstenen en overgewicht.
Het boomerhondje van mijn ouders ( herplaats teefje, gecastreerd) is een paar weken geleden geopereerd aan blaasstenen (struviet) Nu heeft ze van de da een brokkendieet gekregen van RC, maar daar krijgt ze obstipatie problemen van. Nu is ze behoorlijk dik (understatement: ze weegt nu 13,5 kg., en moet dus flink afvallen.Volgens de da zou ze 10 kg mogen wegen. Ze is vrij groot) Maar zo wil het ook niet vlotten natuurlijk.
Voorheen kreeg ze versvlees met paardenmelk (dit gaven haar vorige eigenaren haar, omdat ze snel last had van haar darmen) Volgens mij is paardenmelk ook vrij vet?
Nu wil ik haar overzetten op een goede verse voeding, met eventueel Eurologist tablletten. Ik las hier dat er goede resultaten waren hiermee. En voor haar snelle verstopping misschien Iso Gel?
Ik vind het heel lastig. Vooral omdat mijn ouders dit haar moeten geven. Zij zijn al aardig op leeftijd. Ik begeleid ze hier zo veel mogelijk bij natuurlijk. Als ze weten wat ze haar kunnen geven is dat geen probleem.
Heeft iemand ervaring met een bepaalde verse voeding? Lotgering bijvoorbeeld? Maakt het wat uit wat het voor verse voeding is?
Ik heb ook begrepen dat de PH-waarde van haar urine beneden de 7 moet zijn om stenen te voorkomen. Kan dit al bereikt worden door vers te voeren, of moeten we haar bijvoorbeeld nog cranberry tabletten erbij geven?
Alvast bedankt voor de reactie's!
*verbetering
Voorheen kreeg ze versvlees met paardenmelk (dit gaven haar vorige eigenaren haar, omdat ze snel last had van haar darmen) Volgens mij is paardenmelk ook vrij vet?
Nu wil ik haar overzetten op een goede verse voeding, met eventueel Eurologist tablletten. Ik las hier dat er goede resultaten waren hiermee. En voor haar snelle verstopping misschien Iso Gel?
Ik vind het heel lastig. Vooral omdat mijn ouders dit haar moeten geven. Zij zijn al aardig op leeftijd. Ik begeleid ze hier zo veel mogelijk bij natuurlijk. Als ze weten wat ze haar kunnen geven is dat geen probleem.
Heeft iemand ervaring met een bepaalde verse voeding? Lotgering bijvoorbeeld? Maakt het wat uit wat het voor verse voeding is?
Ik heb ook begrepen dat de PH-waarde van haar urine beneden de 7 moet zijn om stenen te voorkomen. Kan dit al bereikt worden door vers te voeren, of moeten we haar bijvoorbeeld nog cranberry tabletten erbij geven?
Alvast bedankt voor de reactie's!
*verbetering
groetjes, ingrid
TARAK

- freskin
- Zeer actief
- Hylos
- Zeer actief
Re: Tips voeding hond met blaasstenen en overgewicht.
Ik heb op een ander forum gelezen dat vers voer zonder premix (dus met gemalen bot) het beste is en dat organen zorgen voor een hogere zuurtegraad in de urine.
Daarnaast zou je cranberry tabletten kunnen geven als de waarde verhoogt is.
Bij dit overzicht kun je zien in welke kvv's bot of een premix zit: http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Lotgering zit geen premix in maar gemalen bot, dus qua kvv zou je dat kunnen proberen.
Op dat andere forum wordt Bibi aangeraden bij dergelijke problemen.
Oh en iets anders, ik voer hier zo nu en dan geitenmelk erbij. Dat blijkt gezond te zijn en sowieso veel minder vet dan koeienmelk.
Bij dit overzicht kun je zien in welke kvv's bot of een premix zit: http://voerwijzer.com/kvv-vergelijken
Lotgering zit geen premix in maar gemalen bot, dus qua kvv zou je dat kunnen proberen.
Oh en iets anders, ik voer hier zo nu en dan geitenmelk erbij. Dat blijkt gezond te zijn en sowieso veel minder vet dan koeienmelk.

Volgens mij zitten inde enkelvoudige soorten vlees van Degomeat ook geen premix. Paard is heel mager vlees.
- freskin
- Zeer actief
Bedankt!Hylos schreef:Ik heb op een ander forum gelezen dat vers voer zonder premix (dus met gemalen bot) het beste is en dat organen zorgen voor een hogere zuurtegraad in de urine.

Bedankt!

groetjes, ingrid
TARAK

- freskin
- Zeer actief
@Safari: Paard is inderdaad mager,volgens mij, dus ik ga mij orienteren daarop. Dat moet gaan lukken!
Bedankt!

groetjes, ingrid
TARAK

Kom ik weer met mijn Rodi,ook voor het gemak van je ouders misschien
http://www.via-natura.nl/vers-vlees/rodi-exclusive
Verrijkt met Zeewier. Zeewier zit boordevol vitaminen, mineralen en natuurlijke antioxidanten.
Verrijkt met Zalmolie. Omega 3 vetzuren uit zalmolie ondersteunen een perfecte conditie van uw hond zijn huid en vacht.
Verrijkt met Cranberry. Cranberries dragen bij aan het gezond houden van uw hond zijn urinewegen en hebben een antibacteriële werking.
Weight control Chicken & tripe Rich in Veggies complete
Rodi Exclusive Weight Control Chicken & Tripe Rich in Veggies uitermate geschikt voor honden die neigen tot of last hebben van overgewicht.
(Ik geef zelf de Hypoallergenic Duck & Rabbit complete)
http://www.via-natura.nl/vers-vlees/rodi-exclusive
Verrijkt met Zeewier. Zeewier zit boordevol vitaminen, mineralen en natuurlijke antioxidanten.
Verrijkt met Zalmolie. Omega 3 vetzuren uit zalmolie ondersteunen een perfecte conditie van uw hond zijn huid en vacht.
Verrijkt met Cranberry. Cranberries dragen bij aan het gezond houden van uw hond zijn urinewegen en hebben een antibacteriële werking.
Weight control Chicken & tripe Rich in Veggies complete
Rodi Exclusive Weight Control Chicken & Tripe Rich in Veggies uitermate geschikt voor honden die neigen tot of last hebben van overgewicht.
(Ik geef zelf de Hypoallergenic Duck & Rabbit complete)
-
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Markiesje
Chihuahua
Hollandse herder - Aantal honden: 3
Ons markiesje had last van blaasgruis en heeft eerst een blaasgruisoplossend voer gehad en daarna ben ik vitamine c tabletten gaan geven. De da heeft een paar keer de zuurtegraad van de urine gemeten om te kijken of de hoeveelheid vitamine c tabletten voldoende was en dat gaat nu al jaren goed.
Hij krijgt dus zijn gewone voer (geen dieetvoer) met een vit c tabletje.
Hij krijgt dus zijn gewone voer (geen dieetvoer) met een vit c tabletje.
- dagmar88
- Zeer actief
Safari schreef:Volgens mij zitten inde enkelvoudige soorten vlees van Degomeat ook geen premix. Paard is heel mager vlees.
Daar hebben ze ook een overzichtje met de gemiddelde vetpercentages van iedere diersoort.
http://www.naturis.nu/index.php?main_pa ... x&cPath=79