Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verbod op winnershow

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Verbod op winnershow

Ongelezen bericht door Machie »

Tenminste, als het aan de Sophia-Vereeniging ligt....
Een tentoonstelling van dierenleed, dat is de Amsterdam Winner Show volgens de Sophia-Vereeniging. De rashondenshow, die plaatsvindt op 14 en 15 december in de RAI, stelt een extreem, ziekmakend uiterlijk van rashonden centraal, in plaats van het welzijn en de gezondheid. Om een einde te maken aan dit rashondenleed pleit de Sophia-Vereeniging voor overheidsingrijpen: een verbod op rashondenshows die aanzetten tot het fokken van honden die ziek zijn en niet normaal kunnen functioneren door hun extreme uiterlijk.
zie verdere tekst:
http://www.sophia-vereeniging.nl/nl/pag ... nshow.html
_Jules_
Zeer actief
Aantal honden: 4

Re: Verbod op winnershow

Ongelezen bericht door _Jules_ »

Zeikerds
Afbeelding
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Zullen we het wielrennen dan ook verbieden omdat er doping wordt gebruikt (door sommigen) ?
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

Ik denk dat de show op zichzelf niet verboden hoeft te worden, maar een aantal rassen waarbij duidelijk ernstige gezondheidsproblemen zijn mogen van mij best uitgesloten worden van deelname. Lijkt mij veel effectiever dan de gehele show verbieden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Joh, die zijn niet wijs. Die willen ook een castratieverplichting voor iedere hond in nederland :piew:
rose
Zeer actief

dagmar88 schreef:Joh, die zijn niet wijs. Die willen ook een castratieverplichting voor iedere hond in nederland :piew:

Echt waar? Hmmm, dacht dat het zo'n goede stichting was :hmmm:
dagmar88
Zeer actief

rose schreef:
dagmar88 schreef:Joh, die zijn niet wijs. Die willen ook een castratieverplichting voor iedere hond in nederland :piew:

Echt waar? Hmmm, dacht dat het zo'n goede stichting was :hmmm:
Helaas wel ja.
Flevo Bordertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border terrier, terriërkruising en X wolfsgrijze keeshond/eurasiër
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Flevo Bordertje »

I have a dream... Dat alle keurmeesters en rasverenigingen daadwerkelijk het welzijn en de gezondheid van honden voorop hebben staan en dat shows als de Winner juist als middel tegen de fok van ziekelijke uiterlijke uitspattingen gebruikt kan worden door alleen die honden te laten winnen die gezond en fit zijn :roos:
De Winner verbieden lost natuurlijk niets op, stelletje domme dozen bij die Sophia club :roll:
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Daarom wordt toch ook Crufts niet meer uitgezonden door de BBC. Alsof Crufts er iets aan kan doen dat de honden zo worden gefokt.
ladybird
Zeer actief
Mijn ras(sen): Geen, ik hou niet van honden.
Contacteer:

Ongelezen bericht door ladybird »

Euh? En wat willen ze oplossen met een verbod van één hondenshow? Dan verschuifd alles toch gewoon naar één van de andere shows. :oeps:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Ik had de Spohia Vereniging wel wat slimmer ingeschat. Een verbod lost niks op, er zal alleen anders gekeurd moeten worden. Meer teruggrijpen op de rasbeschrijving zoals die ooit is opgesteld én een medische keuring door een onafhankelijke dierenarts. En dat verplicht bij elke show.
Mieke-Bo

Ongelezen bericht door Mieke-Bo »

Inderdaad Muk, medische keuring door onafhankelijke dierenarts voor deelname. Dan wel eenmalig bij een hond en een bewijs van gezondheid meegeven. Anders blijf je keuren.

Show verbieden lost niks op, is symptoom bestrijding.

En ik denk de rassen uitsluiten waardoor deze situatie is ontstaan. Er zijn een hoop rassen met ziektes maar er zijn ook rassen die volgens strenge eisen ter wereld komen. Als pietje het verknalt, moet pietje op de blaren zitten en moet je niet jantje, klaasje en henkje meenemen. Dat vind ik oneerlijk!
Muk

Nanna schreef:
Muk schreef: er zal alleen anders gekeurd moeten worden.
Dat moest evengoed al. Heb je gezien wat er op de Dogachtigen show BIS werd? :LOL: :LOL:
Ook weer zo'n lel-en-drel snikkelverheffer. Niet 'atletisch' zoals de standaard dat voorschrijft, maar vooral véél.
Hmm geen idee, even googelen welke hond dat was. Teveel lel en vel heeft niks met het oorsproknkelijke rasplaatje te maken. Helaas zien keurmeesters dat niet en dat is ontzettend jammer.

Edit: ff gegoogeld
De BIS vond ik meevallen, ik had veel erger verwacht nav jouw beschrijving, aangezien ik een Mastino Napolitano verwachtte. :mrgreen: Een lelijke bordeauxdog, maar dat is toch al geen ras waar ik wat mee heb.
Hayley84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier

Ongelezen bericht door Hayley84 »

Nanna schreef:
Muk schreef: er zal alleen anders gekeurd moeten worden.
Dat moest evengoed al. Heb je gezien wat er op de Dogachtigen show BIS werd? :LOL: :LOL:
Ook weer zo'n lel-en-drel snikkelverheffer. Niet 'atletisch' zoals de standaard dat voorschrijft, maar vooral véél.
Geldt dat niet voor (bijna) alle rassen?
Bij de SBT bijvoorbeeld valt het misschien niet zo op omdat het niet zo heftig is als bij de Bulldog maar die lijken ook niet meer op de oorspronkelijke honden.
Ook te laag, te breed, te zwaar.
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jaap* »

Mieke-Bo schreef:Show verbieden lost niks op, is symptoom bestrijding.
Ik ben van mening dat elke vorm van competitie vermeden moet worden als het om fokken gaat. Fokken gaat niet over winnen of verliezen. Het is geen wedstrijd.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Muk

Heb even verder gekeken op de lijst van de winnaars van die show. Maar ik vind veel van die honden niet zo mooi gebouwd. Die Fila (kind / hond) staat erg kort op zijn poten en heeft kromme poten. De Newfoundlander (beste veteraan) is sowieso lelijk omdat Lobbes ervan heeft verloren op de clubmatch. :pffff: :mrgreen: Nee, zijn haren zijn veeeeel te lang, een hond met zo'n vacht zou ik in ieder geval niet willen, er zijn al genoeg newfs met een te dichte vacht die voor huidproblemen kan zorgen.

En dan heb ik het nog niet eens over de belachelijke namen die fokkers hun pups meegeven. Wie zit er nu te wachten op een hond met "Sjoesjhana She is Dancing the Tango" als stamboomnaam?
Wat is er mis met een simpele naam?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jaap* schreef:
Ik ben van mening dat elke vorm van competitie vermeden moet worden als het om fokken gaat. Fokken gaat niet over winnen of verliezen. Het is geen wedstrijd.
:ok:
Mieke-Bo

Jaap* schreef:
Eens, maar lijkt mij een onmogelijke opgave. Mensen willen hun dier toch wel "showen"...
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Mieke-Bo schreef:
Jaap* schreef:
Eens, maar lijkt mij een onmogelijke opgave. Mensen willen hun dier toch wel "showen"...
Dat is prima, want dat kan ook zonder verbanden met het fokken. Het is een aardigheidje, meer niet.
Een 'reguliere' hondenshow verenigt eigenlijk precies álles in zich wat het goed beoordelen van een hond in de weg staat.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Mieke-Bo

En ik denk dat we met het oog op het verbeteren in het fokken het soort van keuren beter bij de verenigingen van het ras kunnen laten. Ik ben het met je eens.. Die extra poespas hoeft van mij niet. Denk dat de mens zich meer moet bezig houden met het behoud van rassen ipv prestatie drang te krijgen om te winnen.
Jokkebrok

Ongelezen bericht door Jokkebrok »

Jaap* schreef:Ik ben van mening dat elke vorm van competitie vermeden moet worden als het om fokken gaat. Fokken gaat niet over winnen of verliezen. Het is geen wedstrijd.
Ik heb me wel eens afgevraagd waarom er voor fokhonden - honden die geshowd worden om hun fokkwalificaties te krijgen - niet gewoon alleen maar 'voldoende' of 'onvoldoende' wordt afgegeven. Die klassering met U's en ZG's etc. is toch overbodig om te weten of een hond voldoet aan de rasstandaard - en dus fokwaardig is?

Overigens, excuses wanneer ik niet alle terminologie juist heb gebruikt (of niet de juiste terminologie heb gebruikt) :flower: ik ben vrij onbekend met de showwereld en het jargon zit er bij mij niet echt in.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Jokkebrok schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd waarom er voor fokhonden - honden die geshowd worden om hun fokkwalificaties te krijgen - niet gewoon alleen maar 'voldoende' of 'onvoldoende' wordt afgegeven. Die klassering met U's en ZG's etc. is toch overbodig om te weten of een hond voldoet aan de rasstandaard - en dus fokwaardig is?
Die "fokkwalificaties" worden er door de clubs aangehangen, niet door de shows.
Dat is ook logisch: een organisatie van shows bepaalt niet of jouw hond fokgeschikt is. Een rasclub zou meer van een ras moeten weten en kan dat dus beter aangeven.
Dus als je dat wilt veranderen moet je niet bij de shows zijn maar bij de clubs. De fokkers dus.

En er zijn heus wel clubs die geen rare eisen stellen, hoor. Maar excessen zijn interessanter blijkbaar.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Ik ben het er wel mee eens!
Ik vind het sneu om te zien dat engelse bulldogs happen naar lucht, en vaak een slechte ademhaling hebben.
En daardoor een snurkend geluid bij maken, het ergste is dat de mensen hier nog om lachen ook!
Omdat het zo schattig is? Nou ik vind het diep triest!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

Ik hoop dat alle fokhonden ooit verplicht uitgebreid aangekeurd zullen worden, vallen de vaak ruimhhartig utjes uitdelende keurmeesters ook eens door de mand
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Gevonden op Facebook:

De beleidsmaker van de Sophia-vereniging die de hele rashondenwereld over zich heen kreeg vanwege zijn ongenuanceerde uitspraken in een interview naar aanleiding van de Amsterdam Winner Show is naar eigen zeggen schizofreen. 'Misschien heeft de omvang van het hele evenement ervoor gezorgd dat ik een aanval kreeg', vertelt hij aan de Telegraaf.

Frank Wassenberg beweert dat hij al een aantal jaren aan schizofrenie lijdt. Hij vertelt dat hij tijdens het interview plots zijn concentratie verloor, stemmen in zijn hoofd hoorde en hallucineerde. Nadien werd het alleen maar erger en begon hij taal uit te slaan die nergens op sloeg. 'Ik kon er niets aan doen', zegt hij. 'Ik bevond me in een gevaarlijke situatie. Ik heb geprobeerd mezelf onder controle te krijgen en ervoor te zorgen dat de wereld er niets van zou merken. Het spijt me enorm, maar het was sterker dan ik zelf was.'

'Het leven is niet eerlijk', verzucht de beleidsmaker. 'Iemand die schizofrenie niet begrijpt, zal gewoon denken dat ik dit allemaal verzin. Ik weet zelf heel goed dat het gewoon heel leuk is op de Amsterdam Winner Show, dat de meeste fokkers met veel kennis en inspanning mooie, gezonde honden op de wereld zetten en dat de door mij genoemde verschijnselen excessen zijn, waartegen de organisatie van de Winner maatregelen heeft getroffen. Alleen kwam dat er tijdens het interview niet uit. Men moet ook bedenken dat ik onder zware druk sta van de vele leken in de Sophia-vereniging, die de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Zij willen de media-aandacht die de Dierenwijzer ook heeft gekregen. Probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen met genuanceerde uitspraken. Dat gaat dus niet lukken.'

Als beleidsmaker van de Sophia-vereniging fungeren is voor Wassenberg van levensbelang. 'Het is voor mij, met mijn aandoening, de enige manier om de eindjes aan elkaar te knopen. In een normale organisatie zou ik direct worden ontslagen en zou ik van een uitkering moeten rondkomen. Uiteraard had ik graag gezien dat ik bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 was verkozen als kamerlid, maar dat is helaas niet gebeurd. Toen de Telegraaf mij vroeg om mee te werken aan een spraakmakend artikel was ik ongelofelijk trots', aldus Wassenberg. 'Helaas heb ik mij onvoldoende gerealiseerd dat ik wartaal zou gaan uitslaan.'

:mrgreen:
dagmar88
Zeer actief

:LOL:
rose
Zeer actief

Goh waar heb ik dat nou meer gehoord vandaag? :engel:
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

rose schreef:Goh waar heb ik dat nou meer gehoord vandaag? :engel:
:lol1: de tolk van de herdenking van mandela :cheer:
Afbeelding
Es
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack russell terriers, wat anders?
Contacteer:

Ongelezen bericht door Es »

:cheer: :
Op elke wandeling is
Er eentje die ik mis.....
rose
Zeer actief